David Bowie - Black Tie White Noise (1993)

Label: Arista

1. The Wedding (5:04)
  2. You've Been Around (4:45)
  3. I Feel Free (4:52)
  4. Black Tie White Noise (4:52)
  5. Jump They Say (4:22)
  6. Nite Flights (4:30)
  7. Pallas Athena (4:40)
  8. Miracle Goodnight (4:14)
  9. Don't Let Me Down & Down (4:14)
  10. Looking for Lester (5:36)
  11. I Know It's Gonna Happen Someday (4:14)
  12. The Wedding Song (4:29)
  13. Jump They Say [Alternate Mix] * (3:58)
  14. Lucy Can't Dance * (5:45)
avatar van Metal-D78
muzikaal doet het me af en toe denken aan Toto. Bijvoorbeeld in I know it's gonna happen someday. Voor het overige is dit een ontzettend kind van zijn tijd. Met name qua drumgeluid.

avatar van Stijn_Slayer
Onbegrijpelijk dat deze zo laag wordt gewaardeerd, terwijl Blackstar een gigantisch gemiddelde heeft. Qua sound en instrumentatie vind ik ze toch wel in elkaars verlengde liggen.

Misterfool
Stijn_Slayer. Ik snap waarom je zegt dat dit album in het verlengde ligt van Blackstar: danceritmes gecombineerd met jazzy saxofoonspel. Desondanks heeft de muziek op Black Tie,White Noise een sneller tempo .Ook vind ik de muziek een stuk gelikter en minder bezwerend. Desalniettemin is dit een redelijk ondergewaardeerd album van Bowie. Er staan toch een aantal verdomd mooie nummers op deze plaat!.

Ook ik begrijp die link. Heb in mijn review over Blackstar ook dit album genoemd.

Eens met bovenstaande zeker geen slecht album maar qua productie misschien net iets te gelikt om t een heel goed album te maken. Maar draai deze zeer regelmatig ook na al die jaren nog

avatar van Metal-D78
Misterfool schreef:

Me words exactly. Heb deze gisteravond ook weer even gedraaid. Redelijk album, maar haalt het niet bij Blackstar.

avatar van Zwaagje
Ik heb af en toe " Bowie-dagen" en vandaag kwam deze voorbij. Natuurlijk heeft hij betere platen gemaakt, maar deze verdient toch minstens een (ruime?) voldoende in mijn ogen. Vandaar de stem.

avatar van Cor
Cor
Er kwam weer wat bezieling terug bij Bowie, maar groots is het nog niet over de hele plaat heen. Hier en daar mooie flarden van jazzy pop en ritmische songs met prominente bassen. Beetje richting zoeken nog. Maar de weg terug was ingezet.

avatar van Minneapolis
Afgelopen weken ben ik wat voor mij nog onbekende Bowie albums aan het luisteren.
Ik zal wel raar zijn, maar ik vind 2 van Bowie's 3 minst gewaardeerde albums erg goed te pruimen. Eerst al Tonight, en nu ook Black Tie White Noise. Sterker nog, ik vind ze veel leuker dan het rijtje Diamond dogs, Lodger, Hours, Heathen en zelfs Heroes. Ja, ik durf..

Oké, de ritmes en sommige geluidseffecten zijn gedateerd, en Pallas Athena kan echt niet vind ik, maar de vele blazers, maar ook de wat soulfullere songs klinken mij juist erg lekker in de oren i.t.t. de de wat alternatieve rock sound (en ook zeker zangstijl) die Bowie op bovengenoemde genoemde albums laat horen.
Begrijp me niet verkeerd, voor mij komt dit ook een eind na de grote klassiekers als (Hunky Dory, Ziggy, Aladdin Sane, Young Americans, Station to Station, Low en Black star), maar voor een leuk bedragje wil ik de cd wel toevoegen aan de collectie. Ik heb ik het idee dat de meesten Bowie toch het liefst in de rock hoekje hadden gehouden (als het Hot space syndroom van de Queen liefhebbers?) Maar ik vind de grote stijlverschillen tussen de platen typisch Bowie, erg knap en heel verfrissend.

avatar van Lontanovicolo
Minneapolis schreef:
Maar ik vind de grote stijlverschillen tussen de platen typisch Bowie, erg knap en hele verfrissend.

Dat was voor mij persoonlijk één van zijn sterkste punten, dat jij deze leuker vind dan het jou genoemde rijtje zijnde Diamond dogs, Lodger, Hours, Heathen en Heroes is toch fantastisch ? Ieder het zijne

Het Looking for Lester is voor mij het favoriete nummer op deze

avatar van Minneapolis
Lontanovicolo schreef:

Het Looking for Lester is voor mij het favoriete nummer op deze

Ja, dat is ook zo.
Outside is de laatste trouwens die ik nog moet luisteren. Dat album heeft ook een sound die me erg bevalt, maar het is ook een plaat die ik net iets vaker moet horen (dat kan een groot pluspunt zijn, ik weet het nog niet). Weer heel anders dan Black Tie, maar de overeenkomst is het ontbreken aan het de theatrale (vaak wat dwars gezongen) glam rock, of hoe ik dat ook moet noemen.
Ik denk dat ik daar de meeste moeite heb bij een aantal door velen geroemde platen.

avatar van brandos
Minneapolis zegt:
en zelfs Heroes. Ja, ik durf..
Dat vind ik ook een (na verloop van tijd) wat overgewaardeerde plaat. Dat zwaarmoedige paste wel bij die tijd en zeker in combinatie met die plaats, maar doet mij nu nog maar zelden naar die plaat grijpen. Van deze plaat vind ik vooral de covers "I Know It's Gonna Happen Someday" en 'Nite flights' erg goed, alsmede de single 'Jump they say'. De bezieling was hier overtuigend aan het terugkeren. Ook interessant (en heel wat behaaglijker dan de instrumentale stukken van "Heroes") is de instrumental 'Looking for Lester". Hoewel Bowie het eens ambieerde is hier duidelijk te horen waarom hij geen Jazzman werd als Lester Bowie (maar een arty soort bluesman). Zodra zijn sax van de trompet van Lester overpakt doen nadrukkelijk de 'blue notes' hun intrede.