Aphex Twin - Selected Ambient Works Volume II (1994)

Electronic

5. Grass (8:46)
  6. Mold (3:27)
  7. Curtains (8:42)
  8. Blur (5:03)
  9. Weathered Stone (6:47)
  10. Tree (9:48)
  11. Domino (7:10)
  12. White Blur (2:38)
  13. Blue Calx (7:20)
  14. Parallel Stripes (8:00)
  15. Shiny Metal Rods (5:33)
  16. Grey Stripe (4:45)
  17. Z Twig (2:05)
  18. Window Sill (7:16)
  19. Stone in Focus * (10:37)
  20. Hexagon (5:57)
  21. Lichen (4:15)
  22. Spots (7:09)
  23. Tassels (7:30)
  24. White Blur 2 (11:27)
  25. Match Sticks (5:39)
totale tijdsduur: 2:30:48 (2:46:04)
avatar van John Doe
Ja, heel mooi roezend dubbend nummertje, die langer lijkt dan z'n lengte doordat het een wereld (of herinnering) lijkt te openen.

Nu ben ik toch al jaren een groot Richard D. James fan, maar dit aan album durfde ik nooit echt te beginnen, haha. Welnu, ik ben dan toch begonnen en wederom, meesterlijke plaat. Ongelooflijk veelzijdig artiest, die man. Af en toe een groot horrorgehalte, zoals White Blur 1, heerlijk. Aphex Twin is de enige artiest die oprecht enge muziek kan maken.

Terrapin schreef:
Aphex Twin is de enige artiest die oprecht enge muziek kan maken.

avatar van Eveningguard
Volgens mij is het een hele rustige, vriendelijke jongen hoor.

avatar van shimahero
favoriete tracks: cliffs, rhubarb, weathered stone, tree, blue calx, z-twig, hexagon, lichen, matchsticks en stone in focus

Second Bad Vibel
YouTube - Aphex Twin - White Blur 2

Beter als dit kan het bijna niet meer voor mij .

avatar van John Doe
Mooie subtiele voice samples daarin ja.

avatar van jurado
Second Bad Vibel schreef:
YouTube - Aphex Twin - White Blur 2

Beter als dit kan het bijna niet meer voor mij .

...viel ik mee in slaap , in mijn studententijd.
Fan-tas-tische plaat, heb het al eens vaker gezegd .. SAW II was de soundtrack van de zomer van '94.

Mr.Bungle
Mooier als dit kan niet,tijdloos (al bijna 20 jaar oud! )en geniaal.

avatar van Jazper
Ik vind zelf mooier dan dit kan niet iets mooier nog.

Sietse
Jazper, mierenneukert (en correct)

avatar van kobe bryant fan
Fantastische Aphex Twin plaat!
Alhoewel hij zo'n 2 uur en 40 minuten duurt verveelt hij geen moment. De melodieën zijn tranentrekkend mooi en de hele vibe die over de plaat hangt is haast buitenaards.
Favorieten: Cliffs, Rhubarb, Blue Calx, Stone In Focus en Lichen.

avatar van Edwynn
Een moeilijk te beoordelen schijfje. Ik ken het al best lang, maar sinds een klein tijdje kan ik er langer dan vijf minuten naar luisteren. Een maatje van me heeft de cd, ik heb hem even geleend om nog eens wat beter te luisteren. Maar hoe zit dat nu met die titels? Op dat hele schijfje en inlay zijn geen titels te vinden. Ergens staat er Blue Calx in een blauw vakje. De rest kan ik niet ontdekken. Wie weet of de nummers werkelijk zo heten zoals hierboven vermeld en wie weet waar dat is terug te vinden?

Groetjes van een n00b en tevens een obsessieve titelmaniak.

avatar van kobe bryant fan
Klopt, buiten Blue Calx is alles 'Untitled' maar er worden overal deze songtitels gebruikt doordat er bij de Vinyl versie (dacht ik) een foto te zien was bij ieder nummer. De titels geven gewoon aan wat er te zien is op die foto's.
Maar ik weet niet of je bekend bent met ander werk van Aphex Twin of Ambient in 't algemeen want, dit lijkt me geen makkelijke instapper. Ik zou zeggen probeer eerst eens: Stars of the Lid, Boards Of Canada en ander Aphex Twin CD's.

Hier wordt de downloader 'ontmaskerd' De inlay van de dubbel-cd van Warp bevat ook een aantal afbeeldingen met een cirkeldiagram (pie chart) erin die ook terug te vinden is op de cd - dit vormen zeg maar een soort labels/metadata

Blue Caix bevat als enig label geen afbeelding, slechts een blauw vak, met daarin de letters Blue Caix met een cirkeldiagram.

Zowel de wiki als Discogs geven GEEN titels. De afbeeldingen zijn als metadata bedoeld om de untitled tracks referencable te maken. Beeld en muziek zouden dan als associatie (=anker) werken.

avatar van kobe bryant fan
Hier wordt de betalende Spotify gebruiker ontmaskerd bedoel je zeker?

kobe bryant fan schreef:
Hier wordt de betalende Spotify gebruiker ontmaskerd bedoel je zeker?

Spotify - da's toch die tent waar Thom Yorke zo hekel aan heeft omdat ze 'm het vel over de neus halen, terwijl Spinvis denkt dat ze zijn nazaten misschien nog wel rijk maken door 0,01 per nummerke uit te keren.

Spotify: legaal tillen van integere, goedwillende artiesten, een take-it-or-leave-it model (stikken of slikken), gedicteerd door de majors. Nee da's inderdaad geen downloaden... maar of het morele kader goed is voor een innovatieve artiest remains to be seen.

avatar van Bardt1980
Tja, maar tegelijkertijd is het ook weer dezelfde tent waar ik mijn albums eerst rustig kan luisteren en ontdekken alvorens ik tot een fysieke aanschaf overga... maar dat ben ik dan uiteraard

kobe bryant fan schreef:

Maar wie bedenkt deze titels? Horen ze bij de betreffende nummers? Komen ze echt uit de koker van James? Of zijn ze toch bedacht door overijverige Napsterhelden? Als we oorspronkelijk willen zijn, en dat willen we op MuMe, moet de tracklist hierboven eigenlijk weg. Buiten Blue Calx dan. Dat is het punt dat ik wilde maken.

Overigens ben ik verder niet zo bekend met Aphex Twin. Ik ken Window Licker wel, maar dat beviel me buiten dat epische verbale geweld in de videoclip niet zo. Dit heeft wel iets. Het doet wat met me. Ik weet alleen nog niet wat.

@B1980: het was niet mijn bedoeling hier een discussie over de pro's en con's van Spotify aan te zwengelen. Door publicaties van m.n de laatste maand is m'n beeld wat genuanceerder dan een enkel himmelhoch jauzend beeld van hen; alleen een naieveling dicht hen nog de muzikale heilstaat toe.

Mjuman schreef:

Jij leest ook de NRC Next, hahaha

Zoiets ja, zuur genoeg kun je er toch niet echt om heen... :/

Ik heb liever dat mensen gewoon mijn CD'tjes kopen.

Terrapin schreef:
Luister eens naar deze producer, heeft 100 procent zeker hiernaar geluisterd. Maakte vroeger gekke Aphex Twin remixen, maar nu de diepste en donkerste ambient tracks die er te vinden zijn. Vaak in lijn met donkere tracks op dit album.

Wie hier eens heel diep in wil duiken moet hier zijn:

What follows are links to 25 distinct posts, each about a different track from the album Selected Ambient Works Volume II, which Aphex Twin released in 1994, and which I published a book about, two decades later in 2014, as part of the 33 1/3 series. I posted theses pieces in reverse order, from track 25 to track 1, in the 25 days leading up to the February 13, 2014, release of my book. This post serves to put them all in one place. Each entry includes streaming audio, alternate takes, and some initial track analysis drawn from my substantially more detailed research notes. With the exception of “Blue Calx,” the tracks are all untitled on the official release, but as in the book I employ the “fan” titles, derived from the album artwork, here:

avatar van Edwynn
Maar wie bedacht nu die titels.....?

avatar van hoi123
Rhubarb is van een echt heel erg zeldzame schoonheid: ontroerend is echt nog een understatement voor het effect dat dat nummer op me heeft. Ik ben echter alsnog bang dat ik als ik de hele cd binnenhaal een beetje in dezelfde trap val als bij zijn vorige Selected Ambient Works, want daar was de hoeveelheid nummers met een vergelijkbaar niveau als Xtal ook niet erg hoog. Als er één artiest zou zijn van wie de ultieme verzamelaar samengesteld kon worden..

avatar van Eveningguard
Nummers die wat mij betreft ehet niveau van bovengenoemde track halen zijn Lichen, Blue Calx en Stone in Focus.

avatar van Aazhyd
Ik vind deel 2 veel beter en veel afwisselender dan deel 1.

avatar van shimahero
Ik vind het jammer dat "Stone in focus" niet op mijn album terug te vinden is. Erg mooie track.

avatar van rien
Ik heb een enorme hekel aan mijn jaarlijkse winterdippen maar verdomme wat ben ik toch altijd blij rond deze tijd dat Richard de plaat Rhubarb heeft gemaakt.
Krijg altijd een enorm 'valt-allemaal-wel-mee-komt-wel-weer-goed' gevoel van dit nummer.
Simpel maar erg goed