Queen - News of the World (1977)

Label: EMI

1. We Will Rock You (2:02)
  2. We Are the Champions (2:59)
  3. Sheer Heart Attack (3:28)
  4. All Dead, All Dead (3:10)
  5. Spread Your Wings (4:34)
  6. Fight from the Inside (3:06)
  7. Get Down, Make Love (3:50)
  8. Sleeping on the Sidewalk (3:08)
  9. Who Needs You (3:08)
  10. It's Late (6:28)
  11. My Melancholy Blues (3:31)
  12. We Will Rock You [Remix] * (4:47)
  13. Feelings, Feelings [Take 10, July 1977] * (1:55)
  14. Spread Your Wings [BBC Version, Oct 1977] * (5:27)
  15. My Melancholy Blues [BBC Version, Oct 1977] * (3:14)
  16. Sheer Heart Attack [Live in Paris, Feb 1979] * (3:35)
  17. We Will Rock You [Fast] [Live in Tokyo, Nov 1982] * (2:55)
avatar van FrodoK
Maar zeg, voor het gemak fietsen jullie zo over My Melancholy Blues heen?? Fantastisch mooi ingetogen nummer en een wereldnummer om het album mee te eindigen.

avatar van bikkel2
Juist om de redenen dat de typische Queen ingrediënten wat achterwege worden gelaten, waardeer ik Spread Your Wings nog meer.
Het is wat ruwer vastgelegd. Geen coirtjes inderdaad en Freddie zingt het minder engelachtig.
News Of The World is duidelijk een plaat waar de band wist dat er wat moest veranderen.
Weer een album met subtiele produktie foefjes en vette coirtjes zou wellicht de verrassing dempen.
Daarbij was de punk met een harde knal binnen gedrongen en was overtolligheid een zonde.

Queen heeft daar echt wel rekening mee gehouden.
Daarom past een song als Sheer Heart Attack naadloos.

FrodoK schreef:

Frodok je hebt gelijk.
Zeker een wat onderbelichte Freddie song.

avatar van Edwynn
Nou ik fiets daar wel overheen hoor. Dat is van die typsiche huis-, tuin-, en keukenuilenzeikjazz waar ik niets mee kan. Samen met Who Needs You en All Dead, All Dead wel de stinkers hier.

Edwynn schreef:

Vermakelijk hoe smaken verschillen. Levert ook vermakelijke stukjes op.

avatar van gaucho
Ik vind kant 2 van dit album beduidend minder dan kant 1, maar de afsluiter My melancholy blues is top in mijn ogen. Tuurlijk, behoorlijk jazzy - wat voor Queen-begrippen vrij opmerkelijk is - en ik geef toe dat het zo tussen Norah Jones en Diana Krall voorbij kan komen op de radio, maar ik vind het een verdomd goede compositie en dito interpretatie van Freddie. Die man kon vrijwel alle stijlen naar zijn hand zetten, en dat is toch ook een kunst.

...en toen moest de echte Jazz van Queen nog komen...

avatar van rkdev
Vandaag de erg fraaie 40th Anniversary boxset binnen gekregen. Mooi verzorgd met een boekwerk en wat prullaria. En verder nog een toffe docu. Maar het gaat natuurlijk vooral om de muziek en ik was erg benieuwd naar de 2e disc met ‘raw sessions’ en deze is echt geweldig. We are the champions is heerlijk in een langere versie, Sheer Heart Attack bevalt me in deze versie erg goed (sowieso met een beter einde ) en ook Get down Make love bevalt prima zonder het middenstuk. Maar de hoogtepunten voor mij zijn de ‘Freddie versie’ van All dead all dead en de spetterende versie van It’s Late die misschien nog wel beter is dan de albumversie.

avatar van ZAP!
Deze plaat was ik benieuwd naar, na de verdienstelijk cover van 'Sheer Heart Attack' door Hallows Eve. Ik wist niet dat ik direct bij twee klassiekers uit de rockmuziek terecht zou komen, laat staan dat de opener slechts een soort introotje is, terwijl ik altijd gedacht heb dat het een soort epic van minstens meer dan vijf minuten was... dus da's even wennen. Die andere klassieker heb ik nooit veel mee gehad, behalve vast en zeker in beschonken toestand - ooit. Toch moet ik bekennen dat ik 'm nu niet slecht vind.

Vervolgens de aanleiding, 'Sheer Heart Attack', een lekker nummer wel, maar dat gepiep... Naja. Wat dan nog volgt is allemaal wel leuk en aardig, en 'Fight from...' vind ik echt nog goed, maar verder vraag ik me alweer af of ik nog wel veel meer van Queen zou moeten proberen... 'My Melancholy Blues' is dan nog even een dieptepuntje, waar afsluiter 'Silver Salmon' mij zowaar doet opveren... gaaf nummer, wel veel te kort. Maar die heeft een YT-er er voor de lol bij aan geplakt, kennelijk, en staat dus niet op 'NotW'.

*** lijkt me een faire score. Hoes prachtig.

avatar van caravelle
Voorgaande recensie is zeker een zap momentje...

avatar van vielip
Waarom?

avatar van Mssr Renard
Queen kan gewoonweg niet veel fout doen bij mij, en deze rauwe rockplaat met uitstapjes naar punk, glam, latin rock en blues doet het gewoonweg erg goed. Met name Taylor en May lijken erg in hun element te zijn, maar ook Deacon en Mercury leveren goede songs aan. Geen opera, geen walzen, geen gospel, geen multitracked gitaren en vocalen, maar back-to-basics.

Ik kan echt geen enkel minpuntje op deze plaat ontdekken, en het is toch altijd heerlijk om Spread Your Wings, Fight from the Inside en It's Late mee te zingen.
Queen is hier echt een Arenarockband geworden en zal dat verder uitbouwen.

Nog even een compliment voor het mooie pianospel van May op All Dead, All Dead. Overigens heeft dit nummer (een soort mini-epic) wel multi-tracked-gitaren.
In de video van Spread Your Wings doet Deacon net of hij de piano speelt, maar dat is gewoon Freddy.

avatar van Queebus
Mijn favoriete Queen album. Vind ze allemaal goed alleen kan er maar één de beste zijn. De variatie in materiaal en de kwaliteit van de nummers doen het hem. Van de stamper We Will Rock You naar de ultieme winnaars anthem We Are The Champions. Van de shuffle Sleeping On The Sidewalk naar de jazzy afsluiter My Melancholy Blues met daar tussenin het prijs nummer It's Late (met two-hand tapping). De eenzame klasse van Spread Your Wings, Who Needs You en Sheer Heart Attack. Ach, op bijna het toppunt van hun succes en met de aanstormende punkgolf zo'n gevarieerd album maken met louter topnummers is gewoon klasse.

avatar van hnzm
5 My Melancholy Blues
6,5 gemiddeld

avatar van Enrique
0,5
Nog NOOIT helemaal af kunnen draaien, wat 'n draak van 'n plaat. Bombastisch lijkt MUSE wel, verschrikkelijk..... Zo overschat deze FM Band ps. is trouwens m'n enige Kwien plaat... Luister bijv. eens naar Kayak werkelijk waar 10 keer beterrrr

avatar van Roxy6
It's Late is hier juist mijn favoriete nummer, vooral de finale daarvan

avatar van Mssr Renard
lk vind de kurkdroge drumsound op deze plaat echt verslavend. Sowieso is de productie van deze plaat buitengewoon goed. Ik kan nooit goed kiezen tussen deze en Day at the Races als favoriete plaat.

Enrique schreef:

Bombast niet mooi vinden en dan Kayak tippen. Het is me ook wat.

avatar van Dibbel
4,5* maar, waarom dan?
Het is notabene de LP die ik op de dag dat hij uitkwam met trillende handjes afrekende bij Gelcom Stereo.
En die ik natuurlijk nog steeds heb.
It's Late is misschien wel het beste nummer wat ze gemaakt hebben.
Hop en terug naar de 5 sterren!

Terug weer eens beluisterd . Toch wel een strek album van deze heren. Neem deze wat minder vast, omdat We Will Rock You & We Are The Champions al zo vaak op de radio word gedraaid .... maar ik moet toch toegeven " het blijven rock klassiekers".
Alleen één ding op deze plaat is mij een raadsel : Hier duikt "Sheer Heart Attack" op als nummer ???

avatar van bikkel2
TONYLUNA: Sheer Heart Attack de song komt oorspronkelijk uit de sessies van het album Sheer Heart Attack, maar was nog niet helemaal afgerond.
Aangezien het een heel rafelig punkrock stijltje heeft, past het prima in het tijdsbeeld van 1977 natuurlijk.

avatar van Michiel Cohen
Het allereerste album dat ik ooit gekocht heb. In 1982 was dat.