Cream - Disraeli Gears (1967)

Blues / Rock
Label: Polydor

1. Strange Brew [Stereo] * (2:46)
  2. Sunshine of Your Love [Stereo] * (4:10)
  3. World of Pain [Stereo] * (3:02)
  4. Dance the Night Away [Stereo] * (3:34)
  5. Blue Condition [Stereo] * (3:29)
  6. Tales of Brave Ulysses [Stereo] * (2:46)
  7. SWLABR [Stereo] * (2:31)
  8. We're Going Wrong [Stereo] * (3:27)
  9. Outside Woman Blues [Stereo] * (2:25)
  10. Take It Back [Stereo] * (3:04)
  11. Mother's Lament [Stereo] * (1:46)
  12. Lawdy Mama [Stereo Version 2] * (2:47)
  13. Blue Condition [Alternate Stereo Version] * (3:09)
  14. We're Going Wrong [Demo] * (3:49)
  15. Hey Now Princess [Demo] * (3:31)
  16. SWLABR [Demo] * (4:30)
  17. Weird of Hermiston [Demo] * (3:12)
  18. The Clearout [Demo] * (3:56)
  19. Strange Brew (2:48)
  20. Sunshine of Your Love (4:11)
  21. World of Pain (3:06)
  22. Dance the Night Away (3:34)
  23. Blue Condition (3:28)
  24. Tales of Brave Ulysses (2:50)
  25. SWLABR (2:32)
  26. We're Going Wrong (3:25)
  27. Outside Woman Blues (2:25)
  28. Take It Back (3:07)
  29. Mother's Lament (1:47)
  30. Lawdy Mama [Mono Version 1] * (2:01)
  31. Blue Condition [Alternate Mono Version] * (3:09)
  32. Strange Brew [BBC Mono Recording] * (3:00)
  33. Tales of Brave Ulysses [BBC Mono Recording] * (3:39)
  34. We're Going Wrong [BBC Mono Recording] * (3:25)
  35. Born Under a Bad Sign [BBC Mono Recording] * (3:42)
  36. Outside Woman Blues [BBC Mono Recording] * (3:19)
  37. Take It Back [BBC Mono Recording] * (2:18)
  38. Politician [BBC Mono Recording] * (3:59)
  39. SWLABR [BBC Mono Recording] * (2:32)
  40. Steppin' Out [BBC Mono Recording] * (3:36)
Stijn_Slayer
Ik ben het daar eigenlijk helemaal mee eens.

'Blue Condition' is een afschuwelijk slecht nummer, en 'Mother's Lament' ontsiert inderdaad ook ontiegelijk. Als je als band geen humor hebt kun je ook beter geen poging wagen.

Met 'Take it Back' heb ik geen moeite, al is 'ie wel wat standaard.

avatar van musician
Blue condition is het enige nummer op deze cd dat is geschreven door Ginger Baker, daar zal het aan liggen.

Maar ik heb het met liefde vervangen door I feel free, Take it back door White room en Mothers lament door Badge. Het is misschien niet helemaal eerlijk, maar je moet eens kijken wat je dan voor een album overhoudt....

Ja haha, dat kun je met zoveel albums zeggen dan he...
Als Penny Lane en Strawberry Fields Forever op Sgt. Peppers van The Beatles hadden gestaan was dat album nóg beter geweest.

Voor mijn bericht weer eens verwijderd wordt snel on-topic:
Swlabr heb ik aangevinkt als favorieten, vind het een heerlijk riffje!

avatar van Droombolus
SWLABR if you please, het is een afkorting hè .....

avatar van Madjack71
Via de serie Classic albums weer even in de picture en met leuke toevoegingen over o.a. de mooie hoes. Sterk album zoveel moge duidelijk zijn. Met een goede combinatie van nummers, bluesy, roots, rock en de wahwah van Clapton. Ook nog eens uit het definerende jaartal 1967. Het was een strange brew, maar wel lekker zouden ze bij Rivella zeggen.

avatar van rkdev
Morgen (8 aug) is de classic album aflevering te zien op Canvas.

Christoph
Iemand die mij hier kan vertellen of de 2CD deluxe editie uit 2004 de moeite waard is? Daar staat het album in stereo en mono op. Vraag mij af of die uitgave een verbetering is qua geluidskwaliteit? Ik heb zelf nu de Polydor remaster uit 1997. En klinkt de monoversie op dat album beter? Alvast bedankt.

Ozric Spacefolk
Die riff van Sunshine of Your Love is toch wel erg vet... Miljoenen andere liedjes hebben dit na-geaapt...

Oelieda
Christoph schreef:

De versie die je nu hebt klinkt beter.
De versie op vinyl is ook goed.

Ozric Spacefolk schreef:
Die riff van Sunshine of Your Love is toch wel erg vet.....

Ik ken het nummer nu bijna 45 jaar en het gaat ook nooit echt vervelen. En dan speel ik het zelf ook nog steeds ..... De meeste mensen denken gelijk aan White Room als het over Cream gaat, maar voor mij is Sunshine de "signature song" van deze jongens .......

avatar van IllumSphere
Ik heb in een korte tijd al heel wat psychedelische platen beluisterd en beoordeeld en eerlijk vind ik deze plaat toch de eerste mindere psychedelische plaat. Misschien komt dit omdat ik nu wel alles heb gehoord die te maken heeft met het psychedelische, daarom dat ik hier weinig nieuws ontdek. Aangenaam verrast was ik wel door Sunshine of Your Love. Mijn eerste kennismaking met dit nummer was door Jimi Hendrix zijn versie en eerlijk vind ik die versie vele beter. Uiteraard door Jimi zijn talent. Moest ik ooit weer onder invloed zijn, dan zou ik er geen probleem mee hebben om deze plaat op te zetten, maar wanneer ik in een nuchtere staat ben, dan ben ik niet echt geneigd om deze op te zetten.

avatar van Droombolus
Uhm tja, ik heb DG nooit gezien als een psych album. Cream's studio werk past gewoon niet in het plaatje. Hun live-jams dan weer wel ......

Voor vroege UK psych moet je bij bijv. Traffic ( Mr Fantasy ), Family ( Music In A Doll's House ), The Nice ( The Thoughts Of Emerlist Davjack ) of Kaleidoscope ( Tangerine Dream & Faintly Blowing ) zijn.

MatthijsBudding
Nummers als " World Of Pain" en "Dance The Night Away" moet ik niets van hebben. 2, 6 en 8 zijn de toppers voor mij!

avatar van Ronald5150
"Disraeli Gears" is de volgende stop in de indrukwekkende carrière van Eric Clapton. Na zijn pure blueswerk bij John Mayall & The Bluesbreakers, is het nu tijd voor Cream. Samen met bassist/zanger Jack Bruce en drummer Ginger Baker maakt Clapton met "Disraeli Gears" een psychedelische rockplaat diep geworteld in de blues en jazz. Het zal een klassieker blijken te zijn en een bevestiging van de goddelijke status van Clapton. De diversiteit van Clapton, maar ook van Bruce en Baker spat van deze plaat af. Baanbrekend voor die tijd. De opener is gelijk raak met "Strange Brew", waar een duidelijke verwijzing naar Albert's King "Born Under a Bad Sign" is te horen in het basloopje. Verdere hoogtepunten zijn natuurlijk het meesterlijke "Sunshine of Your Love" met die klassieke riff en vanzelfsprekend het hypnotiserende "Tales of Brave Ulysses". Een must voor elke Eric Clapton fan en voor elke zichzelf respecterende muziekliefhebber. "Disraeli Gears" is een mijlpaal in de muziekgeschiedenis.

Ronald5150 schreef:

De baspartij ( plus basis gitaar en drums ) van Strange Brew werden opgenomen tijdens een poging om Lawdy Mama op de band te krijgen. Clapton en Felix Pappalardi bedachten het Strange Brew gebeuren over de bestaande begeleiding heen. Tot grote frustratie van Jack Bruce overigens omdat er volgens zijn muzikale oor een noot in zijn baspartij zit die niet klopt in verhouding tot wat er overheen opgenomen werd.

Born Under A Bad Sign moest overigens nog door King opgenomen worden ten tijde van de opnames van Strange Brew dus dat zal puur toeval zijn. Volgens de studio logs ( Bruce zocht dat uit zegt hij in zijn bio, ze zaten in de US op hetzelfde label ) nam Cream het nummer eerder op dan King alleen verscheen diens uitvoering weer eerder ..........

avatar van Ronald5150
Droombolus schreef:

@Droombolus: ik ben zwaar onder de indruk van je feitenkennis . Bedankt voor de toevoeging/verbeteringen. Plaatst het een en ander weer in perspectief.

sugartummy
blue condition en mother's lament zijn zóó slecht, dat ik echt niet meer dan 3.0 kan geven voor dit album, dat verder uit puike nummers beslaat.

bennerd
Lekker relaxt plaatje met enkele heel goede tracks. Helaas staan er ook een aantal mindere broeders op die de sfeer wat verpesten.

Ozric Spacefolk
Bennerd: jij bent echt de strengste beoordelaar die ik ken op deze site.

bennerd
Ik word soms zelf moe van mijn kieskeurigheid.

Stijn_Slayer
Niets mis mee. Van mij mag de gemiddelde user best iets kritischer zijn.

avatar van niels94
Ik zie hier wel meer 3,5 sterrenbeoordelingen staan op deze pagina. Hoezo is hij ineens zo kritisch? Bovendien is een zeven niet bepaald een laag cijfer.

Ozric Spacefolk
Klik maar op zijn profiel/stemmen.
Mijn hoogste balk is 4* geloof ik, die van Bennerd de 3*

Het kan mij ook niet zoveel scheken. Het viel mij op. Overigens is de 3,5 bij mij net een voldoende.

avatar van Tony
Laten we ons wel aan de regels houden Ozric, zo wordt 't Anarchy in the MuMe. Een 3,0 is voldoende, een 3,5 ruim voldoende, een 4,0 goed, etc. Zo was 't op school, zo is het hier ook.

Ozric Spacefolk
Bij mij niet. Als ik een plaat ergens op musicmeter zie met een score van bijv. 3.03 of 3.26 dan vind ik dat tamelijk laag. Platen vanaf 3.89 of 3.91 zijn pas echt goede platen.

Ik ben misschien ook erg gul. Want ik vind ook zowat alles goed.

avatar van Tony
Dat je gul bent en bijna alles wat je hoort ook goed vindt is natuurlijk prima. Ook ik vind 3,26 een best wel lage score, maar daar hebben we het niet over en dat was ook mijn punt niet; je beoordelingscriteria eenzijdig aanpassen en 3,5 als krap voldoende hanteren terwijl iedereen daar 3,0 voor geeft is een beetje krom, toch?

avatar van Kronos
Ik volg bennerd hier wel. Deze plaat is gewoon nogal wisselvallig.

Ozric Spacefolk
Ik zie mensen ook 2,5* hanteren voor een krappe voldoende. Ik zou het liefste alle platen een 5* of een 4,5* willen geven. Want bijna alle muziek is goed.

Maar goed, terug naar deze plaat. Geweldige psychedelische bluesrock die een 5* meer dan waard is.

avatar van Kronos
Ozric Spacefolk schreef:
Want bijna alle muziek is goed.

Misschien dit topic eens volgen, dat je dan van gedacht verandert.

Stijn_Slayer
2,5* vind ik ook een krappe voldoende. Zo'n plaat wil ik geen 3* geven, omdat ik een 6 (of nog ietsjes hoger) te ruim vind.