Oasis - Be Here Now (1997)

Label: Creation

1. D'You Know What I Mean? (7:43)
  2. My Big Mouth (5:11)
  3. Magic Pie (7:10)
  4. Stand by Me (5:55)
  5. I Hope, I Think, I Know (4:22)
  6. The Girl in the Dirty Shirt (5:49)
  7. Fade In-Out (6:51)
  8. Don't Go Away (4:48)
  9. Be Here Now (5:12)
  10. All Around the World (9:19)
  11. It's Gettin' Better (Man!!) (7:03)
  12. All Around the World [Reprise] (2:07)
  13. Stay Young * (5:08)
  14. The Fame * (4:35)
  15. Flashbax * (5:08)
  16. (I Got) the Fever * (5:14)
  17. My Sister Lover * (5:59)
  18. Going Nowhere * (4:41)
  19. Stand by Me [Live at Bonehead's Outtake] * (6:02)
  20. Untitled [Demo] * (4:37)
  21. Help! [Live in L.A.] * (3:44)
  22. Setting Sun [Live Radio Broadcast] * (3:56)
  23. If We Shadows [Demo] * (4:53)
  24. Don't Go Away [Demo] * (3:42)
  25. My Big Mouth [Live at Knebworth Park] * (5:21)
  26. D'You Know What I Mean? [NG's 2016 Rethink] * (7:23)
  27. D'You Know What I Mean? [Mustique Demo] * (7:15)
  28. My Big Mouth [Mustique Demo] * (5:17)
  29. My Sister Lover [Mustique Demo] * (6:09)
  30. Stand by Me [Mustique Demo] * (6:00)
  31. I Hope, I Think, I Know [Mustique Demo] * (4:10)
  32. The Girl in the Dirty Shirt [Mustique Demo] * (5:23)
  33. Don't Go Away [Mustique Demo] * (4:18)
  34. Trip Inside (Be Here Now) [Mustique Demo] * (4:48)
  35. Fade In-Out [Mustique Demo] * (6:02)
  36. Stay Young [Mustique Demo] * (4:56)
  37. Angel Child [Mustique Demo] * (4:28)
  38. The Fame [Mustique Demo] * (4:45)
  39. All Around the World [Mustique Demo] * (6:30)
  40. It's Gettin' Better (Man!!) [Mustique Demo] * (6:37)
totale tijdsduur: 1:11:30 (3:38:31)
avatar van musician
berken schreef:
Wat een onzin allemaal die 1,5* stemmers. Als ik alle nummers bij elkaar optel die wel goed of echt vet zijn blijkt dat meer dan de helft te zijn. 1,5* betekent toch echt 3xniks met een halfje voor de moeite?
Ik heb zelf ook sommige nummers die skip. Daar staan wel enkele wereldnummers tegenover.

Het is een meer dan voortreffelijk album, vermoedelijk hebben we bij die 1,5* te maken met liefhebbers die meer houden van muziek voor slappe knieën. En dan zijn de broertjes Gallagher natuurlijk notoire herrie-makers en bepaalt geen vertegenwoordigers daar van.

Voor de liefhebbers van Oasis is er hier natuurlijk weinig aan de hand, maar de moral majority blijft uiteraard overal aanwezig.

Wat een enorme onzin lees ik weer hierboven.

Gisteren nog het vinyl van standing on the shoulders binnen gehad. Groot liefhebber van de 1e 2 albums, destijds alle singles gekocht voor de fantastische b kanten.... etc etc...

Maar waarschijnlijk is deze plaat te hard voor me? Ik trek nog maar een rammstein plaat uit de kast , in plaats me te bekommeren om deze snobistiche kletspraat. Waarom verdedig ik mezelf eigenlijk ook?

avatar van musician
Wie de schoen past, trekke hem aan en blijkbaar wordt ook al snel over het woord "vermoedelijk" heen gelezen.

Oasis in het kader van "hetzelfde laken een pak" daalt niet in één of twee albums van 5***** naar 1,5*.
Vooral niet afgezet tegen wat er zoal wél thuis hoort in de categorie 1,5*. In die divisie kan Oasis, in de redelijk korte tijd van het bestaan, niet worden gepaatst.

Be here now is toch echt een grote bak geluid vergeleken met de 2 voorgangers en opvolgers. Dus dat kan zeker wel. Ik vind het echt een slechte plaat. En daar kan jij niks aan veranderen.

TTD presteerde overigens het zelfde met neither fish nor flesh... geniaal debuut en daarna iets te hoog in de bol gekregen....Groot struikelblok dus voor grote ego's.

avatar van ArthurDZ
1,5
Ik ga mezelf ook niet verdedigen. Ik ben het eens met de heer in Grafs artikeltje

I don’t think anyone’s ever wrong to like or dislike a piece of music

Be Here Now is voor mij gewoon te dichtgesmeerd, er zit geen lucht in de songs. Oasis was nooit de subtielste band, maar Be Here Now is wel erg lomp. Kan je die sound smaken, tof voor jou, maar ga minder positieve stemmen dan niet afdoen als 'onzin' of 'geen echte liefhebbers'.

avatar van royals
Dat harde geluid komt gewoon door hun coke gebruik tijdens het opnemen.

Maar dan denk ik ook wel weer, hoe hard de muziek ook is dat doet toch niets af aan de kwaliteit van een nummer? Als Yesterday, Wonderwall, of zeg maar Adagio For Strings harder waren gespeeld, meer rockachtig dan waren het toch niet opeens slechtere composities? Voor mij hangt de goedheid van een song niet af van de geluidsterkte maar van de compositie. Die blijft overeind hoe hard die ook gespeeld wordt (in verschillende cover versies). En nummers als Don't Go Away en Magic Pie zijn gewoon mooie composities hoe hard die ook hadden geklonken. Als je begrijpt wat ik bedoel

Wonderwall harder gespeeld is D'You Know What I Mean? geworden

royals schreef:

Productie/zoeken naar de juiste klank is dus geheel overbodig?

avatar van royals
Franck Maudit schreef:

Productie/zoeken naar de juiste klank is dus geheel overbodig?

Dat is voor mij anders. Het opnemen met een geluidsterkte en de uiteindelijke bijschaving van het geluid is toch een ander proces? Als een band een nummer in een bepaalde geluidsterkte opneemt dan hoort de producer daar niets meer aan te veranderen maar dat over te laten aan de band toch?

avatar van Lamontagne
Donderdag 21 augustus 1997 liep ik vol verwachting naar Muziekwinkel De Wilde in Zeist
Ik werd letterlijk weggeblazen door deze plaat wat een energie en kracht zit hier in.

Totaal een andere plaat dan de vorige 2 maar continu hetzelfde produceren komt je ook niet ten goede.
Die tijd verzamelde ik alle singles van deze band. Het minpunt vond ik op dat moment dat de B-kanten niet zo goed waren als bij de eerste series.

Nu de remaster gehaald met de bonus, de plaat blijft voor mij staan als een huis met als hoogtepunt Fade in out en Don't go away.

Noel kreeg nog meer ster allures en dat is het enige puntje van kritiek dat All around the world gewoon een Hey Jude 90's versie is geworden.

Kheb de band hierna niet meer zo gevolgd maar wel nu weer zin in gekregen om de latere albums te halen en beluisteren.

Lamontagne schreef:

De Wilde in zeist . Dat was een leuke winkel.. kwam er graag

avatar van Lamontagne
lennon schreef:

De Wilde in zeist . Dat was een leuke winkel.. kwam er graag

Ja met de meeste keus, op de Slotlaan zaten er toen 4.
Jammer dat al dat soort zaken verdwenen zijn.

Keramiek
Ik vind deze ook tot de betere Oasis platen behoren. Na Morning Glory de beste van Oasis, vind ik. Gemiddelde hier op de site vind ik te laag. Dit is werkelijk een schitterend album. De remaster met bonus is inderdaad ook zeer de moeite waard.

Beter dan Definitely Maybe???

Keramiek schreef:
Na Morning Glory de beste van Oasis, vind ik.

U en ik hebben andere oortjes. Andere oortjes zeg ik u!

Keramiek
bikkel2 schreef:
Beter dan Definitely Maybe???

Franck Maudit schreef:
U en ik hebben andere oortjes. Andere oortjes zeg ik u!

Ja, Be Here Now draai ik vaker dan Definitely Maybe. Toen moest het geluid van Oasis nog wat gevormd worden, bij Be Here Now klinkt het meer af. Een aantal nummers van dit album zijn in de periode van Definitely Maybe geschreven, dat staat in het boekje vermeld. Ik weet ook nog dat ik in die tijd een interview met Noel heb gelezen dat hij de komende albums al had geschreven. Ik snap de negatieve kritiek op dit album niet zo. Het ligt echt in het verlengde van Morning Glory. Dat de nummers wat langer duren of harder klinken, daar stoor ik me niet aan. En in mijn oren is Be Here Now beter dan de albums daarna. Ik verhoog naar 5 sterren.

avatar van jokerman
Hoe klinkt de geremasterde versie en hoe zijn de extra's?

avatar van jokerman
Deze week de geremasterde versie aangeschaft en ik ben positief verrast. Destijds het album genegeerd. Na 2 top albums was ik klaar met de hype van de 'arrogante' broertjes. Paar jaar terug weer opgepakt met het solowerk van Noel en n.a.v. de docu Supersonic nu dan uiteindelijk Be Here Now gekocht. Sinds afgelopen maandag draai ik niks anders! Het album en de B- kantjes zijn echt goed en disc 3 met de demo's ingezongen door Noel leuk om een keer te horen. 20 jaar na dato ben ik toch weer into Oasis!! van 3,5 naar 4 **** verhoogd.

Inmiddels 20 jaar oud.

Ik heb dit album een jaar of 15 links laten liggen na de release was ik erg teleurgesteld. Heb nu, om de collectie op vinyl toch compleet te hebben dit album op vinyl gekocht. Lang wilde ik dat niet, omdat ik deze plaat echt te pretentieus vind.

De hoogmoedswaanzin lp van Oasis.. en zo klinkt hij nog steeds. Een song als All around the world had wat hun betreft de nieuwe Hey Jude moeten zijn. Dat is geen rocket science. De reprise heeft nog een scheutje Penny Lane en maakt t nog iets meer pijnlijk duidelijk. Inspiratie is niks mis mee, maar het probleem hier is dat het te geforceerd overkomt

Ik trek het album na de lange pauze wel iets beter dan destijds, maar blijf het toch het meest zwakke album van de heren vinden in hun bestaan.

Teveel langgerekte songs, te weinig spontaan en het houdt te weinig mijn aandacht vast. Hoger dan 2.5 kom ik echt niet. Maar het gat in de collectie is er wel mee gevuld.

Hoogmoedswaanzin is wel de juiste beschrijving.
Be Here Now is denk ik in het achterhoofd gemaakt om het meest memorabele album ooit te maken.
Tja, de broertjes Gallagher waren niet zo'n klein beetje arrogant toendertijd.
Toch jammer, want Definitly Maybe en What's The Story deugen, en behoren beslist tot het betere 90's werk.
Dit beschouw ik als het maken van een chocoladetaart, maar met van alles te machtig.
De slagroombus ging helemaal leeg als het ware.
Vanuit hier, was ik ook wel klaar met Oasis.
+ dat ik Noel een veel betere zanger vindt dan zijn stomvervelende broertje Liam, die er nu niet bepaald leuker op werd in de loop der tijd.

Ik veerde pas weer op toen Noel solo ging.
Die heeft heel Oasis niet meer nodig.

Be Here Now is too much. Jammer van bepaalde liedjes die in potentie best aardig zijn, maar verziekt zijn door het overtollige.
Had iemand dat ze maar wijs kunnen maken toen.

Heb de laatste tijd een aantal artikelen gelezen over dit album, omdat het toch wel een fascinerend Icarus-moment in de (Engelse) popmuziek is. De band die in no-time de populairste Engelse band sinds The Beatles werd, de wereld aan haar voeten kreeg en in een orgie van coke het gouden moment verprutste. Ook de film

‘Flattened by the cocaine panzers’ – the toxic legacy of Oasis’s Be Here Now | Music | The Guardian - theguardian.com
Cocaine Supernova: Oasis' Be Here Now is 10 | Music | The Guardian - theguardian.com

Hoe wel ik destijds groot fan was van 'What's the story?', ben ik alles bij alles geen enorm Oasis fan. Wél van een aantal fantastische nummers 'Live forever', 'Slide away', 'Wonderwall', 'Supersonic' enz.
Als geheel is de band me wat te eentonig (qua songs, teksten, muzikale dynamiek) om boeiend te blijven.

Waarom het m.i. mis ging met Oasis? Toch een klassiek rock 'n roll verhaal, zie ook Guns 'n Roses. Eenvoudige tegendraadse jongens maken goede muziek, krijgen de wereld aan hun voeten en krijgen het te hoog in hun bol, in combinatie met teveel drank en drugs, en leveren vervolgens een overbombastisch album af dat meer lawaai dan inhoud is en géén stap vooruit zet. Intelligentere en veelzijdiger artiesten als Radiohead, David Bowie en Prince weten die val toch beter te omzeilen en blijven zich vernieuwen en ontwikkelen. Oasis kent eigenlijk maar een paar trucjes, die het steeds maar blijft herhalen, en dat gaat iedereen vervelen behalve de trouwste fans.

Op zich zijn Stand by me en Don't go away nauwelijks minder dan Wonderwall en Don't go back in anger, maar het zijn herhalingsoefeningen en daarom roepen ze niet dezelfde emoties op als hun voorgangers.
Eigenlijk vind ik naast die twee nummers alleen D'you know what I mean sterk. De rest van het materiaal op dit album gaat bij mij toch een beetje het ene oor in het andere oor uit. All around the world blijft wel hangen, maar niet echt op de juiste manier. Als nummer van vier minuten was het vermoedelijk een prima Oasis-song geweest. De heren denken de song te groot, en hebben deze opgeblazen tot een monsterlijke proportie die het niet verdient en die niet past. De andere nummers zijn wat mij betreft te lang, compositorisch gezien wat saai en een stap terug ten opzichte van het niveau van Definitely Maybe en What's the Story?
Tsja, dan krijg je een heleboel lawaai en dikdoenerij, maar weinig inhoud. En ik vind het aardappelrock, vergelijkbaar met Blof: steeds maar in één tempo doorkachelen, weinig variatie in het geluid binnen en tussen de nummers, weinig ritme/funk, niet mijn ding. Luister eens hoe afwisselend en subtiel Johnny Marr de gitaar speelt in Oasis-voorbeeld The Smiths en hoeveel lucht er vaak in die muziek zit, wereld van verschil! Of anders de grote plaat van 1997, OK Computer...

Met deze plaat werd Oasis muzikaal oninteressant, en dat kan niet de bedoeling zijn geweest.

avatar van Johnny Marr
wandercats schreef:

Ik doe m'n best!

avatar van Meneer Joost
Geweldig stuk over waarom Be Here Now het beste album van Oasis is. (Een mening die ik niet per se deel, overigens. Ik zeg het er maar even bij )

The Quietus | Features | Anniversary | Why Be Here Now Is The Best Oasis Album, By Angus Batey - thequietus.com

Meneer Joost schreef:

De tijd die het kost om dat stuk te doorploegen is precies evenredig met de speelduur van dit album?

avatar van Meneer Joost
zalwelnikszijn! schreef:

Bij The Quietus zijn ze altijd vrij... "grondig"

avatar van Autobahn
Een goed maar wel een wat minder goed album dan de eerste twee. Favorieten zijn D'you know what I mean, stand by me, don't go away, all around the world, my big mouth en it's gettin better man.