The Roots - Illadelph Halflife (1996)

Label: Geffen

1. Intro (0:34)
  2. Respond / React (5:07)
  3. Section (4:09)
  4. Panic!!!!!! (1:24)
  5. It Just Don't Stop (4:33)
  6. Episodes (5:56)

met Dice Raw

7. Push Up Ya Lighter (4:36)

met Bahamadia

8. What They Do (5:57)

met Raphael Saadiq

9. ? Vs. Scratch [The Token DJ Cut] (1:47)
  10. Concerto of the Desperado (3:38)
  11. Clones (4:54)

met Dice Raw

12. Universe at War (4:55)

met Common Sense

13. No Alibi (5:11)
  14. Dave Vs. Us (0:50)
  15. No Great Pretender (4:25)
  16. The Hypnotic (5:19)

met D'Angelo

17. Ital (The Universal Side) (4:53)

met Q-Tip

18. One Shine (5:40)

met Cassandra Wilson en Joshua Redman

19. The Adventures in Wonderland (4:34)

met Ursula Rucker

20. Outro (0:15)
besteld :d

Verhoog toch naar een 4,5*, wat een heerlijk album is dit toch
No Great Pretender, Episodes, Section, allemaal magnifieke nummers, alleen Respond/React vind ik een beetje eentonig worden, en Panic!!!!!, maar ja, die is ook niet zo lang.

rico-bballer
Ik heb hem nu 1 keer beluisterd nog een aantal dan ga ik stemmen.

Raekwon the chef
Dit album blijft steeds beter en beter worden.

avatar van waxs
Fantastisch album inderdaad.

rico-bballer
4,5 Heerlijk album constant zoals de roots altijd zijn vette beats en rhymes gewoon heel goed ik mis alleen wat uitschieters.

Raekwon the chef
Nog eens weer geluisterd, dit blijft gewoon een geweldig album. Heerlijke beats, vette lyrics/rhymes/flows, wat kan ik me nog meer wensen
échte uitschieters vind ik Concerto of Desperado, Episodes en Clones, (schitterend die tussenstukjes)

avatar van Korhymes
Heel dope album van The Roots. Favo nummers: No Great Pretender, Clones en What They Do.

*4,5

avatar van waxs
Clones heeft ook geweldige lyrics.

Raekwon the chef schreef:

Had deze gister weer eens geluisterd en dit blijft echt een heel goed album. Meestal gaan lange albums me snel vervelen maar deze kan ik gewoon van begin tot eind aan laten staan. Dit is naar mijn mening één van de beste Hip-Hop albums ooit gemaakt.

eazyfan
Haha Joel zelfde hier eigenlijk, gisteren maar nog eens gedaan, dit zat nog in een oude rotatielijst maar ik vond dat ik het nog niet genoeg kende om echt te stemmen maar dit is een classic, ben ik zwaar overtuigd van, ik ga ik 4,5* geven met alle zekerheid. Elke track is gewoon leuk en paar echt fantastishe toppers, ik blijf wel problemen hebben met het onderscheiden van de MC's, ik weet eerlijk gezegd niet altijd wie wanneer bezig is. Q-Tip vind ik wel ongelooflijk goed in Ital (The Universal Side), die 2 laatste tracks vind ik ook best aangenaam alhoewel ik ze liever niet erop had gehad, maar dit is nu eenmaal een album van 78min dat gewoon niet verveeld.

eazyfan
4,5*! Gewoon nog toevoegen aan de collectie, lyrisch goed op alle vlakken, beats erg aardig, goede MC's. Classic Bedankt Zjapp

avatar van Sjoerd_
Na lange tijd pakte ik dit album weer is uit de kast en dit verdiend echt een plaatsje in mijn top 10. Heerlijke beats en heerlijke raps met een echte mid 90s vibe. Verhoog hem naar 4,5*

Raekwon the chef
Clones blijft gewoon één van de beste hiphoptracks ooit voor mij

avatar van Niek
Wat is dit toch een schandalig goede plaat. Eigenlijk kun je geen enkele kritische noot plaatsen. Muzikaal gezien zijn the Roots natuurlijk van het hoogst haalbare niveau. Een unieke groep musici die heel complementair zijn aan elkaar. Voortdurend in ontwikkeling. Elk album kent weer een nieuw geluid. Enkel de eerste twee platen zijn echt vergelijkbaar. Hierop is de invloed van de 'keys' van Scott Storch gegroeid. En dat is erg positief. Do You Want More?!?!!? was al een fantastische plaat, maar deze is door het grotere melodieuze gehalte nog beter naar mijn mening. Nagenoeg perfect eigenlijk.
En dan de rappers. Van Black Thought weten we wat hij kan, en hoe erg hij ook al gerespecteerd wordt, toch denk ik dat hij nog steeds onderschat wordt. Ook hij is in ontwikkeling en hierop heb ik het idee dat hij voor het eerst als een echte volwassen rapper voor de dag komt. Dat hij tot volle wasdom is gekomen. En dan is daar ook nog Malik B. In principe een rapper met minder klasse dan BT, maar op deze plaat evenaart Malik Black's niveau regelmatig. Dice Raw komt ook twee keer erg sterk en Common en Q-Tip zijn natuurlijk altijd meerwaardes.
Qua concept is dit album - net als alle andere Rootsplaten - ook prima in elkaar gezet.
Uit dit alles kun je maar 1 conclusie trekken: 5 sterren.
Gestegen naar nummer 2 in mijn top10.

KSPR
Moet hij niet met kleine letters geschreven worden, zoals het op de hoes staat?

KSPR schreef:
Moet hij niet met kleine letters geschreven worden, zoals het op de hoes staat?

Wat, de titel?
Die staat wel vaker in kleine letters op album hoezen soms ook de naam van de artiest/groep. Bij een titel van een film/boek/album/etc. hoor je volgens mij altijd elk woord van de titel met een hoofdletter te schrijven omdat het een naam is. Uitzonderingen zijn van die kleine woorden zoals lidwoorden (At the Speed of Life ("the" en "of" zonder hoofdletter).

Social_Mask
Paar keer beluisterd, maar het weet me nog niet echt te pakken. Nergens slecht, maar de eerste 6 nummers doen me vrij weining. Ik begin met 3,5*, maar dat zal denk ik nog wel veranden.

rico-bballer
Komt wel hoevaker je hoort hoe Black thought inkomt op respond reaction hoe meer je ervan gaat houden.

avatar van ewalk
Clones is te erg voor woorden!!!!!!!!!!! Wat een goede Hip Hop track!!!

Dit hele album is goed!

Inmiddels #1 in mijn top 10
Ik vind dit nu gewoon het aller beste (Hip-Hop) album dat ik ken.

rico-bballer
De laatste 2 nummers zijn echt spacend ik word er bijna stoned van. weet echt niet wat het is maar voel me daarna echt licht. Tot dat je die stem hoot die zegt: Alright lady's lights out dan pleur ik weer op de grond.

Maarten||
Stem verhoogd naar 4,5* . Op alle vlakken is dit album geslaagd, hoewel het op een aantal vlakken net een tikkie beter zou moeten zijn om er een 5 uit te gooien. Ook mag ik Panic!!!! niet. Al met al een erg goed album.

avatar van deagleking
Ben benieuwd, het eerste wat ik chek van The Roots, weet iemand waar ik het beste kan beginnen van alle platen die ze hebben uitgebracht??

hier denk ik .

avatar van deagleking
aii thnx ben net al even begonnen met luistere, morge nog een paar luisterbeurten

avatar van Reijersen
Het houdt maar niet op met The Roots. Ook deze cd is weer van hoog niveau en erg origineel. De raps zijn goed, de producties zijn goed. 4,5 verdiende sterren dus.

avatar van Chrisseh
deagleking schreef:

Het mooie van The Roots is dat, alhoewel hun 'sound' op hun albums wel herkenbaar blijft, ze altijd ontwikkelen. Alle albums klinken wel anders, maar typisch Roots.
Things Fall Apart is ook zeker het checken waard. (The Tipping Point ook, maar daar zijn de meningen meer over verdeeld). En Game Theory ook. ( )

avatar van Antie
Dit was mijn allereerste kennismaking met de roots.
Ongeveer 10 jaar geleden gekocht, toen had ik nooit gedacht dat
het 1 van mijn favorieten groepen ging worden.

Heb ze dan ook enkele keren live aan het werk gezien.
En vind ze live nog stukken beter.
Zal nooit de avond vergeten dat ze in den ab hun cd the "tipping point"
kwamen voorstellen.
En daarmee dat ik ook iedereen aanraad (die ook zo gebeten is door de roots ).
Om "The Roots Come Alive " eens te beluisteren.
De gemiddelde score dat ze hier op musicmeter geven ligt redelijk laag.
Maar zou er niet te veel op afgaan en toch de moeite doen om
eens te beluisteren.