Oasis - Heathen Chemistry (2002)

Label: Big Brother

1. The Hindu Times (3:46)
  2. Force of Nature (4:51)
  3. Hung in a Bad Place (3:28)
  4. Stop Crying Your Heart Out (5:03)
  5. Songbird (2:07)
  6. Little by Little (4:52)
  7. A Quick Peep (1:17)
  8. (Probably) All in the Mind (4:02)
  9. She Is Love (3:09)
  10. Born on a Different Cloud (6:08)
  11. Better Man / The Cage (38:03)
  12. (You've Got) the Heart of a Star * (4:51)
totale tijdsduur: 1:16:46 (1:21:37)
fastpulseboy
Casartelli schreef:

oh... ik dacht dat Mika gewoon troep was, maar dáár ligt het dus aan

neeeeh mika is gewoon troep, dat verkoop ook goed.

(beetje offtopic) ja herman of yak, kom maar weer met die botte bijl)

Dit is van de Oasis albums echt op afstand de slechtste, de enige nummers die hierop een beetje de moeite waard zijn, zijn Stop Crying Your Heart Out en Little By Little en misschien ook nog Songbird.

Maar de rest is gewoon dramatisch, She Is Love is het meest corny nummer wat ik ooit heb gehoord en Better Man is ook een zeurtrack.

AC/DC
minder dan de vorige ( vooral de eerste 2 want be here now en standing on the shoulders of giants was niet veel ). Maar zeker niet slecht er staan enkele goede nummers op maar ik vrees dat oasis noet meer oasis zal zijn zoals vroeger.

avatar van Meneer Joost
Ik heb dit album de laatste dagen weer wat vaker gedraaid, en eerlijk gezegd is het helemaal niet zo belabberd als wel wat wordt beweerd. Ik noem The Hindu Times (geniale gitaarlick!), Hung in a bad place, Songbird, Stop Crying your heart out, (Probably) all in the mind: stuk voor sterk ijzersterke composities.

Misschien niet van het niveau van de eerste twee albums (maar laten we eerlijk zijn: die waren ook GOED), maar een stuk beter te verteren dan bijvoorbeeld Be Here Now (dat op zijn best 3 (redelijk) goede nummers kent (D'you know what I mean, My big mouth en I hope, I think, I know)).

Vind dit album ook niet zo slecht als vaak wordt beweerd. Better man is juist gaaf (zeker live!) en de drumloop van Hindu Times klinkt als een klok.

Songbird is leuk, Liams single writing debut.

avatar van kaztor
AC/DC schreef:

Beetje een vreemde beredenering: Dit album een 3 geven als je Be Here Now and Giants 'niet veel' vind en dan deze 'minder' vind.

AC/DC
kaztor schreef:

Ik bedoel minder dan de eerste 2. misschien wat onduidelijk geweest

avatar van thetinderstick
Hier hoor ik voor het eerst iets van vormherstel na 2 matige platen. De Beatles invloeden liggen er hier weliswaar iets duidelijker bovenup ('Songbird', 'Born On A Different Cloud'), maar met nummers als 'The Hindu Times', 'Stop Crying Your Heart Out', 'Little By Little, en 'Songbird' is er een (zeer licht) herstel t.o.v. de vorige plaat.

De hidden-track ''the cage'' is prachtig. Jammer dat ze bij DBTT can you see it now niet als hiddentrack hebben toegevoegd...

30 minuten wachten na better man vind ik wel een minpunt, waarom niet direct er achterna, of 5 minuten anders.

Het nummer zelf is lekker meeslepend vind ik, groovy, psychedelic.

avatar van Wickerman
Heerlijk album. Niet Oasis beste, met hier en daar een filler, maar als album klinkt het fantastisch.

avatar van lowieke
oasis heeft het voor zich zelf verpest door morning glory te schrijven. ze zullen nooit een beter album maken. maar toch vind ik dit een toffe plaat, little by little is ook heel vet en voor de rest dezelfde nummers die al veel meerdere keren is genoemd door anderen hier.

avatar van beaster1256
beter dan nummer 3 en 4 van oasis , maar ik heb een bloedhekel aan al die hiddden tracks waar je na een halfuur nog eens een nummer hoort , verschrikkelijk vind ik dat !

Deze plaat is wat mij betreft het slechtste album van Oasis. De kritieken op Be Here Now en Standing on the Shoulders .... heb ik nooit helemaal begrepen maar met Heathen Chemistry dreigte ik zelfs even af te haken. Gelukkig hebben enkele goede songs mij toch weten te binden.

avatar van Joy4ever
bakkertje schreef:
Deze plaat is wat mij betreft het slechtste album van Oasis
Daar sluit ik me bij aan. Wel vind ik The Hindu Times mogelijk het lekkerste nummer van Oasis.

avatar van Wickerman
The Hindu Times is inderdaad het lekkerste Oasis nummer ooit. Rock n Roll en donker. Prachtige sneer van Liam en een heerlijk (Stereophonics) gitaar riff.

avatar van gherdt
Bij verre de slechtste Oasis plaat. Wat een ongelofelijk gezeik! The Hindu Times is leuk, Little By Little is tijdloos geweldig en de rest is vreselijke meuk. Over automatische piloten gesproken! Nee, doe mij dan nog liever Be Here Now!

metronomy
Ik vraag me af of hier iemand het album deftig heeft beluisterd. Voor mij staat dit album bijna op hetzelfde niveau van Definitely Maybe en (What's The Story) Morning Glory.

Ieder nummer is heerlijk: met als hoogtepunten Little By Little en Stop Crying Your Heart Out. Deze twee behoren toch wel tot het beste van Oasis.

Op dit album vindt ik ook Noel beter zingen dan Liam, en ook de andere bandleden dragen mooie nummers bij (wat niet altijd het geval is).

Enkel jammer dat er een hidden track is, iets waar ik me altijd aan erger.

Dit album heeft momenteel 4,5* maar staat dichter bij een vijf dan een vier

avatar van vin13
metronomy schreef:

Enkel jammer dat er een hidden track is, iets waar ik me altijd aan erger.

Dit album heeft momenteel 4,5* maar staat dichter bij een vijf dan een vier

Inderdaad best een goed album en Noel is onderschat als zanger.
De laatste ken ik nog niet. Ik vind de collectie op The Masterplan ook heel geslaagd.

avatar van Gleto
Ik vind dit de minste Oasis plaat. Er staan wel mooie nummers op, maar het meeste is niet echt bijzonder.

Toppers: The Hindu Times, Stop Crying Your Heart Out, Songbird en Born On A Different Cloud.

Net voldoende, 3 sterren

avatar van joyce19791
Heerlijke Oasis-plaat! Na Definitely, Morning Glory en DOYS toch wel mijn favoriet.
The Hidu Times, Force Of Nature, Hung In A Bad Place, Stop Crying Your Heart Out, Songbird, Little By Little, (Probably) All In The Mind, She Is Love, Better Man. Allemaal geweldige nummers!
Een zwaar onderschatte plaat wat mij betreft.

avatar van joyce19791
vin13 schreef:
Noel is onderschat als zanger.

Eens!! Noel is vooral bij de rustige nummers en acoustisch ijzer sterk!
Noel is ook de enige zanger die mij kippevel bezorgd.

avatar van jeroenheinz
Ben deze vandaag maar eens gaan luisteren. Kende al wel een aantal nummers die me goed bevielen, maar moet zeggen dat de rest over het algemeen ook goed klinkt. Hij haalt voor mij niet het niveau van DM en Morning Glory, want die vind ik wat constanter, maar kan me zeker niet vinden in de negatieve reacties van sommigen. Nog een keertje luisteren zo en dan zal ik stemmen..

joyce19791 schreef:

Een zwaar onderschatte plaat wat mij betreft.

dat kun je wel stellen ja

avatar van hpdewin
Ik was rond de tien toen ik mijn eerste oasis nummer hoorde "the hindu times"ik was meteen verkocht, dit is nou zoon album waar je constant weer verslaaft raakt aan een van die nummers, goede afwisseling in de nummers en ze zijn stuk voor stuk goed dit album zal ik dan ook wel lange tijd in mijn top 10 houde mischien wel voor altijd

avatar van Wickerman
The Hindu Times is een prachtige donkere Oasis track. Heerlijk. Mijn favoriete nummer van de band.

Minder slecht dan Be here now of Standing on the shoulder of giants, maar heeft te weinig echt goeie tracks. Op stop crying your heart out, the hindu times en songbird na niet goed genoeg.

avatar van Yann Samsa
Niet veel speciaals, maar ook niet slecht! Een redelijk album die af en toe weet te bekoren, maar de tand des tijds niet zal doorstaan. Op muzikaal vlak toch wat te zwakjes. En kom toch altijd wat nijdig wanneer ik de foto van die verwende, egocentrische etterbak zie. Ocharme z'n oudere, meer verstandige broer.

The Hindu Times is een goede opener, met zowat een donker sfeertje!
Enkele goede riffs en een bijblijvende sound

Force Of Nature en Hung In A Bad Place, daarentegen, hebben geen inhoud, geen sterke opbouw. Zwakke songs

Bij vele bands zie ik de hitjes als de zwakste songs, en eerder onbekende nummers als epische juweeltjes. Maar Oasis is gewoon een band waarvan de hits duidelijk de beste songs zijn. Nogmaar es bewezen met Stop Crying Your Heart Out. Niets op te zeggen, eigenlijk. Mooi stemgeluid, leuke song

Songbird is zowat een bij het haar gegrepen 'love song', maar slecht is het niet

Aha! Little By Little! De beste song op het album. Diep, goede vocal performances. Niet ze een puberale tekst als sommige andere songs. En dat reffrein blijft in je hoofd, man

A Quick Peep / Probably) All in the Mind is een sterke combinatie. Degelijke songs!

De rest is allemaal niet meer zo hoogstaand.

Ferre Clabau schreef:
Maar Oasis is gewoon een band waarvan de hits duidelijk de beste songs zijn. .

Daar ben ik het niet mee eens
niet met betrekking op jou ferre maar ik denk dat het te lage gemiddelde vooral komt doordat mensen vooral de "hits" horen op radio door vrienden etc. want die zijn het meest bekend die gaan de wereld over maar nummers die hier veel op staan worden dus niet met egt veeel aandacht geluisterd, mensen downloaden er bijvoorbeeld een aantal maar dat zal niet egt werken, akls je bijvoorbeeld alleeen songbird luisterd en je mist het album als geheel zul je er weinig aan vinden terwijl als je het hele album luisterd past hij er perfect bij. ik vind dit zelf ook het meest gevarieerde oasis album, met nummers als Born on a Different Cloud, She Is Love, Hung in a Bad Place , A Quick Peep allemaal perfect als je ze gewoon luisterd zoals het album bedoelt is

avatar van Yann Samsa
hpdewin schreef:

Ik denk dat het te lage gemiddelde vooral komt doordat mensen vooral de "hits" horen op radio door vrienden etc. want die zijn het meest bekend die gaan de wereld over maar nummers die hier veel op staan worden dus niet met egt veeel aandacht geluisterd, mensen downloaden er bijvoorbeeld een aantal maar dat zal niet egt werken, akls je bijvoorbeeld alleeen songbird luisterd en je mist het album als geheel zul je er weinig aan vinden terwijl als je het hele album luisterd past hij er perfect bij. ik vind dit zelf ook het meest gevarieerde oasis album, met nummers als Born on a Different Cloud, She Is Love, Hung in a Bad Place , A Quick Peep allemaal perfect als je ze gewoon luisterd zoals het album bedoelt is

Inderdaad.
Nog veel te veel wordt er de dag van vandaag alleen aandacht gegeven aan commerciële hitjes. Terwijl vele bands zoveel meer te bieden hebben. En zoals reeds vermeld verliest een songs z'n sfeer en z'n emotionele waarde als hij als een schuffle nummer wordt gebruikt.

Ik vermelde reeds dat ik meestal de hitjes 1000x minder vind bij bands, terwijl hun onbekende meesterwerkjes me meer aanspreken (Iron Maiden, Pink Floyd, Savatage, Pain Of Salvation,...). En toch is dit niet zo bij Oasis, ik kan er niets aan doen. Nee me het niet kwalijk hpdewin.

avatar van stef212
Jammer van het lage gemiddelde. Little by Little vind ik een fantastisch nummer.