ABBA - Gold (1992)

Alternatieve titel: Greatest Hits

Zweden
Label: Polydor

1. Dancing Queen (3:51)
  2. Knowing Me, Knowing You (4:03)
  3. Take a Chance on Me (4:06)
  4. Mamma Mia (3:33)
  5. Lay All Your Love on Me (4:35)
  6. Super Trouper (4:13)
  7. I Have a Dream (4:42)
  8. The Winner Takes It All (4:54)
  9. Money, Money, Money (3:06)
  10. S.O.S. (3:20)
  11. Chiquitita (5:24)
  12. Fernando (4:14)
  13. Voulez-Vous (5:10)
  14. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) (4:52)
  15. Does Your Mother Know (3:13)
  16. One of Us (3:57)
  17. The Name of the Game (4:53)
  18. Thank You for the Music (3:49)
  19. Waterloo (2:48)
  20. Summer Night City * (3:38)
  21. Angeleyes * (4:22)
  22. The Day Before You Came * (5:51)
  23. Eagle * (4:24)
  24. I Do, I Do, I Do, I Do, I Do * (3:17)
  25. So Long * (3:10)
  26. Honey Honey * (2:58)
  27. The Visitors * (5:46)
  28. Our Last Summer * (4:21)
  29. On & on & On * (3:44)
  30. Ring Ring * (3:06)
  31. I Wonder (Departure) * (4:33)
  32. Lovelight * (3:49)
  33. Head Over Heals * (3:50)
  34. When I Kissed the Teacher * (3:02)
  35. I am the City * (4:02)
  36. Cassandra * (4:54)
  37. Under Attack * (3:49)
  38. When All Is Said and Done * (3:18)
  39. The Way Old Friends Do * (2:54)
  40. She's My Kind of Girl * (2:45)
  41. I am Just a Girl * (3:02)
  42. Gonna Sing You My Lovesong * (3:37)
  43. King Kong Song * (3:12)
  44. I've Been Waiting for You * (3:40)
  45. Rock Me * (3:04)
  46. Man in the Middle * (3:01)
  47. Intermezzo No. 1 * (3:46)
  48. That's Me * (3:15)
  49. Crazy World * (3:44)
  50. Happy Hawaii * (4:24)
  51. I'm a Marionette * (4:04)
  52. Medley: Pick a Bale of Cotton / On Top of Old Smokey / Midnight Special * (4:19)
  53. Kisses of Fire * (3:16)
  54. The King Has Lost His Crown * (3:32)
  55. Elaine * (3:44)
  56. The Piper * (3:26)
  57. Andante, Andante * (4:40)
  58. Should I Laugh or Cry * (4:30)
  59. Soldiers * (4:40)
totale tijdsduur: 1:18:43 (3:51:12)
avatar van De Luisteraar
ABBA is het tegenovergestelde van The Eagles. ABBA maakte muzak, maar zo goed gecomponeerd - vooral de overgangsmaten - dat het als muziek klonk. The Eagles perfectioneerden hun muziek zo zeer dat het muzak werd. Daarom luister ik liever naar Dancing Queen dan naar Hotel California. Maar, ik zal geen ABBA-plaat kopen.

Rizz
Ik luister er bijna nooit na, maar ik kan toch moeilijk ontkennen dat het briljante songwriters waren. Als ik het hoor moet ik toch glimlachen en het is nooit vervelend.
ABBA schreef gewoon ontzettend lekker in het gehoor liggende muziek. En ontzettend goed verpakt natuurlijk.
Dit album staat wel erg apart tussen mijn cd-verzameling moet ik zeggen maar als muziekliefhebber hoort dit er gewoon bij. Geen ingewikkelde composities, gewoon een verzameling oude vertrouwde hits waarvan je vrolijk wordt.

1,0

1 ster

avatar van Fox McCloud
Goed album.

Een leuke verzameling liedjes van ABBA. Zo'n beetje alle nummers die ik ken van ABBA staan op dit album. Lang niet alles wat er op dit album staat vind ik mooi. Maar er staan toch wel een paar zeer leuke popdeuntjes tussen. Nergens word het echt goed. Daarmee bedoel ik dat het stuk voor stuk sterke nummers zijn, maar nergens weet het echt te grijpen. In zijn geheel een sterk album.

avatar van laxus11
Abba is

Elk nummer is gewoon goed

avatar van frankholst182
0,5
Er bestaan gewoon te veel greatest hits van abba. Aangezien ook al de muziek niets voor mij is (reguliere albums krijgen van mij een 1) is dit naar mijn mening een ramp voor de muziekindustrie. Moet je voorstellen. elke CD-zaak heeft allerlei greatest hits in hun schappen staan van deze band. Zonde van de ruimte, toch?
Ik zeg niet dat het zo is hoor, het is mijn mening.

avatar van Choo Choo
frankholst182 schreef:
Er bestaan gewoon te veel greatest hits van abba.

Kan zijn, maar Gold is toch wel DE verzamelaar van Abba volgens mij.

Iets houdt mij overigens tegen om een waardering toe te kennen aan een verzamelaar, aangezien deze over het algemeen hoog gewaardeerd worden, omdat de hits er op staan. Deze ook, staat vol met klassiekers, maar ik geef vooralsnog geen stem. Ik vind dat albums een oordeel moeten krijgen, niet de verzamelaars. Anders komen deze in de toplijstjes te hoog staan terwijl het geen echte albums zijn.

Voor mij wel een uitkomst deze compilatie . Ik ben geen fan of echte liefhebber . Vroeger verafschuwde ik het zelfs , te netjes , en te gepoleist .
Al een aantal jaren ben ik de muziek toch op de juiste waarde gaan schatten . Het zit allemaal perfect inelkaar .
Ik ben hier heel tevreden mee . Ik ken de meeste reguliere albums . Supertrouper vind ik alleraardigst trouwens , maar van het meeste ben ik niet echt kapot .

avatar van Lennonlover
Ik kan best begrijpen dat mensen de muziek van ABBA net ietsje te pop-gladgepolijst vinden. Ik voel me verplicht om mijn 5* te verantwoorden.

Abba is, naast The Beatles en The Kinks, de beste schrijvers van popnummers ooit. Ik schrijf zelf muziek dus ik weet hoe moeilijk het is om op leuke, goed in het gehoor liggende melodieën te komen. Abba doet dat geweldig goed. Elk nummer is geweldig goed geschreven met een doeltreffende structuur. Je hebt zin om mee te zingen. Er zijn gewéldige climaxen en sublieme achtergrondkoortjes. combineer dit met goede zangeressen en je hebt Abba, een top popgroep.

Abba heeft altijd een negatieve connotatie en mensen fronsen vaak hun wenkbrauwen als je zegt dat je fan bent van Abba's muziek. Maar voor mij verdienen ze elke waardering. Deze groep valt op tussen mijn cd-collectie maar ik haal hem er telkens met veel fierheid en ongeduld uit.

Dank u Zweden.

avatar van chevy93
Choo Choo schreef:
Dat is niet waar, want verzamelaars worden geweerd in de toplijsten.

avatar van Choo Choo
chevy93 schreef:
Dat is niet waar, want verzamelaars worden geweerd in de toplijsten.
Ok, dat wist ik niet. Dat is dan maar goed ook!

Ik ben het compleet eens met wat Lennonlover hierboven beschrijft.
Muziek zit supergoed in elkaar en daar kan elke songwriter nog wat van leren!

Ik betrap mezelf er altijd op dat wanneer ik een keer een liedje van Abba opzet, dat ik zo de hele avond niets anders luister... Ze hebben ook zoveel geweldige songs!

Voulez-vous, Gimme Gimme Gimme, Eagle, The Day Before You Came, The Winner Takes it All... Ik noem maar wat van m'n favorieten!

avatar van chevy93
Alleen die derde en vierde staan er niet op. Alleen al daarom zou ik deze verzamelaar nooit willen.
Als een verzamelaar van Eagles zonder Hotel California.

avatar van Queen Bitch
ik als 15 jarige jongen word vaak uitgelachen op school als ik ze vertel dat ik abba luister mij kan het niks schelen, ik lach gewoon hard met ze mee deze heb ik laatst, net als nog wat andere cd's van de zolder van mijn opa gehaald die nog bulten met cd's had lichten die hij al jaren niet meer luisterde. ik mocht ik er wat uitzoeken en kwam toen ook deze tegen. prima verzamelaar. de meeste nummers kende ik al wel en de rest is een erg leuke ontdekking! dancing queen en one of us zijn mijn favorieten op deze verzamelaar. album's die meer dan een uur duren heb ik meestal moeite mee mijn aandacht er steeds bij te houden maar bij deze is dat geen probleem!

WPE
leuke pakkende deuntjes, dat wel. ook nog zoveel jaar later (heel af en toe) leuk om te horen

avatar van Thorgal
Paardenstaartje schreef:
Mijn ouders hadden (helaas) deze CD thuis, en hebben hem veelvuldig gedraaid in mijn kindertijd. Dus ik heb deze CD erg vaak moeten meeluisteren... ABBA mag dan een bekende groep zijn, hun muziek is ABSOLUUT niet aan mij besteed. Ik denk dat ik het maar bij andere muziek hou. 1 ster
Het is ook prima als je je afzet tegen je ouders

avatar van Sundance
S.O.S. vond ik vroeger helemaal geweldig, ik was geloof ik een jaar of tien. Verder was ik absoluut geen echte liefhebber. Nu vind ik deze liedjes stuk voor stuk zeker de moeite waard. Inderdaad wat gladjes, maar allemaal prima popnummers die goed in mekaar steke n en de tand des tijds goed hebben doorstaan. Ik mis geloof ik alleen 'Eagle'.

Ringostar
ABBA is uniek!

Wat ik eigenlijk vreemd vind, is dat er mensen zijn die platen uit een genre waar ze niet van houden, toch een rating geven. Het is niet omdat je een bepaald genre niet leuk vind dat de platen van dat genre per definitie slecht zijn. Ik hou niet van metal maar ik weet wel dat bvb. Metallica goede platen heeft gemaakt. Alleen, ik hou er niet van.

avatar van Lonesome Crow
Altijd een zwak gehad voor ABBA, meesters van de perfecte popsongs.
"SOS" en "Knowing Me, Knowing You" zijn absolute buitencategorie zo mooi !

Maar toch, alle hits op een rij is teveel van het goede.
In de context van een regulier album komen ze veel beter tot hun recht.
En ook veel niet singles zijn zeer de moeite waard.

avatar van brandos
Lonesome Crowzegt:
In de context van een regulier album komen ze veel beter tot hun recht.
Geheel mee oneens. In retrospectief is ABBA Gold de beste manier om van ze te genieten. Mijn zus had vroeger thuis 'arrival' en ik heb 'the album' ook nog ergens staan, maar op 'Eagle' van die laatste na is er geen enkel nummer die ik daarvan mis. Daartegenover staan uit hun hele oeuvre de meest tijdloze nummers hier verzameld. Je hoort ook mooi hoe hun sound zich aan de tijd aanpaste, van het glamachtige 'Waterloo' naar de disco-stamper 'voulez vous' en altijd liggen de nummers net even beter in het gehoor dan gemiddelde nummers in deze genres. Er is al veel gezegd over de formidabele arrangeerkunsten van BB, gevoegd bij de daadwerkelijk ook geweldige vocalen van A..A.
Door een vleugje sensualiteit ('The name of the game') en meer dan een wolkje Scandinavische melancholie is ABBA nooit vrijblijvend. ABBA is ook een uitzondering op de regel, dat niet native speakers een onoverbrugbare achterstand hebben in de Engelse poptaal. Ik denk dat het feit dat men het eenvoudig hield en toch ook persoonlijk ('knowing me, knowing you' zegt genoeg, als het louter een hitfabriek was geweest hadden ze zichzelf niet zo hoeven kwellen) bijdraagt aan de universele zeggingskracht van de liedjes. Vroeger werden ze vanwege hun brede aanspreekbaarheid verguisd, maar uiteindelijk gaven zelfs Johhny Rotten en Bono toe niet om ze heen te kunnen. Ik denk dat ze in de hemel ook ABBA draaien, het is immers nu ook al zo dat iedereen; van de Filipijnen tot Bolivia van ABBA houdt.

Al voor de releasedatum van 30 juni is juist in Nederland the 25th Anniversary Limited Edition Gold Vinyl al te krijgen. En die is mooi!

Hoe toepasselijk kan gekleurd vinyl ooit zijn? Wat mij opvalt is nu ik dit Gold na een hele tijd weer eens draai, dat dit Gold eigenlijk een eigen leven is gaan leiden. Deze verzamelaar is zowaar praktisch een plaat op zichzelf van Abba. Het geluid van deze versie is trouwens voortreffelijk. En de hoesletters zijn wat meer goudkleurig.

avatar van royals
De cd-box 'Thank You For The Music' is velen malen beter. Ik zou die kopen. Die is natuurlijk wel veel duurder.

avatar van teus
royals schreef:

En daar staat gelukkig hun werk chronologish op, zo ook op Essential Collection (2012) maar wel voor de normale prijs

I know royals en teus. Zelf heb ik the Essential Collection. Maar deze 'klassieker' op goud vinyl is voor LP liefhebbers misschien een aanrader.

avatar van Geert Willaert
Abba is klasse. De composities, de opname en de zangprestaties van de zangeressen. Ze hadden een eigen studio die zijn tijd vooruit was. Led Zepplin nam er ook album op omdat de studio zo goed was. Benny is uitzonderlijk goed, dat bewijst al zijn werk na ABBA. 5 sterren.

avatar van Casino Boogie
Geert Willaert schreef:

Helaas zijn de Polar Studios gesloten, economisch onhaalbaar gebleken om open te houden.

Ik dacht dat Bjorn altijd het genie achter de band was.

avatar van Castle
Als (pre)puber zet je af wat je ouders mooi vinden, zo ook ABBA.
Nu op een rommelmarkt en een jaar of 40 hopelijk wijzer, deze cd voor weinig gekocht.
Wat ik eigenlijk al stiekum wist, wat een meestelijke composities zitten er tussen.
Wellicht ooit meer van dit bandje scoren

Toch wel een soort van definitieve compilatie,samen met het vervolg ( de witte Gold.)
Kocht 'm voor kerst ergens in de vorige eeuw voor mijn ouders.
Nu zelf in de collectie en ABBA behoort gewoon tot de meest aansprekende popbands of all time.
Zo geraffineerd en raak composorisch en in uitvoering.
Soms te zoet, maar als geheel is dit toch wel erg genietbaar.