Joanna Newsom - Ys (2006)

Folk
Label: Drag City

1. Emily (12:07)
  2. Monkey & Bear (9:29)
  3. Sawdust & Diamonds (9:54)
  4. Only Skin (16:53)
  5. Cosmia (7:15)
Sietse
daarnaast vergeten ze nogal wat belangrijke info te noemen...ik denk aan bijv. de producers van dit geheel.

Sietse schreef:

Die kennen ze waarschijnlijk niet eens.

avatar van Jochempie
1,5
Ik weet dat ik hier op afgebrand kan worden maar ik ga het toch zeggen. Ik vind het een soort hele irritante Bjork-rip off qua zang en ik vind Bjork al irritant. Ik vond het vorige album nog luisterbaar op 1 of andere manier maar hier kan ik echt geen 55 minuten naar luisteren. Sorry, maar wat een kattengejank. Ik vind ook de composities niet fantastisch maar die zijn zeker niet slecht daarom een 2,5. Ik zal dit nooit meer opzetten dat zeker.

avatar van musicfriek
Ach, moet kunnen hoor. Het is wel een love it or hate it-stem. Als het je niet ligt, prima toch? Vreemd genoeg kan ik Bjork veel slechter verteren, maar dat heeft met name met de muziek te maken, die vind ik dus zwaar irritant (vooral haar latere albums) en dan irriteer me ik ook aan haar stem.

Jochempie schreef:

Och, afbranden, da's toch niet nodig. En aangezien ik Ys (nog steeds! ) niet gehoord heb kan ik ook compositie-wise niet echt iets op- of aanmerken. Waar ik het echter wel weer absoluut niet mee eens ben is de vergelijking met Björk (die ik best vaak voorbij zie komen, overigens). Niet alleen vind ik Joanna's stem véél mooier, ook vind ik het bij Björk storen dat ze het er vaak om lijkt te doen. Nu denkt u allemaal, tja, God, dat doet die folk-meid toch ook!, maar dat vind ik dus niet. Bij Joanna is de stem ook echt haar singing voice, de stem waarmee ze zich het comfortabelst door haar nummers heen werkt. Dat die stem daarbij ook nog eens prachtig is, is dan mooi genomen. Bij Björk daarentegen heb ik dus vaak het gevoel dat ze een beetje schuurt en jankt en struikelt met haar stem omdat het dan net een stukje interessanter klinkt, terwijl het eigen gewoon verdomd vervelend is. In ieder geval, daar houd ik het maar bij. Enerzijds snap ik je punt, anderzijds ben ik het er niet mee eens, zeg maar.

Die Björk referenties heb ik nooit zo gesnapt. Een associatie die geboren is uit luiheid en onwetendheid en vervolgens een eigen leven is gaan leiden.

Anyway, deze plaat staat vanaf vandaag op de luisterpaal. De vraag is nu, zal sxesven zich opnieuw kunnen inhouden en wachten tot hij zijn exemplaar in de winkel kan ophalen?

bubbachups schreef:

Dat is iets te kort door de bocht denk ik.

aERodynamIC schreef:

Dat is iets te kort door de bocht denk ik.

Liever kort door de bocht dan er eindeloos omheen te draaien.

bubbachups schreef:

Liever kort door de bocht dan er eindeloos omheen te draaien.

Luiheid zei je toch?!

bubbachups schreef:

Ik doe nog steeds m'n best. Wellicht heb ik morgen meer geluk.

avatar van thebestfreaks
sxesven schreef:

Ik doe nog steeds m'n best. Wellicht heb ik morgen meer geluk.

Ik heb hem vandaag bij Concerto (Amsterdam) gehaald. dus .... rennen!

thebestfreaks schreef:

Ik heb hem vandaag bij Concerto (Amsterdam) gehaald. dus .... rennen!

Dat ligt een beetje uit de route voor mij. Bovendien heb ik het gruwelijk druk, dus ik heb niet eens de tijd gehad om langs de winkel te gaan.

Plato Groningen had hem ook, maar zal ook uit de route zijn

avatar van musicfriek
Dus als ik morgen een jongen keihard zie rennen met zijn handen in de lucht en al schreeuwend:

Joanna, Joanna, Joannaaaaaaaa, here I cooooome!!!!

Dan zal het sxesven wel zijn

freakystyle schreef:
Plato Groningen had hem ook, maar zal ook uit de route zijn

Behoorlijk. Niet dat ik het er niet voor over heb, laat ik dat voorop stellen.

musicfriek schreef:

Joanna, Joanna, Joannaaaaaaaa, here I cooooome!!!!

Dan zal het sxesven wel zijn

avatar van bonothecat
Ik hou het drie nummers vol......maar deze dame sprak me blijkbaar bij de vorige cd ook niet aan (ontdek net zelf dat ik blijkbaar het vorige album ook geluisterd heb).

JSC
De eerste keer klonk dit wat onwennig en twijfelde ik of dit wel iets voor mij was, maar de tweede beluistering maakt veel goed. Heel mooi... mooi genoeg om te starten met een 4*.

sxesven
Een recensie zit er voorlopig niet in, daar ben ik vooralsnog even te flabbergasted voor. Ik doe het dus met een kort maar krachtig statement: 5*!

verrassend

Banshee, in je top 10?

sxesven
Ferm cijfer, Kevsch. Care to explain?

Om het even on-topic houden kan ik verder melden dat deze plaat inmiddels zo tegen z'n 30ste luisterbeurt zit (sinds donderdagavond), dus dat zit wel snor. Simpelweg prachtig, verdiende 5*, met recht het beste van 2006.

avatar van lebowski
bubbachups schreef:

Zet deze plaat vanavond voor het eerst op zonder deze thread gelezen te hebben en dacht al na tien seconden aan Björk. Een duidelijke en niet te vermijden associatie qua stem, sfeer en arrangementen dacht ik. Maar wel op een positieve manier, want een copycat is het absoluut niet. Na één keer draaien geef ik al direct 4*, wat een mooie plaat en wat een geweldige stem heeft ze. Ga gelijk achter het andere album aan

avatar van Premonition
Ze mag van mij best eens op de ranja komen, maar haar stem gaat me heel langzaam aan op de zenuwen werken.
De muziek is oké, maar mist de geraffineerdheid van een (sorry) Björk.

De recensie op Cokemachineglow is een soort gesprek tussen een soort sxesven en iemand die minder gecharmeerd is van Joanna Newsom. Fijne review om te lezen!

lebowski schreef:

Op die manier heb ik inderdaad ook niet zoveel problemen met Björk als referentie. Als jij die gelijkenissen hoort dan is dat nu eenmaal zo.

Maar waar ik meer op doelde zijn recensenten die ook zulke referenties te pas en te onpas gebruiken. Van een recensent mag je toch verwachten dat hij op enige manier de muziek onder woorden kan brengen zonder daarbij te leunen op referenties.

Een hoop recensenten lijken dit helaas niet te kunnen/willen en aan die luiheid kan ik mij enorm storen. Want zodra je in je recensie gaat roepen dat Joanna Newsom zoveel op Björk lijkt (waar ik het zelf dus absoluut niet mee eens ben) dan duw je Joanna Newsom niet enkel in een hokje, maar je stelt ook als het ware een norm. Mensen gaan Joanna Newsom luisteren en verwachten dan iets als Björk. Die dingen gaan vervolgens hun hele eigen leven leiden en voor je het weet lees je overal dat Joanna Newsom de nieuwe Björk is. Dat is gewoon ontzettend zonde en schaadt in mijn ogen de integriteit van in dit geval de muziek van Joanna Newsom.

En zo zie je dus ook vaak dat iedere nieuwe zanger met een akoestische gitaar meteen de nieuwe Nick Drake is!

freakystyle schreef:

Dat is inderdaad een prima review!
Grappig ook hun omschrijving van Joanna Newsom op haar eerste album als: "creepy-little-girl/woodland-witch".

avatar van Smirnoff
bonothecat schreef:

Na twee nummers had ik het gehad. Dit is niet aan iedereen besteed en zeker niet na een zwaar weekend. Voorlopig een 2,5, maar misschien dat het later in de week wat beter valt.

Ook niet helemaal mijn ding, alhoewel er iets heel intrigerends vanuit gaat. Ik blijf hem nog draaien in elk geval Dus de waardering komt wel goed denk ik.

avatar van KampF
pitchc0rk 9,4
ik ben benieuwd

avatar van Paalhaas
bubbachups schreef:

Doe eens niet zo boos, vaak klopt dit als een zwerende vinger...