ABBA - Gold (1992)

Alternatieve titel: Greatest Hits

Zweden
Label: Polydor

1. Dancing Queen (3:51)
  2. Knowing Me, Knowing You (4:03)
  3. Take a Chance on Me (4:06)
  4. Mamma Mia (3:33)
  5. Lay All Your Love on Me (4:35)
  6. Super Trouper (4:13)
  7. I Have a Dream (4:42)
  8. The Winner Takes It All (4:54)
  9. Money, Money, Money (3:06)
  10. S.O.S. (3:20)
  11. Chiquitita (5:24)
  12. Fernando (4:14)
  13. Voulez-Vous [Single Version] (4:22)
  14. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) (4:52)
  15. Does Your Mother Know (3:13)
  16. One of Us (3:57)
  17. The Name of the Game [US Promo Edit] (4:00)
  18. Thank You for the Music (3:49)
  19. Waterloo (2:48)
  20. Summer Night City * (3:38)
  21. Angeleyes * (4:22)
  22. The Day Before You Came * (5:51)
  23. Eagle * (4:24)
  24. I Do, I Do, I Do, I Do, I Do * (3:17)
  25. So Long * (3:10)
  26. Honey Honey * (2:58)
  27. The Visitors * (5:46)
  28. Our Last Summer * (4:21)
  29. On & on & On * (3:44)
  30. Ring Ring * (3:06)
  31. I Wonder (Departure) * (4:33)
  32. Lovelight * (3:49)
  33. Head Over Heals * (3:50)
  34. When I Kissed the Teacher * (3:02)
  35. I am the City * (4:02)
  36. Cassandra * (4:54)
  37. Under Attack * (3:49)
  38. When All Is Said and Done * (3:18)
  39. The Way Old Friends Do * (2:54)
  40. She's My Kind of Girl * (2:45)
  41. I am Just a Girl * (3:02)
  42. Gonna Sing You My Lovesong * (3:37)
  43. King Kong Song * (3:12)
  44. I've Been Waiting for You * (3:40)
  45. Rock Me * (3:04)
  46. Man in the Middle * (3:01)
  47. Intermezzo No. 1 * (3:46)
  48. That's Me * (3:15)
  49. Crazy World * (3:44)
  50. Happy Hawaii * (4:24)
  51. I'm a Marionette * (4:04)
  52. Medley: Pick a Bale of Cotton / On Top of Old Smokey / Midnight Special * (4:19)
  53. Kisses of Fire * (3:16)
  54. The King Has Lost His Crown * (3:32)
  55. Elaine * (3:44)
  56. The Piper * (3:26)
  57. Andante, Andante * (4:40)
  58. Should I Laugh or Cry * (4:30)
  59. Soldiers * (4:40)
totale tijdsduur: 1:17:02 (3:49:31)
Dustyfan
Al die bekende ABBA-liedjes zijn op zich best leuk, maar als je ze allemaal achter elkaar hoort, wordt je d'r toch knap melig van.

avatar van FisherKing
Alles met mate he.

Erg leuke cd om naar te luisteren, vooral omdat ik bij S.O.S. altijd weer het "Tilsammans-gevoel" krijg. 4*

SelmaDuim
ABBA is niet meer, maar Björn Again is echt een fantastische vervanger , echt geweldig om een keer mee te maken

JonnieBrasco
Hoewel ik best geloof dat het in de jaren '70 moderne en 'perfecte' muziek was, ben ik toch niet zo'n Abba-fan en vind ik de meeste nummers zeer afgezaagd. Maar er is één nummer waar ik gek genoeg een zwak voor heb: S.O.S. - ik heb er eigenlijk geen verklaring voor dat ik daar elke keer weer letterlijk kippenvel van krijg.

avatar van Marki_san
Abba is leuk.......

JonnieBrasco schreef:

Ik heb precies hetzelfde, ook met 1 nummer, maar ik heb het niet met S.O.S. maar met The Name of the Game

Verrassend hoe een band zo kan uitgroeien van gehaat tot stiekem toch wel heel erg leuk. Ik blijf me er over verbazen.........

avatar van lebowski
aERodynamIC schreef:

Gehaat? Door wie? Of was dit persoonlijk? Ik betrapte mijn zus begin jaren '80 in haar new wave/gothic-tijd. Ze waande zich onbespied en danste de schroeven uit het parket op ABBA. Ik heb moeten zweren haar nooit te verraden haha. Nu zingen haar kinderen de liedjes.

avatar van Zachary Glass
Nu ... haat is een sentiment dat ik in de kast laat wanneer ik het over popmuziek heb

Zo rond '96 was er hier in België een heuse ABBA-hausse. Het jaar ervoor was er al The Beatles-revival geweest, het gaf me allemaal zo'n beetje de indruk dat de pop/rock-muziek allemaal erg "tweedehands" was. Ik heb me daar een milliseconde beteuterd over gevoeld, daarna kwam ik tot de conclusie dat tweedehands nog leuker is dan nieuw ...

Maar met de ABBA-tweedehands kan ik erg weinig aanvangen. Het groovet als een aangekoekte pannenkoekpan, even sexy als een karrenvracht lipgloss ... het is allemaal grappig, daar niet van, maar ik wil toch een pietseke méér ... een beetje meer humor vanuit de muziek zelf, en minder vanuit de kadrage ...

Dit alles terzijde ... heb ik altijd wat last van stofjes in mijn ogen wanneer ik "Dancing Queen" hoor ... in het midden gaan Agneta en Frida daar hoog in de noten zweven ... en dat is mooi

Maar nummers als "Mamma Mia", "Take a Chance on Me", "Super Trooper", ... net alsof confituur uitsmeren over een boterham die reeds vijf lagen chocoladepasta telt ...

Wat ik zo goed vind aan Abba is het onderhuidse drama dat de nummers in zich hebben. The Day Before You Came (dat dan op More Gold staat) hoorde ik voor het eerst op een oud transistorradiootje in een caravan in the middle of nowhere (in een garage van de grootouders van een vroegere vriendin die vroeger een vervoersbedrijf hadden, het is niet dat ik daar in woonde ) en dat maakte toch wel veel indruk. Een prachtig liedje dat zoveel leed in zich meedraagt. Dat is wat popmuziek tot echt goede popmuziek maakt. Het zit ook in de meer feestelijke nummers van Abba, vind ik.

Annie heeft het ook vind ik (Heartbeat). Het klinkt o zo catchy op het eerste gehoor, maar terwijl jij op je kamertje zit te luisteren, zoekt de artiest in kwestie de stukken van zijn of haar gebroken hart bij elkaar.

herman schreef:

Het zit ook in de meer feestelijke nummers van Abba, vind ik.

Waarschijnlijk ook één van de (mysterieuze) redenen dat Abba zo populair is in de gay-scene.
Drama en feest: het gaat hand in hand

avatar van Nicolage Rico
Ik heb me er altijd een beetje over geschaamd, maar ik vind de liedjes van ABBA best aanstekelijk. Het zijn gewoon liedjes die goed klinken en daardoor aangenaam zijn.. Nu ben ik misschien volwassen genoeg om me niet te schamen, maar als hierboven dan weer een berichtje staat dat ABBA populair is in de gay-scene ga ik toch weer twijfelen

Ik heb de cd eigenlijk heel lang niet meer geluisterd, maar nummers als "S.O.S.", "Chiquitita" en "Waterloo" vind ik altijd prettig om naar te luisteren.

3,5 sterren

Nicolage Rico schreef:

Waaraan ?

Waaraan ?

Hahaha. Misschien een beetje dom van me geformuleerd, maar ik twijfel niet aan mijn gevoelens ofzo

Maar Abba komt er voorlopig niet meer in zeker ?!

aERodynamIC schreef:

Maar Abba komt er voorlopig niet meer in zeker ?!

Hij is er al heel lang uit geweest, maar misschien probeer ik hem nog wel een keer, in gezelschap van mijn vriendin

Hahaha, schijtebroek......dan durft ie het wel !!!

dutch2
Het vreemde was dat in mijn puberjaren (medio/eind 70) je ABBA absoluut niet goed mocht vinden. Dat wil zeggen, als jongen. Als meisje mocht het wel maar dan werd je door de hippere jongens en meiden niet echt serieus meer genomen. Maar als jongen kon je het wel shaken. Ik zelf vond ABBA soms wel aardig (SOS, Knowing Me, Knowing You) maar meestal maar matig (Thank You for the Music, Fernando, Chiquitita). Wel jammer dat aan deze verzamelaar mijn twee echte ABBA-favorieten ontbreken (Summernight City en The King has Lost his Crown). Merkwaardig ook wel.

Toch wel grappig...hier ben ik echt fan van geweest!
Gewoon lekker feel good liedjes; je hoeft er verder niet bij na te denken!

Hij krijgt 3.5 sterren

ABBA zijn geweldig. Geweldig onderschat ook. Dit album krijgt van mij 5 sterren. Mooier dan dit kan naar mijn mening niet.

avatar van george clinton
Abba is nooit onderschat geweest. Men heeft altijd de kwaliteiten van het songwritersduo Ulvaeus en Andersson erkend.

avatar van starbright boy
In de jaren '70 was dat bij mijn weten toch anders, maar daar kan een iets ouder persoon wellicht wat meer over vertellen.

avatar van george clinton
Ze kregen toch respect van Johnny Rotten, Randy Newman en Pete Townshend. Maar nu schrijf ik over uit een pop-encyclopedie. Ik kan daar inderdaad niet over meepraten.

Geweldige compilatie van de beste popgroep ooit (vind ik). Het was in de jaren 70 inderdaad vreemd dat je je publiekelijk moest schamen als je ABBA fan was en als jongen al helemaal. Toch wel merkwaardig als je nagaat dat ze onafbrekelijk in de hitlijsten stonden met talloze nummer 1 nominaties...

avatar van avdj
nickynick1970 schreef:

Ze schijnen na The Beatles en Led Zeppelin zelfs de best verkochte groep ooit te zijn. Hoewel het schattingen zijn natuurlijk.

avatar van HiLL
Na Led Z? Hebben die dan zoveel verkocht?

avatar van HiLL
nickynick1970 schreef:
Geweldige compilatie van de beste popgroep ooit (vind ik).

Ja vind je dat?

avatar van avdj
HiLL schreef:
Na Led Z? Hebben die dan zoveel verkocht?

300 miljoen +
(en dat zonder singles )

avatar van Music4ever
avdj schreef:

300 miljoen +
(en dat zonder singles )

En nou The Beatles nog!
Ik geloof dat dat er 1 miljard zijn. (inclusief singles)