Boards of Canada - Music Has the Right to Children (1998)

Electronic
Label: Warp

1. Wildlife Analysis (1:17)
  2. An Eagle in Your Mind (6:23)
  3. The Color of the Fire (1:45)
  4. Telephasic Workshop (6:36)
  5. Triangles & Rhombuses (1:50)
  6. Sixtyten (5:49)
  7. Turquoise Hexagon Sun (5:08)
  8. Kaini Industries (0:59)
  9. Bocuma (1:36)
  10. Roygbiv (2:31)
  11. Rue the Whirl (6:40)
  12. Aquarius (5:58)
  13. Olson (1:32)
  14. Pete Standing Alone (6:07)
  15. Smokes Quantity (3:08)
  16. Open the Light (4:25)
  17. One Very Important Thought (1:14)
  18. Happy Cycling * (6:08)
totale tijdsduur: 1:02:58 (1:09:06)
avatar van Jordy
Kreeg dit album door Yak getipt naar aanleiding van In Sides van Orbital. Waarom begrijp ik niet helemaal (het minimalistische van deze plaat is zo ongeveer het omgekeerde van waarom ik die plaat zo geniaal vind), maar ik ga 'm zeker nog een paar kansen geven.

Jordy schreef:
...Waarom begrijp ik niet helemaal...

Natuurlijk niet helemaal met elkaar te vergelijken, maar waar Orbital (ten tijde van In Sides) en Boards Of Canada in overeenstemmen zijn die bloedstollend mooie, tikkeltje tegendraadse melodieen. Boards Of Canada neight wel wat meer naar soundscapes, waar Orbital wat venijniger (zoals in P.E.T.R.O.L.) uit de hoek kan komen.

But hey, misschien valt het met een paar luisterbeurten op z'n plaats. Zo zomaar kunnen.

avatar van BoordAppel
Klinkt allemaal erg aangenaam en relaxt maar waarom zoveel mensen dit geniaal vinden snap ik niet helemaal. Er staan ook niet echt nummers op die eruit springen. Misschien Telephasic Workshop, wat ze daar met de stemmen doen is wel erg vet. Maar een nummer als The Color of the Fire vind ik maar irritant. Wel erg goede in-slaap-val muziek en dat is positief bedoelt. Voor nu 3,5*.

avatar van Jordy
Ik hou het voorlopig maar even op een 3, vind het vrij aangenaam om bij te werken, maar het kwartje wil maar niet vallen. Een beetje een grote brei waar geen nummer echt uit wil springen (idd).

1,5
Wegens een nogal domme reden heb ik me nooit echt verdiept in dit project. Ooit Speedranch horen zeggen dat BoC de dood was van electronic, en dat maar klakkeloos overgenomen. Na lange tijd toch maar deze CD gedownload, en zo ver zou ik het niet drijven. Anderzijds is dit ook niet echt een album om laaiend enthousiast over te zijn, zeker niet wetende dat het uit 1998 dateert. Ik zou er zo 15 jaar afdoen.

Music Has The Right To Have Children klink enorm oud, en dat doet het album geen goed. Ligt aan de gebruikte samples denk ik. "Wildlife Analysis" is meteen een goed voorbeeld. Oubollige wave, domme intro. "Eagle In Your Mind" klinkt wat beter, maar is niet steeds niet wat je noemt "frisse" chill muziek. De gebruikte ritmes zijn ook te banaal om het leuk te houden. "Telephasic" Workshop" is een goed nummer, met wel een leuk melodietje en geinige voice sample, maar weer de te simpele ritmes zorgen ervoor dat het nergens echt geniaal wordt. "SixtyTen" blijft op hetzelfde niveau, met enkele leuke wavejes. "Turquoise Hexagon Sun" is een stap achteruit. Klinkt zo vreselijk stoffig en triest, dat het alles behalve een aangename track om luisteren is. De menige intermezzo's die ik oversla zijn trouwens ook niet veel waard. Waveje van 1-2 minuten met lichte variaties in. "Roygbiv" is één van de betere tracks van het album, mede dankzij een wat fleuriger melodietje en wat aanwezigere ritmes.

Korte duur, want "Rue The Whirl" is de volgende banale track die zich aanbiedt. "Aquarius" weer wat beter, vooral door de voice sample, die het nummer toch wat extras geeft. Rustige, chille track. "Pete Standing Alone" heeft zowaar wat gedistorte samples, maar die maken het ook allemaal maar duidelijker dat BoC ritmisch amper wat te bieden heeft, en wat overblijft is verouderde, inferieure ambient. Het album sluit ook volledig af in deze stijl, veel meer heb ik er dan ook niet meer over te zeggen.

Ouderwetse, oubollige en overbodige muziek, met af en toe toch een ruwe diamant. Voor die enkele lichtpuntjes 1.5*, de rest is indentiteitsloze frut. Alles behalve een overtuigend album, waardoor ik de heer Speedranch misschien alsnog moet geloven.

Yak
Tjezus, Onderhond. Je verplettert nu in een paar dagen tijd zowel Plaid als Boards Of Canada. Je goede recht natuurlijk, maar het verbaast me wel.

1,5
Mjah, sorry Yak. Maar In Sides heb ik wel mooi 4* gegeven hé .

Klinkt mij allemaal veel te simpel en te stoffig. Het mag ofwel wat dromeriger/hemelser, ofwel wat scherper. Probeer eens een goed Proem album zou ik zeggen

Onderhond schreef:

Probeer eens een goed Proem album zou ik zeggen

Dan moet jij beloven dat je je eens aan de Vector Lovers waagt.

Deal! Leuk anime covertje trouwens

avatar van Goodfella
Toegeven, ik vind Geogaddi een klasse beter dan dit album, maar Music Has the Right... verdient in mijn optiek toch zeker wel een mooie 4*. Interessant meningsverschil over hoe goede / frisse / dromerige muziek moet klinken iig, komt ook bij dat ik 'oud' en 'simpel' geen criteria vind om me ergens negatief over uit te laten.

Ben overigens niet zo goed bekend met Proem, maar wat ik ervan heb gehoord klinkt dat qua compositie nét een tikkeltje drukker en minder loom. De zomeravondeenvoud van BoC is voor mij júist het grote pluspunt.. Neem die meeuwen in "Happy Cycling" bijvoorbeeld, meer heeft een mens toch niet nodig??

1,5
Misschien is loom wel het juiste woord . Het geheel sleept zich teveel voor, en dat staat wat mij betreft haaks op "fris" en "dromerig". Proem is inderdaad wat edgier, neigt meer richting de latere albums van Gridlock, maar dat stoort niet.

En de ultieme zomeravondeenvoud blijft toch echt Global Communication - Remotion. Dit album is net iets te overtrokken, met kans op buien.

Onderhond schreef:

Stoort absoluut niet. Het was ook geen kritiek op Proem, maar meer om aan te geven dat ik het soms zónder scherpe randjes óók geweldig vind.

En niets is lekkerder dan een regenbuitje tijdens of na een lome zomeravond

1,5
Op zich vind ik het ook niet erg zonder scherp randje ... maar dan toch liever zonder al te veel ritmische elementen, en met een duidelijkere focus op het melodieuze (wat mooiere en of complexere melodieën dan). Heb ook niet voor niks enkele ambient albums redelijk hoog (4-4.5*) staan. Dit is een beetje vis nog vlees denk ik .

En doe mij maar een mooie ondergaande zon, terwijl jij in de regen ligt te plensen

Goodfella schreef:

Precies!

avatar van cichlisuite
music has the right to children, klinkt mij juist ontzettend warm in de oren, het ouderwets klinkende doet juist herinneringen oproepen.
Het heeft een mysterieuze impact bij mij die maar blijft ronddwarrelen.
een uitstekend album om eens goed te kunnen relfecteren over alles wat er speelt in je leven.

met geogaddi zijn ze imo een richting ingeslagen die veel donkerder en zwaarder verteerbaar is als mhtrtc. nog steeds fantastisch maar niet zo melancholisch.
zeker niet identiteitsloos, ik denk dat dit album heel veel geopend heeft in de idm-kant.

het heeft mij in ieder geval eind 1999 zo verpletterd dat ik het nog steeds beschouw als het neusje van de zalm.

avatar van John Doe
Stukken minder sfeervol dan ''Geogaddi'', minder bedrukkende en sprekende melodieën. Kortom, een stuk neutraler. Nog steeds bevalt de stijl me en staan er tal van goede tracks op. 3,5*

een album doorspekt met nostalgie, knisperende warmte, inventiviteit, analogie ten top!! een der beste albums die ik ken en heb. geweldig geproduceerd, ten tijde werkelijk ongehoord!! en de invloed die het album (en eigenlijk boc in het algemeen) op de muziek ná mhtrtc is onverwaarloosbaar. zo vaak is het geprobeerd te kopieren, en nooit is het iemand gelukt. totaal eigen sound waar weinigen ooit aan zullen kunnen tippen. ik ken echt waar weinig muziek waar het gevoel van de makers zo goed naar voren komt. men moet onthouden dat deze muziek geen teksten bevat, wat het enkel mogelijk maakt om door pure geluidscollages een gevoel te projecteren op de luisteraar. en bij welk ander album krijgt men datzelfde vroege zomerochtend gevoel, waar het ruikt naar gedroogd gras, en verdampende dauwdruppeltjes. waar het hout van het kleine vervallen hutje in het midden van het net omgeploegde maisveld zacht aan het rotten is. waar je de vogeltjes in de bomen hoort fluiten en waar de kleine beestjes op de blaadjes onbewust hun luizenleventje leiden.

dit album is samen met geogaddi enkel een voorloper van werkelijk iets gigantisch groots

avatar van Jeroen enzo
Als ik de berichten van ''onderhond'' zo lees,
denk ik dat hij/zij niet helemaal de term ''analoog'' heeft begrepen....

dit album afkraken op basis van stoffigheid, en een ouderwets geluid?
dat is juist het mooie aan dit album.. 1 van de weinige electronische groepen die nog steeds echte analoge apparatuur gebruiken !!
en dat kan je van veel hedendaagse electronica frutsel groepjes niet zeggen tegenwoordig in dit ''laptop muziek'' tijdperk !

1,5
Mijn volste recht om dit album daarop af te kraken, aangezien ik er absoluut niks mee kan, en liever het electronica/laptop gefrustel heb. Lang leve de bits en bytes.

En waarom heb ik de term "analoog" niet begrepen

avatar van Jeroen enzo
tuurlijk heb je het recht om dit album af te kraken...!

kreeg alleen een verkeerde indruk van de reden die je noemde..

je zegt dat dit album enorm oud klinkt, wat het geheel geen goed doet.
maar dat is nou zo mooi aan die analoge apparatuur!

maargoed, dat is dan dus een kwestie van smaak

avatar van Goodfella
Prachtig stukje Sterre. Wat deze muziek al niet voor literaire aspiraties bij een mens naar boven haalt

avatar van T.O.
Een pluspunt is de sfeer die over het gehele album hetzelfde blijft. Maar er zijn maar een paar individuele tracks die ik goed vind: Telephasic Workshop, Turquoise Hexagon Sun, Roygbiv en Happy Cycling.

Het is dan ook een album en geen verzameling losse tracks.

Niet dat ik zo principieel ben dat ik alleen maar hele albums luister, maar een los BoC-nummer gaat er bij mij ook minder snel in, alhoewel ik ze wel ontdekt heb aan de hand van een los nummer: Aquarius (vind je dat geen goede track dan?).

avatar van T.O.
herman schreef:

Aquarius (vind je dat geen goede track dan?).

Mja, op zich wel interessant met die stemsamples en zo, maar toch niet echt in mijn straatje.

Hmm vind ze niet erg levendig maar dat is het hem juist: bij dit album wil je ontspannen in de meest overduidleijke zin, vlak voor het slapen gaan dit album aan en je waant je terwijl je wakker bent in dromenland, het zacht gezoem en gezwel van de analoge klankanonnen geven je een heerlijk warm gevoel in je brein. Het lijkt alsof je in een verwarmde bubbel door de prachtige natuur van bv noorwegen zweeft. Warm en zacht, zon gevoel, het gevoel dat god had op de zevende dag, en hij zag dat het goed was, nouja, ik ben niet god, maar ik kan alleen maar hetzelfde concluderen: ik zie dat het goed is.

avatar van Kos
Kos
Erg fijne plaat, doet me inderdaad een beetje aan Orbital denken, maar mist toch het geniale. Het is op een gegeven moment een beetje 'meer van hetzelfde' maar toch prettig om te beluisteren.

avatar van John Doe
Na een tijdje weer opgezet en nu pakt het album me wat beter. Halfje erbij naar 4*, ik zie de synths nu meer in combinatie met de rustige, uitgebalanceerde beats. Geweldig hi-hat werk heb ik deze luisterbeurt vooral ervaren.

Jordy schreef:

Een beetje een grote brei waar geen nummer echt uit wil springen (idd).

Wat bizar! Ik denk "ik ga MusicMeter eindelijk maar 's vertellen wat een lekker album ik dat ding van Boards of Canada vind", zie ik hier dit bericht staan van mijn hand Kan me echt niet herinneren dat getypt te hebben, zou ik dan toch seniel worden?

1,5
Ik vind de niet seniele Jordy beter eigenlijk

Jordy schreef:

Best aardige omschrijving juist, zo denk ik er nog steeds over, vind het alleen een positievere brei dan na luistersessie één.