adri1982 schreef:
Dus twee van de drie parels van dit album zijn al in eind 1981 opgenomen? Apart. Ik dacht dat alles van dit 4e O.M.D.-Album in 1982 was opgenomen.
Telegraph bestond in 1981 al op demo
The Romance of the Telescope (Unfinished) was de b-kant van Joan of Arc.
Die versie stamt uit de A&M sessies en werd voor Dazzle Ships bewerkt.
Of All the Things We've Made is opgenomen na de A&M sessies
toen OMD zichzelf een hoedje was geschrokken bij het succes van Souvenir en Joan of Arc.
Het nummer is geschreven als ware het hun allerlaatste song.
Want hoe relevant was de muziek van OMD nu bleek dat ze popsterren waren?
De song belandde op de 12" single van Maid of Orleans en werd voor DS opnieuw geproducet.
Radio Waves heeft een gitaarriff die dateert uit de tijd toen Andy nog in The Id zat
en Paul de PA van die glamrock groep uit Liverpool deed. Ongeveer eind 1978, begin 1979.
De intro en de tekst zijn er voor DS bij gekomen. De song werd maw grondig herwerkt.
Radio Prague en Swiss Radio International zijn opnames van de Praagse en Zwiterse radio.
De stemmen in This Is Helena komen van dezelfde Praagse radiozender. De collage is van OMD.
Time Zones is vervaardigd uit door OMD georkestreerde en in elkaar geweven radiostemmen.
Wat overblijft zijn Genetic Engineering, 4-Neu, ABC Auto-Industry, International
(waarvan de intro ook uit radiofragmenten bestaat), Dazzle Ships en Silent Running.
66 and Fading bevat de akkoorden van Silent Running maar vertraagd in zijn achteruit gezet.
Compositorisch dus niet zo'n erg nieuwe plaat. Er kroop meer energie in de vormgeving.
Toch is het nog steeds een fraai tijdsdocument uit de koude oorlogsjaren
toen Doe Maar en Nena over de bom zongen en toen OMD de ironische tegenstelling
tussen de stilstand van de koude oorlog en de technologische vooruitgang waarnam.