Black Sabbath - Master of Reality (1971)

Metal / Rock
Label: Vertigo

1. Sweet Leaf (5:06)
  2. After Forever (5:27)
  3. Embryo (0:28)
  4. Children of the Grave (5:16)
  5. Orchid (1:31)
  6. Lord of This World (5:26)
  7. Solitude (5:02)
  8. Into the Void (6:11)
  9. Weevil Woman '71 * (3:00)
  10. Sweet Leaf [Studio Outtake Featuring Alternative Lyrics] * (5:04)
  11. After Forever [Studio Outtake Instrumental] * (5:20)
  12. Children of the Grave [Studio Outtake Featuring Alternative Lyrics] * (4:36)
  13. Children of the Grave [Studio Outtake Instrumental] * (6:01)
  14. Orchid [Studio Outtake with Tony Count-In] * (1:40)
  15. Lord of This World [Studio Outtake Featuring Piano & Slide Guitar] * (5:37)
  16. Solitude [Studio Outtake Intro with Alternative Guitar Tuning] * (3:45)
  17. Into the Void * (6:24)
avatar van xangadix
Wat is Into The Void toch een ontzettend gaaf nummer.

Down_By_Law
Derde meesterlijke Sabbath plaat. 'Sweet Leaf', 'After Forever', 'Children Of The Grave', 'Into The Void', allemaal behoren ze tot Sabbath's beste (en hardste) nummers. Mooiste nummer is en blijft 'Solitude', een opvallende ballad-achtige compositie. Ook de instrumental 'Orchid' blijft een favoriet. 5/5

avatar van Backdrifter
Op Paranoid na een van de beste albums van Sabbath. Nummers als Children of the Grave en Into The Void rulen gewoon!

avatar van orbit
Hun zwaarste plaat, maar ook al een van de saaiere.. Helaas is black sab erg in zijn blueswortels blijven steken. Echt evil wordt het niet meer zoals op hun eerste plaat. Meer riffs en akkoorden van Iommi...

avatar van Bighead
Nog steeds een perfect album.
Classic.
4,5 *

Beste Black Sabbath album van Ozzy tijdperk
Alle fans van Wolfmother moeten hier eens naar luisteren
kunnen ze horen waar ze hun inspiratie vandaan hebben
(luister dan ook meteen naar Grand Funk Railroad - dan vooral toen ze nog met z'n drieen waren -later werd het te commercieel), Deep Purple, en oude Uriah Heep)

avatar van Rockfan
Solitude is een vaag nummer, maar is dit Ozzy die dit zingt? Voor de rest een erg goed album met Childrenm of the grave Lord of this world enz.

avatar van BlauweVla
Dat is inderdaad de stem van Ozzy

avatar van HammerHead
Vorig weekend op de kop getikt op de platenbeurs in Rijswijk.
Frappant, het is een erg kale uitvoering, slechts een enkel velletje met de cover erop als "boekje" en Solitude en Into the Void staan verkeerd om in de tracklist (wel goed op de CD zelf overigens).
Maar er zit ook een mooi voordeeltje aan deze release. Een vroege live-uitvoering van Killing Yourself to Live als bonusnummer. Hier staat overigens niets van op de CD vermeld, maar ik herkende het direct en toch ook weer niet helemaal. Kennelijk opgenomen begin 1973 (Live at Last opname?), ruim voordat Sabbath Bloody Sabbath verscheen, met een op diverse punten andere tekst dan de latere studioversie.

avatar van Rockfan
Ik heb ook zo'n uitgekleed hoesje

avatar van kaztor
HammerHead, ik ken ze. Had ze eerst allemaal zoals die omdat ze voor F12,50 te krijgen waren in Concerto, Amsterdam. Ik kan me herinneren dat ze allemaal een extra 'secret' live-nummer hadden van Live At Last/Past Lives, dat het debuut Wicked World had in plaats van Evil Woman en dat Volume 4 een andere hoes had en Children Of The Grave heette, om wat voor reden dan ook. Ik heb ze inmiddels allemaal vervangen door die boxset met die mini-LP uitvoeringen van de remasters. Ik wil echt niet vervelend zijn, maar die zijn echt veel beter qua geluid en ook mooier. Je hebt nu nog maar 1 cd, dus denk daar maar over na.

Die live nummers waren geloof ik uit 1976.

orbit schreef:

Je moet dit album dan ook niet kopen om z'n veelzijdigheid, lijkt me....

Dit album is er een om op af te reageren en volop te headbangen met de versterker op 11!

avatar van orbit
Dat is dan inmiddels wel beter gedaan door andere bands, het spijt me..

avatar van cornucopia
Onwijs coole cd! Al jaren... En Into the Void is wel het ultieme Sabbath-nummer...

avatar van AGE-411
cornucopia schreef:
Into the Void --> het ultieme Sabbath-nummer...

Dat is Paranoid al.
(En Iron man en black sabbath zijn ook best top)

avatar van cornucopia
Paranoid heb ik echt al te vaak gehoord en is wat mij betreft net even te simpel...

Joy
en daarmee tevens geniaal:)

Into the void is inderdaad het ultieme Black Sabbath nummer. Paranoid is ook niks mis mee, maar het is niet typisch Black Sabbath.
Master of reality is Black Sabbath's strakste en tegelijkertijd lekkerste album. Waar de eerste twee vooral lekker klinken en minder strak en Sabbath bloody Sabbath strak maar minder lekker (vind ik) is dit album een prachtig geheel. Er is niks saais op te vinden, het staat vol met hoogtepunten. Geweldige lyrics ook, simpel maar snoei effectief.

avatar van AGE-411

Into the void klinkt naar mijn mening veel lekkerder met Halford op de vocals.
Neemt niet weg dat het zelf met ozzy een van de beste Black Sabbath songs is.

avatar van megadeth777
after forever is echt chill. en lol christelijke lyricks echt cool:P dit nr is alleen om de lyricks al hun beste nr ( mijn mening dan ):D

beaster1256
de derde van sabbath , en wat voor één , alleen al de opener sweet leaf was grandioos , daarna ging het bergafwaarts

avatar van Rinus
All time klassieker van B.S. Mijn persoonlijke favourietop dit album is "After forever". Ik heb een gere-masterde 180 grams vinyl uitvoering, die werkelijk groots klinkt.

Bobiej
Master of Reality vind ik ik een minder Sabbath album, zeker na het demonische Black Sabbath en Paranoid.

Maar hier staat toch één van Black Sabbath's meest Doomy momenten op; vanaf 2:22, dat opeens die die evil riff komt opdagen. Ik speel dit nummer met mijn band, en onder die hypnotiserende drum deze riff spelen blijft echt een kick!

Zoals Ozzy al zei bij het reünie concert vlak voor Children of the Grave:
"Now I wanna see some serious fucking headbanging over here!"
En zo is het maar net !

orbit schreef:
Dat is dan inmiddels wel beter gedaan door andere bands, het spijt me..

Het is maar net hoe je erover denkt. Ik zie dit als een uitermate cool en belangrijk metalalbum. Deze plaat markeert de geboorte van stonerrock.

avatar van orbit
Een vrij marginaal rockgenre overigens, maargoed

Vind Kyuss beter dan deze plaat trouwens. En om af te reageren, geef mij slayer of ministry dan maar

avatar van HammerHead
@ kaztor : Dan denk ik eerder aan deze.

Empyrium
Geen enkel Slayer album kan ook maar tippen aan een Black Sabbath plaat met Ozzy. Ik vind Slayer erg overschat en is eigenlijk zeg maar de AC/DC van de Thrash.

Maar we hebben het nu over de beste Metal band allertijden, BLACK SABBATH, voor Slayer moeten we toch een divisie lager zijn.

Into the Void, Children of the Grave, Sweet Leaf zijn stuk voor stuk ijzersterke songs.

avatar van orbit
Doe niet zo belachelijk man. Slayer is een heel ander soort band, en ik reageerde in het verband van afreageren, wat dat betreft is BS toch een tam mak bandje vergeleken bij de militaristische precizie van SLAYURR
Over kwaliteit heb ik het verder niet gehad, maar muzikaal vind ik bijvoorbeeld de eerste twee soloplaten van Ozzy veruit superieur aan de BS platen en ook daar staan heftiger nummers op dan hier

Empyrium
Ik vind het allemaal geweldig, Sabbath, Slayer, Ozzy.... de ene keer Sabbath en de andere keer weer Slayer.

avatar van Dexter
Na Black Sabbath en Paranoid een nét iets minder album, maar wat wil dat zeggen? Heerlijk album met After Forever, een van mijn favoriete Sabbath-nummers. Over het algemeen ook een iets rustigere plaatje dan z'n twee voorgangers, met wat instrumentale intermezzo's en de geweldige ballad, Solitude (verleden jaar trouwens erg verdienstelijk gecovered door Ulver).