Queen - On Air (2016)

Alternatieve titel: The Complete BBC Radio Session

Label: Virgin

1. My Fairy King [Session 1: 5th February 1973] (4:06)
  2. Keep Yourself Alive [Session 1: 5th February 1973] (3:47)
  3. Doing All Right [Session 1: 5th February 1973] (4:11)
  4. Liar [Session 1: 5th February 1973] (6:28)
  5. See What a Fool I’ve Been [Session 2: 25th July 1973] (4:15)
  6. Keep Yourself Alive [Session 2: 25th July 1973] (3:45)
  7. Liar [Session 2: 25th July 1973] (6:25)
  8. Son and Daughter [Session 2: 25th July 1973] (5:55)
  9. Ogre Battle [Session 3: 3rd December 1973] (4:41)
  10. Modern Times Rock 'N' Roll [Session 3: 3rd December 1973] (2:00)
  11. Great King Rat [Session 3: 3rd December 1973] (5:57)
  12. Son and Daughter [Session 3: 3rd December 1973] (7:08)
  13. Modern Times Rock 'N' Roll [Session 4: 3rd April 1974] (2:45)
  14. Nevermore [Session 4: 3rd April 1974] (1:30)
  15. White Queen (As It Began) [Session 4: 3rd April 1974] (5:00)
  16. Now I'm Here [Session 5: 16th October 1974] (4:15)
  17. Stone Cold Crazy [Session 5: 16th October 1974] (2:20)
  18. Flick of the Wrist [Session 5: 16th October 1974] (3:25)
  19. Tenement Funster [Session 5: 16th October 1974] (2:55)
  20. We Will Rock You [Session 6: 28th October 1977] (1:36)
  21. We Will Rock You [Fast] [Session 6: 28th October 1977] (2:45)
  22. Spread Your Wings [Session 6: 28th October 1977] (5:25)
  23. It's Late [Session 6: 28th October 1977] (6:35)
  24. My Melancholy Blues [Session 6: 28th October 1977] (3:05)
avatar van meneer
We gaan (weer) eens luisteren..

avatar van Lonesome Crow
Ik kijk vooral uit naar die sessies uit 1974 en 1977.
Heb ook nooit de dubbele edities gekocht van hun reguliere albums dus van die sessies heb ik nog helemaal niets.
Die songs van het eerste album zijn al oververtegenwoordigd op die 2 uitstekende live albums die de afgelopen jaren zijn uitgekomen.
Niettemin denk ik erover om zelfs de luxe box hiervan aan te schaffen, Queen in de 70's was zo waanzinnig goed dat ik mijn verzameling graag compleet wil houden.

avatar van lennon
Vandaag binnen gehad op vinyl Voor de duidelijkheid ik heb de 3 lp versie, want de 3,5 uur interview boeit me verder niet zo heel veel....ben erg benieuwd . Ik ga er even voor zitten

Edit: Erg mooi vormgegeven, mooie hoes, mooie binnenhoezen, en het geluid op de platen is erg mooi!

De inhoud van de platen ook!

Mooi document hoor!

Zeker mooi document.
Eindelijk de laatste jaren wat nuttige releases.
Queen in de 70's was top, zeker de periode tot 1977!
Ik ga dit ook zeker aanschaffen.

avatar van iggy
Dit ziet er inderdaad (alweer) mooi uit.

avatar van lennon
Op de dubbele tracks na (ik ben geen Queen completist) , is dit echt een mooie verzamelaar.

Natuurlijk zijn de tracks live al bekend, alleen nu zonder schreeuwende mensen op de achtergrond.
Soms moet ik goed luisteren, want dan lijkt het of ze de studio versie gewoon op de plaat gestopt hebben. Maar niks is minder waar. Hier staat een band die barst van de ambitie, en er echt wat van kan.

Toch vind ik de 3e plaat het meest interessant, ook juist omdat na de 2 vorige releases de live uitvoeriingen van die songs nu wel vaak genoeg voorbij zijn gekomen. (https://www.musicmeter.nl/album/441873 en Queen - A Night at the Odeon (2015)

De snelle versie van We Will Rock you val vooral op, lekker vol energie. Ook al lang bekend natuurlijk, maar nu eindelijk eens in een normale kwaliteit (in tegenstelling tot wat er op Queen - Live Killers (1979) te horen is

Spread your wings is wonderschoon, mede door mooi drum werk van Taylor en eigenlijk beter dan op Queen - News of the World (1977) (wat voor mij genoeg zegt, live was de band op zijn best)

It's late bevat een leuk vocale verrassing van Freddie. Het maakt niet uit wat de man zingt of uitkraamt, het klinkt gewoon altijd mooi. Het is in feite het tussenstuk wat tijdens Get down, make love werd gespeeld tijdens die tour. Maar zonder publiek en in goede kwaliteit veel mooier! Ook wat onheilspellend.

My Melancholy Blues is wederom een pareltje... en weer mooier dan op het album.

4 sterren

avatar van bikkel2
Enkele stukken van 28 Oktober "77" gehoord.
Queen op stoom hoor, lekker gretig.
Spread Your Wings ( sowieso een favo van mij)
klinkt idd heel goed.
Die tempowisseling op het eind moet ik dan wel even aan wennen. Ineens wordt het een echte rocker. Ik vind dat niet echt passen, maar goed.
Ik ga spoedig het hele gebeuren maar eens luisteren.
Staat al op spotyfy trouwens.

avatar van caravelle
Alles tot aan 1978 is voor mij een verplichte aankoop. Zo ook deze uitgave. Spread your wings is bloedstollend mooi en inderdaad dat drumwerk is buitengewoon. Stond vorige week op de luchthaven van Tomsk in Rusland waar een optreden van Queen inclusief Paul Rogers in de terminal op groot scherm werd losgelaten op een nietsvermoedend publiek. Vond het zelf niet echt hoogstaand en eigenlijk een tene(n)krommend optreden maar deze uitgave gaat alles weer goedmaken! Kom maar op met al dat jaren 70 werk....

avatar van KingMetal
Iemand geeft een halve ster hier, daar snap ik helemaal niets van????

avatar van Fairy Feller
Heb de deluxe 6 cd edition en vind t wel een waardevolle aanvulling op de verzameling van (vooral) de Queen fan. Ondanks dat een aantal sessienummers terug te vinden zijn op At the Beeb en de deluxe remasters. Bij de interviews is het erg leuk de verhalen van de mannen, met de nodige humor, zelf te horen.

Keramiek
De nummers zijn op misschien de 1977 sessies na allemaal vrijwel helemaal identiek aan de studioalbum versies. Ik vind deze release niet de moeite waard. Een nieuwe, niet eerder uitgebrachte, live release uit de jaren 70 had ik leuker gevonden. Het is makkelijk geld verdienen zo. De ene na de andere overbodige verzamelaar uitbrengen en Queen fans die het blindelings kopen.

avatar van lennon
Er is niemand die je verplicht dit te kopen. Ik vind het meer een toegevoegde waarde dan de Odeon release... Ieder zijn ding

avatar van Drs. DAJA
Dit is dus geen verzamelaar.

avatar van De buurman
Die sessies uit 1977 zijn werkelijk fantastisch. Had ze 100 jaar geleden al op een bootleg cd genaamd Cry Argentina. Queen in hun toptijd wat mij betreft.

avatar van bikkel2
Mooi en memorabel materiaal.
Queen van 1973 tot 1977 bevat hun glory days.
Niet zozeer in succes, maar wel artistiek.
Goed dat deze periode alsnog aandacht krijgt.
Een gretige band die waanzinnig goed op elkaar ingespeeld was.
De juiste poppetjes op de juiste plek.
Ondanks de voor toendertijd al listige en hi-tec produkties aangaande de studioalbums, bleef Queen ook live moeiteloos overeind.
Als basis een uitstekende hardrockband en dat is hoorbaar, zeker live.
Het heeft in alle sessies net even een andere feel dan de studio opnames, maar is zonder uitzondering van een hoog niveau.
Niet wars van enige experimentdrang, is de drive live uitzonderlijk sterk.
De band kon van alles aan en dat was toen best apart.
Je kunt Queen dan ook onmogelijk in een hokje plaatsen achteraf, want de diversiteit was alom aanwezig.

Uniek materiaal met een prima geluidskwaliteit en sterke songs.
Queen op stoom.

Ik vind dit een sterke release met heel wat fraaie uitvoeringen. Wat ik wel jammer vind, is dat onder het mom van de complete BBC sessions, er een aantal doublures zijn. In sessie 2 al 3 nummers, plus Modern Times Rock’n’Roll. De meerwaarde is er niet echt. Laat je die doublures weg, dan past het op een enkele CD of een dubbel LP. Maar dat is commercieel natuurlijk minder interessant, zeker voor de vinyl uitgave....

avatar van pintjebier
Het is allemaal al eerder officieel verschenen.

avatar van gigage
Dat 77 stuk is wel leuk. Alsof je naar een alternatieve News of the World album plaatkant luistert. Het is verre van live, of in ieder geval deels niet en deels wel live, geen idee, maar 2 gitaren tegelijk spelen lijkt me onmogelijk. Die "aaahh" aan het begin bij we will rock you op de achtetgrond zit er ook nog gewoon in. Lekker knutselen en overdubben in de BBC studio dus, niks mis mee. De snelle wwry versie is geweldig.

avatar van Mssr Renard
Bij deze plaat is een flinke discussie gaande.
Met veel interessante invalshoeken. Ik had me al vaker verbaasd over 'live' opnames uit de jaren 70.

Volgens mij is geen enkele BBC-sessie helemaal live. Net als dat de Queenplaat Live at the Beeb niet live volledig was.

Naar ik meen speelden veel bands in de 70's maar ook 80's niet live bij bepaalde tv-shows (en radioshows), maar werden er alternatieve versies opgenomen, die in de basis wel weer live waren opgenomen, omdat er minder studio-tijd en -apparatuur voorhanden was, maar waar wel werd overgedubd voor dat beetje extra.

De band lipsyncte dan de performance. Of soms gedeeltelijk (vaak is de zang wel weer live). Oh jongens, het is zo ingewikkeld.

Omdat ik zelf muzikant ben, valt me altijd direct op dat bepaalde dingen niet maar met vier muzikanten ingespeeld kan zijn, en bij livebeelden valt me helemaal al snel de nepheid op.

Neemt niet weg, dat de BBC-recordings lekker rauw klinken en als alternatief voor de studioplaten het prima doet.
Vooral Queen I leed trouwens aan een slechte productie.

Ik heb wat meningen hieronder gelezen, en mijn idee is dat dit wel degelijk een verzamelaar is. Dit is géén overbodige release. De nummers lijken níét op de versies op de studioplaten. En de doublures kunnen er prima mee door. Het ging de samenstellers erom de complete BBC-sessies op plaat uit te brengen.

Als liefhebber van Queen at the Beeb uit 1989(!!!) is dit een uitgekomen droom.

avatar van hendri
Sinds een week de 6cd box in huis. Hele mooie aanvulling op de collectie. Waarom ik dit in ‘16 heb laten liggen is me nog steeds een raadsel

Ik vind op cd3 de 1e sessie niet optimaal gemixt. Zang ligt voor mijn gevoel te veel achter in de mix. Dat is wel jammer. Verder erg mooi artwork.

avatar van Mssr Renard
Soms is een box precies dat wat het is. Deze box (op cd of lp) is een samenstelling van alle (niet alle, heb ik begrepen) BBC-sessies die Queen tussen 1973 en 1977 heeft gedaan. Een prachtige en behoorlijk complete boxset met (inderdaad) een aantal keren een nummer dubbel.

Maar dat is ook exact wat een boxset als deze hoort te hebben. Degenen die daar over klagen, snappen de essentie van een dergelijk box niet.

Eerder zei ik dat veel van deze songs bedoeld waren voor TV-optredens, maar ik kom daar op terug, want deze opnamen zijn voor de radio gemaakt, voor de shows van Bob Harris en John Peel (Top Gear).

Thuis toch maar meer aandachtig de linernotes die bij de 3xLP zit doorlezen.