Bill Withers - Still Bill (1972)

Soul
Label: Sussex

1. Lonely Town, Lonely Street (3:44)
  2. Let Me in Your Life (2:41)
  3. Who Is He (And What Is He to You)? (3:14)
  4. Use Me (3:48)
  5. Lean on Me (4:19)
  6. Kissing My Love (3:50)
  7. I Don't Know (3:06)
  8. Another Day to Run (4:39)
  9. I Don't Want You on My Mind (4:36)
  10. Take It All in and Check It All Out (2:39)
  11. Lonely Town, Lonely Street [Live] * (4:06)
  12. Let Me in Your Life [Live] * (4:16)
avatar van Harco
Use Me, wow.

avatar van Harco
Voor mij de beste soulzanger ooit.

avatar van Reijersen
Topalbum van Withers. Ja, alweer! Deze man maakt louter ijzersterke soulsongs met een laidback bluesy inslag. Ik ga geen hoogtepunten opnoemen want die zijn er alleen maar.

avatar van kemm
Ligt in de lijn van zijn debuut, zonder dat het Just As I Am Part II is geworden. Gewoon weer steengoede songs prachtig uitgevoerd.

Verplichte kost!

avatar van Pooiertje
Kissing My Love

avatar van heicro
Zijn latere werk is maar een slap aftreksel vergeleken met wat hij op dit album laat horen.
Het niveau van dit album (en van z'n voorganger) kun je gerust op een lijn zetten met het beste van tijdgenoten als Marvin Gaye, Curtis Mayfield, Isaac Hayes en Stevie Wonder.

avatar van jeroentjuhh
Niet alleen zijn voorganger, maar ook zeker de opvolger en het live-album uit 1973 zijn topalbums!

Dit is gewoon één van de beste platen ooit naar mijn mening, waarbij ik Use Me echt een geweldig nummer vind.

Bill was briljant in zijn beginjaren, zoals hiervoor al aangegeven verplichte kost!

avatar van Zoute Popcorn
heicro schreef:
Ik moet zeggen dat ik dit dan weer totaal niet te vergelijken vind met Marvin Gaye, natuurlijk doet het bij beide niet af van de kwaliteit!

avatar van Zoute Popcorn
Er zijn maar weinig albums die zo'n constant niveau hebben als deze, alle nummers zijn erg goed, jammer alleen dat er geen ECHTE toppers bijzitten...alsnog, een topalbum!

avatar van AOVV
Goeie plaat van Bill Withers, toch net wat minder dan het debuut, vind ik. Dat pakt me meer. Dit is zeker geen kopie daarvan, wat zeer verdienstelijk is. De muziek wordt naar mijn gevoel wat meer aangekleed, zonder al te veel af te wijken van het debuut. 'Lean On Me' kende ik al, dat is zo'n klassieker die iedereen wel kent, zeker?

avatar van essence
Yep, deze Bill Withers is onontbeerlijke in ieder zichzelf respecterende soulcollectie.
Heel laidback, heel goede songs en nagenoeg perfect gezongen.

avatar van zaaf
nieuwe aanwas gewenst! nooit vergeten mensen en youngsters ik weet zeker dat jullie een nummer als "what is he..." (net als ikzelf) geweldig vinden

avatar van FlyLo
Aanwas genoeg, ik moet alleen al kijken naar wie hier gereageerd heeft om dat te zien

Cured
Weinig reacties inderdaad hier; topalbum van Bill. Er zijn wel een paar nummers die ik zelf wat minder vind (ik houd meer van de 'mineur'nummers ben bijv. geen fan van Lean On me). Op zich een top soul album van een fantastische zanger. Zelf ga ik voor de opener, Use Me en bijv. Who is He.

avatar van zaaf
Cured schreef:

hahaha, ik schreef what is he, zeker te veel in het nummer gezogen en er een eigen lezing aan gegeven...

avatar van Supersid
Wow, dit is geweldig spul! Ik vind 'm nog net iets beter dan zijn veelgeprezen voorganger & debuut. Goe bezig Withers, ineens naar 4,5*

avatar van Niek
Ik vond deze aanvankelijk iets tegenvallen. Dat kwam eigenlijk omdat de toppers (Use Me, Who Is He en Lean on Me) me wat tegenvielen. Gelukkig zijn nummers als I Don't Know en Another Day to Run (waarvan het me een ongelofelijk raadsel is dat die geen - ja, nu één - voorkeurstemmen hebben) waanzinnig. Sowieso sterk slotakkoord. Ik draai het niet vaak, maar als het opstaat is het genieten .

avatar van iggy
Pracht plaat van Withers. Op deze weet hij met nummers te komen die weinig voor elkaar onder doen. Plus dat ik het muzikaal ook wat interessanter vind dan zijn debuut. Op zijn debuut wordt er naar mijn smaak iets te vaak (bijna puur) acoustisch gespeeld. Op deze krijgt Bills band een pak meer ruimte. Al of niet opgesierd met wat strijkers. Een acoustische Withers kan ik ook zeer zeker waarderen. Maar liever hoor ik hem als zijn band ook hun ding kunnen doen. Regelmatig weet gitarist Blackmon bijv de boel erg mooi in te kleuren met subtiel wah wah werk.
Bij nummers als Lonely Town, Lonely Street of Use Me Up enz swingt de band en Withers als een goed gevulde zwangere stevige tiet , HA, de pan uit. Ga daar maar eens de voetjes en het koppie bij stil houden. Dat gaat dus niet lukken. Maar ook zijn rustigere nummers zijn zeer te pruimen.

Still Bill is wat mij betreft een ware Soul KLASSIEKER !!