De La Soul - 3 Feet High and Rising (1989)

Label: Tommy Boy

1. Intro (1:41)
  2. The Magic Number (3:16)
  3. Change in Speak (2:33)
  4. Cool Breeze on the Rocks (0:47)
  5. Can U Keep a Secret? (1:40)
  6. Jenifa Taught Me (Derwin's Revenge) (3:25)
  7. Ghetto Thang (3:35)
  8. Transmitting Live from Mars (1:11)
  9. Eye Know (4:13)
  10. Take It Off (1:52)
  11. A Little Bit of Soap (0:49)
  12. Tread Water (3:52)
  13. Potholes in My Lawn (3:50)
  14. Say No Go (4:20)
  15. Do as de La Does (2:06)
  16. Plug Tunin' (Last Chance to Comprehend) (4:12)
  17. De La Orgee (1:13)
  18. Buddy (4:54)

met Jungle Brothers en Q-Tip

19. Description (1:31)
  20. Me Myself and I (3:40)
  21. This Is a Recording 4 Living in a Full Time Era (L.I.F.E.) (3:19)
  22. I Can Do Anything (Delacratic) (0:41)
  23. D.A.I.S.Y. Age (4:42)
  24. Plug Tunin' [Original 12 * (3:43)
totale tijdsduur: 1:03:22 (1:07:05)
avatar van Arrie
Ik heb altijd graag compacte platen, van zo'n drie kwartier, maar raar genoeg weet deze me een uur lang te boeien. Geweldige plaat!

avatar van kobe bryant fan
Niet alleen dat zoals ik al zei kan hij geen uur boeien maar ook de skits halen nog meer de vaart eruit en maakt het nog een langere zit te doen lijken.
Maar inderdaad heeft dit genoeg goede nummers maar een paar konden ze weg laten en zo aan 45 minuten komen.

avatar van niels94
Arrie schreef:
Ik heb altijd graag compacte platen, van zo'n drie kwartier

Klopt, maar er zijn uitzonderingen. The Cure...

avatar van catdog
Prima debuutalbum waar voornamelijk als pluspunt de hoorbare plezier in het maken van muziek terug te vinden is. Het hele album is in principe een rollercoaster door de wereld van de Hip-Hop. Toch werkt dit album iets minder bij mij als eigenlijk zou moeten. Ik denk dat de lange speelduur van het album toch tegen gaat staan. Naar het einde toe ben ik namelijk toch wat toe aan wat rust in het sample en scratch gebruik. Dat wordt voor mij op een gegeven moment toch net iets te veel van het goede. De skits doen het op dit album ook niet echt bij mij. En ook vind ik het geen goed teken dat het hoogtepunt voor mij pas komt als Q-Tip te horen is op de speakers. Dan doen de heren met hun raps het toch iets minder bij mij dan eigenlijk zou moeten. Maar echt negatief ben ik zeker niet hoor. Vooral “Me, Myself and I” is een mijlpaal uit de Hip-Hop geschiedenis.

Stijn_Slayer
In principe waardeer ik dit best wel, maar 't album is mij te lang en te wisselvallig. Er staan te veel nummers op die voor mijn gevoel nogal nietszeggend voortkabbelen. 'De La Orgee' bijvoorbeeld, verschrikkelijk nutteloos. Wat voegt zoiets nou toe?

Skipknop erbij dus.

avatar van principal2000
Dit album zit vol met De La humor. Dat kan blijkbaar niet iedereen even goed waarderen. De hip-hoppers hadden tenminste nog plezier in het maken van muziek en het ging niet enkel om het geld. Dat is bij vele andere acts wel anders. Ik begrijp overigens wel dat de interludes niet altijd als nuttig beschouwd worden, maar daarvoor kun je gewoon de skipknop indrukken. Met LP's was dat iets lastiger (je moest sowieso opstaan).

avatar van Arrie
principal2000 schreef:
De hip-hoppers hadden tenminste nog plezier in het maken van muziek

Inderdaad, daarom luister ik zo graag naar dit album, je hoort het plezier gewoon! (al is dat in andere genre's natuurlijk net zo goed, heeft niks met hip-hop te maken)

avatar van KILLERBEE99
Ik Had Me Myself And I op TMF Pure gezien, en heb nu dus maar eens het album er bij opgezet. Plezierige muziek

avatar van Nr.4
Plezier straalt er wel vanaf ja, en als ie misschien een paar tracks korter was geweest had ik er zeker 5 sterren voor gegeven. Het album blijft me wel boeien verder, erg tof met een aantal classic tracks. Sowieso is De La Soul uniek in z'n soort.

Ulfat-e-Zulmat
Tread Water.

avatar van Elohim
Heb in de mediamarkt de De La Soul collection voor 19 euro gehaald. Deze, De La Soul Is Dead, Buhloone Mindstate, Stakes Is High, AOI: Bionix zaten erin. Ben met deze begonnen, en hij klinkt heel erg lekker! Toch vind ik Ghetto Thang het vetste nummer, wat toch weer enigszins donker.

Zelfs mijn vader kende Me Myself and I trouwens! o.o

avatar van Ernie
Ikzelf heb deze 3feet high and rising en Stakes is High! Het is een leuk album hoor deze 3FH&R maar het is wat te speels naar mijn mening. ook is er een groot verschil tussen de topnummers op deze plaat en de echt minder goede. Met 24 nummers duurt de plaat ook veel te lang(zelfs al zitten er veel skits tussen,iets dat nooit een favoriet zal worden bij mij op hiphop-platen) The Magic number, Ghetto thang, eye know, buddy, say nog go, me myself and i, potholes in my lawn& plug tunin zijn de beste hier. voor de rest waren ze beter wat kritisch geweest in de nummerkeuze. Hier staat wel tegenover dat Stakes is high mijn favoriete hiphop-schijf ooit is op dit moment en dat voor toch al 2 jaar.

avatar van Gniuz
Elohim schreef:

Zelfs mijn vader kende Me Myself and I trouwens! o.o

Weet je zeker dat je pa niet gewoon dacht aan het nummer dat ze hebben gesampled: "(Not Just) Knee Deep" van Funkadelic?

Prima album hoor, maar die skits zijn zo hinderlijk. Ik kan niet normaal luisteren met al die irritante 'humor' tussendoor.

avatar van Booyo
En ineens staat er een nieuwe single van De La Soul op Spotify. Zou er een nieuw album komen?

avatar van Elohim
Gniuz schreef:

Ja hoor, dit was een aardige hit, dacht ik.

avatar van sjoerd148
Booyo schreef:

Volgens mij hebben ze nog onlangs een optreden gegeven in Nederland.
Van Me Myself and I was ik helemaal weg als 11 jarig jochie. Eye know ook een topper.
Ik ben verder geen liefhebber van hip-hop e.d., maar dit is een geweldig en origineel album gedragen door de singles wat mij betreft.

Naast die paar geweldige singles, staan er nog een paar sterke nummers op 3 Feet High and Rising. Change in Speak, Ghetto Thing, Tread Water & This Is a Recording 4 (L.I.V.E.). En op de bonusdisc van de reissue uit 2003 staan de 12" versies van Jenifa Thought Me & Potholes In My Lawn, die ik wel echt goed vind, beter dan de albumversies. Daar staan ook leuke remixen van de singles op en nog wat sterke tracks, zoals Freedom of Speak & Double Huey Skit. Kortom: veel (erg) goede nummers als je het allemaal bij elkaar optelt.
Als je dan ook nog bedenkt dat dit hun debuutplaat is en dat ze een veel meer relaxte stijl neerzetten, die effect had op het hip hop wereldje, dan is dit toch een opvallend, origineel en sterk album. 4,0* voor het gewone album, 4,5* voor de reissue met bonustracks en 12"- en remixen.

avatar van Shelter
Buiten de hits vind ik vooral Say No Go geweldig door de lekkere sample en scratches

Was Say No Go geen hit?
In ieder geval wel op de dansvloer!

Edit: het was wel een single & 12" toen. Het bereikte nr. 8 in de hitparade, waar het 8 weken in stond. Me Myself & I was daarvoor nr. 1, erna haalde Eye Know nr. 20.

avatar van Ernie
Het is zeker een goed album, mischien wat te speels voor mij maar De La Soul is voor mij vooral Buhloone Mindstate en Stakes is High. Die 2 albums vegen echt de vloer aan met 3 feet high and rising imo

west schreef:
Was Say No Go geen hit?
In ieder geval wel op de dansvloer!

In dat jaar was ik nog niet op de dansvloer
Wel uniek dat zo'n straight up hiphop nummer met al die scratches het haalt in de lijsten

Ze gebruikten een sample van een behoorlijk grote hit van Hall & Oates, dus dat hielp zeker daarbij.

Cured
Say No Go vind ik ook het prijsnummer van dit album; Me Myself And I vind ik niet zo bijzonder.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Cured schreef:
Me Myself And I vind ik niet zo bijzonder.

Ik eigenlijk ook niet. Al schijnt het wel hun grootste hit te zijn geweest in NL geloof ik.

west schreef:

kijk zo leer je nog eens wat hier op Musicmeter

avatar van leatherhead123
Wat is Eye Know is geniaal nummer! Dat fluitje ook zo chill.

avatar van jassn
Eye Know is toch echt wel het prijsnummer van dit album, voor de rest is het gewoon onderhoudend en soms iets te langdradig en met stomme intermezzo's die het album ook al niet goed doen.

Say No Go is toch ook moddervet
Wel eens dat die skits echt onwijs irritant zijn maar als ik kijk per gewone track blijf ik dit een classic album vinden. Beats zijn tof, scratches on point en de raps zijn origineel...vooral voor die tijd.

avatar van Funky Bookie
Moeilijk album om te beoordelen.
Als ik het 20 jaar geleden had beoordeeld, had ik zer 4,5 sterren gegeven.
Het was toen een fris en nieuw geluid en de heren hadden humor en deden normaal.
Met terugwerkende kracht vind ik dat PE en RUN DMC om er een paar te noemen de tand des tijds veel beter hebben doorstaan.
Dit album vind ik echt aan de lange kant en ik zou er nu misschien maar 3,5 sterren voor geven.
Me, Myself and I is echter HET nummer uit mijn eindexamenjaar en daar om hou ik een zwak voor deze Hippie Hoppers.