MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree (2016)

mijn stem
4,14 (692)
692 stemmen

Australiƫ
Rock
Label: Bad Seed

  1. Jesus Alone (5:52)
  2. Rings of Saturn (3:28)
  3. Girl in Amber (4:51)
  4. Magneto (5:22)
  5. Anthrocene (4:34)
  6. I Need You (5:58)
  7. Distant Sky (5:36)
  8. Skeleton Tree (4:01)
totale tijdsduur: 39:42
zoeken in:
avatar van jokerman
5,0
Juist niet Jan uit Berlijn, persoonlijke misère blokkeert de creativiteit. Dat maakt dit geheel zo bijzonder.

avatar van Leeds
5,0
jokerman schreef:
Juist niet Jan uit Berlijn, persoonlijke misère blokkeert de creativiteit. Dat maakt dit geheel zo bijzonder.


Ik denk daar toch anders over. Uit uw grootse verdriet kan je dikwijls de beste creativiteit naar boven halen.

avatar van jokerman
5,0
Leeds schreef:
(quote)


Ik denk daar toch anders over. Uit uw grootse verdriet kan je dikwijls de beste creativiteit naar boven halen.


Mee eens als liefhebber, maar als muzikant is dat niet het geval. Althans volgens het verhaal van Cave.

avatar van Alicia
5,0
Het zal wel zo zijn dat het voor iedereen weer anders is... ik kan niet tekenen of creëeren of wat dan ook als ik verdrietig ben of mij niet gelukkig voel. Mijn hoofd moet juist leeg zijn. Voor het overige is dit mijn muziek niet, ook zijn platen van vroeger spreken mij niet aan. Dit album is mij te triest allemaal. Maar ik heb respect voor de man, zijn muziek en dit album. Ik zal het alleen niet kopen.

avatar van heartofsoul
Er is goed onderzoek naar verricht, Leeds. Zie bijvoorbeeld: http://www.rijnlandmodel.nl/achtergrond/psychologie/creativiteit_maatschappijmodel_bronnen.htm
En ook mijn eigen ervaringen wijzen uit dat narigheid juist remmend en verlammend werkt.
Er is genoeg over gepubliceerd, dus lees er maar eens wat over zou ik zeggen.

avatar van dix
3,5
dix
jokerman schreef:
Dat maakt dit geheel zo bijzonder.

Vooral de snelheid waarmee een en ander gepaard gaat. Rouwproces en creatieve schepping hebben duidelijk parallel mogen lopen.

avatar van Leeds
5,0
Alicia schreef:
Het zal wel zo zijn dat het voor iedereen weer anders is... ik kan niet tekenen of creëeren of wat dan ook als ik verdrietig ben of mij niet gelukkig voel. Mijn hoofd moet juist leeg zijn.


Natuurlijk, wat voor de ene artiest wel kan lukken zal voor de andere niet gaan. Het verhaal van Cave ken ik nog niet, maar hij puurt toch, volgens het gemiddelde hier, iets heel sterks uit z'n mouwen na al het verdriet. Verdriet kan dus best voor een nieuwe impuls zorgen. Uiteraard versta ik dat je best uw hoofd leeg maakt om iets te bekomen, maar dat is best mogelijk dat dit net in een periode van rouw gebeurt.

avatar van Leeds
5,0
heartofsoul schreef:
Er is goed onderzoek naar verricht, Leeds. Zie bijvoorbeeld: http://www.rijnlandmodel.nl/achtergrond/psychologie/creativiteit_maatschappijmodel_bronnen.htm
En ook mijn eigen ervaringen wijzen uit dat narigheid juist remmend en verlammend werkt.
Er is genoeg over gepubliceerd, dus lees er maar eens wat over zou ik zeggen.


Heel interessant, zal ik zeker doen. Maar verder, begrijp me niet verkeerd, bedoel ik dat op het moment van innig verdriet je best kan blokkeren, absoluut, maar als je het wat breder bekijkt, in een periode van..., dan haal je vaak de meest creatieve dingen naar boven. Een uitvlucht naar iets, weg van het verdriet. Ook al blijft dat verdriet uw achtervolgen. Er zal altijd wel een moment van creativiteit zijn in die slechte periode.

avatar
Jan uit Berlijn
Leeds schreef:
(quote)


Ik denk daar toch anders over. Uit uw grootse verdriet kan je dikwijls de beste creativiteit naar boven halen.


Daar ben ik het mee eens. En dan spreek ik uit ervaring. Maar dat terzijde.
Als ik puur naar het album luister, dan kom ik tot een 4 (sterren). Omdat de composities en zijn stem me niet zo raken als bijvoorbeeld op Bowie's laatste. Waar een aantal nummers op staan die echt door merg en been gaan. Al moet ik bekennen dat dit album eerder naar boven zal gaan, dan naar beneden. Sommige albums hebben meer dan een luisterbeurt van een stuk of 4 nodig.

avatar van oceanvolta
4,0
They told us our gods would outlive us
But they lied


Het zal één van de meest ingrijpende en verschrikkelijke gebeurtenissen zijn als je een kind verliest, zeker op jonge leeftijd. Ja dan geloof je niet meer in een god. Die ingrijpende gebeurtenis is voor god niet meer dan een vage herinnering terwijl het jouw leven volledig domineert.
You're a distant memory in the mind of your creator, don't you see?

Net voor het eerst in zijn geheel gehoord met goed geluid. Op sommige momenten komt het behoorlijk hard binnen maar ik heb echt meerdere luisterbeurten nodig om dit goed te kunnen beoordelen. Ik wil de lyrics ook goed op me in laten werken. Op dit moment zijn Jesus Alone, Girl in Amber en Distant Sky de nummers die me vooral raken.

De donkere en sobere hoes/artwork spreekt inderdaad ook al boekdelen. Nu al een geweldig monument.

avatar van deric raven
4,0
Creatief proces?
Ik weet het niet.
Wel weet ik dat vaak bij traumatische ervaringen wordt geadviseerd om het van je af te schrijven, als onderdeel van een verwerkingsproces.
Al vind ik verwerkingsproces ook niet de juiste benaming, bij iets wat niet te verwerken is.
Chronisch rouwproces zou misschien beter passen.

avatar
Jan uit Berlijn
deric raven schreef:
Creatief proces?
Ik weet het niet.
Wel weet ik dat vaak bij traumatische ervaringen wordt geadviseerd om het van je af te schrijven, ald onderdeel van een verwerkingsproces.
Al vind ik verwerkingsproces ook niet de juiste benaming, bij iets wat niet te verwerken is.
Chronisch rouwproces zou misschien beter passen.


Freedom of Expression?
Je gevoelens uiten?
Al mag dat hier niet zo vaak.
Ik gaf het laatste gedrocht van Britnie Spiers een 0,5 (een 0,0 is helaas niet mogelijk hier) en heb het naar mijn mening redelijk onderbouwd. Ik vind het een dingetje (dat album) dat echt zo vreselijk slecht is! Een stem (meer kan ik er niet meer van maken), die zodanig door computers bewerkt is, dat het nog enigszins niet te pruimen is. De 'arrangementen' zijn werkelijk van een beneden-modaal niveau.....en vervolgens is mijn mening verwijderd onder noemer van 'trollen'.

Nee, dan laat Nick Cave en zoveel andere artiesten maar lekker doen wat hun gevoel hun ingeeft i.p.v. de marketingjongens en de trolplisie hier.

Hoe je de vrije meningsuiting, of het uiten van gevoelens verder wilt noemen is wat mij betreft verder niet relevant. Als ze maar eerlijk en puur zijn. En Cave doet het op deze manier en Bowie weer op een andere (legendarische) manier.

Amen

avatar
Franck Maudit
Jan uit Berlijn, ik begrijp niet goed hoe jouw bericht een reactie op deric raven is. Of wordt het de hoogste tijd voor FM om de bedstee op te zoeken? Het zou best kunnen.

avatar van EttaJamesBrown
4,0
Franck Maudit schreef:
“Nothing really matters anymore”, deze ontboezeming wordt naakt op tafel geworpen in I Need You. In het licht van de rampspoed die Nick Cave overviel is het haast onkies Skeleton Tree als onderdeel van zijn omvangrijke oeuvre te beschouwen. Onkies omdat zijn verhaal onherroepelijk een nieuwe onderstroom heeft aangeboord; een eeuwige dialectiek met ‘loslaten’ en ‘vasthouden’ als hoofdrolspelers. Sommige zaken hoeven geen beoordeling, ze spreken de taal van de volkomen onthechting. Een grenzeloos verlies doet vervagen wat ooit standvastig zijn schouders onder de wereld zette. Dit besef wordt in onze sneltreinwereld quasi achteloos onder de mat geveegd, want wij zijn allen het eeuwig leven beschoren. Tot onze tijd komt.

Wanneer de familieboom zijn bladeren verliest openbaart zich een dualiteit tussen de verankerde wortels waarop men immer steunen kan en de kalende takken. Verbonden door een gezamenlijk verdriet stellen we in het holst van de nacht vast dat mijn verdriet onvervreemdbaar van mij is. Leed kan gedeeld worden doch niet waarachtig zich in een ander manifesteren. “And in the bathroom mirror I see me vomit in the sink. And all through the house we hear the hyena's hymns.” is het beeld waarmee Magneto ons compromisloos confronteert.

Verstilde woordgolven begeleiden de verraderlijke kliffen op hun zoektocht naar zingeving. De laatste woorden van dit uniek document indachtig hoop ik dat Skeleton Tree de wegbereider is van een emotionele zuivering: “And I called out, I called out right across the sea. I called out, I called out
that nothing is for free. And it's alright now.”


Mooie volzinnen, Franck. Het wordt tijd dat ik mij aan Nick's album ga wagen. Koudwatervrees houdt mij tegen. Nu lijkt niet luisteren mij oprechter dan wel luisteren.

avatar
Jan uit Berlijn
Franck Maudit schreef:
Jan uit Berlijn, ik begrijp niet goed hoe jouw bericht een reactie op deric raven is. Of wordt het de hoogste tijd voor FM om de bedstee op te zoeken? Het zou best kunnen.


Dat kan
Wat ik bedoel te zeggen is: zo moet je het niet bekijken. De man doet z'n ding. Op zijn manier. Als getalenteerd individu.

In theorie zijn praktijk en theorie gelijk. In de praktijk echter niet

avatar van EttaJamesBrown
4,0
In welk theorieboekje stond dat?

avatar van hidalgo
4,5
lekker rustig plaatje toch een van cave zijn beste platen
van dit jaar komt toch hoog in mijn lijstje

avatar van devel-hunt
4,0
Nick Cave was nooit de meester van de luchtigheid maar Skeleton tree komt uit zijn ziel, je kan zijn pijn en verdriet in iedere noot terug horen. Hele indrukwekkende plaat die veel meer dan 1 luistersessie nodig heeft om de plaat te doorgronden.

avatar van topihere
Objectief luisterend is dit toch wel het slechtste album van Cave...

avatar
4,5
ben begonnen met 3 sterren, maar na meerdere luisterbeurten is dit toch echt wel aan het groeien en bij iedere luisterbeurt wordt ik meer en meer meegezogen in deze plaat en de zware lading die ze meedraagt. Vanaf de laatste 3 nummers komt telkens die krop in de keel en worden de ogen vochtig, verhoogd naar 4 sterren nu

avatar van dix
3,5
dix
topihere schreef:
Objectief luisterend is dit toch wel het slechtste album van Cave...
Je bedoelt dat iedereen hier op de emo-tour is?

avatar van KJvelo01
5,0
Ninke en Arthur. Arthur en Ninke. Dochterlief en de overleden zoon van Australisch muzikant Nick Cave bezetten afgelopen week mijn gedachten. Tussen de gevolgen na de ziekenhuisopname staat een wereld van verschil maar vanuit de basis gebeurd hetzelfde: als ouders laat je alles laten vallen vanwege de liefde voor je kind. De wereld staat stil. Daarom past de nieuwe muziek van Nick Cave zo goed bij mijn gemoedstoestand.

Donderdagmorgen 1 september. Ninke heeft 40 graden koorts, hevige buikpijn, diarree, hoofdpijn, kan niets binnenhouden, zakt bijna in elkaar. Haar huisgenote besluit een taxi te bellen en haar naar het ziekenhuis te sturen. Eerste diagnose: bloedvergiftiging. Dinsdag 14 juli 2015. Arthur Cave (15 jaar) valt van een rots bij de Engelse kustplaats Brighton. Hij wordt met ernstige verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis.

Ninke is ondertussen weer behoorlijk opgeknapt, het blijkt een infectie aan de maag-darmwegen te zijn geweest. Arthur overlijdt aan zijn verwondingen.

Het momentum dat je in de gaten krijgt dat je kind mogelijk in een levensbedreigende situatie verkeerd is lastig te omschrijven. Eén ding is echter wel duidelijk: je wilt naar haar toe. We boeken een vlucht naar Londen en de volgende ochtend om 7 uur staan we op London City Airport. Drie dagen zijn of gaan we naar het ziekenhuis. Om bij Ninke te kunnen zijn. Uiteindelijk zien we op zondag dat de situatie verbetert waardoor we met een redelijk gerust hart weer kunnen vertrekken.

Nick, zijn vrouw Susie en de tweelingbroer van Arthur - Earl -, komen na het overlijden van Arthur in een hele andere dimensie terecht. Cave zit midden in de opnames van een nieuwe plaat. Er draait een 3D camera mee om dit proces te documenteren. Een timmerman, een bankier of een IT programmeur gaat na verloop van tijd weer aan het werk en doet uiteindelijk weer zijn/haar ding. De buitenwereld merkt geen verschil. Maar een kunstenaar kan expressie geven aan zijn gevoel. Het in zijn werk door laten klinken. En dat is precies wat gebeurd. De bandleden zitten op dezelfde golflengte van Cave waardoor de intensiteit van de muziek afspat.

In de docu 'One more time with feeling' (afgelopen donderdag wereldwijd, eenmalig, in 650 bioscopen vertoond) zien we de worsteling van Nick Cave. Ook Susie en Earl komen voorbij. Nick moet continue zoeken naar de juiste woorden in de interviews. Het voelt beklemmend aan. In zijn teksten en gedichten kan hij zich beter uiten. Zijn stem klinkt breekbaar, soms gebarsten, op een vreemde manier zacht, in de nieuwe songs.

Het meest treffende beeld, voor mij, is wanneer Nick de situatie in een metafoor beschrijft. Om het overlijden van Arthur zit een cirkel getrokken. Een cirkel waar Nick met een elastiek aan is verbonden. Hij beweegt, leeft en voelt een soort van schijnblijheid. Maar wanneer het elastiek te lang is opgerekt word hij onverbiddelijk teruggeslingerd naar de kern. De cirkel om de gebeurtenis op 14 juli 2015. En dat zal altijd zo blijven.

Ondanks de pijn, de tranen die bijna uit het vinyl sijpelen, biedt de muziek mij troost.

avatar van topihere
dix schreef:
(quote)
Je bedoelt dat iedereen hier op de emo-tour is?


Ja, evenals bij Bowie's laatste album.

avatar van Lura
4,5
topihere schreef:
Objectief luisterend is dit toch wel het slechtste album van Cave...

Objectief luisteren bestaat volgens mij niet.

avatar van luigifort
Als ik de emo factor weghaal blijft er nog minimaal een 4* album over..

avatar van dix
3,5
dix
topihere schreef:

Ja, evenals bij Bowie's laatste album.
Gelukkig houd jij het objectieve hoofd koel.

avatar van aERodynamIC
4,5
topihere schreef:
Ja, evenals bij Bowie's laatste album.

Niet mee eens. Dat album kwam als een mokerslag binnen toen ik het voor het eerst hoorde (31 december). Bowie was toen nog niet dood.

Ik ben het er wel mee eens dat het hier een ander verhaal is. Niemand kan om de tragedie heen. Dus het speelt gewoon mee en daar gaat iedereen anders mee om en daar mag je van vinden wat je wilt. Maar het vergelijk met Bowie gaat voor mij althans niet op op dat vlak.

avatar
Franck Maudit
Ik treed aERodynamIC volmondig bij.
Blackstar had me reeds op de releasedatum volledig in zijn greep.

Verder valt er nog iets te zeggen over gratuit 1 sterretje uitdelen aan iemands verwerkingsproces, topihere. Als dat de consequentie van objectiviteit is wil ik er niets mee te maken te hebben.

avatar van Kronos
2,0
Als ik mijn emoties bij het beluisteren van muziek niet mag betrekken houd ik er maar beter helemaal mee op.

avatar van devel-hunt
4,0
Emotie en muziek? Muziek is toch alleen maar emotie, ik zou niet weten wat het anders is. Exacte wetenschap?

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 22:02 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 22:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.