Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen (1967)

Canada
Folk / Pop
Label: Columbia

1. Suzanne (3:47)
  2. Master Song (5:54)
  3. Winter Lady (2:16)
  4. The Stranger Song (4:59)
  5. Sisters of Mercy (3:32)
  6. So Long, Marianne (5:41)
  7. Hey, That's No Way to Say Goodbye (2:54)
  8. Stories of the Street (4:34)
  9. Teachers (3:00)
  10. One of Us Cannot Be Wrong (4:24)
  11. Store Room * (5:07)
  12. Blessed Is the Memory * (3:03)
avatar van VictorJan
Ben er zopas achtergekomen wat een ontzettend geniaal nummer One of Us Cannot Be Wrong is... die tekst!

Cured
Als ik eens rustige muziek wil beluisteren is dit er zeker één van. Geweldig/goed album waarop ik van alle 10 nummers kan genieten. Ik heb hier zijn stem ook iets liever als bijv. op SOLAH, hoewel dat op zich ook een topalbum is. Mooi ook de toevoegingen van verschillende instrumenten bij de diverse nummers (naast de akoestische gitaar).

avatar van ThisCharmingMan
De liefhebbers van deze plaat moeten absoluut het boek I'm Your Man van Sylvie Simons lezen. Werkelijk smullen. Je leert wie Marianne en Suzanne zijn, maar ook over wie One of Us Cannot Be Wrong gaat. Dat gaat nl. over één van de weinige vrouwen die Leonard niet kon veroveren: Nico (ook bekend van The Velvet Underground). Wat de muziek betreft: de liedjes zijn uiteraard prachtig, de begeleiding is wel apart. In het boek kun je ook lezen dat de plaat moeizaam tot stand is gekomen, en dat hoor je hier en daar wel terug ook.

Destijds werd dit niet door iedereen helemaal op waarde geschat. De Rolling Stone-recensent van dienst schreef destijds:

"The record as a whole is another matter - I don't think I could ever tolerate all of it. There are three brilliant songs, one good one, three qualified bummers, and three are the flaming shits." (Arthur Schmidt, 3/9/68 Review)

avatar van Slowgaze
Welke is welke?

avatar van spinout
Dit album is op nummer 13 geëindigd in Chevy93 z'n Top 100 van de jaren 60, editie 2014.

avatar van Kronos
Ook dit jaar op de 13de plaats. Het album staat trouwens ook in de lijst van 1001 albums die je moet horen. Hier zet ik er mijn tanden in.

avatar van RockAround
Drieëndertig was Leonard Cohen toen hij debuteerde met deze plaat. Stokoud, is dat in feite. Op zijn drieëndertigste was Bob Dylan al een eeuwigheid een legende en stierf Jezus aan het kruis.
Maar misschien moest Cohen wel eerst die levenservaring opdoen voor hij deze plaat kon maken. Hij had alles gelezen wat er te lezen viel en alles gepakt wat er te pakken viel, de wereld gezien en mooie vrouwen liefgehad. Dus was het tijd om naar Nashville te trekken en countryzanger te worden. Onderweg bleef hij echter plakken in de folkscene van New York, wat deze prachtplaat opleverde.
Zelfvertrouwen is dan ook wat je hoort wanneer je naar Songs of Leonard Cohen luistert. Iemand die het leven ten volle geproefd heeft, er met beide voeten instaat en die ervaringen vertaalt naar wondermooie poëzie. Die is tijdloos, plaatsloos, bovenwerelds bijna. Cohens stem hypnotiseert je en sleept je mee door een nachtelijke wereld, waarin relaties tussen mensen centraal staan. Je ziet het streepje licht onder de deur van de buren, in een verder aardedonkere gang, en vraagt je af of ze van elkaar houden en hoe ze dat duidelijk maken. Je voelt de koude wind terwijl je ronddoolt door een naamloze buurt aan de rand van de stad en kijkt naar de ramen van de huizen, waarachter zich films afspelen waarvan het geluid is uitgezet. En dat allemaal op de tonen van betoverende melodieën, gespeeld door muzikanten die weten wat hun taak is in het geheel: de sfeer die de teksten uitademen ondersteunen en vergroten.
Hoogtepunten op deze wonderlijke trip zijn Suzanne, The Stranger Song, So Long, Marianne en Stories of the Street, maar het beste voelt het aan om deze tocht steeds volledig te ondernemen. En keer op keer weggeblazen te worden.

avatar van Razoreater
Cohen deed me nooit zoveel, maar dit album laatst opnieuw een kans gegeven en toch wel een sterke plaat. Een groeiplaat ook. Persoonlijk favoriet op dit moment is The Stranger Song. Nog genoeg te ontdekken.

kistenkuif
Door storm en regen op herenfiets de platenboeren af. Alle Cohen-bakken natuurlijk leeg in de A'dam. Behalve bij...en daar op de dijk bovendien Songs of Love and Hate plus zijn laatste. Ik was 16 toen en voelde me vandaag weer even die jongen, gretig op zoek naar zijn muziek. Dit wordt vast een mooie avond. Eerst het feest der herkenning en dan het afscheid.

avatar van heartofsoul
Van Leonard Cohen zijn er maar weinig songs die mij écht kunnen bekoren. Met enige verbazing moet ik constateren dat zijn albums buitengewoon populair zijn, en niet alleen op dit forum. Dit debuut krijgt een gemiddelde waardering van 4,30. Toe maar.

De afgelopen weken heb ik enige albums (ik heb er zo'n acht in de kast staan) weer eens de revue laten passeren om te kijken hoe dit bij mij werkt, maar mijn waardering is nog verder geslonken. Zijn stem, maar ook het muzikale geheel hebben voor mij een grote irritatiefactor - het beluisteren van zo'n album vind ik dan ook een hele opgave. Daarna moet ik even opfrissen met wat blues of rock and roll.
Dit debuut heeft dan nog wel aardige arrangementen, al vind ik de koortjes al erg irritant, bijvoorbeeld van het verschrikkelijke So Long, Marianne. Het gekke is echter, dat ik sommige liedjes, ook op latere albums, best goed vind, maar de muzikale uitwerking vind ik vaak vreselijk. Suzanne hoor ik liever van Herman van Veen. Op latere albums wordt het voor mij helaas steeds meer kitsch.
Het mooiste nummer op dit album is voor mij Sisters of Mercy, dat zo'n prachtige onheilspellende melodie heeft en tevens precies het goede arrangement.

Meer dan 3,5 * kan ik hier echt niet aan toekennen.

Eerlijk is eerlijk, ik vind nagenoeg ieder album van deze troubadour de moeite waard. Toch heeft hij naar mijn mening nooit meer zijn debuut overtroffen. Dit album straalt een hartverwarmende eenvoud uit die me telkens weer als een flanellen dekentje omhult. Aan de lyrics valt ook te merken dat het hier in wezen om een dichter gaat. Albums vinden die qua lyrics kunnen tippen aan dit meesterwerk is quasi onbegonnen werk. Al komen Bob Dylan en Nick Drake soms aardig in de buurt.

avatar van Lau1986
Prachtig album van Cohen. Hij heeft een geweldige stem voor de nummers die hij maakt. Dat ook nog is gecombineerd met prachtige teksten en het ingetogen gebruik van instrumenten maakt dit album een prachtig werkstuk.

avatar van adri1982
So Long Marianne blijft prachtig, ook nu dit nummer ca. 50 jaar bestaat.