Talk Talk - Spirit of Eden (1988)

Rock / Avant-Garde
Label: EMI

1. The Rainbow (8:02)
  2. Eden (7:40)
  3. Desire (7:17)
  4. Inheritance (5:24)
  5. I Believe in You (6:16)
  6. Wealth (6:44)
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Sgt. Revolver schreef:
Ik ben de laatste tijd een beetje bands uit de 80's aan het ontdekken (een decennium, dat ik de laatste jaren links heb laten liggen. Ik was vooral met de 60's en de 70's bezig). The Cure en Simple Minds heb ik inmiddels ontdekt, en beide bands bevallen me uitstekend. Nu zag ik dat dit het hoogst gewaardeerde album van Talk Talk was, en nu vroeg ik me af. Is dit album (voor mij) aan te raden?

Als je vooral op zoek bent naar een goed typisch jaren '80 album van Talk Talk, is It's my life de beste keuze denk ik. Op zichzelf is dit album beslist ook een aanrader, zoals eigenlijk alle platen van Talk Talk (het zijn er slechts vijf).

Sgt. Revolver schreef:

Alvast bedankt voor de reacties.

Hele andere koek dan simple minds of the cure dit, maar ik als groot liefhebber van die beide bands kan deze plaat toch ook ernstig waarderen Mooie introverte muziek, gaat als mistflarden voorbij.. erg ingehouden. Ik zou hem zeker proberen, en Colour Of Spring eventueel..

fredpit
Deze enthousiaste recentie's doen mij verlangen naar meer...ik ga eens kijken of ik deze nog ergens kan kopen
ik ken wat nummers op deze cd van een verzamelaar en die zijn eigenlijk erg mooi...
Ik ga hem eens proberen

fredpit
Dit is heel wat anders als de Colour Of Spring, Toch is het onmiskenbaar Talk Talk. Prachtige ingetogen muziek,geluidsflarden, dynamiek, verstilling, sfeerbeelden etcetc....Een cd die je beleeft

Prachtig, Prachtig....een volle 5

avatar van Hans Brouwer
Hans Brouwer schreef:
Moet ik mij gaan schamen.........? Ik vond namelijk helemaal niets aan "Spirit of Eden" en ik heb de lp destijds verpatst
Ik heb "Spirit of Eden" pas geleend uit de Bieb. Dit om bevestigd te krijgen dat ik jaren geleden iets heel doms zou hebben gedaan . Het moet mij van het hart: helaas pindakaas, ik vind er dus echt helemaal geen ruk aan . Ik moet er alleen maar héél erg van gapen .

welterusten dan.....

avatar van Flipper
fredpit schreef:

welterusten dan.....

Het is onmogelijk om Hans hiervoor wakker te krijgen.

Trouwens, waarom staat dit album niet in de top 250. Met een waardering van ruim boven de 4*, zou hij daar in moeten staan.

De top 250 is op basis van noteringen in de top 10-lijsten. Waar wacht je nog op zou ik zeggen

Davez
Niet slecht. Dit is zowat het debuut van de avant garde/prog rock naar verluid ?

Dit moet je veel beluisterd hebben om je gevoel de sterren te laten uitdelen.
Dit soort muziek heeft altijd tijd nodig. Het klinkt aangenaam en toch blijft er muzikaal niets in je hoofd rondspoken. Maar goed dat kan ook niet na 2 luisterbeurten, het is nu eenmaal geen top40 muziek.

Sietse
Davez schreef:

Nee, nee.

Avant-Garde is ontstaan in de jaren 60 en komt met name uit de moderne klassiek en jazz voort (al is dat tegenwoordig echt niet meer de enige avant-garde)
Prog Rock, bedoel je misschien post-rock? Prog Rock moet je nl. al denken aan oude genesis, pink floyd en meer van dat soort dingen.

Davez
ja post rock uiteraard
dat was een vergissing. Dat van die avant garde niet.

Mojo Pin

Mojo Pin schreef:
Ik vind het een vrij vermoeiende plaat. 2,5*

Zondagochtend 12 uur.....Ik kom er net achter dat dit de ideale plaat is om mee wakker te worden

avatar van Hans Brouwer
Mojo Pin schreef:
Ik vind het een vrij vermoeiende plaat. 2,5*
Dat schreef ik in mijn bericht op 27 november ook al . Na het commentaar hierop begon ik sterk aan mijzelf te twijfelen , maar godzijdank moet Mojo Pin ook gapen van "Spirit of Eden .

avatar van Klumpie
Hans Brouwer schreef:

Laughing Stock is dan ook beter dan dit plaatje.

Hans Brouwer schreef:

Na berichten van Hans B en Mojo B over het niveau van deze cd begon ik sterk aan mezelf te twijfelen...na een luisterbeurt was ik weer overtuigd. Gelukkig vinden meer muziekliefhebbers dit een prachtige cd....

Ik kan goed voorstellen dat er mensen zijn die dit saai vinden....onvermijdelijk in dit genre muziek (post rock of hoe het dan ook mag heten)

Klumpie schreef:

Laughing Stock is dan ook beter dan dit plaatje.

Geen sprake van.

Beter....?

Anders !!

Dat zeker!

avatar van Paalhaas
orbit schreef:

Geen sprake van.

Zijn we het alwéér roerend eens!

avatar van reptile71
Dit was één van de eerste platen die ik op cd kocht. Er ging werkelijk een wereld voor me open. Zo anders dan de voorganger, The Colour of Spring, die ik ook al erg goed vond. Ik vond dit album destijds revolutionair en wilde het aan iedereen laten horen, maar niet iedereen die ik het liet horen vond het zo geweldig als ik...
Het is de sfeer die je moet proeven, je houdt ervan of je vindt er geen zak aan. Volgens mij zit er weinig tussen. Voor mij blijft het een topalbum.

weer geprobeerd met dit album: sorry bij mij wil het niet... Vrij saai ....

Musicguru
Vermoeiend??? Het is en blijft een onbegrepen meesterwerk en zeker Talk Talk's beste album. De sferen, de orgels en soundscapes.... ge-ni-aal gewoon. Ik vind het een super album. Rustig, maar werkelijk geweldig. Maar saai??? dan moet je er maar eens beter naar het album luisteren en niet te veel naar middle of the road muziek luisteren. Ik sluit me bij fredpit aan. Het is een muzikaal juweel die niet voor niets 5 van de 5 sterren heeft op Allmusic. Neem een I Believe In You. de sfeer, de sonics..... Ik kom maar tot een conclusie: meesterwerk!!!

avatar van orbit
Dit is zeker een mooie plaat, maar van die ratings bij Allmusic trek ik me geen ruk aan verder. Die raten alleen maar op veronderstelde invloed en belangrijkheid van een plaat. Of dat nou een baggerplaat is verder of niet. En ik kan me heel goed voorstellen dat je dit niet de meest opwindende muziek vindt die je ooit hebt gehoord, want dat is het ook niet. De schoonheid is er meer een van een sferische en verscholen soort. Niet iedereen heeft daar boodschap aan.

Sietse
het wordt tijd voor die mensen die dit saai vinden, dat ze eens gaan ontstressen...

avatar van dvdschaaf
orbit schreef:

Goed gesproken!

Mark Hollis c.s. hebben met Orang na Spirit of Eden en Laughing Stock nog een meesterwerk afgeleverd. Dit album heeft nog minder aandacht gekregen dan zijn voorgangers. Maar hoe onterecht!!! Ook dit album voert je mee in een oorstrelende trip. Net als de voorgaande albums zal het enige tijd duren om de muziek op waarde te kunnen schatten. Maar goed, als je te lui bent om de berg te beklimmen, geniet je maar niet van het uitzicht.

avatar van vigil
Harrie schreef:

Uitspraak van de week!

Mojo Pin
Als ik verplicht word om hier nog een keer naar te luisteren dan zie ik daar wel als een berg tegenop ja.

fredpit
niemand verplicht je.....je zult er alleen nooit achter komen wat je nu eigenlijk mist.

tis jouw keuze....