ABBA - Gold (1992)

Alternatieve titel: Greatest Hits

Zweden
Label: Polydor

1. Dancing Queen (3:51)
  2. Knowing Me, Knowing You (4:03)
  3. Take a Chance on Me (4:06)
  4. Mamma Mia (3:33)
  5. Lay All Your Love on Me (4:35)
  6. Super Trouper (4:13)
  7. I Have a Dream (4:42)
  8. The Winner Takes It All (4:54)
  9. Money, Money, Money (3:06)
  10. S.O.S. (3:20)
  11. Chiquitita (5:24)
  12. Fernando (4:14)
  13. Voulez-Vous (5:10)
  14. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) (4:52)
  15. Does Your Mother Know (3:13)
  16. One of Us (3:57)
  17. The Name of the Game (4:53)
  18. Thank You for the Music (3:49)
  19. Waterloo (2:48)
  20. Summer Night City * (3:38)
  21. Angeleyes * (4:22)
  22. The Day Before You Came * (5:51)
  23. Eagle * (4:24)
  24. I Do, I Do, I Do, I Do, I Do * (3:17)
  25. So Long * (3:10)
  26. Honey Honey * (2:58)
  27. The Visitors * (5:46)
  28. Our Last Summer * (4:21)
  29. On & on & On * (3:44)
  30. Ring Ring * (3:06)
  31. I Wonder (Departure) * (4:33)
  32. Lovelight * (3:49)
  33. Head Over Heals * (3:50)
  34. When I Kissed the Teacher * (3:02)
  35. I am the City * (4:02)
  36. Cassandra * (4:54)
  37. Under Attack * (3:49)
  38. When All Is Said and Done * (3:18)
  39. The Way Old Friends Do * (2:54)
  40. She's My Kind of Girl * (2:45)
  41. I am Just a Girl * (3:02)
  42. Gonna Sing You My Lovesong * (3:37)
  43. King Kong Song * (3:12)
  44. I've Been Waiting for You * (3:40)
  45. Rock Me * (3:04)
  46. Man in the Middle * (3:01)
  47. Intermezzo No. 1 * (3:46)
  48. That's Me * (3:15)
  49. Crazy World * (3:44)
  50. Happy Hawaii * (4:24)
  51. I'm a Marionette * (4:04)
  52. Medley: Pick a Bale of Cotton / On Top of Old Smokey / Midnight Special * (4:19)
  53. Kisses of Fire * (3:16)
  54. The King Has Lost His Crown * (3:32)
  55. Elaine * (3:44)
  56. The Piper * (3:26)
  57. Andante, Andante * (4:40)
  58. Should I Laugh or Cry * (4:30)
  59. Soldiers * (4:40)
totale tijdsduur: 1:18:43 (3:51:12)
avatar van otherfool
Het grappige is de nummers die ik nog niet/nauwelijks kende (een stuk of acht) vind ik zonder uitzondering skip-momenten. Blijkbaar moeten de liedjes er vroeg ingeramd worden om ze later nog te kunnen waarderen

Maar dat doen ze dan ook wel hoor, klassiekertjes als Take a Chance on Me, S.O.S. en uiteraard Waterloo zijn gewoon goeie popliedjes.

2*.

avatar van Fox McCloud
Goed album.

Een leuke verzameling liedjes van ABBA. Zo'n beetje alle nummers die ik ken van ABBA staan op dit album. Lang niet alles wat er op dit album staat vind ik mooi. Maar er staan toch wel een paar zeer leuke popdeuntjes tussen. Nergens word het echt goed. Daarmee bedoel ik dat het stuk voor stuk sterke nummers zijn, maar nergens weet het echt te grijpen. In zijn geheel een sterk album.

avatar van frankholst182
0,5
Er bestaan gewoon te veel greatest hits van abba. Aangezien ook al de muziek niets voor mij is (reguliere albums krijgen van mij een 1) is dit naar mijn mening een ramp voor de muziekindustrie. Moet je voorstellen. elke CD-zaak heeft allerlei greatest hits in hun schappen staan van deze band. Zonde van de ruimte, toch?
Ik zeg niet dat het zo is hoor, het is mijn mening.

avatar van Lennonlover
Ik kan best begrijpen dat mensen de muziek van ABBA net ietsje te pop-gladgepolijst vinden. Ik voel me verplicht om mijn 5* te verantwoorden.

Abba is, naast The Beatles en The Kinks, de beste schrijvers van popnummers ooit. Ik schrijf zelf muziek dus ik weet hoe moeilijk het is om op leuke, goed in het gehoor liggende melodieën te komen. Abba doet dat geweldig goed. Elk nummer is geweldig goed geschreven met een doeltreffende structuur. Je hebt zin om mee te zingen. Er zijn gewéldige climaxen en sublieme achtergrondkoortjes. combineer dit met goede zangeressen en je hebt Abba, een top popgroep.

Abba heeft altijd een negatieve connotatie en mensen fronsen vaak hun wenkbrauwen als je zegt dat je fan bent van Abba's muziek. Maar voor mij verdienen ze elke waardering. Deze groep valt op tussen mijn cd-collectie maar ik haal hem er telkens met veel fierheid en ongeduld uit.

Dank u Zweden.

avatar van Geert Willaert
Abba is klasse. De composities, de opname en de zangprestaties van de zangeressen. Ze hadden een eigen studio die zijn tijd vooruit was. Led Zepplin nam er ook album op omdat de studio zo goed was. Benny is uitzonderlijk goed, dat bewijst al zijn werk na ABBA. 5 sterren.