Sting - The Soul Cages (1991)

Label: A&M

1. Island of Souls (6:41)
  2. All This Time (4:54)
  3. Mad About You (3:53)
  4. Jeremiah Blues, Pt. 2 (4:46)
  5. Why Should I Cry for You? (4:54)
  6. Saint Agnes and the Burning Train (2:43)
  7. The Wild Wild Sea (6:41)
  8. The Soul Cages (5:52)
  9. When the Angels Fall (7:48)
avatar van kappeuter
Sting's meest persoonlijke album gaat over de rouwverwerking na de dood van zijn vader. Een titel als Why Should I Cry For You spreekt wat dat betreft boekdelen.
Dit album is niet zo toegankelijk als ander werk van Sting. Het kent een prachtige diepgang die je maar bij weinig muziek tegen komt.
De teksten en muziek hebben een spirituele tint. Heel mooi.

When The Angels Fall is een perfect nummer om voor het slapen gaan te beluisteren. Rustgevend en met een surrealistische sfeer.

But perhaps the dream
Is dreaming us

The Soul Cages is ongetwijfeld niet ieders ding. Ik vind het een van Stings beste platen.

EVANSHEWSON
Je hebt dat zo mooi gezegd, dat kan ik nooit verbeteren; Mààr wel dit ; het is wel mijn ding. En dat voor een plaat die ontstond na een zogenaamde "writer's block", toch ?
4 sterren ! ****

EVANSHEWSON
Nog steeds de meest onderschatte plaat van Sting. Een groeier van formaat, méér draaien is méér van houden, voilà.
bijf wel bij mijn 4 sterren ****

avatar van Lamontagne
Dit is inderdaad een groei album met een van zijn beste nummers Jeremiah Blues tsjonge jonge wat een band is daar bezig.
Gewoon helemaal geweldig.

Verder een mooi album maar blijft bij een 4 vanwege het vele mooiere werk wat hij eerder en later heeft uitgebracht

EVANSHEWSON
Ik heb dit wondermooie plaatje nog een half puntje opgewaardeerd tot 4.5 sterren.

* * * * 1/2

Ik heb deze cd gisteren gekocht. Hij is echt geweldig! Ik denk dat dit de beste plaat is van Sting. Ik geef hem voor nu 4,5 sterren.

avatar van musicfriek
Ook een van mijn favoriete Sting-albums. Vooral in de herfst doet dit album het goed. Prachtige sfeer en nu ik hier lees dat het nummer Why Should I Cry for You voor zijn overleden vader is geschreven, heeft het nog meer impact. All This Time is ook zo'n heerlijk popnummer die naar een mooi climax gaat. Dikke 4*

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Island of souls gaat ook over het overlijden van zn vader.

avatar van Gert P
Tegenvallende plaat van Sting, vind hem als solo artiest in zijn geheel tegen vallen alhoewel dit nog wel een relaxte plaat is.

avatar van vin13
musicfriek schreef:

Kan me hier wel in vinden en vind deze plaat eigenlijk beter dan de gemiddelde Police-plaat omdat de Police ook onnodige lollige opvullers heeft en Sting heeft dat mijns inziens minder. Sting is als muzikant zelfs ondergewaardeerd.

avatar van wizard
Ken niet heel veel van Sting, alleen deze en Nothing like the Sun, maar dit is echt een hele mooie plaat, voor mij zo'n beetje de enige 'zachte' plaat die ik regelmatig draai. Voor het slapen gaan, bijvoorbeeld. Heerlijk.

avatar van FunkStar
Vind dit de minste CD van Sting. Alleen de single All This Time vind ik een lekker nummertje. De rest boeit me niet zoveel...

avatar van rkdev
Wat een juweel van een album! De algehele sfeer en themathiek gaan over de dood van Stings ouders (vader in het bijzonder) en geven het album net dat extraatje dat het nodig heeft. Magistraal.

avatar van dennisversteeg
Dit album is het meest coherente en indrukwekkende van Sting. Voor de liefhebbers van vlotte pop is er slechts All ThisTime, maar voor de liefhebbers van melancholische, atmosferische muziek is dit werkelijk een pareltje. Mad About You heeft misschien wel Sting's mooiste melodie en er staat eigenlijk niks ondermaats op het album, wat bij veel Sting/Police albums nogal eens het geval is.

Door jouw reaktie weer eens uit de muziekkast gehaald en dat was genieten. Het was alweer jaren geleden, maar dit is idd één van de mooiste Stingalbums. When The Angels Fall, Mad About You, The Wild Wild Sea en het korte, maar mooie Saint Agnes And The Burning Train. Ik moet eens wat meer terug in de kast. Daar liggen nog meer mooie verrassingen

avatar van bikkel2
Tamelijk onderschat en misschien wat onbegrepen album van Sting.
Het is in ieder geval zijn meest persoonlijke en tevens ook somberste .
Het is het gevolg van een rouwproces (ouders van Sting tamelijk snel na elkaar overleden )
The Soul Cages is een sferische melanchonieke plaat geworden , die zijn geheimen moeilijk vrijgeeft . Ikzelf ben er ook nog niet helemaal uit . Het titelnummer behoort in elk geval tot zijn beste werk . Muzikaal is het donkerder dan ooit en daarom was dit even wennen om Sting in deze sfeer te horen .
In de Statenhal in Den Haag zag ik hem ten tijde van deze plaat .
Hij speelde het zo goed als helemaal , herinner ik mij .
Die vonk sloeg niet helemaal over toen , want op een 2 tal hitjes na , had Sting weinig trek om de bekende hap te spelen .

Geweldige plaat. Dit was de eerste muziek die ik ooit op cd gekocht heb. Sting raakte toen (en nog steeds) bij mij een gevoelige snaar. Het album is uitstekend opgenomen en de begeleidingsband is er een om je vingers bij af te likken. Het geheel klinkt nogal zwaar, totaal anders dan zijn andere werk. Soms waan ik me in de middeleeuwen (vooral in het openingsnummer) en ik onderga de muziek als een reis door de psyche van Sting, vlak na het verlies van zijn vader.

Father McKenzie
Derde soloplaat van Sting, hij zou hier met een fameuze writersblock gezeten hebben, maar het resultaat mag er zijn.
De meest intieme zijner platen. Hij probeerde de dood van zijn vader te verwerken en dat levert een getormenteerde ziel en prima muziek op.
Grandioze plaat die voor mij nooit kapot kan. Leuk om terug te horen, na al die tijd. Véél te lang niet naar Sting's solowerk geluisterd, we gaan daar eens verandering in brengen, zie!
Halfje bij ook, van 4 naar 4.5!

avatar van LucM
Inderdaad een wat ondergewaardeerd album van Sting, niet erg toegankelijk vanwege de sombere, melancholische sfeer en persoonlijke teksten, veelal handelend over de dood van zijn vader. Buiten het sterke "All This Time" staat er ook geen hitsingle op. Maar het blijkt na meerdere luisterbeurten een prachtig en spiritueel album te zijn.

avatar van lennon
Erg mooi album, wat alleen maar mooier is geworden in de loop van de jaren...

absolute aanrader!

avatar van musician
Rkdev heeft mij bij de recensie van Nothing like the sun terecht even gewezen op deze mooie opvolger.

Ik heb hem weer even een paar keer gedraaid en het is waar: The Soul cages doet niet onder voor Nothing like the sun.

Ik weet nu ook, waarom ik The Soul cages minder draaide dan Ten summoner's tales.

The Soul cages heeft een prima start met de eerste vier songs maar weet dat vervolgens niet vast te houden. De nummers 5,6 en 7 zijn duidelijk minder. 8 is weer wel goed, 9 een middelmatige afsluiter.

Per saldo staan er twee nummers van deze cd op mijn favoriete Sting compilatie, Jeremiah blues en de titelsong.

Je kunt als artiest beter een cd met een ijzersterk einde hebben dan eentje met een flitsende start. Dat blijft beter hangen. Daar lijdt The Soul cages een beetje onder.

Maar evenveel sterren als Nothing like the sun.

avatar van rkdev
Fijn dat ik heb kunnen zorgen voor deze herontdekking
Ook leuk om te merken dat een album verschillende reacties kan oproepen, en toch als geheel kan blijven staan. Why Should I Cry for You? en The Wild Wild Sea boren namelijk tot mijn favo nummers van dit album. Maar goed, ik ben eigenlijk onder de indruk van alle nummers.

avatar van Running On Empty
Ik vind dit een pareltje die ik morgen weer eens ga draaien. Misschien wel de beste van Sting.

avatar van Lamontagne
Niet mijn favo maar wel een goed verzorgd album met 1 van zijn fijnste composities Jeremiah Blues!

avatar van Philipstown
Goed om te lezen dat er meer mensen zijn die deze plaat ondergewaardeerd vinden. Ben ik het helemaal mee eens. Je ziet hem nooit terug in 'best of'-lijstjes, terwijl er toch een aantal prachtige nummers op staat, zoals 'All this time' en 'Mad about you'. Wellicht is Sting niet 'cool' genoeg meer.

Wat mij betreft absolute top, zowel muzikaal als tekstueel. Is ook erg mooi en beheerst uitgevoerd.
Het album zakt tegen het einde wat in, maar de eerste vijf nummers behoren wat tot het beste van de jaren negentig.

avatar van joko16
erg mooie plaat van Sting!

avatar van wizard
Ik zit deze plaat nu weer eens te luisteren, het is een tijdje geleden (zomer 2008 was de laatste keer, maar toen wel heel vaak), maar The Soul Cages weet me nog steeds te raken.
Het eerste en het laatste nummer zijn mijn favorieten, maar de tussenliggende nummers doen daar in z'n algemeenheid weinig voor onder.
En vooral dat hele zachte 'goodbye' in de outro van Where The Angels Fall...magistraal. Laat net nog even een extra indruk achter.

4.5*

avatar van Stekelnootje
Voor mij is deze plaat even net wat minder als z'n eerste twee platen, gelukkig herpakte hij zich weer na deze Soul Cages met het magnifieke Ten Summoner Tales. Leuk en verrassend nummer vindt ik Saint Agnes.

avatar van bikkel2
Het heeft wel wat de herfstachtige sfeer op deze plaat . Ik vind het heel treffend . Het rouwproces van Sting , die gewoon zijn eigen plaat maakte en vermoedelijk weinig trek had in een commercieel belang . En dat moet kunnen . Ook in deze sfeer weet Sting behoorlijk voor de dag te komen . Het titelnummer en het al meer gememoreerde Where The Angels Fall zijn heel fraai .

In deze setting mag Sting best nog eens zo'n plaat maken . Maar kennelijk is daar een portie persoonlijke ellende voor nodig , en dat gun ik de beste man natuurlijk niet .
Uiteindelijk ga ik hier ook een halfje omhoog . Het album deugt , en zo beladen als hier Sting klinkt is eigenlijk uniek .

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)