Black Sabbath - Master of Reality (1971)

Metal / Rock
Label: Vertigo

1. Sweet Leaf (5:06)
  2. After Forever (5:27)
  3. Embryo (0:28)
  4. Children of the Grave (5:16)
  5. Orchid (1:31)
  6. Lord of This World (5:26)
  7. Solitude (5:02)
  8. Into the Void (6:11)
  9. Weevil Woman '71 * (3:00)
  10. Sweet Leaf [Studio Outtake Featuring Alternative Lyrics] * (5:04)
  11. After Forever [Studio Outtake Instrumental] * (5:20)
  12. Children of the Grave [Studio Outtake Featuring Alternative Lyrics] * (4:36)
  13. Children of the Grave [Studio Outtake Instrumental] * (6:01)
  14. Orchid [Studio Outtake with Tony Count-In] * (1:40)
  15. Lord of This World [Studio Outtake Featuring Piano & Slide Guitar] * (5:37)
  16. Solitude [Studio Outtake Intro with Alternative Guitar Tuning] * (3:45)
  17. Into the Void * (6:24)
gar
Ik zit er aan te denken om de 2cd Deluxe te gaan kopen bij Bol.com die in 2014 is verschenen. Ik heb momenteel de Castle release uit 1996 in huis (1 CD) Kan iemand mij vertellen hoe de geluidskwaliteit is van die Deluxe uitvoering? Beter dan de Castle release?

avatar van Edwynn
Geen idee. Puristen mogen graag Vertigopersingen affakkelen. Ik vind het allemaal best en houd het bij mijn Castle cd's'. De 96 versies zijn echt uitstekend.

gar
Edwynn schreef:

De 96 versie die ik in bezit heb klinkt ook prima. De nieuwe versie is een 2 CD en bevat bonustracks. En als die 2 CD versie beter zou klinken is het misschien waard om deze te gaan kopen.

Deze plaat begint veel belovend, al vind ik de gitaar echt klinken alsof t van een bootleg komt. Dat vind ik al sinds ik het nummer kan (van verschillende bronnen) maar het nummer zelf is lekker!

Kant a kan me veel meer bekoren dan kant b, ook al wordt t nergens slecht. Toch vergelijk je met de 2 voorgangers, en dan moet je gewoon concluderen dat het niet zo sterk is als die 2, maar zeker nog de moeite waard!

avatar van EttaJamesBrown
Mannenrocknrollmeteenstrakkespijkerbroekbiertjeindehandenshaggietussendelippenenhetvolgendebiertjekomteralweeraan.

EttaJamesBrown schreef:
Mannenrocknrollmeteenstrakkespijkerbroekbiertjeindehandenshaggietussendelippenendevolgendebiertjekomteralweeraan.

DandenkiktochmeeraanStatusQuoeigenlijk

Cured

avatar van EttaJamesBrown
lennon schreef:

DandenkiktochmeeraanStatusQuoeigenlijk

Dat is ook waar, maar sloot niet aan bij hetgeen ik gisteravond op had staan.

avatar van Johnny Marr
Wat blaast dit album toch nog steeds alles aan flarden. Heerlijke stonerplaat. Ik zou willen zeggen dat het hun beste is maar dat kan ik ook zeggen van het debuut, Paranoid en Sabbath Bloody Sabbath.

avatar van Bartjeking
Eigenlijk zijn de eerste zes platen állemaal raak. Deze maand stond een mooi artikel in Mojo Magazine n.a.v. hun naderende afscheid als band. En oh, elke keer als ik een plaat van ze draai heb ik spijt dat ik niet naar hun concert in het Ziggo Dome ben geweest. Maar goed, de muziek is er nog en deze plaat behoort tot de absolute rockklassiekers. Riff na Riff genieten.

avatar van Kronos
Van die eerste zes klassiekers hadden wij vroeger Paranoid en deze. Waarschijnlijk is dat de reden waarom die twee albums mijn favorieten zijn uit Black Sabbath's beginjaren.

Ik verlaag de score voor deze plaat toch naar 3.

Gisteren de 2 voorgangers gespeeld, en die zijn echt een stuk sterker naar mijn mening.

Deze is zeker niet oninteressant maar heeft de pech die 2 broers te hebben.

avatar van Lau1986
Ik vind dit toch een heerlijke plaat. De opener is gelijk al een geweldig nummer. Hoogtepunt van deze plaat is Children of the Grave. De nummers erna mogen er echter ook zijn, Lord of this World is ook genieten. Eigenlijk gewoon een topplaat.

avatar van ASman
Voor mij is het altijd een beetje wikken en wegen tussen deze en het debuut wanneer de titelstrijd voor mijn favoriete Black Sabbath wordt uitgevochten.
Nu ja, eigenlijk zijn de eerste 6 albums met Ozzy consistent sterk en kende de Dio-periode eveneens zijn hoogtepunten.

avatar van lennert
Kijk, nu komen we ergens! Waar ik me bij Paranoid lichtjes heb geërgerd aan kleine momenten, is Master Of Reality een compleet schot in de roos. Children Of The Grave zal vanuit de Ozzy-era altijd wel een van mijn favorieten blijven, maar dat Solitude zo mooi zou zijn, had ik niet voor mogelijk gehouden. Extra wonderbaarlijk omdat Ozzy op dat nummer ook gewoon oprecht mooi zingt. Het moge in ieder geval duidelijk zijn waar een band als Blood Ceremony inspiratie moet hebben opgedaan als je dat nummer hoort. Wat mij betreft een veel beter album dan de eerste twee.

Voorlopige tussenstand:
1. Master Of Reality
2. Paranoid
3. Black Sabbath

avatar van RuudC
Fijn album! Er gaat minder aandacht naar blues en psychedelica en dat maakt Masters Of Reality een stuk directer. Er staan heel fijne songs op, maar toch hoor ik liever het wilde van Paranoid. Op dit album staan een flink aantal pareltjes en daardoor vindt deze plaat regelmatig de weg terug naar de speler. Wat is een muziekcollectie toch ook zonder After Forever, Solitude en Into The Void? Black Sabbath is heerlijk op dreef hier. De muziek is volwassener en meer metal. Children of the Grave doet mij dan stiekem weer weinig.

Tussenstand:
1. Paranoid
2. Masters Of Reality
3. Black Sabbath

Alleen Sweet Leaf, Children of the Grave en Into the Void zijn goed. De rest is zeer en zeer matig.

avatar van bennerd
bennerd (moderator)
shrink1972 schreef:

Oei, die doet pijn. Voor mij de fijnste Sabbath-plaat in een reeks heel fijne platen.

avatar van Kronos
Toch ook wel mijn favoriet. De jongens van Black Sabbath hebben hun vroegste stijl hier helemaal tot in de puntjes geperfectioneerd.

avatar van Johnny Marr
Ik kan echt niet kiezen tussen hun eerste vijf platen. Allemaal even geniaal. Toch een prestatie hoor.

avatar van Kronos
Hier is Sabbath de best geoliede machine ooit. Alle onderdelen zijn perfect op elkaar ingewerkt waardoor het volle potentieel aan pk's kan losbarsten. Even kuchen en dan gaat het van start met de monsterrif van Sweet Leaf. Alright now! Won't you listen! Een dik half uur genieten van onverwoestbaar edelmetaal.

99/100

avatar van davyvdp