Aphex Twin - Selected Ambient Works Volume II (1994)

Electronic

5. Grass (8:46)
  6. Mold (3:27)
  7. Curtains (8:42)
  8. Blur (5:03)
  9. Weathered Stone (6:47)
  10. Tree (9:48)
  11. Domino (7:10)
  12. White Blur (2:38)
  13. Blue Calx (7:20)
  14. Parallel Stripes (8:00)
  15. Shiny Metal Rods (5:33)
  16. Grey Stripe (4:45)
  17. Z Twig (2:05)
  18. Window Sill (7:16)
  19. Stone in Focus * (10:37)
  20. Hexagon (5:57)
  21. Lichen (4:15)
  22. Spots (7:09)
  23. Tassels (7:30)
  24. White Blur 2 (11:27)
  25. Match Sticks (5:39)
totale tijdsduur: 2:30:48 (2:46:04)
Geweldige nachtmuziek, maar 2enhalf uur is wel een beetje veel van het goede.

Mocht je nog eens aan slapeloosheid lijden, dan is dit het album wat je nodig hebt.
Ook ideaal om op de zetten als de hele wereld slaapt, maar jij nog wakker bent.

Onaardse muziek, zeldzaam mooi, van alle franje ontdaan. Wat rest is muziek die je helemaal zelf mag invullen. Nooit geweten dat minimalisme zo overdonderend kan zijn...

In het boekje (zeldzaam bij RDJ!) staan de tracktitels, naar het schijnt. En dan is het nog steeds een zoekplaatje, want enig houvast heb je niet... Op het net staan de interpretaties ervan, maar geen van allen komen ze precies overeen.

Een geweldig intrigerend album.

avatar van John Doe
Oké, ik zal de tip een keer opvolgen. Heb deze al een tijdje, maar moet 'm nog eens beluisteren. Lekker dat het een zoeen lang album is dat toegespitst is op ambient. Als ik m'n wake/sleep-ritme eens moet aanpassen zal ik kijken of dit goed helpt.

avatar van John Doe
Nu gedaan. Tijdloos album, simpel en strak gedaan met een dromerige, soms broeierige sfeer, zoals slapen ook kan zijn. 2 en een half uur is zeker niet teveel van het goede, klinkt precies als genoeg. Je komt toch ook niet in minder dan 2 en een half uur uit de slaapwereld, of wil je dat komen? Na een enkel cd album van deze muziek, zou ik nog een cd met dit soort muziek willen hebben om op te zetten, anders gezegd. 4,5*

Ik ben hem op mijn beurt weer een beetje aan het relativeren, hoewel mijn score denk ik wel intact blijft.

Maar sommige delen van de collectie, zoals het middengedeelte van CD2, is naar mijn smaak toch wel erg new-age-zweverig-zoetsappig. Op bed zal ik daar niet over struikelen (ik lig toch stil), maar als ik er nuchter en wakker naar ga luisteren, ontdek ik hier en daar toch wat haarscheurtjes in de schijnbare perfectie.

Gelukkig zijn deze kleine onvolkomenheden geheel vergeven en vergeten als ik track 3 van CD1 op zet. Een briljant gevonden melodie, en bovendien de perfecte track om de kracht van het minimale te ontdekken (nouja, na 'Fratres' van Arvo Pärt dan)

avatar van bas
bas
track lengtes van cd 1 die bovenaan staan wijken allemaal een paar seconden af van de lengtes op mijn cd 1, kwam ik gisteren achter.

avatar van Goodfella
Prachtig mooie ambient cd dit, stapje hoger dan Volume I ook. Ultraminimaal, maar o zo fijn dromerig en rustgevend. Heerlijk voor een brakke zondag, tijdens het werk of voor het slapen gaan. Heerlijk om even alles om je heen weg te relativeren.. zzwoemmmm...

Bovendien geinig om eens een Peace Off breakcore track door een van deze geselecteerde ambientwerken te draaien, kwam ik net per ongeluk achter.. hehe

4,5 sterren

avatar van Rayaccos
2,5 uur is inderdaad wel een beetje lang, maar de sfeer dat dit album uitademt is wel zo relaxed dat je de muziek heerlijk af kunt spelen zonder dat je je gek laat maken.

Na een tijd (en een hoop nieuwe luisterervaringen) toch niet meer zo vreselijk interessant. Na Time Machines weet ik bovendien dat het allemaal nog een pak minimaler kan.Uiteindelijk klinkt het toch allemaal net wat te braaf. Nog steeds best lekker zo nu en dan, maar om nou 2,5 uur ademloos naar te gaan zitten/liggen luisteren, nee.

avatar van Gyzzz
Alle nummers zijn wel aangenaam om aan te horen, maar ik vind dat ze werkelijk niets bijzonders hebben. De kleine voldoende wordt nog gered door nummers als Rhubarb, die toch wel erg aangenaam voortvloeien, maar zoals al vaker gezegd hier: 2½ uur is teveel van het goede.

Niet helemaal mijn type ambient dit, maar er staat wel wat moois tussen. Toch begrijp ik de hoge waardering absoluut niet. Kleine 3*

avatar van brooklyn
Ik kom er net achter dat er ook een versie bestaat met extra nummers "Stone in Focus" en "Hankie". Schitterende nummers ook weer, en een zeer aangename verassing dat ik ze ontdekt heb. Check it out

avatar van John Doe
Thanks voor de reminder. Hankie had ik al op mijn versie, Stone in Focus had ik over horen zeggen. Beide de moeite waard om op te zoeken inderdaad. Langzamerhand staat er nu een aardig kloppende tracklist bij dit album, dat zie je niet snel bij SAW II

avatar van aphexfreak
Aanzetten en wegdromen.....5*

avatar van orbit
Deze moet ik altijd nog weer eens aanschaffen

Gratis mixen van vier SAW II nummers door Wisp--> link

avatar van MJ_DA_MAN
Schommelt tussen de 3,5* en 4*. Voor nu maar eventjes de 3,5* die dus nog kan stijgen. De nummers Hankie en Stone in Focus bevat mijn versie trouwens niet. Mijn absolute favoriet is Rhubarb, wat een adembenemend mooi ambient-nummer. De 2,5 uur die de CD duurde vond ik eigenlijk ook niet zo lang dat het ging vervelen, daarom is er nog hoop voor een iets hogere stem. Naar mijn mening was SAW 1 wel wat beter, maar toch zeer veel complimenten naar Aphex. .

avatar van T.O.
Prachtig nummer is Rhubarb inderdaad.

Musicguru
'Lichen' is het beste nummer van het album.... wat een schitterend nummer. Ik vind het album niet slecht, maar wel een beetje leiden aan overkill. Op een paar klasse tracks na stukken minder dan deel 1.

avatar van Mimo
Helemaal met je eens, Lichen is een supernummer, wat een ongelooflijk mooie klanken. Match Sticks en Blue Calx zijn ook toppers. Daarnaast heeft een album een stuk of wat goede nummers, een hoop middelmatige en een paar die ik steevast skip.

Alleen voor het nummer Lichen verdient deze CD al 4*

avatar van ChrisX
Grappig om alle opmerkingen te lezen over dit album. Ik kom tot dit album waarschijnlijk via ene totaal andere invalshoek. Ben altijd erg liefhebber geweest van elektronische muziek uit de jaren 70 (Tangerine Dream, Klaus Schulze, Ashra) en van daar heb ik met enige tussenpozen me bezig gehouden met wat modernere elektronische muziek. Na de ontdekking van het Nederlandse Databloem label en het Britse DiN label me weer wat fanatieker met e-muziek bezig gehouden en toen ook bij dit album terecht gekomen.

Dit is in mijn ogen een van de beste minimale ambient-albums. Het bijzondere is dat je zowel het album als ware ambient (achtergrond) kunt gebruiken als er ook heel aandachtig naar luisteren. Er zitten verschrikkelijk veel kleine details en verschuivingen in de muziek die het mateloos interessant maken om naar te luisteren.

Toen ik dit album voor het eerst leerde kennen vond ik het soms best wel moeilijke muziek om te vatten maar door dat ik me dus behoorlijk in de Databloem muziek heb verdiept blijkt dat nu ik, voor het eerst in tijden, weer naar dit album luister het als een soort thuiskomen aanvoelt. Alles klinkt best wel vertrouwd en het voelt als een warme deken om me heen

avatar van Gyzzz
Aan de mensen die Rhubarb zo kunnen waarderen (hoor ik zelf ook bij), is ongeveer al het werk van William Basinski ook erg aan te raden.

avatar van MJ_DA_MAN
Ook ik waardeer Rhubarb héél erg, een van de mooiste songs die ik ken . En Gyzzz, welke plaat van Basinski zou je aanraden als je er één moest kiezen (offtopic sorry)?

Sietse
Disintegration Loops I en II en Variation: a movement in chrome primitive zijn heel erg mooie start punten.

avatar van Gyzzz
Ik sluit me bij Sietse aan, mijn favoriete Basinski's zijn Disintegration Loops II en Variatins: A Movement in Chrome Primitive

avatar van rien
Wakker worden met Ruharb

avatar van John Doe
Een paar zeer aardige amateur-clipjes bij nummers van dit album:

SAW II in een notendop - Voor elk nummer een stukje video. Goed geschikt als sampler voor nieuwkomers of om je favoriete track terug te zien en horen, sommige stukjes zijn wel een beetje banaal (beelden van rabarber bij Rhubarb), maar het valt allemaal mee en is soms zelfs erg goed. Verder kun je het beste zelf je gedachten de vrije loop laten gaan bij goede muziek. Daar kan geen clip uiteindelijk tegen op.
Rhubarb uitgevoerd op gitaar
Blue Calx
Blur
Stone in Focus

eazyfan
MJ was zo vriendelijk mij gisteren Rhubarb te zenden , erg erg mooie track. Bedankt, alhoewel Ambient niet zo mijn genre is zijn er wel een paar dingen die me bevallen, ik ga misschien ooit eens wel deze Cd of een andere van deze man wel luisteren.

avatar van FunkStarr
Rhubarb is duidelijk de grote uitschieter op dit album, want voor de rest vind ik het allemaal maar zwakjes.
SAW 1 is imo vele malen beter.

avatar van brooklyn
herman schreef:
Geweldige nachtmuziek, maar 2enhalf uur is wel een beetje veel van het goede.

Heb je je mening en daarmee stem weleens geherevalueert? Kan me toch niet voorstellen dat iemand met jouw muzieksmaak dit prut vindt

avatar van Leonard91
Bijzondere muziek, een stuk moeilijker verteerbaar dan SAW 1 en dat komt niet alleen door de lengte van de plaat.
Maar ik merk wel dat ik de eerste paar nummers al erg goed vind, deze heb ik dan ook al een paar keer geluisterd. Ik denk dat dit gewoon wat meer tijd nodig heeft dan veel andere muziek.
Na redelijk wat werk van Aphex Twin beluisterd te hebben moet ik toch zeggen dat dit een ontzettend veelzijdige artiest is, al spreekt lang niet alles me even veel aan.
Voorlopig nog even geen stem.