Sparklehorse - Vivadixiesubmarinetransmissionplot (1995)

Label: Capitol

1. Homecoming Queen (3:36)
  2. Weird Sisters (5:00)
  3. 850 Double Pumper Holly (0:37)
  4. Rainmaker (3:47)
  5. Spirit Ditch (3:23)
  6. Tears on Fresh Fruit (2:08)
  7. Saturday (2:27)
  8. Cow (7:13)
  9. Little Bastard Choo Choo (0:39)
  10. Hammering the Cramps (2:50)
  11. Most Beautiful Widow in Town (3:18)
  12. Heart of Darkness (1:52)
  13. Ballad of a Cold Lost Marble (0:47)
  14. Someday I Will Treat You Good (3:41)
  15. Sad & Beautiful World (3:33)
  16. Gasoline Horseys (2:40)
Dit album wordt steeds mooier, naargelang je 'm steeds meer hoort. Vervelen doettie in ieder geval absoluut niet.
Dus, AOVV, je hebt helemaal gelijk.
Mark Linkous. You love 'm or you don't, maar ik vind en vind hem grandioos en ik mis hem, want ik had nog graag meer van 'm wilen horen. Maar dit album is imo zij beste.

Een krakende stoel
Uitzicht op het boeren land
Drankje
Pissen waar je pissen kan
Huizen met varanda's
Rommel in de tuin
Rustig leven

Avond valt
Vrouw heeft gekookt
Geen auto komt langs
Nog een drankje
Of tien
Eten van de groente uit de tuin
Maskers overal
Iedereen kent elkaar
De bakker en de slager
Alleen is er geen bloemist

Ochtend
Wakker worden
De ramen open
Rommel in de tuin
Glimlachen
Yes!
De wereld van Sparklehorse is van mij

Misterfool
laat dit soort reviews maar over aan Deric Raven, die kan dat stukken beter.

Ulfat-e-Zulmat
Haters
gaan
haten

Zo beter, Luke?

Misterfool
Als je het naast elkaar zet, ben ik tevreden .

avatar van Eveningguard
Was ook maar een probeerseltje beste kerel.

Lukk0
Als je de naam Sparklehorse niet had laten vallen had je dit bij vrijwel elk willekeurig album kunnen plaatsen, waar het dan net zo onduidelijk zou zijn. Leuk dus dat dit jouw associaties zijn bij dit album, ik lees liever ook het waarom en waarbij.

avatar van Eveningguard
Ik waan me als het waren in de leefomgeving van Mark. Ik zie bij het horen van het album de boven genoemde dingen voor me. Jammer dat jullie het niets vinden, maar zo denk ik over het album.

avatar van Slowgaze
Ik zeg niet dat ik het niks vind heur. Het is wel aardig, maar ik ben niet zo van dat onder elkaar plaatsen van constituenten, dat is nergens voor nodig. Gebeurt alleen om de tekst langer te laten lijken. Vrij wazig verhaal, maar ik kan er wel inkomen gezien de plaat ook wel wat wazig is wat dat betreft, al hebben de regels 'Yes/De wereld van Sparklehorse is van mij' een hoog Pokémongehalte.

avatar van Eveningguard
Haha oke, was enkel even om te kijken waar het op zou lijken.

avatar van Timo-otje
Goed album , veel variatie in de songs en een gepassioneerde stem alleen voel ik er helaas niks bij. Dat de plaat persoonlijk is hoor ik er wel aan af alleen doet het me vrij weinig allemaal , wat overblijft is gewoon een goed in elkaar stekend album met sterke songs als Cow.

avatar van Ernie
Al veel afgedraaid Timo? want dit is wel een album dat per luisterbeurt voor mij beter en beter wordt.

avatar van Timo-otje
een stuk of 5 keer. Ik zal hem over een week of 2 ,3 weer eens opzetten. Maar sinds de 1e keer is het niet echt gegroeid helaas.

avatar van kobe bryant fan
Ik blijf genieten van de sombere wereld van Sparklehorse, al is er soms toch plaats voor een sprankeltje hoop: Rainmaker. De zanger varieert zeer veel qua zangstijlen en ook instrumentaal zit het erg goed in elkaar. Deze maakt erg veel kans op een 5*.

Dat ( die 5 sterren) verdient jij gewoon. En dat zegt deze ouwe Sparklehorse die-hard fan van het eerste uur.

avatar van Tony
Niet helemaal met je eens, Ad. Goed album, zeker, maar Sparklehorse is ook nog zoekende naar een coherente eigen stijl. Die had hij op de opvolger al snel voor elkaar en toen was de stap naar het absolute Sparklehorse meesterwerk It's a Wonderful Life niet eens heel groot meer.

Er zijn meerdere 5sterren albums als je mijn lijstje ziet van Sparklehorse. Welke nou dan de alllerneste is blijft een kwestie van tot, stemming e.d. En in het geval van meerdere mensen zal dat ook hetzelfde zijn. denk ik. Als je mij bijv, zou vragen welke de allerbeste van de Beatles blijf ik dat ook moeilijk vinden

avatar van Tony
Vele bands evenaren hun debuut daarna nooit meer, dat geldt niet voor de Beatles en wat mij betreft zeker ook niet voor Sparklehorse, daar vind ik een onmiskenbare ontwikkeling naar veel beter inzitten. Je vergelijking met de Beatles is wat dat betreft goed gekozen, Ad!

avatar van Ernie
Het Blijft een ongelofelijke sterke plaat! staan zo goed als geen zwakkere nummers en het geheel klopt volledig. songs als weird sisters, rainmaker, saturday,cow en hammering the cramps kunnen al nix verkeerd meer doen bij mij. het was bijna een halfjaar geleden dat ik deze nog volledig beluisterd had en ie heeft nog altijd niets aan kracht ingeboet en heb hem nu toch al een goeie 5 jaar in mijn platenkast staan.Blijft top10-materiaal bij mij al verschuift ie naargelang de tijd wel eens. Las ook ergens de vergelijking met eels maar het debuut van eels was ik na 3 maanden wel beugeluisterd, deze kan ik blijven draaien. Mark linkous heeft uiteindelijk zijn demonen niet kunnen verslaan maar heeft ons wel 4 goede tot ronduit geniale albums geschonken en daar kan ik alleen maar dankbaar voor zijn

In het jaar 1995 kwam ik via de single "Rainmaker" voor het eerst in contact met Sparklehorse.
Dit smaakte dadelijk naar meer.
In die tijd ging ik naar de platenwinkel en ging ik eerst luisteren naar de CD.
Het was een kleine schok, want ik luisterde toen eigenlijk enkel naar rock en grunge en ik dacht dat ik dit ging horen...maar na enkele luisterbeurten ontdekte ik dat in deze muziek zoveel meer zat.
Ik kocht deze en copieerde deze op een audiocassette. (ik had enkel een walkman, geen discman)
Vervolgens heb ik ongeveer een maand aan één stuk door 's avonds in bed in het donker geluisterd naar deze ongelooflijke prachtplaat. Ik mag wel zeggen dat deze plaat op de één of andere manier mijn jeugd heeft beïnvloed.
De CD staat vol hoogtepunten, maar voor mij springen er deze nummers uit:

Homecoming Queen
Rainmaker
Spirit Ditch
Saturday: " I'd walk to hell and back, just to see you smile"
Cow
Most Beautiful Widow in Town
Someday I Will Treat You Good

Bij zijn dood heb ik weken al cd's herbeluisterd, soms met een geweldige krop in de keel...

avatar van Ernie
Ik kan naar veel groepen en artiesten luisteren die al lang dood zijn en er bijna nix bij voelen buiten een vluchtige gedachte van 'juist ja die is ook al overleden' maar bij Mark Linkous heb ik toch altijd een dubbel gevoel, een krop in de keel zoals jij hierboven ook schrijft. Waarschijnlijk omdat ik hem nog heb ontdekt toen ie hier nog rondliep op deze aardkloot en ik toen al verliefd werd op zijn schitterende muziek. Beetje zelfde als bij Vic Chesnutt, een vriend van Linkous, geweldige muzikant ook, die ik nog Live In Cactuszaal in Brugge heb mogen zien met leden van Fugazi en A Silver Mt. Zion voor ie het voor bekeken hield op deze wereld...

avatar van ArthurDZ
De Arthur-Recensies, deel 3:

Dus als ik het goed begrijp: getormenteerde ziel Mark Linkous neemt met een aantal leden van de band Cracker onder de naam Sparklehorse het album Vivadixiesubmarinetransmissionplot op in het voorjaar van 1995. het wordt een kritisch succes en commercieel doet het album het ook niet slecht. Een tour met Radiohead volgt, maar Linkous vindt nooit innerlijke rust en pleegt uiteindelijk zelfmoord in 2010.

Bijna per definitie nemen interessante mensen interessante albums op. Ze hebben tenminste iets te zeggen en durven van de platgereden paden af te wijken. Mark Linkous lijkt zo’n persoon. Maar nu staat ‘interessant’ niet meteen gelijk aan ‘goed’ of zelfs ‘geniaal’, en de absurde, nogal interessantdoenerige albumtitel voorspelde eigenlijk niet veel goeds…

Maar kijk, ik had me vergist. Dat wist ik eigenlijk al na tien seconden. De sfeer zit er namelijk meteen in en ik kan ze bijna proeven: het is een zonnige dag, iedereen is vrolijk en de wereld lijkt op die dag even een mooie plaats. Maar niet voor Mark, die zit in zijn muffe garage annex opnamestudio aan deze plaat te sleutelen. Dat meen ik te horen in de muziek: het klinkt warm, maar ook een beetje muf. Niet dat deze plaat stoffig of gedateerd klinkt, maar dit album roept meteen een hele wereld op, een warme muffe in dit geval. En ik hou ervan als een album zo’n wereld weet op te roepen.

Tijdens de eerste luisterbeurt vond ik dat de plaat nog net iets te lang duurde, toen de tweede luisterbeurt er op zat had ik eigenlijk meteen zin ‘m nog eens te draaien. Elk nummer, ook al duren sommigen nog geen twee minuutjes, trekt je dieper de wereld van Vivadixiesubmarinetransmissionplot in. Met als absoluut hoogtepunt Someday I Will Treat You Good. Wat een fenomenaal nummer is me dat zeg! Andere favorieten zijn Rainmaker, Cow en Most Beautiful Widow In Town. Dit is echter geen album met een paar hoogtepunten en verder wat vulsel: het is een enorm coherente plaat wat de hoogtepunten des te indrukwekkend maakt, een gevoel van “Deed hij er nu zojuist alweer een schepje bovenop?”

Een dikke vette 5, dat is wat deze plaat verdiend!

avatar van kobe bryant fan
Mooi stuk! Ben blij dat mijn tip je zo goed heeft bevallen.

avatar van joko16
Tja....wat hiervan te zeggen...Een album met veel verschillend klinkende songs.
Uitschieters naar boven maar ook naar onder.
Zeker wel veelbelovend als je dit zo mag zeggen.
De pittige nummers prefereer ik boven de softere nummers.
Er mag de volgende keer wel wat meer peper in ja.

avatar van Slowgaze
Er komt geen volgende keer meer.

avatar van Eveningguard
Dat is inderdaad vreselijk triest.

Dat en hier zit pit genoeg in.

avatar van Timmie
Ik moet zeggen ik ben echt aangenaam verast van dit emotionele album met erg mooie gitaar melodieën. Ik ben bezig met het ontdekken van rock muziek en kreeg deze als tip van Jazper. Vroeger luisterde ik veel Hip-Hop maar ik ben langzaam afgedwaald via electronic bij Rock uitgekomen. Het is een mooi album met niet te harde zang, daar houd ik wel van! In "Cow" hoor je een heerlijk verweven geluid van allerlei instrumenten, het is mooi dat er niet zo veel gezongen word vind ik. Perfecte muziek voor de storm waar ik nu in zit. vanmiddag was ik in de zon nog aan het luisteren naar harde beats van Jurassic 5...

Verder wil ik nog zeggen da ik Sparklehorse een mooie naam vind. Dat ik de stem van de zanger mooi vind omdat deze niet hard en laag is. Dat ik de album cover mooi vind. Dat ik "Balled Off A Cold Lost Marble" maar vervelend vind. Dat ik verder over "tears on fresh fruit" niks te zeggen heb. Dat ik "Homecoming Queen" de perfecte intro track vind. En dat ik graag tips ontvang van soort gelijke albums waar iemand misschien van denkt dat ik dat wel iets vind.
"Sad And Beautiful World"
"Gasoline Horseys"

avatar van jassn
Als je Eels tipt, tip dan toch 1 van zijn eerste albums ...