Gavin Friday - Adam 'N' Eve (1992)

Ierland
Label: Island

1. I Want to Live (6:35)
  2. Falling Off the Edge of the World (4:07)

met Maria McKee

3. King of Trash (5:18)
  4. Why Say Goodbye (5:33)
  5. Saint Divine (4:40)
  6. Melancholy Baby (3:48)
  7. Fun and Experience (5:16)
  8. The Big No No (4:40)
  9. Where in the World (4:08)
  10. Wind and Rain (5:34)
  11. Eden (3:00)
Deze haalt het helaas niet bij z'n voorganger, maar Falling of the edge of the world maakt hem toch de moeite waard.

Toch zijn nummers als I want to live en vooral King of trash zijn toch waanzinnige nummers. Wat een power!

avatar van Premonition
Deze plaat is veel electronischer. Meer synthesizer en minder piano dan zijn voorganger. Dat pakt in de meeste gevallen minder uit.
Hij was waarschijnlijk te druk bezig met de electronica uitspattingen van U2 op Zooropa. Daar schijnt Gavin Friday een behoorlijke invloed op gehad te hebben.

Ik vond de singels van dit abum wel erg goed. I Want To Live is wel mooier dan King Of Trash.

Gavin Friday valt voor mij in de categorie 'theatrale artiesten', een hoek waar ik ook een Marc Almond onder schaar.
Dit album is iets minder spannend dan Each Man Kills the Thing He Loves maar het mag er zeker wezen.
Opener I Want to Live doet wat dat betreft al wonderen. Het werd een bescheiden hitje en terecht.
Falling off the Edge of the World begint al wat donkerder en heeft ook wat meer drama in zich: doet het altijd goed bij mij. Vooral het orgeltje geeft er een lekker tintje aan mee en als ik dan ook Maria McKee op de achtergrond hoor kan mijn geluk niet op (ze doet ook mee op I Want to Live). Wel verdwijnt het donkere wat het aanvankelijk beloofde naar de achtergrond, maar ach ik klaag niet met Maria als vocaliste.
King of Trash laat een soort Bono-geluid horen en de U2-link is gemaakt. Het heeft ook wel een U2-sausje maar mooi dat Gavin het op zijn album heeft staan want het is een sterk nummer.
Why Say Goodbye doet me telkens weer aan Blur denken maar in dit geval moet ik dan zeggen dat Blur blijkbaar geluisterd heeft naar Gavin Friday. Een wat luchtig popnummer maar wederom een sterke.
Saint Divine klinkt ook toegankelijker en heeft iets zwoels in zich, een combinatie die je niet snel maakt met Friday. Ik kan het hier niet laten.
Op Melancholy Baby horen we dan eindelijk dat theatrale waar ook een Almond niet vies van is. Ik ben dat ook niet want ik beschouw het zeker als een van de betere nummers op dit album.
Fun and Experience heeft weer zo'n britpop-geluid wat ik ook in het al eerder genoemde Blur terug hoor. Poppy en vrolijk: het is wennen maar dat deed het al snel bij mij.
The Big No! No! is wat experimenteler en heeft leuke wendingen en Where in the World vind ik dan weer wat meer teruggrijpen naar het vorige album en klinkt wat meer 80's (ook al is het dat niet).
Het melancholische Wind and Rain bevat meer synths maar komt toch erg warm over. Ik vind dit zo'n typische albumsluiter en het had dan ook stuivertje mogen wisselen met Eden, een nummer waar ik nooit goed hoogte van heb kunnen krijgen.
Wat mij betreft leverde Gavin Friday met wederom hulp van The Man Seezer een sterk album af!

avatar van Snakeskin
het prachtige "i want to live" zet de toon voor een goede plaat.

Wat is 'i want to live' toch een zalig nummer

avatar van Snakeskin
"i want to live" was één van de betere singles die in het betreffende jaar uitkwamen om de verkoop van deze plaat te stimuleren

Het aantal singles dat uitkwam om de verkoop van juist deze plaat zal niet zo groot zijn geweest lijkt me...

Held schreef:

I want to Live blijft schitterend in ieder geval.

avatar van freakey
herman schreef:
....Dit is zijn debuut volgens mij. Wellicht wordt er een album van Virgin Prunes bedoeld?....

Ik denk eerder dat Gavin Friday & The Man Seezer - Each Man Kills the Thing He Loves (1989) wordt bedoeld....

avatar van Rudi S
Denk ik ook, Each man.. wordt toch algemeen als de start van zijn solo carrière gezien, dat gegoochel hier altijd met die benamingen

Ja, dat blijft een lastig punt. Al vraag ik me af in hoeverre je een album van twee mensen een solo-album kunt noemen? Maar goed, ik ken het album verder niet.

Ik bedoelde inderdaad "Each man kills......". Dat vind ik toch echt een Gavin Friday album.

Dat vind ik ook, Maurice Seezer werkte aan de eerste 3 albums van Gavin Friday mee, maar alleen op de eerste staat hij vermeld op de albumhoes als artiest.

avatar van brandos
Premonitionzegt:
Ja dat laatste betwijfel ik een beetje;.bij de voorganger was het verrassingseffect sowieso groter en die was stilistisch ook wel wat puristischer. Door het akoestische klankbeeld zat daar ook meer een "jaren dertig Berliner-sfeertje" omheen. Deze is poppier, 'glammier' / (nog) meer Bowie, terwijl het geluidsbeeld toch organischer blijft. Het is evenwel toch een volle plaat, geen achtergrondsmuziek maar wel met een soort rode draad van het volledig opgaan en verteerd worden door een geliefde. Eigenlijk vreemd dat ik hem niet zo vaak meer draai (maar dat doe ik ook niet met 'Low' van Bowie terwijl ik die wel waardeer) aangezien er toch geen ondermaatse nummers op staan.