Oasis - Heathen Chemistry (2002)

Label: Big Brother

1. The Hindu Times (3:46)
  2. Force of Nature (4:51)
  3. Hung in a Bad Place (3:28)
  4. Stop Crying Your Heart Out (5:03)
  5. Songbird (2:07)
  6. Little by Little (4:52)
  7. A Quick Peep (1:17)
  8. (Probably) All in the Mind (4:02)
  9. She Is Love (3:09)
  10. Born on a Different Cloud (6:08)
  11. Better Man / The Cage (38:03)
  12. (You've Got) the Heart of a Star * (4:51)
totale tijdsduur: 1:16:46 (1:21:37)
avatar van tevelenco
Wederom een erg sterk oasis album.
Niet zo vernieuwend als staning on the shoulders of giants maar wat meer back to basic en beatles achtig.
Vooral "born on a different cloud" lijkt erg sterk op de beatles.
Voor de rest zijn de nummers op dit album weer wat steviger dan op zijn voorganger.
Hoogte punten voor mij zijn de ballad "stop crying your heart out", "little by little" en "all in the mind"

tevelenco schreef:

Wederom een erg sterk oasis album.
Vooral "born on a different cloud" lijkt erg sterk op de beatles.

Je neemt me de woorden uit mijn mond.

tondeman
ik vind het onzin om te zeggen dat dit op de beatles lijkt. boven alles klinkt het gewoon als oasis.

tondeman schreef:

Komt vooral door de dominante stem van Gallagher.
Als je puur op de muziek let lijkt het wel degelijk op The Beatles.

tondeman
als ik puur op de muziek let zie ik in liams nummers de overeenkomsten met john lennon ja, maar voor de rest ontleent deze cd vrijwel niets aan de beatles.

avatar van andré
Ik vind Oasis meer een band waarvan je allerlei invloeden van muziek uit de jaren 60, 70 en 80 in hoort: Beatles, Stones, Kinks, The Who, Small Faces, Van Morrison, Sex Pistols, The Jam en zo voorts....

andré schreef:

inderdaad, en al die verschillende invloeden hebben bij elkaar gezorgd voor een eigen ''oasis''-sound

avatar van Music4ever
De elektrische gitaar bij 'Hindu Times' is echt fantastisch!
Evenals de piano in het daaropvolgende nummer.
'Stop Your Heart Crying Out' is trouwens de beste van
dit album,meesterlijk goed nummer!

avatar van Music4ever
Ik moet even terugkomen op mijn vorige berichtje. Daarin zei ik dat 'Stop Crying Your Heart Out' de beste van het album is maar nu ik dit album al vrij vaak gedraaid heb ben ik erachter gekomen dat 'Born On A Different Cloud' toch echt de beste is van het album. Als John Lennon nog geleefd had dan had je zonder twijfel gedacht dat hij het gemaakt heeft. De opbouw,de sfeer,de zang,de instrumenten (gitaar,piano) allemaal typisch Lennon.

tondeman
ja, de jongens zijn niet bang van hun invloeden, en eerlijk gezegd denk ik dat lennon born on a different cloud erg gewaardeerd zou hebben

tondeman schreef:

Dat weet ik wel zeker................het is gewoon Lennon te voet uit.
TOPNUMMER!

avatar van Werwolf
Stop crying your heart out: werkelijk GEWELDIG nummer. Hoorde het bij de aftiteling van 'the butterfly effect' (ook moviemeter bezoeker ), en was meteen verkocht. Kwam erna pas achter dat het nummer van oasis was.
Een van de beste nummers die ik heb gehoord in een lange tijd

patrick_p72
Ja ik kan toch ook de invloeden van de Beatles niet ontkennen. Maar is het dan zo erg om vergeleken te worden met de Beatles......

Het blijft wel degelijk het eigen Oasis geluid en een prachtig album net als meerdere Oasis albums.

Songbird, Stop crying your heart out en Born on a different cloud laat zien dat Oasis ten tijde van dit album weer wat van hun oude niveau haalden wat ze heel goed doortrekken op Don't believe the truth

avatar van Music4ever
Force Of Nature en Little By Little kun je wat mij betreft ook aan dat rijtje toevoegen. Allemaal topnummers!

Ace
Gewoon een lekker en goed Oasis album. Het haalt het niet helemaal bij het eerdere werk, maar nummers als The Hindu Times, Stop Crying Your Heart Out en Born On A Different Cloud zijn weer onbetwiste toppers! 4*

avatar van mstb
Lekker en goed album dat van mij 4 sterren krijgt.

avatar van FunkyMonk
Van mij ook; een stuk beter dan het teleurstellende Be here now en Standing on the shoulder of Giants.

tondeman
Ik vind dat vooral Liam's songs dit album recht houden. Zonder Songbird en Born on a Different Cloud was het een stuk minder geweest imo.
Vooral "Force of Nature'' en "(Probably) All in the Mind" vind ik zeer matig. En "She is Love" is ronduit troep.
Al hadden ze er natuurlijk wel een paar b-sides voor in de plaats kunnen zetten maar ja dat kun je voor elk van hun albums zeggen. Hun zwakste album denk ik.

blaauw
Dit noem ik nou overgewaardeerde troep, ik hou van oasis maar hier kan ik zelfs geen koek meer van bakken. Little by little is een goed nummer en songbird en stop crying your hard out ook, maar voor de rest is het ook ongeinspireerde bagger. Slechtste album van oasis by far

avatar van Casartelli
Ik had hier nog niks geschreven zie ik.

Een degelijke Oasisplaat. 't Is natuurlijk geen Morning glory, maar toch wel een soort van vormherstel. De pakkende, 'grote' single (The Hindu times), het schitterende Songbird en wellicht hun meest Beatlesque moment in Born on a different cloud (ook schitterend).

Er staat ook nog een aantal tamelijk nondescripte nummers op, dus 3* lijkt wel een passend eindoordeel.

Hmm.. weet iemand eigenlijk hoe het kan dat oasis in China, Japan en Groot Brittanie zo'n hype is.. en dat het hier eigenlijk nooit echt gewaardeerd is door veel mensen? of zit ik nu helemaal fout?

blaauw
Omdat Nederland een vrij slechte muziek smaak heeft

ja zo'n idee had ik ook.. veel mensen luisteren gewoon wat wordt geïndoctrineerd door zenders als tmf en mtv. niet dat het erg is, dat moet natuurlijk iedereen zelf weten

avatar van Toon1
Ronnèèèèh schreef:

Oasis is toch ook tmf/mtv

maar niet geïndoctrineerd. neem een beyonce, die wordt zo vaak gedraait op tmf/mtv dat mensen het automatisch mooi gaan vinden. ik heb nooit een oasis-hype meegemaakt op deze zenders hoor. misschien alleen bij wonderwall. maar dat kan ik me ook niet herinneren

avatar van Casartelli
Wonderwall is indertijd wel degelijk behoorlijk grijsgedraaid en het werd ook een behoorlijke top40hit (nog wel net top-10 geloof ik; indertijd zei dat ook nog wel iets). Het was de tijd dat Britpop zelfs hier even betrekkelijk hot was... dat bekoelde daarna weer, maar de eerstvolgende paar Oasis-albums waren dan ook erg mager.

Deze plaat en de opvolger waren alweer wat beter (ik heb hierboven al een keer naar een 3* toegepraat), maar de magie van (WTS)MG is nog steeds ver te zoeken.

EVANSHEWSON
blaauw schreef:

Moet je met spijt in het hart een beetje gelijk geven.

De Broertjes Eikel waren vroeger stukken beter.

Maar de heropstanding kàn beginnen, toch ?

*** little stars for these great f*ckin' stars (3)

(sorry, maar als je de broertjes bezig ziet of hoort

dan is F*CK gewoon het bindmiddel tussen hun andere woorden...)

fastpulseboy
blaauw schreef:
Omdat Nederland een vrij slechte muziek smaak heeft

nederlanders gaan over het algemeen ook prat op " doe maar normaal dan doe je al gek genoeg" en zodra artiesten arrogant / verwijfd / raar / of wat dan ook afwijkend doet van de boerenstandaard doet het het hier minder....

fastpulseboy schreef:

oh... ik dacht dat Mika gewoon troep was, maar dáár ligt het dus aan