Leonard Cohen - You Want It Darker (2016)

4,05

Canada
Label: Sony

1. You Want It Darker (4:44)
  2. Treaty (4:02)
  3. On the Level (3:27)
  4. Leaving the Table (3:47)
  5. If I Didn't Have Your Love (3:35)
  6. Traveling Light (4:22)
  7. It Seemed the Better Way (4:21)
  8. Steer Your Way (4:23)
  9. String Reprise / Treaty (3:26)
157 BERICHTEN 7 MENINGEN
avatar van Slowgaze
geplaatst: 16 februari, 21:13 uur [permalink]
Johnny Marr schreef:
Ik denk het wel. Ik vind dit misschien wel z'n beste album sinds Songs of Love and Hate uit 1971.

Ik weet niet. Al vrij snel na het verschijnen hoorde ik al mensen roepen: 'Behoort tot zijn beste werk.' Van die mensen vroeg ik me af of die z'n oeuvre echt goed kennen. Ik vind deze plaat in elk geval niet in de buurt komen van Cohens werk uit de jaren zestig en zeventig, platen die ook veel langer meegaan. Was hier vrij snel op uitgeluisterd, terwijl ik naar de beste Cohen-platen. Daarom vond ik die opmerkingen a la 'Behoort tot zijn beste werk' - twee of drie dagen na verschijning van het album - onzinnig.

Vind dit trouwens wel de beste van Cohen sinds Ten New Songs.

avatar van Sandokan-veld
geplaatst: 16 februari, 21:17 uur [permalink]
Mja maar de vraag of je dit album uit de context kunt halen van de stervende Cohen is sowieso een beetje onzinnig. Dat is gewoon onderdeel van de betekenis, de gevoelswaarde van deze plaat, net als bij Blackstar. Zoiets wordt onderdeel van de beleving van de luisteraar. Eisen dat elk kunstwerk/ creatieve uiting volledig los van zijn context wordt beoordeeld, leidt op zijn best tot hypocrisie, denk ik.

avatar van Slowgaze
geplaatst: 16 februari, 21:39 uur [permalink]
Ja weet je, Sander, ik word daar altijd wat kriegel van. Blackstar gaat tekstueel gezien niet zo heel vaak over de dood, maar van alle kanten wordt naar me geroepen: 'Dit gaat over David Bowie die doodgaat, dit gaat over David Bowie die doodgaat.', terwijl dat voor mijn gevoel wel hard meeviel. Ik kon de plaat er in elk geval niet meer om waarderen.

avatar van Sandokan-veld
geplaatst: 16 februari, 21:53 uur [permalink]
Mja met 'betekenis' bedoelde ik meer de betekenis die de aan een plaat wordt gegeven dan de bedoeling van de artiest. Desondanks kun je moeilijk ontkennen dat beide platen uitermate geschikte zwanenzangen zijn.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
geplaatst: 17 februari, 09:10 uur [permalink]
Mwa, zijn beste sinds Old Ideas vind ik. Dat dan weer zijn beste was sinds The Future, wat dan weer inderdaad zijn beste was sinds Songs of Love and Hate. Wat niet wil zeggen dat You Want It Darker geen mooie, bijzondere plaat is, maar meer dat Leonard zo goed als non-stop fantastische albums heeft afgeleverd. Hulde!

avatar van Franck Maudit

geplaatst: 17 februari, 09:14 uur [permalink]
ArthurDZ schreef:

Gelukkig, toch 1 zinnige mens in de zaal.

avatar van kort0235
geplaatst: 10 mei, 10:58 uur [permalink]
Om een hele lange beoordeling kort te maken;
Een ontroerend, fantastisch mooi album.
Het heeft me diep geraakt en dat is ook de bedoeling van muziek en tekst in dit geval van Cohen.
hoogterpunt vind ik het nummer It seemed the better way, met die violen .
Maar Traveling light is ook van wonderschone mooiheid.
Jammer dat Leonard Cohen er niet meer is, ik zal het missen.
Voor mij een volmondige 5*