Oasis - Be Here Now (1997)

Label: Creation

1. D'You Know What I Mean? (7:43)
  2. My Big Mouth (5:11)
  3. Magic Pie (7:10)
  4. Stand by Me (5:55)
  5. I Hope, I Think, I Know (4:22)
  6. The Girl in the Dirty Shirt (5:49)
  7. Fade In-Out (6:51)
  8. Don't Go Away (4:48)
  9. Be Here Now (5:12)
  10. All Around the World (9:19)
  11. It's Gettin' Better (Man!!) (7:03)
  12. All Around the World [Reprise] (2:07)
  13. Stay Young * (5:08)
  14. The Fame * (4:35)
  15. Flashbax * (5:08)
  16. (I Got) the Fever * (5:14)
  17. My Sister Lover * (5:59)
  18. Going Nowhere * (4:41)
  19. Stand by Me [Live at Bonehead's Outtake] * (6:02)
  20. Untitled [Demo] * (4:37)
  21. Help! [Live in L.A.] * (3:44)
  22. Setting Sun [Live Radio Broadcast] * (3:56)
  23. If We Shadows [Demo] * (4:53)
  24. Don't Go Away [Demo] * (3:42)
  25. My Big Mouth [Live at Knebworth Park] * (5:21)
  26. D'You Know What I Mean? [NG's 2016 Rethink] * (7:23)
  27. D'You Know What I Mean? [Mustique Demo] * (7:15)
  28. My Big Mouth [Mustique Demo] * (5:17)
  29. My Sister Lover [Mustique Demo] * (6:09)
  30. Stand by Me [Mustique Demo] * (6:00)
  31. I Hope, I Think, I Know [Mustique Demo] * (4:10)
  32. The Girl in the Dirty Shirt [Mustique Demo] * (5:23)
  33. Don't Go Away [Mustique Demo] * (4:18)
  34. Trip Inside (Be Here Now) [Mustique Demo] * (4:48)
  35. Fade In-Out [Mustique Demo] * (6:02)
  36. Stay Young [Mustique Demo] * (4:56)
  37. Angel Child [Mustique Demo] * (4:28)
  38. The Fame [Mustique Demo] * (4:45)
  39. All Around the World [Mustique Demo] * (6:30)
  40. It's Gettin' Better (Man!!) [Mustique Demo] * (6:37)
totale tijdsduur: 1:11:30 (3:38:31)
avatar van otherfool
1,5
Goeiedag zeg, het mag allemaal wel net ietsjes puntiger hoor, Gallagher & Gallagher. Ellenlange toppunten van saaiigheid als D'You Know What I Mean, Fade in-Out of It's Getting Better Man staan wel erg ver van de leuke Morning Glory nummers.

Uitzonderingen op de misere zijn Stand by Me en All Around The World, die ik ondanks -of misschien wel mede dankzij- de lengte en de leuke lala's echt fijn vind.

1,5 *.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Deze plaat krijgt van mij 2* en dat is 2½ lager dan zijn directe voorganger... ik heb de query niet uitgevoerd, maar ik vermoed dat dat wel in de toptien grootste achteruitgangen tussen twee opeenvolgende albums is.

Voor mij was dit typisch de plaat waar de waanzin de jochies Gallagher een beetje boven het hoofd gegroeid was. 71 minuten lang (godbetert, eenenzeventig!!) galm en andersoortige bombast. Jongens, als een liedje afgelopen is, maak er dan een eind aan en blijf niet nog twee minuten doorloeien, althans niet de hele tijd!

Tussen alle rommel staan een paar redelijk acceptabele nummers: de eerste twee, Stand By Me en het titelnummer.

avatar van Rumour
Het stof dat op het exemplaar van de meeste Be Here Now bezitters ligt kan symbool staan voor de laag cocaïne die je bijna van dit album af kunt blazen. De Gallaghers bevonden zich met hun hoofd in de (coke)wolken na het succes van Morning Glory, en het klinkt alsof de gitaarmuren deze keer zijn opgericht om God himself van zijn wolk te blazen en arrogant snuivend zijn plaats in te nemen.

Dat moest dus wel fout gaan. Bigger and longer is niet gelijk aan better, een beruchte valkuil voor artiesten die naast hun schoenen gaan lopen. Maar de faal-factor van deze plaat overschaduwt de goede momenten die hierop zeker terug te vinden zijn.

Opener D'You Know What I Mean? vind ik uitstekend. Lekker lang opbouwend intro (evenredig aan de opgebouwde anticipatie bij het publiek) met macho helikopter en morse-code, en laat het maar lekker bijna 8 minuten duren. Goedgeplaatste arrogantie om mee af te trappen, en gewaagd om het akkoordenschema van het doodgedraaide Wonderwall nonchalant te recyclen, maar het wérkt. Alleen had dit het enige lange nummer van het album moeten zijn.

Zo wordt het toch aardige All Around The World volledig de nek omgedraaid door in Hey Jude-stijl en met overdadige key-changes minutenlang de luisteraar uit te dagen om de skip- of eject-knop in te drukken. Dit had de albumsluiter moeten zijn met de helft van z'n tijdsduur.

Naast de opener behoren de kortste nummers tot mijn favorieten. I Hope, I Think, I Know zou best eens in mijn persoonlijke Oasis top 10 kunnen eindigen, en onder de overdadige productie van Don't Go Away zit een prachtig nummer verstopt.

Wat mij betreft is dit inderdaad niet de plaat die aan de geschepte verwachtingen kon voldoen, maar ook niet de flop die men het wil laten zijn. Ook ik denk dat een gestripte versie met minder dichtgesmeerde geluidssporen en kortere speelduur een prima album zou opleveren. Hoe dan ook, het is uiteindelijk tóch een gedenkwaardig album dat het verval van Oasis inluidde, en wellicht zelfs het verval van de 90's Britpop in het algemeen.

avatar van Ronald5150
Deze Oasis plaat vind ik na hun geweldige eerste twee platen toch een teleurstelling. Redelijk sterke nummers worden te vaak afgewisseld met zwakke nummers. Ik heb toch iedere keer de eerste twee platen als referentie in mijn hoofd als ik naar "Be Here Now" luister. Ook heb ik het gevoel dat er krampachtig wordt geprobeerd een punt te maken. Op zich heb ik er niets op tegen als een band een statement wil maken, maar ik kan hem niet ontdekken op "Be Here Now". Bij het luisteren heb ik ook de neiging om sommige nummers te skippen. Dat is geen goed teken. Geen hele slechte plaat, maar ook geen goede. Ik vrees dat de heren de lat te hoog hebben gelegd met hun debuut "Definitely Maybe" en opvolger "(What's the Story) Morning Glory?".

avatar van Luca Brasi
Het eerste album wat ik als jongetje kocht. Misschien daarom is dit nog steeds een van mijn favoriete platen aller tijden.

Je hoort de grootheidswaanzin van de bandleden op dit album, je voelt dat ze mijlenver naast hun schoenen zijn gaan lopen na het succes van hun eerste twee albums. De arrogantie. Nummers als Big mouth, its getting better man en magic pie zijn echte stampers met een muur van geluid. Deze over de top herrie is niet door iedereen geliefd maar ik vind ze geweldig. Dit geldt ook voor d you know what i mean wat een van de beste nummers van het album is.

Heerlijke plaat als je van zes gitaarlagen over elkaar heen en 78 minuten gitaargeweld houdt! Zoek je meer de pareltjes a la wonderwall en songbird, laat deze dan liggen.

avatar van musician
Mij pest je in ieder geval niet met een album van Oasis hoewel ik moet erkennen dat ik het te weinig beluister.
Maar je zit er weer helemaal in, als je bijvoorbeeld Be Here Now uit de kast haalt.

Dat de nummers aan de lange kant zijn, worden uitgesponnen kan mij bij een goed nummer helemaal niet schelen. Geweldig daarom ook, zo'n einde met All Around the World en It's Getting better.

Er wordt met enige regelmaat verwezen naar de eerste twee albums van Oasis. Die zijn natuurlijk ook goed, maar ik ga niet Be Here Now afvallen, omdat het een herhaling van zetten zou zijn. Het rare fenomeen kan zich dus voordoen dat Be Here Now een lagere beoordeling krijgt omdat het (inmiddels) de derde cd van Oasis is.

Maar zou je er anders over moeten oordelen als Be Here Now juist het debuut van Oasis zou zijn geweest in plaats van Definitely Maybe en vice versa?

De mannen gunnen de luisteraar weer eens geen minuut rust en met een energieke aanpak word je meer dan een uur weggeblazen met aanstekelijke rock. Volgens mij is er weinig mis mee maar het gemiddelde aantal sterren voor dit album verraadt helaas anders.

avatar van james_cameron
Behoorlijk overgeproduceerd derde album, waarop de band definitief last begint te krijgen van grootheidswaanzin. De meeste songs zijn, hoewel in essentie best goed, aan de langdradige en eentonige kant. Het geluid is daarnaast volledig dichtgesmeerd; iedere nuance wordt volledig weggeblazen door de bombast. Er is gewoonweg te weinig dynamiek aanwezig om ervoor te zorgen dat het album de volle lengte blijft boeien, alhoewel de losse songs stuk voor stuk de moeite waard blijven. Gelukkig zou de band het hierna weer wat subtieler aanpakken.

avatar van lennon
Inmiddels 20 jaar oud.

Ik heb dit album een jaar of 15 links laten liggen na de release was ik erg teleurgesteld. Heb nu, om de collectie op vinyl toch compleet te hebben dit album op vinyl gekocht. Lang wilde ik dat niet, omdat ik deze plaat echt te pretentieus vind.

De hoogmoedswaanzin lp van Oasis.. en zo klinkt hij nog steeds. Een song als All around the world had wat hun betreft de nieuwe Hey Jude moeten zijn. Dat is geen rocket science. De reprise heeft nog een scheutje Penny Lane en maakt t nog iets meer pijnlijk duidelijk. Inspiratie is niks mis mee, maar het probleem hier is dat het te geforceerd overkomt

Ik trek het album na de lange pauze wel iets beter dan destijds, maar blijf het toch het meest zwakke album van de heren vinden in hun bestaan.

Teveel langgerekte songs, te weinig spontaan en het houdt te weinig mijn aandacht vast. Hoger dan 2.5 kom ik echt niet. Maar het gat in de collectie is er wel mee gevuld. ?

avatar van starbright boy
Onderschat? Vind ik niet. Ik geef hem na jaren weer een nieuwe kans. Was destijds enorm teleurgesteld en dat was nog in de tijd dat dit vooral in de Britse pers de hemel in werd geprezen. Het is grappig hoe de waardering van dit album verschoof van meesterwerk dat nog beter is dan de eerste twee naar toch wel tegenvallend naar doorgesnoven plaat waar Oasis terecht mee van zijn voetstuk sodemieterde naar overdreven hard in de grond getrapt album dat niet zo slecht is als iedereen denkt. Mijn ene ster was wat overdreven laag maar verder dan 2 sterren kom ik niet en hang toch wel de derde conclusie aan

Dit is Oasis bij wie de inspiratie op is en die op een berg coke dan maar nog achttien gitaarlagen en drie minuten herhaling toevoegt en zo probeert elk mager liedje op te pompen tot een anthem. Terwijl bijvoorbeeld de B-kantjes plaat The Masterplan echt veel beter is.