Preoccupations - Preoccupations (2016)

Canada

7. Forbidden (1:32)
  8. Stimulation (4:41)
  9. Fever (4:31)
DjFrankie (moderator)
Nieuwe single Anxiety klinkt alvast veelbelovend

avatar van sj0n88
Ik heb erg veel plezier beleefd aan het album Viet Cong en nadat ik Preoccupations (het is even wennen deze naam) live in Bitterzoet heb gezien, was ik definitief fan van deze band. Aan de nieuwe single te horen betekent de naamsverandering niks voor de sound. Die blijft gewoon lekker duister. Opvallende opbouw van het album overigens: een nummer van ruim 11 minuten tegenover twee nummer van nog geen of net aan anderhalve minuut. Maar gelukkig weet ik uit meerdere betrouwbare bronnen dat lengte er niet toe doet.

avatar van VladTheImpaler
Degraded klinkt ook weer erg goed.

avatar van Motdattan
Eerste luisterbeurt gehad; wat een vette plaat! Goed debuut van Preoccupations.

avatar van SébastienY
Motdattan schreef:
Eerste luisterbeurt gehad; wat een vette plaat! Goed debuut van Preoccupations.

Een debuut is het niet. Preoccupations is de nieuwe naam van Viet Cong, dat heel wat kritiek kreeg door de beladenheid van die naam.

Muzikaal hebben ze het - gelukkig - gelaten zoals het was.

avatar van Motdattan
SébastienY schreef:

Dat wist ik. Het was een grapje, vandaar de -smiley.

avatar van SébastienY
Motdattan schreef:

Dat wist ik. Het was een grapje, vandaar de -smiley.

Ik twijfelde al, verkeerde keuze dus

avatar van MartinoBasso
Preoccupations (fka Viet Cong) is voor mij één van de 3 belangrijkste post-punk bands van het moment, samen met Ought en Protomartyr. Met hun nieuwste worp is de rol van de gitaren wat naar achteren geschoven en mogen de synthesizers/drumcomputers meer van zich laten horen.

De industriëel klinkende drone van “Anxiety" zet meteen de (duistere) toon voor de rest van de plaat. De band klinkt nog steeds als een experimentele mix tussen post-punk en krautrock, maar de songs zijn duidelijk melodieuzer dan op het debuut. Het meest opvallend is toch wel “Memory", dat met zijn 11 minuten bestaat uit 2 post-punk songs en eindigt met een ambient drone van bijna 5 minuten. “Stimulation” klinkt als een fucked up versie van “Silhouettes” en is daarmee ook het enige nummer wat qua stijl dicht in de buurt komt van het debuut. Een track als “Death’ is hier niet op terug te vinden, maar hier zijn de nummers algemeen van een hoger niveau waardoor dat niet echt een gemis is.

Favorieten :
Het zweverige “Monotony” en het beukende “Degraded”.

avatar van peterjames777
Een echte groeier. De eerste paar luisterbeurten deden niet zo veel en sommige nummers leken best lastig te doorgronden, niet zo 'catchy'. Het debuut greep me veel meer vanaf het begin. Maar inmiddels vind ik em erg fijn. Bomvol energie en prachtige gitaarpartijen.

Wel opmerkelijk en ietwat frustrerend zijn sommige keuzes van de band, namelijk dat ze het nummer 'Forbidden' afkappen wanneer dat nummer net op gang komt. En de keus om bij 'Memory' twee nummers in 1 te doen snap ik niet helemaal, dat had prima apart gekund zoals bij 'Monotony' en 'Zodiac', die ook in elkaar overlopen. Ach, ze hebben vast wel hun redenen.

Oja, nog een shout out naar die monsterlijk fijne synth partij in Fever. Prachtig.

avatar van Alicia
Ik ben benieuwd. De tracks die ik heb kunnen beluisteren klinken vooralsnog veelbelovend.

avatar van JVT
JVT
Thnx! Kon het album nergens vinden.

avatar van JVT
JVT
Wat klinkt dat lekker zeg!!!

Zo die hakt er in!!
Na dat mysterieuze begin krijg je een nog heerlijkere warme douche van een bak noise gedompeld in postpunk over je heen.
Ik had nog nooit van Preoccupations gehoord, en door het gedoe rondom hun vorige naam Viet Cong, werd ik toch wel nieuwsgierig naar deze band.
Nadat tegenwoordig de postpunk bandjes steeds meer hetzelfde gingen klinken, verslapte bij mij de aandacht op dit gebied steeds meer.
Dan greep ik steeds meer terug naar de oorsprong; veel eind jaren 70; begin jaren 80 spul.
Maar dit is wel een verfrissende kijk op het hele gebeuren.
Muzikaal ligt het enigszins in het verlengde van A Place to Bury Strangers; maar Preoccupations is net wat toegankelijker.
Het Roxy Music achtige Memory als duidelijk voorbeeld, al gaat die halverwege een totaal andere richting op.
De zang heeft het geleefde en rauwe van de punk, wat zich hier prima bij aansluit.
Geen New Wave, maar eerder een snoeiharde tsunami.

DjFrankie (moderator)
Ben benieuwd hierna deric raven

Gaat jouw wel bevallen.

deric raven schreef:

Ik heb vorig jaar toch nog een paar hele leuke nieuwe bandjes "gevonden", maar ik heb nu ook even dat de aandacht wat is verslapt. Soms gaan de bandjes inderdaad teveel op elkaar lijken. Dit is dan weer een van de eerste "nieuwe" post-punk gerelateerde bands dit jaar, waarvan de plaat - na de naamsverandering - best aardig klinkt. Nee... ik ben niet omver geblazen, ik vind dit album nog niet over de gehele linie lekker klinken, maar dat zal nog wel komen, vermoed ik.

Bij de tweede - of de derde misschien?

Ook niet door opener Anxiety??
Keihard draaien dat nummer!

avatar van Alicia
Jawel! Anxiety is juist een van de toppers op deze plaat!

Absoluut!!

avatar van Ray P Leak
Na Viet Cong vind ik dit een zware teleurstelling. Jammer.

Dan moet ik dat eens gaan luisteren, ik ben hier al behoorlijk van onder de indruk.

avatar van E-Clect-Eddy
Heel sterk beïnvloed door The Cure (ttv Faith / Pornography / Seventeen Seconds) alsmede Bob's side- project The Glove en het album Hyena van Siouxsie and the Banshees waar Smith ook al aan meewerkte. Verder klinkt Joy Division en ook wel Tuxedomoon door in de nummers en zang/teksten.

Zo te horen heeft men in de studio ook de nodige effecten losgelaten om juist imperfecties toe te voegen, waardoor het lijkt of je naar een vinyl album luistert. Dan wel dat bepaalde nummers zijn opgenomen op een tapedeck met en iets gammele aandrijving. Dat het een lo-fi kwaliteit geeft die neigt naar mono-opnames. Mooie kunstige effecten om meer sfeer aan de opnames toe te voegen en ik geef toe dat het prima werkt. Waan me weer bij een optreden in kraakpand PH31 in Amsterdam op een alternatieve avond. Trouwens ook de Fransozen van Rendez-Vous kunnen dat.

deric raven schreef:

Death en Silhouettes zijn daarop geweldig Leon.

Ga ik achter aan!!

Ik vind deze wel een stuk mooier dan Viet Cong, die is wat minder toegankelijk.

avatar van wibro
Mooi!

Niks minder dan het album Viet Cong uit 2015. Klinkt behoorlijk new wave achtig. Af en toe is het net of ik naar muziek zit te luisteren uit de beginjaren tachtig. Anxiety vind ik voorlopig het beste nummer maar ook de afsluiter Fever mag er zijn.

avatar van iHateDolphins
Vorige album vond ik ook goed, deze bevalt me ook nu ik voor de eerste keer de klanken hoor. Anxiety heeft inderdaad een extreme 80s vibe. Na een seizoen Stranger Things in een week er door heen gejaagd te hebben sluit dit er perfect bij aan haha.

avatar van Don Cappuccino
Bij de Viet Cong-plaat had ik het gevoel alsof de plaat pas bij de derde track echt begon, deze is van begin tot eind erg sterk. Lekker claustrofobisch sfeertje, net wat dieper geworteld in de jaren '80 new wave/post-punk. Soms dreunend en monotoon met krautrockinvloeden, dan weer opzwepend en springerig. Memory vind ik toch wel het prijsbeest van deze plaat, de einddronesectie is ontzettend mooi.

avatar van E-Clect-Eddy
Een heerlijk nummer als Fever doet me denken aan het laatste album van het Amsterdamse rock-duo ZZZ, maar voor welke band is dat dan een compliment?