Jan Swerts - Schaduwland (2016)

4,23

Belgiƫ
Neoklassiek
Label: Universal

1. Rustig, Martha, het Is Allemaal Voorbij. Er Is Geen Enkel Gevaar Meer. (6:57)
  2. Iedereen Is in Elkaar aan het Storten, Sara. Iedereen Behalve Jij. (2:47)
  3. Dit Was een Belangrijke Plaats in Hun Leven, Claire. (4:18)
  4. Alice... Ze Is Daar Ergens. Buiten in het Moeras. (3:27)
  5. Ik Had Je Nooit Alleen Mogen Laten, Becky. (5:36)
  6. Kijk, Jessica, Kijk Naar Al Die Lege Wegen. (4:45)
  7. Breng Me Thuis, Raf. Red Me. Red Me. (4:48)
  8. Ze Waren Doodsbang van Me, Ruth. (3:36)
  9. Het Duurt Zolang het Duurt, Liza. (7:43)
  10. Ze Komen Je Halen, Barbara. (5:48)
  11. Daniela, Er Is Niemand. (4:54)
  12. Waar, Marie? (4:06)
  13. Jef (3:02)
  14. . (7:37)
75 BERICHTEN 4 MENINGEN
avatar van kobe bryant fan
En bij deze plaat (zeker live) zie ik toch ook Godspeed You! Black Emperor als een grote invloed.

avatar van Venceremos

Ben benieuwd, vanavond in de Der Aa-kerk is het zover.

avatar van Broem
Met pijn in mijn hart afscheid genomen van Airbag - Identity (2009) die stevig op plaats 10 van P top 10 stond. Welkom Schaduwland. U bent het waard. Weergaloos is en blijft u.

Broem schreef:

Zo is dat. Dit album groeit met de dag.

Meesterwerk. Klaar.

avatar van CWTAB
Inderdaad meesterwerk, deze plaat draai ik nu toch al maanden ononderbroken, die aarzelende tonen bij Rustig Martha, het Is Allemaal Voorbij. Er Is Geen Enkel Gevaar Meer... sleuren je werkelijk een eigen wereld in.

Als de videostream vanop Eurosonic van enkele weken geleden een voorsmaak mag zijn van hoe overrompelend deze groep is dan kan ik niet wachten tot ik ze zie spelen in Kortrijk In Heaven, Sint Denijskerk binnen enkele weken. De breekbaarheid en de tristesse die deze nummers uitstralen in een kerk atmosfeer, gegarandeerd kippevel

CWTAB schreef:

Jaloers Daar wil ik ook naartoe, is vlak bij m'n deur, maar is waarschijnlijk al lang uitverkocht?

avatar van Gretz
Johnny Marr schreef:

Lijkt er op dat er nog gewoon tickets zijn: https://www.facebook.com/events/1246457435411159/

Zou Jan Swerts ook graag in een kerk willen zien spelen, maar Zwevegem is wat ver.

Deze al van het eerste uur in bezit en gewoon vergeten te stemmen / beoordelen .
Voor mij is Jan Swerts samen met Melanie De Biasio de ontdekking in het muzikale landschap dat ons kleine landje rijk is. Er zit hier verdorie veel talent maar deze twee steken er met kop en schouders bovenuit!
We zijn de man ook eens live gaan bekijken / beluisteren (tweede maal reeds) en nu in Leuven en ik had mijn zus en schoonbroer meegevraagd. Zij kenden de man niet maar waren meer als aangenaam verrast, zeg maar dat ze van hun sokken geblazen waren.
Verder kan ik kort zijn, Jan is een muzikaal genie, aimabel man en maakt gewoon schitterende muziek.
Zo simpel is dat! Dit schaduwland is dan ook één van mijn favoriete cd's.

avatar van John Milton
Weet iemand waar ik dit album digitaal zou kunnen kopen in cd kwaliteit of hoger? Dus niet iTunes?

edit: zelf al gevonden

0,5
Ik ben nieuw in MusicMeter en zie in de toplijst van 2016 Jan Swerts staan met een album met interessante titels voor de tracks.

Wat heb ik gemist? Onder welke steen heb ik gelegen?

En ja, dat eerste nummer: een gitaar met een melancholieke stem. Een beetje Nick Drake misschien zelfs.
En daarna... stroop, muzak, ambient.... Nee, voor mijn gevoel te weinig muziek en te veel een digitale open haard...

avatar van spoiler
OK, dat is ook een mening.
Maar 0,5 punten voor zo'n persoonlijke plaat waar zoveel werk in zit is wel heel weinig hoor.

avatar van spoon
Los van een verstilde sfeer hoor ik geen overeenkomsten met Talk Talk en Mark Hollis Mjuman.
Dat is toch veel complexere muziek dan wat op dit vooral sfeervolle album te horen is?

Neoklassieke sfeermuziek die bij tijd en wijlen inderdaad wat stroperig is. Ergens ben ik het dus wel eens met CarloHagemann..

0,5
Tsja, het is niet mijn muziek. Maar of mijn muzikale bagage dan te klein is. Zou kunnen. Maar ik ben ook niet zo gecharmeerd van al het werk van Arvo Pärt, en dat wordt ook door velen enorm gewaardeerd. Ik was eerlijk gezegd wat verbaasd door de unanieme lof, voor deze ijle muziek (geen negatieve kwalificatie). Niet mijn ding dus. Misschien had ik het beter niet kunnen melden.

Carlo

PS: het digitale van de open haard was per se geen verwijzing naar de aard van de muziek.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)