Focus - Focus II (1971)

5. Focus II (4:03)
  6. Eruption (23:02)
85 BERICHTEN
avatar van hmaeghs
Morgenavond spelen ze in Perron 55 in Venlo. Ik heb al een afspraak met Thijs van leer voor een interview (www.redroosterradio.nl. Het schijnt een hele toegankelijke man te zijn.Ben benieuwd.
Deze gaat mee om gesigneerd te worden.

avatar van B.Robertson
Heb ze drie keer gezien, de laatste keer beviel me minder want dat was zonder Pierre van der Linden want die speelt ook nog in Brainbox. Na afloop kan je een praatje met de band maken en ik heb hun laatste albums daar eens gekocht en laten signeren, achteraf gezien niet hun beste werk. Thijs van Leer gaat wel eens tussen het publiek zitten als de rest het nummer Harem Scarem zit te rekken, Thijs van Leer is een heel ander persoon dan Jan Akkerman. Die heb ik nog nooit zien signeren.

avatar van hmaeghs
Wat betreft het signeren, een anekdote: Een vriend van me is het gelukt om dit album te laten signeren door Jan Akkerman. Jan deed dat met een vloek (zal niet citeren ) en een grijns, vol op het hoofd van Thijs van Leer.

avatar van Stijn_Slayer
Akkerman heeft het als hij nummers van Focus speelt ook over 'afdeling georganiseerde misdaad'.

avatar van B.Robertson
Zit gitarist Niels van der Steenhoven nog in de band? Gitarist nummer zoveel die alles van me naspeelt, aldus Akkerman eens in de Leeuwarder Courant. Als Pierre van der Linden meespeelt heb je best een mooie avond, dat maakt het wat authentieker dan alleen Thijs van Leer met wat onbekendere muzikanten.

avatar van Stijn_Slayer
Heeft Akkerman ook wel gelijk in. Ik heb die dvd van ze in Amerika, omdat die erbij zat in de set. Dan zijn de beelden van 1971-73 toch wel andere koek. Nieuw werk van Focus vind ik echt helemaal niets aan.

Ik vind Akkerman solo sowieso nog wat interessanter en veelzijdiger dan Focus.

Hier in de provincie wordt altijd een beetje denigrerend gesproken over ''Thijs van Leer, die in de kerk van Lathum speelt''. Geen idee of dat terecht is. Heb minder met van Leer, al heb ik wel Introspection I en II (die ik goed vind). Vind het een beetje krampachtig hoe hij Focus levende probeert te houden (ook in de seventies na het vertrek van Akkerman en vd Linden).

avatar van B.Robertson
Dat nieuwe werk van Focus viel me achteraf gezien tegen al wordt "Focus 8" best wel hoog gewaardeerd op Progarchives.
Jan zijn solowerk verzamel ik zo veel mogelijk. Van Thijs van Leer is "Introspection" haast wel verplichte kost, de eerste twee delen dan.
Jan grijpt minder op Focus terug dan Thijs van Leer dat doet. Akkerman speelt "Sylvia" en" Hocus Pocus" als vaste prik en put verder rijkelijk uit solowerk, hij heeft wel altijd een goed woord voor zijn samenwerking met Kaz Lux over.
In ieder geval: Focus/ Thijs van Leer verkoopt shirtjes met de opdruk "Moving Waves" , Jan Akkerman hoeft niet onder de Focus vlag te varen en doet lekker eigenzinnig zijn eigen ding, met de laatste jaren als concessie tegenover het publiek een extra blok Focus, maar wel met een eigen draai eraan.

avatar van hmaeghs
Jan Akkerman, Thijs van Leer, het zijn twee totaal verschillende persoonlijkheden, met ieder een andere kleur. Niet beter, wel anders. De teaser versus de pleaser. Gisteravond hoe dan ook genoten van een mooie Focusshow in Venlo, met op gitaar een virtuoze Menno Gootjes en op drums niemand minder dan ...Pierre van der Linden. En die was briljant; wat een techniek!
Voorafgaand hadden we een interview met de sympathieke Thijs van Leer, die in tegenstelling tot ome Jan nog wel een waarderend woordje over heeft voor zijn oud-collega. Gepassioneerd vertelde hij over zijn muziek. Hoe de meeste songs 's nachts ontstaan, tussen 4 en half 7 aan de vleugelpiano thuis. Volgende week zondagavond tussen 19 en 20 uur zenden we het volledige interview uit.

avatar van echoes
Heb Focus verschillende keren gezien de afgelopen 10 jaar. Never a boring moment en altijd topklasse. De terugkeer van Pierre was iets waar ik niet op had durven hopen. Wat een aanwinst is die man! Echt een genot om naar te luisteren. Hun laatste DVD "Live in England" is ook zeker de moeite waard in de bezetting Thijs, Pierre, Niels en Bobby al was het alleen al voor Pierre's drumwerk (maar wil de andere drie niet tekort doen, die spelen ook fantastisch). Ik heb de huidige bezetting met Menno Gootjes nog niet gehoord/zien helaas. Ben wel erg benieuwd.

Heeft Focus zonder Jan bestaansrecht? Absoluut! Ik vind zeker niet dat Thijs krampachtig probeerd Focus in leven te houden. Die man vind het gewoon heerlijk om z'n ouwe muziek te spelen en daar op voort te borduren (Camel is ook zo'n voorbeeld. Al decennia de Andrew Latimer project en zo zijn er nog vele voorbeelden). Origineel? Neen, maar dat geeft niks. Voegen de nieuwe Focus platen wat toe? Niet echt, maar "New Skin" is een fantastische plaat met geweldige songs en melodieen. Ben erg benieuwd naar nieuw werk wat er schijnbaar aan zit te komen.

Deze plaat is wel een mijlpaal in de Nederlandse muziekgeschiedenis. Van ongekend hoog nivo.
Overigens staat op die DVD "Live in England" een integrale uitvoering van Eruption.

hmaeghs schreef:

Heb ooit gelezen dat Thijs van Leer Jan Akkerman drie keer heeft gevraagd of hij mee wilde doen aan de reünie. Hij kreeg drie keer 'nee' als antwoord en gaat het geen vierde keer vragen. Ik zie 't niet meer gebeuren en daar treur ik ook eigenlijk niet om. Wat doet Cyril Havermans eigenlijk tegenwoordig? Hij heeft ook nog twee toffe solo albums gemaakt (met wat hulp van zijn collega's uit Focus).

Offtopic, maar nu ik toch bezig ben: voor de laatste reünie van Brainbox is Akkerman naar eigen zeggen niet gevraagd, maar anders had hij ook geweigerd.

Stijn_Slayer schreef:
Wat doet Cyril Havermans eigenlijk tegenwoordig? .

Hij schijnt nog steeds actief te zijn, nu met de band Three Pianos met de broers Paul en Tim Krempel.

Thijs van Leer leverde in 1984 nog een gastbijdrage op Akkerman zijn album "From the Basement". In 1985 namen ze het album "Focus" op, onder hun eigen namen.
In 1990 was er nog een reünie voor het tv-programma "Goud van Oud" met naast Akkerman en van Leer Bert Ruiter en Pierre van der Linden, staat wel ergens op YouTube.

echoes schreef:
Ben erg benieuwd naar nieuw werk wat er schijnbaar aan zit te komen.

We hebben ook nog met gitarist Menno Gootjes gesproken. Hij vertelde dat de nieuwe plaat wat meer richting de oude focussound ging en vooral ook de fans van het eerste uur zou kunnen aanspreken.

Stijn_Slayer schreef:

Heb ooit gelezen dat Thijs van Leer Jan Akkerman drie keer heeft gevraagd of hij mee wilde doen aan de reünie. Hij kreeg drie keer 'nee' als antwoord en gaat het geen vierde keer vragen. .

Klopt, en dit werd nog eens herhaald in mijn gesprek met Thijs afgelopen zondag. Wat me - los hiervan - verder is bijgebleven, is dat Thijs een enorm gedreven muzikant is die vol passie en vuiur over zijn muziek praat. Ik heb totaal niets gemerkt van een uitgebluste muzikant die krampachtig vasthoudt aan 'oude muziek'. Integendeel zelfs.

avatar van Stijn_Slayer
Ik geloof ook wel dat hij er plezier in heeft, maar nieuwe wegen heeft hij al in geen jaren meer ingeslagen. Op dat soort muzikanten ben ik op een gegeven moment uitgekeken.

Neemt niet weg dat ik zijn vroege werk absoluut respecteer. Akkerman en van Leer hadden samen een uniek geluid. Een geluid dat je direct herkent. Heb 't er eens met een vriend over gehad (geschoolde muzikant), maar hij kon ook niet echt een exacte (muzikale) reden aanwezen. Samen kwamen we tot de conclusie dat Focus altijd droevig en vrolijk tegelijk klinkt.

Een mooie combinatie.

Fedde
Beste Focus-album (tot nu toe). Janis is mijn favoriet: onvoorstelbaar fraaie compositie van Jan Akkerman. Jan en Thijs konden het hier goed met elkaar vinden. De harmonie straalt er vanaf. Van tweestrijd nog niets te merken. Die kwaliteit hoor je ook in Le Clochard en het breekbaar gezongen Moving Waves. Bij Focus II moet ik nog steeds even slikken.

En dan de B-kant: Eruption, prachtig samengesteld nummer, met de bijdrage van Solution's Tom Barlage: Tommy. De kortere live-versie op At The Rainbow (1973) is nog iets spannender. En dan is er nog Hocus Pocus natuurlijk,. geen kwaad woord daarover, maar ik skip dan even door.
Maar goed, daar valt mee te leven.

avatar van spoiler
Vorige gekocht op ouderwets vinyl uit 1971. Even schoongemaakt>>>>>>en wat een prachtplaat zat er onder dat stof verborgen!!!
Ik ben zelf uit '71 en moet nu pas dit moois ontdekken!!

avatar van paulmccuytney
Ik heb Focus 1 keer zien optreden in september 1971 bij een openluchtconcert tijdens de Bevrijdingsfeesten in Eindhoven. En dat werd voor mij persoonlijk een waanzinnig en onvergetelijk optreden en zat er ook meteen een leuke anekdote aan vast. De groep had toen net een flinke hit te pakken met het "jodel"nummer Hocus Pocus, dat uiteraard tijdens dat concert gespeeld werd. Maar laat nu net uitgerekend tijdens die uitvoering een van Jan Akkerman's snaren kapot gaan. Thijs van Leer loste dit echter vakkundig op, door net zo lang door te blijven jodelen totdat die snaar gerepareerd was. En dat alles nam langer dan 5 minuten in beslag, dus kun je nagaan.
Dit komische gebeuren maakte toen zoveel indruk op mij, dat de volgende maandag op school dit liedje steeds in mijn hoofd bleef hangen. Zo erg zelfs dat ik tijdens de lunchpauze in het bijzijn van mijn meeste klasgenoten zelf Thijs van Leer begon te imiteren met zijn gejodel. En dat had ik achteraf dus beter niet kunnen doen . De gehele klas kwam niet meer bij van het lachen en werd ik onbedoeld gebombardeerd tot superster. Talloze verzoekjes heb ik gekregen om dit te herhalen, maar uiteindelijk heb ik de boot toch maar zoveel mogelijk afgehouden. Maar wanneer ik dit nummer op de radio voorbij hoor komen, moet ik bewust of onbewust terugdenken aan dit hilarische voorval van inmiddels bijna 43 jaar geleden.

avatar van titan57nl
Mooie van Focus was natuurlijk ook de humor en madness in hun spel. (complete vrijheid) YouTube - Focus - Hocus Pocus Live '73

WPE
Wat valt er nog te zeggen over dit album? Ik heb Jan Akkerman verschillende malen live gezien, zelfs in de jaren 80 met Solution. Blijft altijd een feest om hem te horen spelen. En hier, op Focus II wordt er lustig op los gespeeld, ook uiteraard door Thijs. En in tegenstelling tot hun debuutalbum is dit een verrassend origineel album, dat blijft boeien. Een Nederlands product waar we trots op mogen zijn...

avatar van gigage

Thijs van Leer heeft een duit in het zakje gedaan bij royal-philharmonic-orchestra-plays-prog-rock-classics en wel bij Focus II

Ozric Spacefolk
Wanneer ik deze op zet, merk ik wel dat ik Hocus Pocus een beetje zat begin te worden.
Ik houd ook (denk ik) niet van dat type rock-gitaar geluid. Wat bijvoorbeeld Deep Purple ook deed.
Ik houd denk ik meer van het smaakvolle van bijvoorbeeld Andy Latimer, Mike Oldfield of David Gilmour.

In elk geval is er meer dan alleen Hocus Pocus wat de bent brengt. Zo is het gitaarspel op Le Clochard erg mooi. Mijn favoriet blijft toch Janis.

avatar van Aproxis
Ozric Spacefolk schreef:

Ik merk bij Hocus Pocus vooral dat ik de snellere live-versie beter kan waarderen. Vooral de versie destijds bij Oprah in het programma. Maar ik snap wel wat je bedoelt bij Hocus Pocus. Ik begin me er ook een beetje aan te irriteren ofzo. Het gitaar geluid stoor ik me dan weer niet aan, ik kan een album als 'Red' van King Crimson ook prima verteren.

Ozric Spacefolk
Aproxis schreef:

Eén van de weinige King Crimson platen die ik hoog heb zetten. Al ben ik het soms ook erg zat. Haat-liefde zeg maar.

avatar van Aproxis
Ozric Spacefolk schreef:

Voor mij voornamelijk Red en In the court, maar dat kon je misschien al zien aan mn avatar. Al vind ik de cover ook gewoon grappig. Heb je al naar m'n tip geluisterd btw? Hele album staat op youtube..