Stars of the Lid - And Their Refinement of the Decline (2007)

Electronic / Avant-Garde
Label: Kranky

1. Dungtitled (In a Major) (5:54)
  2. Articulate Silences Part 1 (5:24)
  3. Articulate Silences Part 2 (5:37)
  4. The Evil That Never Arrived (5:05)
  5. Apreludes (In C Sharp Major) (3:45)
  6. Don't Bother They're Here (10:10)
  7. Dopamine Clouds over Craven Cottage (5:55)
  8. Even If You're Never Awake (Deuxieme) (9:21)
  9. Even (Out) (4:52)
  10. A Meaningful Moment Through a Meaning(Less) Process (4:33)
  11. Another Ballad for Heavy Lids (4:33)
  12. The Daughters of Quiet Minds (13:22)
  13. Hiberner Toujours (1:49)
  14. That Finger on Your Temple Is the Barrel of My Raygun (5:04)
  15. Humectez La Mouture (5:31)
  16. Tippy's Demise (8:19)
  17. The Mouthchew (3:41)
  18. December Hunting for Vegetarian Fuckface (17:45)
Sietse
Luister hem anders gewoon eens als je in de bus zit ofzo...zul je merken dat het echt niet in de avond hoeft te zijn...

avatar van MJ_DA_MAN
Ik heb niet beweert dat ik nooit overdag of onder andere omstandigheden ambient luister . Maar als ik een album in het geheel goed wil beluisteren, wil ik het toch liever later de op dag doen. En tja in de bus, dan luister ik liever naar hiphop gezien het altijd zo'n herrie is in een bus. Zet je hem op maximum volume, en dan beginnen er opeens mensen vuil naar je te kijken .

Sietse
haha....heb ik nooit last van...zet hem ook nooit zo hard, nergens voor nodig.

avatar van titan
titan (crew)
Zo op het eerste gehoor is dit album helemaal niet zo bijzonder. Natuurlijk, het luistert prettig weg, maar er zit weinig afwisseling in de muziek en alle nummers trekken in hetzelfde kalme tempootje voorbij. In vergelijking met eerdere albums van Stars of the lid klinkt dit album ook behoorlijk toegankelijk, licht en opgewekt.

En toch, voor je het in de gaten hebt kruipt dit album onder je huid, vliegt de tijd ondanks het tempo voorbij, wil je hem daarna gelijk weer opzetten en ontdek je vervolgens weer zoveel dingen die je de vorige luisterbeurten nog niet waren opgevallen. Dat is knap en wat mij betreft zeker 4* waard.

zeer zeer fraai.

avatar van UndahCovah
is dit wel de originele cover? Ik zie em ALTIJD anders.
zo rechtstreeks van kranky. Zoek ook maar eens op Google. Ik ben voor een edit.

-KampF op het account van zn broertje.

Sietse
die jij post is idd de cover die op kranky staat en wat volgens mij ook de voorkant is.

Doorgegeven.

avatar van KampF
while the titles ("December Hunting for Vegetarian Fuckface," "That Finger on Your Temple Is the Barrel of My Raygun") show that even painstakingly constructing monolithic and harmonious sonic drones doesn't mean you have to abandon your sense of humor.

Grappig dat ik dit in een .nfo bestand vond.. Ik ga deze plaat nog kopen binnenkort, wel op CD. Nu Year Zero weer een beetje afgezwakt is maak ik weer ruimte voor deze plaat. Tot nu toe echt bovenaan in de lijst, en zal, als er niets beters komt in 2007, uiteindelijk op 1 belanden (voorspelling )

Sietse
die quote komt regelrecht van allmusic

heb het daar nl. zelf gelezen.

avatar van Starbuck
4.5

avatar van MJ_DA_MAN
Een zeer waardige opvolger van The Tired Sounds Of. Maar ook hier geldt: CD 2 is in mijn ogen veel mooier en beter dan CD 1.

Op die eerste CD is het (natuurlijk) wel allemaal mooi op veel momenten en goed verzorgd, maar het is me wat te eentonig af en toe en dat vond ik best jammer, al helemaal om zo een CD te beginnen. Voor een paar hoogtepunten zou ik enkel die CD een 3,5* geven.

Maar dan CD 2. Hier doen de mannen van SOTL waar ze goed in zijn: intens mooie, gevoelige en warme ambient maken waar je je ogen voor sluit en er compleet van geniet. Die strijkers zorgen ervoor dat het zo ongelofelijk diep gaat, echt briljante muziek. Voor deze CD zou ik absoluut een 4,5* geven.

3,5 en 4,5 is bij elkaar opgetelt een 8, dat delen wij door twee en dan komt er een keurige 4* als eindcijfer, die dus vooral te danken is aan CD 2. Na Copia van Eluvium is dit denk ik toch wel mijn favoriete plaat uit 2007 tot nu toe. Prachtig!

avatar van KampF
Stars of the Lid and Their Refinement of the Decline, waar begin ik? Het duo bestaande uit A. Wiltzie & B. McBride is na zes jaar terug gekeerd. The Tired Sounds of (2001) is de minimalistiche drone compositie waarmee het koppel zn bekendheid verwierf. Hun arsenaal: gitaren, strijkers, fluit, piano, en niet te vergeten effecten, effecten, en nog eens effectpanelen. Eigenlijk instrumenten waarmee je een klassiek stuk zou kunnen componeren, maar Stars of The Lid gaan anders te werk. Southern Records beschrijft het werk als "divine, classical drone without the tedious intrusion of drums or vocals". Drums en vocalen zijn niet nodig. Wat Stars of The Lid als geen ander brengt zijn drones waarmee ze soundscapes creeeren die de je ergens verweg laten in het universum. Tussen de sterren.

Wanneer de playknop is ingedrukt en And Their Refinement of the Decline start, ben je even in de ruimte van het niets. Hoewel 'ruimte' en 'niets' tamelijk abstract zijn geeft Dungtitled (in A Major) direct de invulling. Een spel volgt waarin SOTL bewijst dat ze ieder instrument weer paraat hebben. Vergeleken met The Tired Sounds of komt het geluid directer naar de voorgrond. Articulate Silences Pt 1 & 2 zijn een fris, helder en 'verlicht' stuk waarin het in- en uitfaden van de drones een belangrijke troef is. De hoge frequentie die de strijkers aan het eind van Pt 1 halen is een opmerkelijk lust voor het oor.The Evil That Has Never Arrived begint relaties hoog in frequentie, na 1:40 doemt zich een snerpend geluid op, een drone die op The Tired Sounds al vaker ten hore gebracht is. Ook deze drone duikt weer onder en is vervolgens een leidmotief in het complete oeuvre van dit lied. De ruimtereis gaat door, een diepere duik in het universum van Stars of The Lid waarbij je een toontje lager gaat. Apreludes, in C majeur & Don't Bother They're Here halen het tempo naar beneden en kneden het geluid tot een ietwat donker, doch warm geheel. De piano maakt een motief aan voor de fundering waarop Don't Bother They're Here gevest is.

In Dopamine Clouds Over Craven Cottage krijgen we te met een sample te maken van een voetbalwedstrijd. De titel refereert naar een Amerikaanse voetbal speler genaamd Brian McBride, die toevallig dezelfde achternaam heeft als McBride van SOTL. Deze McBride speelt voetbal voor Fulham FC, en de naam van de locatie? Craven Cottage. Dat als rand informatie. Een diepe drone die door merg en been gaat volgt. M'n bureau staat op trillen. Een track waarin de amplitude verminderd, en het totale nummer langzaam uitfade. Even If You're Never Awake (Deuxième) kent misschien wel het meest instrumentgebruik, ik meen zelfs een trompet te horen. Een lange rit dat zo in aanmerking kan komen voor een film of theaterstuk (wat niet?).Even Out; zie het als een gaswolk in de ruimte, de light version van Deathprod's Cloudchamber. Last but not least A Meaningful Moment Through a Meaning(less) Process wat direct heel emotioneel overkomt. Kalmte, rust en de klanken van een vredelievende piano. Zucht.

Of we nog niet genoeg gehoord hebben, er is nog een CD! Another Ballad for Heavy Lids is één van mijn favorieten van deze CD. Herhaling, het in- en uitfaden, dat blijft de beste troef die SOTL heeft. Geweldig. Na 2 minuten slaat dit nummer om naar een iets ingetoger stuk. Maar wat een klasse! The Daughters of Quiet Minds is wederom een topper. Hoe subtiel de strijkers in dit nummer het geheel ondersteunen, op het juiste moment invallen, wegvallen & ruimte maken voor de blaasinstrumenten... niets dan euforie! Op de 9:00 is de grondtoon zó diep dat mn speakers wederom op mn bureau aan het trillen zijn. Hiberner Toujours begint met een melachonisch strijkstuk dat mooi contrasteert tegen het 'frisse' geluid op de achtergrond. Kort maar krachtig.Tippy's Demise is als golf van hoge en lage frequenties die elkaar afwisselen door middel van subliem strijkergebruik. Véél strijkergebruik, dat maakt dit enzigs droevige nummer maar al te mooi. Na bijna twee uur verder te zijn kom ik nog langs het niet al te zeer spannende Mouthchew. December Hunting for Vegetarian Fuckface bied nog als laatste track een drone sessie aan van bijna twintig minuten, meer dan genoeg.

En zo komt er aan alles een eind. Hulde voor dit werk dat zes jaar na The Tired Sounds of completer, voller & gevarieerder overkomt. and Their Refinement of the Declineis geen concept-album, maar het vervolg van de zoektocht naar perfectie. SOTL ondertreept wedermaal het unieke geluid dat zij bezitten, en op dat geluid mogen ze trots op zijn.

Herhaling, herhaling, een begrip dat in de muziek al snel equivalent is aan 'saai' of 'eentonig', mits 'herhaling' goed gebruikt wordt. Stars of The lid en herhaling: de winnende troef.

Nog even en de 5,0* kan genoteerd worden. Zonder enige vorm van twijfel, de mooiste plaat van 2007 tot nu toe.

mooi hoor

avatar van Paalhaas
Ik vind hem vooralsnog toch echt minder dan The tired sounds of... Nadere uitleg volgt na wat meer draaibeurten.

khonnor
ik heb ca 2 maanden moeten wachten op mijn 3LP versie... maar, boy, dat was het wachten waard

wow

avatar van Nakur
Ik moet deze nog steeds eens aanschaffen. Op mp3 al zéér fijn

dix
wat je noemt een ongrijpbare plaat.

fastpulseboy
potverdikkie wat is dit toch goehoehoed....
brokje in den keel

avatar van we tigers
deze is voor mij nu officieel de plaat van het jaar geworden... wonderschoon werk waar volgens mij niets meer over heen gaat komen in de laatste paar weken.
Ik heb een half jaar deze plaat op de plank gehad. Gekregen in april op een tweetal recordables van een vriend, toen eens een keertje geluisterd, maar het deed me op dat moment niet zo veel en vervolgens belandden de twee schijfjes op een stapel naast de stereo met de bedoeling om later nog maar eens te luisteren.

dat duurde een beetje lang; van april tot oktober lagen ze daar... En toen half oktober ik op een vrijdagavond thuis kwam van mijn werk maar eens opgezet. En ineens viel het kwartje. En dat kwartje viel hard. Sindsdien heb ik weinig anders meer gedraaid (met uitzondering van een jazzalbumpje van de week...). De op het eerste gehoor eenvoudige muziek zit barstensvol en elke luisterbeurt kun je er wel weer wat uithalen. Lang geleden dat een album me zo lang heeft bezig gehouden. Met recht op nummertje 1 bij mij.

avatar van T.A.
Rare shit dit. Nog nooit iets van dit genre geluisterd. Ik dacht eerst, wtf is er met mn geluidskaart, is die stuk of zo.

T.A. schreef:

ff doorbijte
het loont

2,5 is te weinig

echt weer een mooie ambientplaat!!!!

prachtig......

avatar van c-moon
cc Luchtbal schreef:
Stars Of The Lid speelt op vrijdag 21 december in de schouwburg van cultuurcentrum Luchtbal te Antwerpen!!

Voor meer info: www.ccluchtbal.org

"user" cc de luchtbal is zeer duidelijk louter op de site aanwezig om evenementen die O toeval in CC DE LUCHTBAL plaatsvinden te promoten..... enkel bij albums van bands die er op treden prijkt telkens een gelijkaardig kort bericht, met ei zo na niets over de band of album in kwestie, maar voornamelijk reclame voor hun optreden in het CC.

Ik dacht niet dat dit de bedoeling was van Musicmeter.nl.
En ik dacht ook dat zulks eventueel in het forum "live" kan, maar ik lees bij de albums graag wat info over het album in kwestie...

****
over naar de muziek dan maar:

Als ik de reacies hier zo lees is dit een album dat ik zeker wil gaan uitproberen ! Ik meld me weer als ik het beluisterd heb

[quote]c-moon schreef:

ook wellicht handig dat heer of mevrouw eerlijk is in de meldingen:

Stars of the lid staan morgen, 21 december, in Utrecht --> Huis aan de Werf.

maar dit slechts ter info

InterZone

avatar van KampF
Ja, en ik ben er uiteraard.

cd gedownload....... en toen besteld! Wat een verschil Stars of the Lid op mp3 of de originele cd! Dit is geweldig en de allerbeste cd van het afgelopen jaar!

Luister en huiver....

avatar van Dreten Bukgat
waar halen jullie trouwens de lp-versies van dit soort albums? gewoon bij de platenboer? via internet bij de labels zelf? of zijn er gespecialiseerde online-shops waar je dit soort albums op vinyl kunt vinden?

_2M
Dreten Bukgat schreef: