Jan Swerts - Schaduwland (2016)

4,20

Belgiรซ
Neoklassiek
Label: Universal

1. Rustig, Martha, het Is Allemaal Voorbij. Er Is Geen Enkel Gevaar Meer. (6:57)
  2. Iedereen Is in Elkaar aan het Storten, Sara. Iedereen Behalve Jij. (2:47)
  3. Dit Was een Belangrijke Plaats in Hun Leven, Claire. (4:18)
  4. Alice... Ze Is Daar Ergens. Buiten in het Moeras. (3:27)
  5. Ik Had Je Nooit Alleen Mogen Laten, Becky. (5:36)
  6. Kijk, Jessica, Kijk Naar Al Die Lege Wegen. (4:45)
  7. Breng Me Thuis, Raf. Red Me. Red Me. (4:48)
  8. Ze Waren Doodsbang van Me, Ruth. (3:36)
  9. Het Duurt Zolang het Duurt, Liza. (7:43)
  10. Ze Komen Je Halen, Barbara. (5:48)
  11. Daniela, Er Is Niemand. (4:54)
  12. Waar, Marie? (4:06)

De links werken nu wel. Deze is zooooo mooi. Kippenvel

avatar van Lura
geplaatst: 21 november 2016, 14:38 uur [permalink]
Don Cappuccino schreef:
Het album is inmiddels al verschenen op CD en is te beluisteren op Spotify. Ik ben aan mijn eerste luisterbeurt bezig en ik ben tot nu toe weer zeer onder de indruk.

En zo onder de indruk, dat je nog geen stem hebt uitgebracht. ๐Ÿ˜‰

avatar van Lontanovicolo
geplaatst: 21 november 2016, 20:24 uur [permalink]
Zo mooi, hoort zeker bij mijn favo's van dit jaar

avatar van kever007
geplaatst: 25 november 2016, 17:55 uur [permalink]
Wat een verassing deze muzikant en plaat. Ik ben helemaal overdonderd.

avatar van Yann Samsa
geplaatst: 25 november 2016, 18:11 uur [permalink]
Best vet veel sterren voor iemand die ontgoocheld is.

avatar van kever007
geplaatst: 25 november 2016, 20:36 uur [permalink]
Ik bedoelde inderdaad overdonderd. Zal wel door de muziek zijn gekomen

avatar van Leeds

geplaatst: 26 november 2016, 01:11 uur [permalink]

Schitterend nummer toch weer. Inderdaad, wat een emotie. En toch, Jan Swerts is een artiest dat me vreemd genoeg niet kon aanspreken. Zijn Nederlandse titels heb ik nooit begrepen, zeker als je in een andere taal zingt. En nu ook gaan de titels hier van groot naar klein. Enige vorm van autisme? Of is dit symbolisch bedoelt om van iets afscheid te nemen. De vorige 2 platen moet ik toch es een herkansing geven maar ik ben toch vooral benieuwd naar deze hier. Toch es tot aan de bib gaan en kijken of die 3de er ook ligt. Het nummer Becky doet me wat denken aan de laatste worp van Syndrome's Forever and a Day, eveneens van dit jaar. Zeker de moeite om es te checken. Maar om terug te keren naar dit nummer. Waw, fantastisch!!

geplaatst: 26 november 2016, 09:02 uur [permalink]
Google eens op Jan Swerts Leeds en wellicht worden enkele zaken duidelijk(er) voor je. In een van voorgaande posts staat een link Jan Swerts - Schaduwland - Humo: The Wild Site met wat meer achtergrondinformatie. Maakt het voor mij nog meer bijzonder als alleen zijn muziek. Petje af voor deze grote kleinkunstenaar ๐Ÿ‘

avatar van Tonio
geplaatst: 27 november 2016, 11:42 uur [permalink]
Gisteren in Hasselt live gezien: het grootste deel van Schaduwland in een uur. Van "Martha" tot ".", waarbij je de spreekwoordelijke speld kon horen vallen. Fenomenaal!

Daarna nog een nummer van "Melancholie" en twee nummers van "Weg". Hoe fraai ook, dat had van mij niet gehoeven. Gewoon na de laatste noot van "." stoppen en van het podium aflopen, waarom schijnt dat niet te kunnen?

avatar van Chameleon Day
geplaatst: 27 november 2016, 19:35 uur [permalink]
Alice....wat zei ze ook al weer?

...van die andere groot-kleinkunstenaar...

geplaatst: 30 november 2016, 01:30 uur [permalink]
Vanaf: Breng Me Thuis, Raf. Red Me, Red Me... Grijpt het mij bij de keel. Wat een emotie...... ๐Ÿ˜ข

avatar van CHIEP

CHIEP (crew)
geplaatst: 30 november 2016, 12:34 uur [permalink]
Tonio schreef:
In De Roma zei hij dat dat moest van de platenfirma.

geplaatst: 7 december 2016, 20:25 uur [permalink]
Becky, die YouTube opname pffff wat een track.
Vandaag de lp binnengekregen (en ook Anatomie).
Ik kende Jan nog niet tot een paar weken geleden, getriggerd door een vergelijking met Max Richter.

Van het weekend de lp(s) goed beluisteren.

geplaatst: 12 december 2016, 13:40 uur [permalink]
Album van het jaar voor mij. Ik vond 2016 een teleurstellend jaar qua albums, maar dit is wel echt een parel. Prachtig.

avatar van Lura
geplaatst: 12 december 2016, 15:02 uur [permalink]
Appels123 Heb je bijvoorbeeld al Ólafur Arnalds - Island Songs (2016) en Jóhann Jóhannsson - Orphée (2016) beluisterd? Zo niet, dan denk ik dat ze zeker gaan bevallen.

avatar van Manfield
geplaatst: 12 december 2016, 15:18 uur [permalink]

geplaatst: 12 december 2016, 15:42 uur [permalink]

Ben geen grote Nils Frahm fan, maar als Island Songs mij bevalt, zal ik deze zeker even checken.

Heb volgens mij wel een nummer van Island Songs gehoord, maar nog niet het hele album. Bedankt voor de aanbevelingen! Zal ze vandaag nog luisteren.

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 13 december 2016, 19:36 uur [permalink]
De laatste drie nummers hoeven niet zo voor mij, voor de rest is dit een grotendeels prachtig album. Vooral het tweeluik 'Becky' en 'Jessica' is schitterend.

avatar van HiLL
geplaatst: 15 december 2016, 20:14 uur [permalink]
Godver wat een plaat! En dan te bedenken waar al die pijn vandaan komt. Werkelijk prachtig dit!

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 15 december 2016, 23:11 uur [permalink]
Het begin van "Kijk, Jessica, Kijk Naar Al Die Lege Wegen." doet mij erg denken aan het begin van het nummer "I'm Jim Morrison, I'm Dead" van Mogwai. Precies dezelfde pianoklank. Verder vind ik Jessica het mooiste nummer van het album, op de voet gevolgd door "Ik Had Je Nooit Alleen Mogen Laten, Becky." en "Het Duurt Zolang het Duurt, Liza."

geplaatst: 24 december 2016, 09:53 uur [permalink]
Recent volgde de diagnose Tourette voor zijn zoon en bij hem zelf werd naast hypersensitiviteit ook Autisme in de vorm van Asperger vastgesteld. Daarop verliet ook zijn vrouw hem nog en overleed zijn moeder. Hoeveel leed kan een mens verwerken? Schaduwland is dan ook een plaat over het verwerken van een trauma. Het is ingedeeld in vier niveaus: (kant) A Schok & Ontkenning (kant) B Woede & Vlucht (kant) C Depressie (kant) D Aanvaarding? De titellengte van de nummers wordt steeds korter, zodat achterop een driehoek staat, die onderop eindigt met een .

In het algemeen gaat het over de ineenstorting van de wereld, in het bijzonder zijn wereld. Het is Jan Swerts buitengewoon goed gelukt om alle heftige emoties die hierbij spelen in de muziek te 'verwoorden'. De muziek is prachtig mooi en intriest tegelijk, is soms stil en zwelt soms enorm aan. Met name de strijkers en de blazers spelen daar een prominente rol in. Deze instrumentale stukken zijn schitterend, net als de rustige stukken waar de piano vaak de hoofdrol speelt. Een juweel van een plaat is het geworden, die mij - zeker in 2016 - keihard raakt.

avatar van HugovdBos
geplaatst: 25 december 2016, 12:44 uur [permalink]
Het jaar 2016 was er op muziekgebied een van verlies, afscheid en pijn. Ook de Belgische muzikant Jan Swerts gaf gehoor aan de donkere en melancholische klanken die ons dit jaar overspoelden. Het was echter niet de eerste keer dat hij de luisteraar in zijn greep vastpakte, al eerder overtuigde hij met de albums Weg en Anatomie van de Melancholie. Met zijn voorliefde voor zombiefilms leek zijn post apocalyptische soundtrack eindelijk te verschijnen, maar een reeks aan pijnlijke gebeurtenissen gooide roet in het eten. Bij zijn zoon Jef werd in 2014 een zware vorm van Gilles de la Tourette geconstateerd, als gevolg hiervan strandde zijn huwelijk en kreeg hij zelf te maken met een spieraandoening. Niet lang hierna stierf zijn moeder na een lange strijd tegen kanker. Al dit persoonlijke leed verwerkte Swerts op zijn eigen manier in de muziek. De docent Nederlands zag voor het eerst de noodzaak in het verwerken van de stroom aan emoties in een steeds zwaarder wordend muzieklandschap, waardoor hij zelf meer in een zombie leek te veranderen. Het resultaat is Schaduwland, een donkere en aangrijpende plaat, waarop hij in vier delen het rampjaar verwerkt.

Opener “Rustig, Martha, het Is Allemaal Voorbij.” geeft in de akoestische gitaarklanken nog een vorm van hoop, maar het besef is er al snel dat het verlies niet kan worden vermeden. De omslag is al duidelijk te merken in het door strijkers voortstuwende tweede nummer, de chaos komt opzetten en zijn leven komt op het spel te staan. De steun die Jan krijgt door verschillende klassiek geschoolde muzikanten is duidelijk merkbaar in de toonzetting van het album, van strijkers, blazers tot aan de piano. Pas echt emotioneel wordt het op het trieste en wonderschone “Ik Had Je Nooit Alleen Mogen Laten, Becky.”. De kracht die zowel in de zang als pianoklanken en strijkers ligt is van een ongekende schoonheid. Betoverend is ook het opbouwende “Breng Me Thuis, Raf. Red Me. Red Me.”, van stilistische pianoklanken, naar blazers en drums. Het album eindigt met een punt in bijna volledige stilte.

Het totaalplaatje is verbluffend sterk neergezet, de referenties naar zombiefilms, verwerkingsfases van een trauma en een compleet vergane wereld doen alle emoties passeren. Het derde album van Jan Swerts is een meesterwerk die geen luisteraar onberoerd weet te laten, een zoektocht naar troost en de weg om de ontspoorde gedachten van je af te zetten.

Afkomstig van mijn site Platendraaier.

avatar van dynamo d
geplaatst: 30 december 2016, 10:53 uur [permalink]
Tranen in mijn ogen krijg ik als ik naar Schaduwland luister, hoe ontroerend kan muziek zijn.....geen woorden verder nodig

geplaatst: 2 januari, 21:49 uur [permalink]
zo aan het einde van het jaar check ik een beetje lijstjes om te zien wat voor albums ik gemist heb. Dat waren er niet veel, maar deze zat tussen de gemiste pareltjes van het jaar. Ik wist niet zo goed wat ik er van moest verwachten...maar ik werd er stil van. Wat een ontzettend mooie muziek is dit.

geplaatst: 8 januari, 19:41 uur [permalink]
De afgelopen week heb ik deze plaat niet meer af kunnen zetten...zo gegrepen werd ik door de muziek. Het heeft ook even geduurd voordat ik de hele plaat heb kunnen beluisteren aangezien ik niet verder kwam dan de eerste 6 nummers die steeds op repeat stonden. Inmiddels de hele plaat een aantal keer kunnen beluisteren en hoewel ik het jammer vind dat ik deze meneer en zijn muziek niet eerder heb gevonden, ben ik blij dat ik zo op de valreep van afgelopen jaar nog zo een wonderschone plaat heb ontdekt. Ik ben nog lang niet klaar met "Schaduwland" en ook op vinyl is de plaat inmiddels besteld. Maar wanneer deze plaat mij even los weet te laten duik ik meteen in het rest van de muziek van de heer Swerts. Bijzondere muziek, Bijzondere muzikant!

avatar van Gretz
geplaatst: 9 januari, 00:55 uur [permalink]
aminam19 schreef:

Zeker doen, zijn vorige 2 albums zijn van minstens net zo hoge kwaliteit. Weg en Anatomie van de Melancholie zijn voorlopig nog favoriet hier omdat ik die platen net wat beter ken. Maar ik heb Schaduwland de afgelopen dagen veel gedraaid en ik kom er nu steeds beter in. Hard op weg op mijn top 10 van 2016 te bestormen.

geplaatst: 9 januari, 21:27 uur [permalink]
Gretz schreef:

Ga ik zeker doen!:) Kan me ook niet voorstellen dat zijn vorige platen mij gaan tegenvallen ben erg benieuwd!
Zijn er nog andere vergelijkbare artiesten aan te raden in dit genre "neoklassiek"? Ik ben hier absoluut niet mee bekend maar het spreekt mij ontzettend aan

avatar van Gretz
geplaatst: 9 januari, 21:37 uur [permalink]
aminam19 schreef:

Jazeker, de toplijst hier op MuMe is een goed startpunt om ontdekkingen te doen.
Nils Frahm en Ólafur Arnalds behoren beiden tot m'n absolute favorieten. De meeste van hun nummers zijn wel zonder zang wel, maar verder heeft de muziek genoeg raakvlakken met die van Jan Swerts. De piano en verschillende strijkers zijn de hoofdinstrumenten. Ik zie dat beide artiesten ook al door anderen zijn aangehaald. Ze behoren zonder twijfel tot de absolute top binnen de neoklassieke scene en hebben ook regelmatig samengewerkt.

Ook van Jóhann Johannsson en Hauschka zou je zeker eens wat moeten proberen.

geplaatst: 9 januari, 22:06 uur [permalink]
Dank!:) Ik ga mij van het weekend is verdiepen in deze artiesten!

avatar van CHIEP

CHIEP (crew)
geplaatst: 10 januari, 23:39 uur [permalink]
En inspirator Wim Mertens uiteraard niet vergeten ๐Ÿ™‚.

avatar van kobe bryant fan
geplaatst: 11 januari, 07:06 uur [permalink]
En bij deze plaat (zeker live) zie ik toch ook Godspeed You! Black Emperor als een grote invloed.

geplaatst: 11 januari, 08:49 uur [permalink]
Ben benieuwd, vanavond in de Der Aa-kerk is het zover.

geplaatst: afgelopen woensdag om 21:33 uur [permalink]
Met pijn in mijn hart afscheid genomen van Airbag - Identity (2009) die stevig op plaats 10 van P top 10 stond. Welkom Schaduwland. U bent het waard. Weergaloos is en blijft u.