Aphex Twin - Selected Ambient Works Volume II (1994)

Electronic

5. Grass (8:46)
  6. Mold (3:27)
  7. Curtains (8:42)
  8. Blur (5:03)
  9. Weathered Stone (6:47)
  10. Tree (9:48)
  11. Domino (7:10)
  12. White Blur (2:38)
  13. Blue Calx (7:20)
  14. Parallel Stripes (8:00)
  15. Shiny Metal Rods (5:33)
  16. Grey Stripe (4:45)
  17. Z Twig (2:05)
  18. Window Sill (7:16)
  19. Stone in Focus * (10:37)
  20. Hexagon (5:57)
  21. Lichen (4:15)
  22. Spots (7:09)
  23. Tassels (7:30)
  24. White Blur 2 (11:27)
  25. Match Sticks (5:39)
totale tijdsduur: 2:30:48 (2:46:04)
avatar van John Doe
rien schreef:
Ik heb een enorme hekel aan mijn jaarlijkse winterdippen maar verdomme wat ben ik toch altijd blij rond deze tijd dat Richard de plaat Rhubarb heeft gemaakt.
Krijg altijd een enorm 'valt-allemaal-wel-mee-komt-wel-weer-goed' gevoel van dit nummer.
Simpel maar erg goed
Ik vind het een nummer met een genuanceerde emotionele balans. Mocht je in een manische bui zijn en dit draaien dan gaat het je stemming denk ik juist enigzins remmen. Een nummer als dit zou op een begrafenis niet misstaan, zowel troostend als met een aan het leven enigzins rechtdoenende diepgang. William Basinski heeft ook een paar van dit soort tracks gemaakt. Tracks van dit album als 'Lichen', 'Z Twig', 'Stone In Focus' en 'Blue Calx' hebben meer een eenvoudig ontspannende werking voor mij, maar als je eenmaal een dip hebt kan ik me voorstellen dat die tracks te weinig naar je spreken (niet realistisch ogen in het moment).

avatar van tnf
tnf
Vanmorgen kwam White Blur 2 langs op Chroma Radio Ambient. Dat nummer gaat me vannacht in m'n slaap achtervolgen, gok ik. Het blijft door die herhaling vreselijk hangen, en dan duurt het ook nog +11 minuten. Het heeft iets, maar het daadwerkelijk opzoeken lijkt bijna gevaarlijk.

avatar van RogerV
Ik gaf hem ooit een 4,5 als net niet zo leuk vervolg op zijn voorganger maar daar ben ik na wat extra luisterbeurten toch op teruggekomen. Wat een geweldige sferen weet die Aphex Twin te maken. Vooral de duistere spookachtige tracks die erop staan zijn fenomenaal. Het constante gevoel van dreiging en onrust dat steeds aan je knaagt. Als een horrorfilm zonder actie maar waar je weet dat er toch van alles niet pluis is. Bovendien geeft het kale geluid ook iets eenzaams en onheilspellends. Alsof je de enige in de wereld bent die het tegen wat komen gaat moet vechten.

Het kwam een beetje in de tijd van het spel Doom uit. En dit zou eigenlijk een uitstekende soundtrack voor die akelige wereld zijn geweest.

avatar van Ernie
25 jaar oud.

Nog steeds vind ik andere albums van hem beter maar dit blijft een heel speciaal plaatje dat ik graag opleg. Mis wel paar een paar up tempo nummers die volume. 1 wel had maar dat zal gewoon niet zijn bedoeling geweest zijn.
Je moet het luisteren voor wat het is : een koortsachtige droom met pieken en dalen en gewoon er in meegaan.

avatar van shimahero
Interessant artikel

avatar van Edwynn
En in dat artikel wordt dan eindelijk antwoord gegeven op mijn vraag uit 2013 over hoe dat zit met die titels. Bedacht door één of andere gast, overgenomen door metadatabedrijven maar nooit goedgekeurd door James zelf. Ach, dat wat Mju eigenlijk al stelde.

avatar van jurado

Thanks! Interessant artikel over mijn persoonlijke soundtrack van 1994!

avatar van Don Cappuccino
Wie nog verder wil graven in de achtergrond achter deze plaat: het 33 1/3-boek is ook aan te raden.

avatar van T.O.
Weathered Stone valt mij nu ineens op. Beetje triphop achtige, coole track die wat dissonant lijkt tussen de omringende nummers.

Opvallend dat zoveel mensen andere favorieten hebben bij deze plaat.