Boards of Canada - Music Has the Right to Children (1998)

Electronic
Label: Warp

1. Wildlife Analysis (1:17)
  2. An Eagle in Your Mind (6:23)
  3. The Color of the Fire (1:45)
  4. Telephasic Workshop (6:36)
  5. Triangles & Rhombuses (1:50)
  6. Sixtyten (5:49)
  7. Turquoise Hexagon Sun (5:08)
  8. Kaini Industries (0:59)
  9. Bocuma (1:36)
  10. Roygbiv (2:31)
  11. Rue the Whirl (6:40)
  12. Aquarius (5:58)
  13. Olson (1:32)
  14. Pete Standing Alone (6:07)
  15. Smokes Quantity (3:08)
  16. Open the Light (4:25)
  17. One Very Important Thought (1:14)
  18. Happy Cycling * (6:08)
totale tijdsduur: 1:02:58 (1:09:06)
Mooie metafoor!

avatar van jtsterkenburg
Ik vraag me al tijden af welk woord er nou steeds word gezegd in happy cycling. Ik versta "fucking" maar weet het niet helemaal zeker. Weet iemand het?

Wat daar gezegd wordt weet niemand (behalve de makers zelf), men is zelfs niet eens uit wat er in Roygbiv de hele tijd gezegd wordt. Een leuk gegeven uit Happy Cycling is het einde, vanaf een minuut of 6:30, waar je een stemt hoort. Dit is een gedeelte dat gebackmaskt is. Dat houdt in dat de stem in reverse afgespeeld wordt. Moet je maar eens met een audioprogramma het nummer in reverse afspelen, dan kun je de tekst voor een deel verstaan. De tekst gaat hoe toepasselijk ook over backmasken .

Voor meer info: http://fredd-e.narfum.org/boc/info/

avatar van John Doe
Ik speelde een keer de Peel Session 12'' voor een vriend, en net nadat ik zei dat de groep weleens vocalen achterwaards heeft geplaatst in hun nummers, draaide ik Happy Cycling achterwaards met de reverse knop op m'n draaitafel. Gewoon om de akkoordenpatronen andersom terug te horen na de outro, en verrek, we hoorden een stem praten, ook al konden we het niet echt verstaan. Meteen een voorbeeld van wat ik vertelde

Het blijft me verbazen, maar BoC heeft in korte tijd mijn hart volledig veroverd. Het begon als een kleine luistersessie bij een goeie vriend van mij op een zaterdagavond met wat lekkere smirnov erbij. Het groeide uit tot een openbaring qua muziek voor mij.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik "the campfire headphase" een nog beter album vind, met toppers zoals "Dayvan Cowboy" waar ik echt kippenvel van krijg.

Maar dit album gaat zeker een levenslang blijvertje worden, waar ik echt heel blij van word.

Een 4*

avatar van wooz
Voor mij het beste album wat ik ooit gehoord heb...muziek die niet te verklaren valt.

avatar van Leonard91
Ik kende ze niet, maar wat is dit verdomd mooie muziek.
Ik kan niet precies uitleggen wat het is, maar het raakt me gewoon. Het is een stroom aan geluiden die niet echt luisterliedjes vormen, maar meer een soort sfeer waar je in moet komen. En man, wat zijn Happy Cycling en Roygbiv toch een prachtige nummers! Maar Telephasic Workshop en Sixtyten mogen er ook wezen. Voorlopig een 4* maar dat zou wel eens meer kunnen worden als de nummers door blijven groeien.

Roygbiv is simpelweg geniaal !! De distinct jaren-80 feel van dat nummer is echt heel goed gedaan...

En "An Eagle in your mind", daar kan ik zo heerlijk op spacen !

Mordor
Mijn favoriete BOC album. Speelse klanken verweven met experiment. Onorthodoxe klankenpallet. Favoriete 'boost' na een avondje uit c.q. drank.

avatar van Nakur
Deze plaat wil me anders helemaal niet pakken

Mordor
Zintuigelijke intrepretatie is per mens verschillend. Gelukkig maar.

prospero21 schreef:
En "An Eagle in your mind", daar kan ik zo heerlijk op spacen !

Daarmee zit ik ook meteen helemaal goed, wat een heerlijk nummer.

avatar van Yak
Yak
Weer iets geleerd: Many of us learned "ROY G BIV" to remember the colors of the rainbow, or "Every Good Boy Deserves Favors" to learn musical notes.

avatar van T.A.
Het eerste nummer van deze gebroeders wat ik luisterde: Open The Light. En ik moest eigenlijk een beetje denken aan die TELEAC info programma's van vroeger, op school. Waar ze in een animatiefilmpje laten zien hoe een kind in de baarmoeder ontstaat.

Open The Light was nog wat flauwtjes. Ik werd helemaal omvergeworpen door Telephasic Workshop. Geweldig. Wat een soulshaker. Je wordt gewoon gedwongen om íets van je lichaam te laten bewegen. Zelfs mijn ingewanden deden mee.

Happy Cycling is een grappig nummer. Ik moet de hele tijd lachen om dat geluid van meeuwen, wat ze er in hebben verwerkt.

3 verschillende emoties bij een album.

Zigstar
Een zeer leuke, frisse plaat dit. Doorheen het hele album waait een zomers briesje. En waar ik bij Screamadelica van PS het gevoel heb dat ik boven de wolken aan het zweven ben, duik ik met deze in die lichtblauwe ondiepe zeeën die ze hebben in de Carraïben. Het album lijkt zich onder water af te spelen, of ik heb er toch dat beeld van.

Andere kernwoorden: zonnetje, pleintje, fonteintje, terrasje met een pintje.. of een aquarius. Orange? That's Right!

avatar van Thelonious Monk
Mooie schijf, die na elke luisterbeurt meer van z'n pracht prijsgeeft. Pas nu heb ik de vogeltjes gehoord in 'Rue the whirl'.

Na 3x geluisterd te hebben: 4*

Uit een interview:

Donald Anderson: There's something about "Rue the Whirl" I can't explain. It does my head inside out and in.

Marcus: "That's a simple track. It has a predominate woodwind riff, ascending over and over, which puts you in a trance, but there are some evolving textures in there which may or may not be obvious at first, such as birds and water. It has similar hypnotizing effect to something like the melodies you hear from a rusty swing, needed to be oiled or machinery on a journey, or even a windscreen wiper, the noise it makes over and over. The surrounding environment is continuously moving. I think it works well because everybody wants to rue the whirl."

avatar van Thelonious Monk
Haha, zalig!

Beste BOC-album wat mij betreft. Alhoewel ik in het begin niet alle nummers evenveel kon appreciëren. Maar na meerdere luisterbeurten kon ik ook van bepaalde nummers zoals Telephasic workshop genieten. Zo'n nummer is iets te veel op beats gebaseerd vind ik.

Mijn favoriet: Olson: Gedaan na anderhalve minuut, zeer eenvoudig, maar brengt je echt naar een betere plaats

Zigstar
Ik ben hem nu nog eens aan het draaien, en het voert me meteen terug naar afgelopen zomer.. Wat mis ik de zomer.. Ik word haast nostalgisch bij het horen van deze plaat. Alleszins nog steeds schitterend.

Voor mij houdt Rue the Whirl dit album nog even van de 5* af. Beetje drammerige track die me niet echt wil grijpen.

Verder ongelooflijk hoe dit album na al die jaren nog steeds niet aan impact verloren heeft en eigenlijk allemaal beter lijkt te worden.

avatar van John Doe
Ik vind dat ook wel de minst prettige track. Gaat nogal lang door met een vrij ruwe beat. Vind 'm verder wel mooi hypnotisch en donker.

Voor mij wordt de alleroudste Boards of Canada (van Old Tunes) ook alleen maar beter (bijvoorbeeld een nummer als deze). Laatst heb ik een mixtape gemaakt met de mooiste Old Tunes op één cd, zal die misschien eens plaatsen ergens, echt 5 sterren materiaal voor mij.

avatar van Gyzzz
Wat zijn de geluiden en melodieën in Bocuma onbeschrijfelijk mooi...

avatar van John Doe
Ja geniaal. Ook mooi hoe de dikke bassline van Roygbiv daarna invalt.

thedude1975
Ik hoor niemand over 'Pete Standing Alone'. Fijne, diepe bassen. Heerlijk, hypnotiserend nummer..

avatar van John Doe
Heb die ook als één van m'n 4 favorieten aangevinkt. Verder staat 'ie op dit moment toch nog 7e van de 18 tracks als je bij ''Statistieken'' kijkt.

ohmusica
Te vaak de ruwe beats die deze plaar verknallen.

avatar van Onderhond
1,5
Ruwe beats

avatar van orbit
Vet ruw man!

avatar van Gyzzz
Ik snap wel wat hij bedoelt. De beats zijn hier veel ongepolijster/lomper dan de rest van de klanken. Ik vind het juist wel mooi samengaan.