ABBA - Gold (1992)

Alternatieve titel: Greatest Hits

Zweden
Label: Polydor

1. Dancing Queen (3:51)
  2. Knowing Me, Knowing You (4:03)
  3. Take a Chance on Me (4:06)
  4. Mamma Mia (3:33)
  5. Lay All Your Love on Me (4:35)
  6. Super Trouper (4:13)
  7. I Have a Dream (4:42)
  8. The Winner Takes It All (4:54)
  9. Money, Money, Money (3:06)
  10. S.O.S. (3:20)
  11. Chiquitita (5:24)
  12. Fernando (4:14)
  13. Voulez-Vous [Single Version] (4:22)
  14. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) (4:52)
  15. Does Your Mother Know (3:13)
  16. One of Us (3:57)
  17. The Name of the Game [US Promo Edit] (4:00)
  18. Thank You for the Music (3:49)
  19. Waterloo (2:48)
  20. Summer Night City * (3:38)
  21. Angeleyes * (4:22)
  22. The Day Before You Came * (5:51)
  23. Eagle * (4:24)
  24. I Do, I Do, I Do, I Do, I Do * (3:17)
  25. So Long * (3:10)
  26. Honey Honey * (2:58)
  27. The Visitors * (5:46)
  28. Our Last Summer * (4:21)
  29. On & on & On * (3:44)
  30. Ring Ring * (3:06)
  31. I Wonder (Departure) * (4:33)
  32. Lovelight * (3:49)
  33. Head Over Heals * (3:50)
  34. When I Kissed the Teacher * (3:02)
  35. I am the City * (4:02)
  36. Cassandra * (4:54)
  37. Under Attack * (3:49)
  38. When All Is Said and Done * (3:18)
  39. The Way Old Friends Do * (2:54)
  40. She's My Kind of Girl * (2:45)
  41. I am Just a Girl * (3:02)
  42. Gonna Sing You My Lovesong * (3:37)
  43. King Kong Song * (3:12)
  44. I've Been Waiting for You * (3:40)
  45. Rock Me * (3:04)
  46. Man in the Middle * (3:01)
  47. Intermezzo No. 1 * (3:46)
  48. That's Me * (3:15)
  49. Crazy World * (3:44)
  50. Happy Hawaii * (4:24)
  51. I'm a Marionette * (4:04)
  52. Medley: Pick a Bale of Cotton / On Top of Old Smokey / Midnight Special * (4:19)
  53. Kisses of Fire * (3:16)
  54. The King Has Lost His Crown * (3:32)
  55. Elaine * (3:44)
  56. The Piper * (3:26)
  57. Andante, Andante * (4:40)
  58. Should I Laugh or Cry * (4:30)
  59. Soldiers * (4:40)
totale tijdsduur: 1:17:02 (3:49:31)
yoeridedeygere
dix schreef:
en Johnny Logan dan?

die won zelfs 2 keer ....

laten we er nog eentje bijdoen 3 keer

yoeridedeygere
normaal stem ik niet op best-offs omdat het toch wel een vertekend beeld geeft op de hoeveel albums je hebt gestemd, bij deze doe ik het toch. Omdat zo'n hitmachine als ABBA, waar ik eigelijk behoorlijk weinig verwacht van hun studioalbums. En natuurlijk ook omdat ik deze in mijn lagere school periode tientallen maal heb mogen horen.

Zoals vele pubers heb ik ook ABBA beschouwd als een minderwaardige en foute groep, maar nu ben ik tot een periode gekomen waar je er niet omheen kunt dat dit een groep is die ijzersterke popsongs zijn die nog altijd niet gedateerd zijn. Madonna met Hung Up bewijst dit.

4* het maximum voor een best-of

avatar van dix
dix
yoeridedeygere schreef:
laten we er nog eentje bijdoen 3 keer

ik twijfelde al maar wilde de plank niet op die manier misslaan

3x .....

avatar van indana
Razend knap in elkaar gezette muziek die mij verder niets doet. Het enige nummer wat ik wel leuk vind, Eagle, staat hier dan weer niet op. Jammer. Met dit album heb ik verder meer dan genoeg Abba in huis.

thebyrds69
Erg aanstekelijke muziek van een leuke groep, de cd bevat stuk voor stuk meezingers en hier kan je ook wel een dans avondje mee vullen, uiteraard samen met de muziek van de Beegees.
Van dit soort muziek wordt ik altijd vrolijk en kan ik weer tegen aan!

ABBA mag dan wel camp zijn, het is wel goede camp

avatar van indana
DAt meezingen wil ik nog wel geloven thebyrds69, het dansen echter niet. Vooral Dancing Queen blinkt uit omdat, integenstelling wat de titel doet vermoeden, totaal niet op de dansen valt.

thebyrds69
Ik heb deze nummers gebruikt om te draaien op een feestje voor leraren en iedereen ging direct als een bezetene dansen.
Trouwens hilarisch om te zien
Je kan er dus wel op dansen ( althans de leraren wel), ik heb uiteraard niet alleen Dancing Queen gedraaid maar ook andere nummers van ABBA.

avatar van indana
Het klopt dat iedereen de dansvloer oprent, helaas blijkt dan gauw dat mensen ook weer afdruipen, althans dat is mijn evaring, op een paar hardnekkige na natuurlijk. Maar goed, verder is het niet zo belangrijk.

thebyrds69
Je hebt gelijk het is niet zo belangrijk.

avatar van Film Pegasus
Zoals het album zegt, de greatest hits. Al heb ik het niet echt voor de discogetinte hits. Geef mij maar de emotionelere nummers uit de latere echtscheidingsperiode (zie album Visitors), dat bij verzamelalbums vrij veel vergeten wordt.

avatar van bikkel
Voorbeeldige verzamelaar.Abba was een fantastische groep,dat mag onderhand wel duidelijk zijn.
De discohitjes doen mij het minst,maar verder staan geweldige nummers op.
Een 4 is hier wel op zijn plaats.

avatar van foxhusky
Mooi overzicht, maar ik mis wel Eagle en The Day Before you Came. Gelukkig bevat dit album wel het prachtige The winner takes it all en het fijne One of Us.

avatar van ricardo
Vroeger begin jaren 80 was ik een jongetje van ongeveer 11 a 12 jaar oud, en heb natuurlijk veel van de nummers gehoord die op deze verzamelaar staan, ik wilde stoer zijn bij mijn schoolvriendjes natuurlijk, en we waren het allemaal eens dat deze muziek maar niets was, maar dat was toen, nu ben ik wat ouder geworden natuurlijk en achteraf vond ik deze muziek stiekum toch wel heel mooi, maar durfde dat bij mijn schoolvrienden niet toe te geven natuurlijk. Gelukkig weet ik nu wel beter, en vind ik dat de muziek van abba hier ook nog behoorlijk laag gewaardeerd word nog. als ik het nu weer beluister heeft het niets aan kracht verloren vind ik, en het klinkt ook zeker niet gedateerd. ik vind de nummers die hierop staan dan ook echt tijdloos. ik heb dit album niet, maar ken alle nummers nog wel van vroeger, en vind ze op een enkele uitzondering na dan, allemaal steengoed. 5*****

avatar van Peter88
Samen met More Gold de definitieve Abba compilaties.

avatar van royals
Ik durf zelfs te beweren dat Abba's nummers zich BIJNA kunnen tippen aan die van de Beatles. Yeah I said it...

avatar van Sjaan
Nou dat is wat overdreven maar ze hadden zeker wel een net zo'n grote impact....

De ABBA nummers zijn in ieder geval blijvertjes. Het enige verschil zit hem in het feit dat ABBA uit het disco tijdperk komt. Dat hoor je terug in de muziek.
Maar Dancing Queen is zeker net zo tijdloos als een Let It Be.

avatar van royals
Zeker, niet alleen qua impact maar ook qua melodie zit er weinig verschil in de nummers van de twee. ABBA begon ook met simpele deuntjes en heeft ook zijn meer 'experimentelere/volwassen' fase ondergaan (The Album, Visitors). Natuurlijk prefereer ik nog steeds Beatles maar ik vindt dat Abba ondergewaardeerd wordt in vergelijking met de hun.

avatar van berwt
Man man man. Wat maakten die Zweden toch hemelse muziek. Elk nummer is daarbij uitermate geperfectioneerd. Geen enkel zwakke song. Waw!

Als ik moest kiezen tussen het voortbestaan van de muziek van de Beatles of die van Abba, dan kies ik voor Abba. Dat jij de Beatles voor neemt is voor mij okee, royals, maar waarom NATUURLIJK de Beatles prefereren?

berwt schreef:

Het hangt bij mij af in welke bui ik ben. De ene keer luister ik liever Beatles dan wee Abba. Ik heb alleen nog steeds het gevoel dat Abba's muziek door velen als fout wordt ervaren. Alsof het alleen simpele discomuziek is die je eigenlijk niet goed hoort te vinden. Terwijl ze bijna net zo goed en populair zijn als de Beatles maar altijd minder genoemt wordt (als invloed voor bands).

avatar van Kos
Kos
foxhusky schreef:
Mooi overzicht, maar ik mis wel Eagle en The Day Before you Came.

En Summer Night City.

Heerlijk, groots, strak, meeslepend, fantastische composities, harmonietjes om je vingers bij af te likken, heerlijk rustige stemmen, aanstekelijke melodietjes, ik kom superlatieven te kort! Stuk voor stuk rake liedjes! :^]

avatar van Blitz!
De Abba-sound heeft de tand des tijds prima doorstaan. Jammer dat er nogal vaak neerbuigend wordt gedaan over Abba.
Deze band heeft echt wel een stempel gedrukt op de muziekgeschiedenis. Trouwens als je echt een inspanning doet en je niet laat afleiden door de soms ronduit schitterende melodieen, dan hoor je dat dit heel gelaagde muziek is.
Het is dan ook niet meer dan normaal dat ze nu ook eindelijk een plaats krijgen in de Rock & Roll Hall of Fame

avatar van Snakeskin
een zodanig goed samengesteld overzicht dat het wat mij betreft één van de mooiste is die ooit verschenen is.

avatar van Johanv4434
Een guilty pleasure van formaat? Ik weet het niet. In ieder geval een leuke compilatie met nummers die vaak verbazend knap in elkaar zitten. Onlangs deze nog eens opgerakeld nadat ik me weer herinnerde dat deze op cassete wel heel vaak in de auto werd gedraaid toen ik nog jong (en mooi) was...

avatar van Snakeskin
Agnetha Faltskog is het grote extra pluspunt van deze band.

avatar van vigil
Kos schreef:

En Summer Night City.

Tja deze cd zit nu eenmaal vol met 78 minuten muziek, dus daarom verscheen er een 2de deel. ABBA - More ABBA Gold (1993)

avatar van otherfool
Het grappige is de nummers die ik nog niet/nauwelijks kende (een stuk of acht) vind ik zonder uitzondering skip-momenten. Blijkbaar moeten de liedjes er vroeg ingeramd worden om ze later nog te kunnen waarderen

Maar dat doen ze dan ook wel hoor, klassiekertjes als Take a Chance on Me, S.O.S. en uiteraard Waterloo zijn gewoon goeie popliedjes.

2*.

Gerben-DT
Ik vind abba verschrikkelijk, maar een verzamelalbumpje als dit hoort toch gewoon bij mijn verzameling.. hoop dat ik hem ooit heeeeeel goedkoop tegenkom..

avatar van rmiroir
Hoe moet je hier in godsnaam je 4 beste uit kiezen. Abba is Abba en ofwel hou je van de genre en je vind ze allemaal goed ofwel heb je er een hekel aan. Ik geef toe ik ben van de eerste soort.
Deze plaat hoort thuis in elke verzameling naast de Metallicas, Beatles en Radioheads. Een welverdiende 4,5/5