Nujabes - Metaphorical Music (2003)

Japan
Hip-Hop / Jazz
Label: Dimid

1. Blessing It [Remix] (3:23)

met Substantial en Pase Rock

2. Horn in the Middle (4:08)
  3. Lady Brown (3:18)

met Cise Starr

4. Kumomi (3:53)
  5. Highs 2 Lows (4:38)

met Cise Starr

6. Beat Laments the World (4:22)
  7. Letter from Yokosuka (3:10)
  8. Think Different (3:17)

met Substantial

9. A Day by Atmosphere Supreme (3:59)
  10. Next View (4:35)

met Uyama Hiroto

11. Latitude [Remix] (3:56)

met Five Deez

12. F.I.L.O. (3:31)

met Shing02

13. Summer Gypsy (4:19)
  14. The Final View (3:34)
  15. Peaceland (5:33)
avatar van Sjaakspeare
Nujabes is voor mij de meest geniale hiphopproducer allertijden. Zijn meesterlijk gecomponeerde jazzy beats zijn in mijn ogen ongeevenaard. Jammer genoeg werkt hij alleen niet altijd met de beste MC's samen. Zo vind ik Shing02 erg goed, maar dan alleen in het Japans, zijn Engels is vocabulair gezien wel goed, maar zijn flow is houterig. Dit album is 1 groot hoogtepunt, en toch heeft het 1 absoluut hoogtepunt; de Mount Everest in de Himalaya; de afsluiter, Peaceland.
Een dikke 5*.

avatar van Osiris Apis
Ja lekkere jazzy productie.
Vind je Modal Soul ook zo goed?

Osiris Apis schreef:
Ja lekkere jazzy productie.
Vind je Modal Soul ook zo goed?

Jammergenoeg vind ik die ietsje minder. Heb jij 'm er trouwens op gezet? In dat geval bedankt!
Ik heb daar ook wat bij geschreven.

avatar van Osiris Apis
Ja ik had die erop gezet. Wie het album erop heeft gezet kun je zien onder het tabje "statistieken".

geniaal stukje muziek, waarin combinatie van jazz en hiphop op hele mooie lichte manier is gemaakt. 4/5 sterren, enige opmerking is dat ie als t aan mij lag wat minder gebruik had hoeven maken van MC's.. uberhaupt. vind dat ze weinig toevoegen.
sommige tracks doen me zelfs denken aan Petestrumentals, enorm compliment voor Jun Seba.

hmm ok, schrap dat laatste. en ik houd m op 4 sterren

Social_Mask
Heb dit album binnen, nu nog gaan beluisteren. Ik houd echt van Jazz/Hiphop mix. Klinkt erg mooi. Hopelijk is dit ook een mooi album.

Social_Mask
Prachtige combinatie van Jazz en Hiphop. Zoals meestal zijn de beats dus ook dik in orde. Maar ik vind Nujabes als rapper niet erg veel. Geen uitschieter (behalve als ik alleen naar de beats zou luisteren). Ik moet nog wat vaker gaan luisteren, maar voor nu 3*. Jammer want die beats zijn erg mooi.

avatar van sq
sq
Ik heb deze een tijdje op mijn mp3 speler gehad. Inderdaad mooie beats en veelbeleovend. Maar als je het een paar keer gehoord hebt neemt de boeiendheid snel af. Het jazzy geluid blijkt dan niet meer dan een vehikel voor een mooie beat, maar met jazz heeft het weinig te maken.

Social_Mask
Nog een aantal nrs beluisterd en vind het nu wat beter klinken. Thinkin' Different is echt geweldig. Verhoog het naar 3,5*.

Ik zie dat er meer in dit album zit.

Social_Mask schreef:
Maar ik vind Nujabes als rapper niet erg veel.

Nujabes rapt zelf niet hoor.

sq schreef:

Waar heeft het dan mee te maken? Ik vind dat jazz er wel mee te maken heeft.

Osiris Apis schreef:

Nujabes rapt zelf niet hoor.

Ohw..My bad.
Dat verklaart waarom ik dacht dat hij erg goed zijn stem kan veranderen

Is Nujabes dan de producer?

avatar van Osiris Apis
Ja hij is de producer. Degene die rappen zijn de gastartiesten.

avatar van FunkyMonk
Ik vind Cyse Starr wel lekker spitten hier.

Social_Mask
Substantial op Think Different vind ik tekstueel erg goed. Ook het refrein.

I ain't sayin' that I'm better than you, I just think different

avatar van J.M.
Wat vind ik dit jammer dat hier niet op elk nummer gerapt wordt. Dan had dit zeker een 4,5 geworden. Ik vind de beats hier gewoon echt geniaal. Maar instrumentale albums weten me meestal niet zo te boeien. Maar dit is het wel het beste instumentale (half) dat ik ken.
Super beats. Wordt hier altijd erg rustig van.
Maar zonder raps kan ik moeilijk geboeid blijven. Maar deze krijgt toch nog net 4*. Zijn denk ik één van de beste beats die ik ooit gehoord.

Jammer, jammer, jammer, jammer dat er weinig gerapt wordt, Ik had Cise Starr op wel een stuk meer nummers willen horen, vind ik erg lekker rappen altijd.

avatar van Sjaakspeare
Het zijn de beste beats die ik ooit gehoord heb. Zeker weten. En dit zeg ik echt niet snel; dit album staat niet voor niets op 1 in mijn Top 10.

raffael77
Dit is een vette gast/groep met samenwerkingen ken ik ze met Cyne

Social_Mask
4* Vind de beats echt heeerlijk. En zoals J.M. al zegt, jammer dat er weinig gerapt wordt.

Maarten||
Wow, dit klinkt heel goed. Ik ben er nog nooit ZO snel achtergekomen dat het een perfect album is Nummer 7 in mijn top 10 ! Hier ontbreekt niets op, geweldig dit !

J.M. schreef:

Sommige beats zijn gewoon op dit album niet gemaakt om op te rappen. Dit heeft Nujabes ook express gedaan omdat er anders teveel aandacht gaat naar de gastartiesten. Ik vind zelf dat hij juist precies de balans heeft gevonden tussen rap en zijn werk op dit album.

Improvision
Ik heb het album net 2 keer achter elkaar geluisterd en het stoorde helemaal niet! Het werd er zelfs beter op, geen enkele mindere track, lekker chille producties, Nujabes weet in elk nummer een onbeschrijfelijke sfeer te creëren. 4,5*

Improvision schreef:

Je zegt het alsof het speciaal is dat een album niet stoort

"Ah verdomme, zit er weer zo'n album tegen me aan te krijsen! Ik probeer een e-mail te schrijven, ja?!"

Sjaakspeare schreef:

Je zegt het alsof het speciaal is dat een album niet stoort

Het is gewoon een chille plaat bedoel ik.

Improvision
Verhoogt naar 5* en in mijn top 10, geweldige CD.

Weet iemand waar ik dit album, kan halen? Ben erg benieuwd...

avatar van Osiris Apis
Volgens mij is dit album heel moeilijk orgineel te verkrijgen. Op internetwinkels heb ik hem iig nog niet gezien.

Downloaden die handel!

Wat een goed album ! Meesterlijk gewoon. Heerlijk om bij te relaxen.
4.5 * voor nu, maar kan nog stijgen.

Maarten||
Mooi dat er nu meer aandacht naar toe gaat. Een echt diamantje!