A Tribe Called Quest - We Got It from Here... Thank You 4 Your Service (2016)

Label: Epic

1. The Space Program (5:40)
  2. We the People... (2:52)
  3. Whateva Will Be (2:52)

met Consequence

4. Solid Wall of Sound (3:43)

met Busta Rhymes, Jack White en Elton John

met Marsha Ambrosius en Abbey Smith

8. Enough!! (3:20)
  9. Mobius (2:51)

met Busta Rhymes en Consequence

10. Black Spasmodic (3:03)
  11. The Killing Season (2:43)

met Consequence, Talib Kweli en Kanye West

12. Lost Somebody (4:18)

met Katia Cadet

13. Movin Backwards (4:41)

met Anderson .Paak

14. Conrad Tokyo (3:31)

met Kendrick Lamar

15. Ego (3:17)
  16. The Donald (5:22)

met Busta Rhymes en Katia Cadet

avatar van Silky & Smooth
Q-Tip is al ruim 25 jaar bezig en ik heb nog nooit kunnen betrappen op een zwak optreden. Elke verse binnen zijn uitgebreide discografie is minimaal voldoende, maar eigenlijk altijd gewoon goed. Zijn unieke stemgeluid en flow spelen daarin een belangrijke rol, maar dan nog. Q-Tip is misschien wel de meest constante rapper in business. Op hoog niveau welteverstaan.

Ik twijfelde echter wel of hij en de andere Tribe-leden nog een minimaal voldoende album in zich hadden. Zeker 18 jaar na het matige The Love Movement en de dood van Phife. Desalniettemin keek ik reikhalzend uit toen het nieuws slechts enkele weken geleden bekend werd gemaakt. En wat was het een aangename verrassing! Vanaf het begin tot het einde luister ik gewoon weer naar een ATCQ-album dat klinkt zoals het hoort en tegelijkertijd fris en relevant is. Dit jaar bewezen een aantal grootheden nog steeds geweldige muziek te kunnen maken en A Tribe Called Quest sluit daar netjes bij aan. Een unicum binnen hip-hop!

We Got It from Here is een zeer divers album geworden met herkenbare ATCQ-beats en rappers die elkaar vloeiend afwisselen. Elk nummer is uniek en past toch perfect in het plaatje. Ook vind ik dat de 'terugkeer' van Consequence niet onopgemerkt mag blijven. Na Don't Quit Your Day Job heb ik vrij weinig van hem gehoord, maar hij blijft met alle gemak overeind naast Tip en Phife op bijvoorbeeld Black Spasmodic.

Er is maar één woord dat mij te binnen schiet bij dit album en dat is: tijdloos.

avatar van Jordy
Oh jongens als dat orgeltje en die beat er in komt op Space Program

Wat een cadeau om zo totaal onverwacht nog een tribe album te krijgen dat zich kan meten met de hoogtijdagen. Het heerlijke oude gevoel maar toch ook duidelijk een album van nu.