Boards of Canada - Music Has the Right to Children (1998)

Electronic
Label: Warp

1. Wildlife Analysis (1:17)
  2. An Eagle in Your Mind (6:23)
  3. The Color of the Fire (1:45)
  4. Telephasic Workshop (6:36)
  5. Triangles & Rhombuses (1:50)
  6. Sixtyten (5:49)
  7. Turquoise Hexagon Sun (5:08)
  8. Kaini Industries (0:59)
  9. Bocuma (1:36)
  10. Roygbiv (2:31)
  11. Rue the Whirl (6:40)
  12. Aquarius (5:58)
  13. Olson (1:32)
  14. Pete Standing Alone (6:07)
  15. Smokes Quantity (3:08)
  16. Open the Light (4:25)
  17. One Very Important Thought (1:14)
  18. Happy Cycling * (6:08)
totale tijdsduur: 1:02:58 (1:09:06)
avatar van Onderhond
1,5
Wegens een nogal domme reden heb ik me nooit echt verdiept in dit project. Ooit Speedranch horen zeggen dat BoC de dood was van electronic, en dat maar klakkeloos overgenomen. Na lange tijd toch maar deze CD gedownload, en zo ver zou ik het niet drijven. Anderzijds is dit ook niet echt een album om laaiend enthousiast over te zijn, zeker niet wetende dat het uit 1998 dateert. Ik zou er zo 15 jaar afdoen.

Music Has The Right To Have Children klink enorm oud, en dat doet het album geen goed. Ligt aan de gebruikte samples denk ik. "Wildlife Analysis" is meteen een goed voorbeeld. Oubollige wave, domme intro. "Eagle In Your Mind" klinkt wat beter, maar is niet steeds niet wat je noemt "frisse" chill muziek. De gebruikte ritmes zijn ook te banaal om het leuk te houden. "Telephasic" Workshop" is een goed nummer, met wel een leuk melodietje en geinige voice sample, maar weer de te simpele ritmes zorgen ervoor dat het nergens echt geniaal wordt. "SixtyTen" blijft op hetzelfde niveau, met enkele leuke wavejes. "Turquoise Hexagon Sun" is een stap achteruit. Klinkt zo vreselijk stoffig en triest, dat het alles behalve een aangename track om luisteren is. De menige intermezzo's die ik oversla zijn trouwens ook niet veel waard. Waveje van 1-2 minuten met lichte variaties in. "Roygbiv" is één van de betere tracks van het album, mede dankzij een wat fleuriger melodietje en wat aanwezigere ritmes.

Korte duur, want "Rue The Whirl" is de volgende banale track die zich aanbiedt. "Aquarius" weer wat beter, vooral door de voice sample, die het nummer toch wat extras geeft. Rustige, chille track. "Pete Standing Alone" heeft zowaar wat gedistorte samples, maar die maken het ook allemaal maar duidelijker dat BoC ritmisch amper wat te bieden heeft, en wat overblijft is verouderde, inferieure ambient. Het album sluit ook volledig af in deze stijl, veel meer heb ik er dan ook niet meer over te zeggen.

Ouderwetse, oubollige en overbodige muziek, met af en toe toch een ruwe diamant. Voor die enkele lichtpuntjes 1.5*, de rest is indentiteitsloze frut. Alles behalve een overtuigend album, waardoor ik de heer Speedranch misschien alsnog moet geloven.

Beste BOC-album wat mij betreft. Alhoewel ik in het begin niet alle nummers evenveel kon appreciëren. Maar na meerdere luisterbeurten kon ik ook van bepaalde nummers zoals Telephasic workshop genieten. Zo'n nummer is iets te veel op beats gebaseerd vind ik.

Mijn favoriet: Olson: Gedaan na anderhalve minuut, zeer eenvoudig, maar brengt je echt naar een betere plaats

avatar van orbit
Tsja, ben met het oog op hun nieuwe release eerst maar het oude gaan herwaarderen.. en voordat de lezer denkt dat good ol' critical orbit dit nu opeens de maximale score gaat geven, neenee, zekers niet! Maar bij herwaardering valt op dat de plaat zo zijn eigen pruttelende geijkte ritme heeft waarbij je soms toch in een lekkere zone zit en bijna aan de dingen denkt die Aphex heeft gedaan of Autechre. Maar het haalt het bij lange na niet bij die meesters. Dus wat mij betreft mijn allerlaatste herwaardering voor dit album, ga nog wel even Geogaddi en hun laatste checken trouwens om BoC het voordeel te geven. Deze plaat bevat echt lekkere momenten, in de zin dat het simplistische idm is met wat duisterder insteek, helaas staan er ook nog steeds teveel Air-achtige vullers op, waardoor je soms neigt te skippen.

avatar van Niek
Nee, ik kan hier niks mee. Orange! Nooit iets verrassends, alles kabbelt, steeds diezelfde kicks met wat futuristische soundscapes eroverheen. Orange! Niets voor mij.