Sparklehorse - Vivadixiesubmarinetransmissionplot (1995)

Label: Capitol

1. Homecoming Queen (3:36)
  2. Weird Sisters (5:00)
  3. 850 Double Pumper Holly (0:37)
  4. Rainmaker (3:47)
  5. Spirit Ditch (3:23)
  6. Tears on Fresh Fruit (2:08)
  7. Saturday (2:27)
  8. Cow (7:13)
  9. Little Bastard Choo Choo (0:39)
  10. Hammering the Cramps (2:50)
  11. Most Beautiful Widow in Town (3:18)
  12. Heart of Darkness (1:52)
  13. Ballad of a Cold Lost Marble (0:47)
  14. Someday I Will Treat You Good (3:41)
  15. Sad & Beautiful World (3:33)
  16. Gasoline Horseys (2:40)
Azaad
Dat laat ik aan het toeval over.

avatar van Sundance
Vandaag eerste kennismaking met dit album. Dit past wel in mijn straatje....

UnknownPleasure
Slowgaze schreef:
niet nodig, maar het mag wel.

AdrieMeijer schreef:
Ik blijf het een intrigerend fenomeen vinden: als je een plaat fantastisch vindt, mag je alles schrijven wat je wilt, maar als een plaat je niet aanspreekt moet dat helder uitgelegd worden. Waarom is dat eigenlijk?
Kennelijk houdt Wilbur niet van zijn stem. Moet je daar verder iets aan uitleggen? De stem van een zanger is voor mij ook allesbepalend: iemand kan nog zo zijn best doen, als de stem me niet aanspreekt, komt de muziek bij mij niet binnen.

Hulde aan jou!
Wanneer je een boek vol positieve zinnen schrijft krijg je geen enkele reactie ( wat uiteraard niet uitmaakt of erg is) en wanneer je over welk album dan ook iets negatiefs schrijft en niet eens iets provocerends schrijft krijg je meteen een aantal dingen naar je toegeslingerd.
De bekendste zijn:
Jij hebt.... in je top 10 staan, dus jij mag niks zeggen.
Zegt iemand die ... luistert.
Je hebt veel meer luisterbeurten nodig, je begrijpt het gewoon niet.
De muziek is te moeilijk voor je.

Ik stel voor dat we een bingo maken van deze dingen

avatar van Kronos
Ochottekes toch, er was acht jaar geleden één persoon die er wat opmerkingen over maakte. Ga eens op MovieMeter iets negatiefs schrijven bij een film die in de top 50 staat. Dan heb je met zekerheid bingo!

En trouwens, als je wél iets goed vindt en dat schrijft zijn er ook wel eens lieden die commentaar hebben op wat ze dan 'wansmaak' noemen. Gewoon negeren, die zelfverklaarde behoeders van de goede smaak.

Maar wat vind je eigenlijk van de muziek op dit album? Want die 2,0* moet je nu wel verantwoorden hè.

Kronos schreef:

Ohh bij mij gebeurt het veel vaker dan een keer hoor haha. Geeft ook niet, ik kan er easy tegen en zeker als het op een grappige manier gebracht wordt. Ik geef het gewoon aan haha

Tja haha moet ik er echt iets over hebben?
De nummers komen totaal niet binnen en zijn heel sloom wat niet per direct slecht hoeft te zijn.
T lijkt ook allemaal op elkaar vind ik.

avatar van Kronos
Ja, dan snap je het nog niet en moet je vaker luisteren.

avatar van Slowgaze
Heer, vergeef Thekillers87327, want hij weet niet wat hij zegt.

Kronos schreef:
Ja, dan snap je het nog niet en moet je vaker luisteren.

Bingo!

avatar van Ernie
Voor mij is dit een stevige 5*
Heb zelf ook gezegd tegen jou of een andere user dat meerdere luisterbeurten wel degelijk verschil kunnen maken. Wat er in je top10 staat maakt niet uit. Zwakke reden van wie dan ook om dat te gebruiken. Ik heb het mij nog niet gewaagd om Joy Division (erg overrated) en The Beatles (Tekstueel zwaar overschat) te bekritiseren. De blikken van sommigen in mijn vriendenkring spraken al boekdelen ...
Mischien iets voor dit weekend

avatar van Kronos
'Overrated' en 'overschat' zijn loze kreten omdat je er dan van uitgaat dat er zoiets als een objectieve beoordeling bestaat (meestal wordt die van zichzelf als maatstaf genomen). Schrijf bij Joy Division of The Beatles dat je er weinig aan vindt, dat het je ding niet is, en veel reactie zal je niet krijgen.

Ik heb Vivadixiesubmarinetransmissionplot daarstraks nog eens beluisterd. Beetje loom is het inderdaad wel. Mij spreken het geluid en de melancholie gewoon aan. Ook echt een plaatje dat nostalgie naar midden jaren negentig oproept, toen alternatief zo goed als mainstream was geworden maar er toch nog vernieuwende dingen in rockmuziek te horen waren.

avatar van popstranger
Een album dat nog steeds voor mij perfect de jaren '90 verklankt. Ik herinner me dat ik deze vaak bewaarde voor loeiwarme dagen waarbij elke beweging je deed zweten.
Mark Linkous slaagt erin om absurde teksten te laten klinken alsof hij de meest persoonlijke confessies doet. Bij een song als Someday I Will Treat You Good zie je de man al in zijn auto wegscheuren over een stoffige weg terwijl zijn liefje nog een vaag silhouet in zijn achteruitkijkspiegel is.
De spijt en onbereikbaarheid die hij legt in een song als The Most Beautiful Widow in Town zijn van een grote klasse.
Rainmaker is de reden dat ik deze plaat blijf associëren met hittegolven en in Weird Sisters hoor je de lalalala van iemand die de alcohol nog niet volledig heeft afgezworen. Linkous bouwde met zijn Sparklehorse een eigen wereld vol figuren die net naast de prijzen zijn gevallen in het leven maar des te meer echte personages kunnen zijn van vlees en bloed.