Nujabes - Metaphorical Music (2003)

Japan
Hip-Hop / Jazz
Label: Dimid

1. Blessing It [Remix] (3:23)

met Substantial en Pase Rock

2. Horn in the Middle (4:08)
  3. Lady Brown (3:18)

met Cise Starr

4. Kumomi (3:53)
  5. Highs 2 Lows (4:38)

met Cise Starr

6. Beat Laments the World (4:22)
  7. Letter from Yokosuka (3:10)
  8. Think Different (3:17)

met Substantial

9. A Day by Atmosphere Supreme (3:59)
  10. Next View (4:35)

met Uyama Hiroto

11. Latitude [Remix] (3:56)

met Five Deez

12. F.I.L.O. (3:31)

met Shing02

13. Summer Gypsy (4:19)
  14. The Final View (3:34)
  15. Peaceland (5:33)
Bastard
Maar Ik zal snel effe kijken, bedankt!

groente12
nujabes is miijn favo muziek producer en stelt mij echt nooit teleur probeer ook nomak te luisteren hij ownt ook met zijn muziek

avatar van De-noir
Ontzettend relaxed album. Mijn eerste hiphop album sinds lange tijd smaakt naar meer. De teksten let ik niet zo op, maar de sfeer die door Nujabes hier gecreëerd wordt is werkelijk schitterend

Iemand de hoes trouwens al genoemd? Ook prachtig!

avatar van Rhythm & Poetry
Kijk dat is nog eens een fijn bericht om te lezen . Altijd leuk dat ook liefhebbers van andere genres een dergelijk album goed kunnen waarderen. En inderdaad ook ik vind de hoes erg mooi . Ik kan je ook zijn andere album: Modal Soul aanraden, die vind ik persoonlijk nog net wat beter.

avatar van De-noir
Ok bedankt voor de tip! Meer van dit soort hip-hop ben ik zeker voor in. Modal Soul, staat genoteerd

avatar van MurryMusic
Nice artwork ook!

Check ook misschien Endtroducing, het is ietsjes anders maar misschien dig je dat ook

avatar van MDV
MDV
Ik zal heel eerlijk zijn, toen ik dit album in het 'Ga dat album eens reviewen'-topic aangewezen kreeg had ik op iets afschuwelijks gerekend. Een Japanse mengelmoes van hiphop en jazz, ik kreeg nare visioenen van naar en penetrant klinkende bigband herrie met een stel faalhazen als de Teriyaki Boys die er een beetje stoer doorheen lopen te rappen. Na het horen van de eerste paar seconden van Blessing It kwam ik gelukkig al tot de conclusie dat mijn verdachting nergens op sloeg.

Hoe heet die rapper die je hoort in Beat Laments the World? Is dat MC Nujabes? Ik betwijfel dat een Japanner zo goed Engelstalig kan rappen, maar als het wel zo is bewonder ik hem alleen maar nog meer, geweldige rap! Ik heb het zelden zo goed gehoord. De Jazzgeluiden hebben me ook positief verrast, geen oorverkrachtend getoeter maar een rustig pianoloopje met hier en daar een paar sublieme saxofoonklanken, niets mis mee.

Metaphorical Music doet me een beetje denken aan Endtroducing van DJ Shadow, maar in dit album zit veel minder overbodige onzin. Geen muzikale youtube poop maar een mooi muzikaal assemblage-kunstwerk.

Maar dit kunstwerk is helaas niet zonder gebreken, bloedmooie achtergrondmuziek is namelijk nog steeds achtergrondmuziek. Dit album vermaakt me als de beste, maar het raakt me niet, ik mis een beetje het gevoel en de boodschap in de muziek. Daar staat natuurlijk tegenover dat dit een brok samples is en ik zo een gevoel ook niet in een verzameling beats moet zoeken, dit is een topalbum!

avatar van Kill_illuminati
Mooi stuk geschreven MDV.

MDV schreef:
Nujabes is de producer en rapt niet. En Beat Laments the World is een instrumental; wel wordt er een keer een stukje rap gesampled, en dat stukje is afkomstig van een nummer van deze plaat, namelijk het openingsnummer .

avatar van MDV
MDV
Oh, dan vergis ik me in het nummer. Foutjebedankt XD

MAS
Zeer goed album. Ik ben normaal niet zo van de instrumentale hiphop maar zelfs die nummers vind ik echt dope!

Zo te zien is dit wel weer zo album wat orgineel bijna niet te krijgen is.

avatar van Shelter
Ik moet hier echt eens naar op zoek, ik ken het van wat losse nummers maar wist toen niet dat het Nujabes was.
Ik hoop dat de kans groter is dat ik het kan vinden aangezien ik in Azie zit.

Shelter schreef:
Ik hoop dat de kans groter is dat ik het kan vinden aangezien ik in Azie zit.

Veel geluk ermee, zou erg leuk zijn als je een Nujabes album mag vinden.

avatar van Stapler
Latitude [Remix]

Dj2Jelle
+ Letter from Yokosuka .

Rene1979
Ik krijg deze van een maatje van me die kwam hem tegen in Hong Kong:)

Rene1979 schreef:
Ik krijg deze van een maatje van me die kwam hem tegen in Hong Kong:)

Zozo dat is nou eens geluk.
En het is je gegunt

Rene1979
Kill_illuminati schreef:

Zozo dat is nou eens geluk.
En het is je gegunt

Heb deze onlangs voor het eerst geluisterd en kan er sindsdien maar geen genoeg van krijgen. Wat een pareltje is dit. Kan iemand me nog ander topwerk in ditzelfde genre aanraden?

Social_Mask
Uyama Hiroto - A Son of the Sun

Hyde Out Productions: 2nd Collection

En misschien CYNE - een groep waar 1 van de rappers (Cise Star) ook te horen is op Lady Brown en Highs 2 Lows.

avatar van Shelter
ik zou zeggen Kero One, dat lijkt er wel op.
Ook kwa mate van "laid-back-heid"

avatar van MJ_DA_MAN
Zelfs ik had geen betere voorbeelden kunnen geven. Nujabes' andere plaat is natuurlijk ook top.

Edit: hier en hier staan ook veel Nujabes-beats op. Maar sowieso die eerstgenoemde platen checken, want die ga je helemaal top vinden.

MAS
Heb een site gevonden waar je deze cd kunt kopen! Heb hem zojuist besteld op www.yesasia.com samen met Uyama Hiroto - A Son of the Sun. Er staan nog meer cd's van Hyde Out Productions op maar helaas geen Modal Soul. Op animeforums heb ik gelezen dat het een betrouwbare site is dus als het goed is krijg ik hem volgende maand binnen. Je kan gewoon betalen met paypal.

P-DawG
Modal Soul staat daar ook gewoon bij, alleen hebben ze geen plaatje van de cover..

MAS
Ik zie alleen maar Modal Soul Classics staan en dat is een andere cd.

P-DawG
Oh haha, dan heb ik verkeerd gekeken..

MAS schreef:
Ik zie alleen maar Modal Soul Classics staan en dat is een andere cd.
Dat is idd deze.

avatar van VanDeGriend
paar off topic berichtjes verwijderd

avatar van Shelter
damn deze is moeilijk te krijgen, zelfs hier in azie (Indonesie).
Gelukkig gaat mijn vriendin naar Japan... ik hoop op wonderen