Jan Swerts - Schaduwland (2016)

Belgiƫ
Neoklassiek
Label: Universal

1. Rustig, Martha, het Is Allemaal Voorbij. Er Is Geen Enkel Gevaar Meer. (6:57)
  2. Iedereen Is in Elkaar aan het Storten, Sara. Iedereen Behalve Jij. (2:47)
  3. Dit Was een Belangrijke Plaats in Hun Leven, Claire. (4:18)
  4. Alice... Ze Is Daar Ergens. Buiten in het Moeras. (3:27)
  5. Ik Had Je Nooit Alleen Mogen Laten, Becky. (5:36)
  6. Kijk, Jessica, Kijk Naar Al Die Lege Wegen. (4:45)
  7. Breng Me Thuis, Raf. Red Me. Red Me. (4:48)
  8. Ze Waren Doodsbang van Me, Ruth. (3:36)
  9. Het Duurt Zolang het Duurt, Liza. (7:43)
  10. Ze Komen Je Halen, Barbara. (5:48)
  11. Daniela, Er Is Niemand. (4:54)
  12. Waar, Marie? (4:06)
  13. Jef (3:02)
  14. . (7:37)
avatar van kobe bryant fan
En bij deze plaat (zeker live) zie ik toch ook Godspeed You! Black Emperor als een grote invloed.

avatar van Venceremos
Ben benieuwd, vanavond in de Der Aa-kerk is het zover.

avatar van Broem
Met pijn in mijn hart afscheid genomen van Airbag - Identity (2009) die stevig op plaats 10 van P top 10 stond. Welkom Schaduwland. U bent het waard. Weergaloos is en blijft u.

Broem schreef:

Zo is dat. Dit album groeit met de dag.

Meesterwerk. Klaar.

avatar van CWTAB
Inderdaad meesterwerk, deze plaat draai ik nu toch al maanden ononderbroken, die aarzelende tonen bij Rustig Martha, het Is Allemaal Voorbij. Er Is Geen Enkel Gevaar Meer... sleuren je werkelijk een eigen wereld in.

Als de videostream vanop Eurosonic van enkele weken geleden een voorsmaak mag zijn van hoe overrompelend deze groep is dan kan ik niet wachten tot ik ze zie spelen in Kortrijk In Heaven, Sint Denijskerk binnen enkele weken. De breekbaarheid en de tristesse die deze nummers uitstralen in een kerk atmosfeer, gegarandeerd kippevel

CWTAB schreef:

Jaloers Daar wil ik ook naartoe, is vlak bij m'n deur, maar is waarschijnlijk al lang uitverkocht?

avatar van Gretz
Johnny Marr schreef:

Lijkt er op dat er nog gewoon tickets zijn: https://www.facebook.com/events/1246457435411159/

Zou Jan Swerts ook graag in een kerk willen zien spelen, maar Zwevegem is wat ver.

Deze al van het eerste uur in bezit en gewoon vergeten te stemmen / beoordelen .
Voor mij is Jan Swerts samen met Melanie De Biasio de ontdekking in het muzikale landschap dat ons kleine landje rijk is. Er zit hier verdorie veel talent maar deze twee steken er met kop en schouders bovenuit!
We zijn de man ook eens live gaan bekijken / beluisteren (tweede maal reeds) en nu in Leuven en ik had mijn zus en schoonbroer meegevraagd. Zij kenden de man niet maar waren meer als aangenaam verrast, zeg maar dat ze van hun sokken geblazen waren.
Verder kan ik kort zijn, Jan is een muzikaal genie, aimabel man en maakt gewoon schitterende muziek.
Zo simpel is dat! Dit schaduwland is dan ook één van mijn favoriete cd's.

avatar van John Milton
Weet iemand waar ik dit album digitaal zou kunnen kopen in cd kwaliteit of hoger? Dus niet iTunes?

edit: zelf al gevonden

0,5
Ik ben nieuw in MusicMeter en zie in de toplijst van 2016 Jan Swerts staan met een album met interessante titels voor de tracks.

Wat heb ik gemist? Onder welke steen heb ik gelegen?

En ja, dat eerste nummer: een gitaar met een melancholieke stem. Een beetje Nick Drake misschien zelfs.
En daarna... stroop, muzak, ambient.... Nee, voor mijn gevoel te weinig muziek en te veel een digitale open haard...

avatar van spoiler
OK, dat is ook een mening.
Maar 0,5 punten voor zo'n persoonlijke plaat waar zoveel werk in zit is wel heel weinig hoor.

avatar van spoon
Los van een verstilde sfeer hoor ik geen overeenkomsten met Talk Talk en Mark Hollis Mjuman.
Dat is toch veel complexere muziek dan wat op dit vooral sfeervolle album te horen is?

Neoklassieke sfeermuziek die bij tijd en wijlen inderdaad wat stroperig is. Ergens ben ik het dus wel eens met CarloHagemann..

0,5
Tsja, het is niet mijn muziek. Maar of mijn muzikale bagage dan te klein is. Zou kunnen. Maar ik ben ook niet zo gecharmeerd van al het werk van Arvo Pärt, en dat wordt ook door velen enorm gewaardeerd. Ik was eerlijk gezegd wat verbaasd door de unanieme lof, voor deze ijle muziek (geen negatieve kwalificatie). Niet mijn ding dus. Misschien had ik het beter niet kunnen melden.

Carlo

PS: het digitale van de open haard was per se geen verwijzing naar de aard van de muziek.

avatar van ArthurDZ
Off-topic berichten verwijderd.

avatar van Chameleon Day
Liefhebbers van dit album zouden ook eens kunnen luisteren naar:

Dakota Suite - The Side Of Her Inexhaustible Heart (Part I - Part IV) (2011)

Of naar:

The White Birch - The Weight of Spring (2015)

Vergelijkbare sferen.

avatar van gastheerg
Woensdag is mijn vrije dag. Al 46 jaar gewerkt dus mag een tandje minder

Niemand thuis. Zet ik in de Bialetti een mooie koffie, stukje mega pure chocolade en dit keer was Schaduwland aan de beurt.

Ik heb deze op vinyl. Niks anders doen dan alleen goeie koffie en een plaat draaien. Geen telefoon, geen klant, geen gezinsperikelen............alleen Schaduwland.

Wat is dit toch een (om in de sfeer van de Bialetti te blijven) een capolavoro............

Het geheel had net iets meer gecomprimeerd mogen worden. 2-3 nummers minder en het geheel was net nog wat intenser geworden.
Dit is wel een album dat je bij de keel grijpt maar net 2 nummers te lang. Anders had ik ook die laatste halve ster gegeven.

Verder is de hoes ook een werkstukje om duimen en vingers bij af te likken. Prachtige illustraties waarbij ik posters altijd wel jammer vind. Doe je toch niks mee. Ik heb dan liever een blad met songteksten of achtergrond info.

avatar van -SprayIt-
Ok, ik verwacht een soort Belgische Spinvis, zo afgaande op de titels. Ook mooi, maar dit is (misschien) nog wel beter!

Deze plaat staat op nummer 1 hier in de Toplijst Neoklassiek, dus hoog tijd om eens aandachtig te beluisteren. Wat zich vervolgens ontvouwt, heerlijk helder door de koptelefoon is meer dan prachtig. Een geweldige sfeer, de instrumentatie zeer indrukwekkend, het doet me hier en daar denken aan Sufjan Stevens, al zijn hier de klassieke invloeden veel duidelijker (a la Wim Mertens). De instrumentale tracks zijn wonderschoon, je wordt meegesleept in een melancholische trip, het doet hier en daar zeer filmisch aan (en soms net iets té als je het mij vraagt). Prachtig subtiele details, belletjes, hints van orgel, echo's, cello, het is duidelijk met heel veel zorg en liefde gemaakt. Die drums in Dit Was Een Belangrijke Plaats In Hun Leven, Claire zijn zo fijn bijvoorbeeld en vervolgens richting het einde een enkele roep, geweldig.

Bij beluisteren krijg ik steeds meer het idee dat dit er zo eentje kan zijn. Zo'n album die je één keer in de zoveel jaar ontdekt, ik had het jaren geleden met Antony and the Johnsons en Patrick Watson bijvoorbeeld. Ik lees hier in de comments veelal uitingen als 'meesterwerk', daar doe ik nog geen uitspraken over, maar het is heel, heel goed. Van de hoes tot de titels van de tracks, het voelt allemaal oprecht en bijzonder. Wel zijn sommige tracks ietwat zoetjes, zoals Kijk, Jessica, Kijk Naar Al Die Lege Wegen. Het doet me wat denken aan Maximilian Hecker qua stem en sfeer, zeker het album Rose (liefhebbers, ga dat beluisteren). Ik had trouwens wat later pas door dat hij daadwerkelijk in zijn moerstaal zingt op Breng Me Thuis, Raf. Red Me. Red Me, grandioos hoe dat nummer zich ontwikkelt overigens. Het getokkel in Ze Waren Doodsbang Van Me, Ruth is ook prachtig. De tracks hebben een heerlijk dreigende zweem, wat uitermate goed werkt met de fluisterzachte stem en warme instrumentatie.

Eens met de bovenbuurman en las het al eerder, het is net te lang. Haal er 2 of 3 tracks af en je hebt een kernachtig en indrukwekkend album. Dat is het nu ook, maar een track als Het Duurt Zolang Het Duurt, Liza is wat mij betreft net teveel een herhaling van zetten. Maar ja, het duurt zolang het duurt, Jan is de baas. Richting het einde staan de wat mindere tracks, wat het album ietwat doet inkakken. Ook staat het accent me ietsjes tegen af en toe, vooral op Ze Komen Je Halen, Barbara. Dit alles mag de pret niet drukken, als kritische luisteraar was deze eerste luisterbeurt een prachtige ervaring. Ik vind het wel fijn dat tegen het einde niet meer wordt gezongen, maar dat rustige instrumentale nummers uitgeleide doen.

We beginnen voorzichtig met 4*, waardoor ik het gemiddelde naar beneden haal met 0,01 (sorry), maar ik gok dat deze wel gaat groeien richting minimaal 4,5*. Eén van de mooiste ontdekkingen in tijden.

avatar van Johnny Marr
Het Duurt Zolang Het Duurt, Liza vind ik net één van de absolute hoogtepunten op dit geniaal meesterwerk.
Samen met Martha, Becky en Jessica

Maar mooi stuk hoor verder!

avatar van popstranger
Deze plaat is het 3de meesterwerk op rij voor Jan Swerts. Het is het verhaal van iemand die in een diep dal zit of leeft in een schaduwland. Het is de keerzijde van hoe onze maatschappij is; het vrolijke huisje-tuintje gevoel, het gevoel dat er altijd en overal iets te gebeuren valt en iedereen gelukkig in zijn eigen wereldje. Schaduwland is de andere kant waar mensen soms radeloos en eenzaam zijn zelfs al zijn ze omringd door andere mensen, het beeld van de zombies dat bovenkomt. Als we in onze auto zitten beschouwen we al de anderen als obstakels die ons ervan weerhouden om van punt a naar punt b te raken binnen de tijd. Op internet beschouwen we de ander ook niet meer als mens en wordt er uit persoonlijke frustraties met harde woorden gegooid naar in wezen onbekenden.

Begin dit jaar heb ik een ongeval meegemaakt en terwijl ik op de grond lag passeerden meerdere auto’s en zelfs een fietser (ik was zelf met de fiets) mij zonder te stoppen terwijl ik zwaargewond was. Ja, ook dat is het schaduwland. De onuitgesproken vraag om hulp waar geen gevolg aan gegeven wordt, ook in onze gesprekken pikken we het vaak niet meer op wanneer iemand subtiel laat verstaan dat hij het moeilijk heeft.
Swerts ging zelf door een zware periode tijdens het maken van dit album en soms lijkt zelfs de afzondering van al de rest de enige juiste oplossing. Het is ook een troost dat dit soort muziek nog gemaakt wordt, dat er ook mensen zijn met sterke voelsprieten die gewoon te gevoelig zijn voor deze wereld en daarom zich comfortabel nestelen in een schaduwland.
Het prachtige artwork is daar ook een mooie weerspiegeling van. Interpretaties genoeg maar feit blijft dat Swerts muziek maakt die zich buiten alle andere muziek plaatst, iets of wat neo-klassiek, overwegend Engelse teksten met steevast Nederlandstalige titels.
Dit drijft vooral op sfeer, het is geen uitweg maar eerder een bevestiging dat je niet alleen bent en dat iedereen op zichzelf zijn eigen kruis te dragen heeft en dat het goed is dat iemand dit soort albums blijft afleveren.

Slechts 1 conclusie dringt zich op; welkom in schaduwland, het is prettig om er een uur in rond te dwalen.

avatar van Gretz
Zondag 26 juli om 5:00 in JOLT Rivierenhof in Deurne, Antwerpen!! Zomerochtendconcert op een unieke locatie

Ik heb evt. nog 1 of 2 tickets over. PM me als je interesse hebt

avatar van Broem
Dit prachtalbum via m’n oortjes op ‘n balkon in het prachtige Italië. Vandaag een heerlijke maar pittige fietstocht in de benen, afgekoeld in het zwembad en nu aan het voorgenieten met een heerlijke Valpolicella Ripasso. Enige uitdaging voor vanavond is om een nog beter restaurant te vinden dan gisteravond. Life’s good. Schaduwland ook.

avatar van spoiler
Broem schreef:

In november komt zijn vierde plaat "Oud Zeer" uit.
Weer erg benieuwd naar.

spoiler schreef:

In november komt zijn vierde plaat "Oud Zeer" uit.
Weer erg benieuwd naar.

Dat is goed nieuws. Jan heeft een bijzonder plekje in mijn muzikale hart…zeker na het bijwonen van een live-optreden enkele jaren geleden. Prachtmens.

avatar van Lura
Wat aanvullende informatie :

Oud Zeer, mijn nieuwe album (release 12/11), is een muzikaal 'grafduinen'. Tien pianonummers die stuk voor stuk vernoemd zijn naar grafschriften die ik de afgelopen jaren op begraafplaatsen las. Na 'Weg', 'Anatomie van de Melancholie' en 'Schaduwland' voelt dit als een logische volgende stap aan. Immers: al mijn hele leven ben ik nieuwsgierig naar wat de tand des tijds met de mens uitricht, met zichzelf niet het minst, en dan zijn begraafplaatsen nooit ver weg.
Muzikaal is Oud Zeer een stuk kaler, een pak meer uitgebeend dan mijn vorige albums. Piano, stem, hier en daar wat gitaar of strijkers: meer is er niet. Het is mijn langverwachte ‘kerkhofplaat’ die kan dienen als efficiënte 'detox' voor het teveel aan lawaai, stress en ego dat zo eigen is aan de moderne tijd.
'Oud Zeer' verschijnt op Unday Records.

eerste live data:

Kevin Imbrechts: gitaar
Gianni Marzo: gitaar
Jan Swerts: piano & zang

avatar van Tonio
Dat is goed nieuws, Lura! Ben heel benieuwd of hij het (akelig hoge) niveau van Schaduwland weet te halen.
Ik heb hem destijds in Hasselt gezien. Dat was destijds indrukwekkend, dus ik ga nu ook weer kaartjes kopen.

Bij Schaduwland is iets vreemds aan de hand: het is een van de mooiste albums die ik ken, maar ik draai hem zeer weinig. Het is voor mij namelijk een album dat alleen met totale aandacht beluisterd moet worden. Het is niets voor een zonnige dag, niets voor 's ochtends vroeg; er zijn eigenlijk vrij weinig momenten die zich wel voor dit album lenen.
Daarnaast moet dit album in zijn geheel beluisterd worden. Een stukje, of bijvoorbeeld alleen de eerste helft, nee, dat kan en mag echt niet.
Tenslotte is de muziek zo intens en aangrijpend, dat ik hem juist daarom niet te vaak 'aan kan'.

Overigens is dit verschijnsel niet nieuw voor mij. In 1973, met Berlin van Lou Reed gebeurde mij exact hetzelfde. Ook dat album kon ik jarenlang niet aanhoren. Te aangrijpend. Maar ja, dat was in mijn 'coming of age'-jaren en dan komen dat soort emoties al snel binnen.

Maar bij het verschijnen van Schaduwland was het ruim 40 jaar later en toch overkwam het mij weer ...

avatar van Tonio
Naar aanleiding van mijn post bij Oud Zeer ook Schaduwland weer beluisterd. Ik heb namelijk soms de neiging om sommige albums in mijn 'muzikale' herinnering beter te maken dan ze bij een - jaren later - hernieuwde luisterbeurt feitelijk zijn.

Ik kan kort zijn: dat is bij Schaduwland beslist niet het geval. Het maakt op mij nog altijd dezelfde verpletterende indruk.