Kings of Convenience - Quiet Is the New Loud (2001)

Noorwegen
Label: Source

1. Winning a Battle, Losing the War (3:54)
  2. Toxic Girl (3:09)
  3. Singing Softly to Me (3:09)
  4. I Don't Know What I Can Save You From (4:37)
  5. Failure (3:33)
  6. The Weight of My Words (4:07)
  7. The Girl from Back Then (2:29)
  8. Leaning Against the Wall (3:18)
  9. Little Kids (3:46)
  10. Summer on the Westhill (4:33)
  11. The Passenger (3:13)
  12. Parallel Lines (5:11)
  13. Manhattan Skyline * (4:17)
  14. Envoy * (3:10)
  15. Once Around the Block * (2:23)
Lekkere 'niets-aan-de-hand-muziek', voor op een warme zondagmiddag (of een iets frissere dinsdagavond/woensdagnacht).

3m5*

JustaRascal
Woah, hier werd ik heel rustig van.

avatar van berghti
Tijdloos

avatar van douwens
Asjemenou! Simon and Garfunkel are back in town!

avatar van Lennonlover
Het begin is zeer mooi en erg veelbelovend voor de rest van de plaat. Maar hij zwakt naar het einde toe toch wel een beetje af. Spijtig.

Ravenous
Failure

Het is weer (bijna) herfst dus hij kan terug de cdspeler in

avatar van fluidvirgo
Gevolgd door het nieuwe album....

kkriz
Door de Simon and Garfunkel-vergelijkingen ook maar eens geprobeerd... maar dit komt niet eens in de buurt. Ja, qua tweede stem misschien, maar verder is het gewoon saai eigenlijk. Maar wie weet groeit ie nog...

Nee niet saai.. Heerlijk. Zou niets aan de hand muziek kunnen zijn maar toch klinkt dit tegenstrijdig met alle slechte niks aand hand muziek die op de markt te vinden. Kings of Convenience zet een heel vernieuwend geluid neer vernieuwend vanaf de eerste plaat. Daarna verbazingwekkend genoeg gelukkig niet meer.

avatar van Niek
Niet spannend genoeg deze plaat voor mij. En daarmee bedoel ik niet te rustig, want ook rustige muziek kan heel spannend zijn. Er zitten leuke nummertjes tussen maar het merendeel is mi identiteitsloos.

Vind dit persoonlijk ook de minste van hun albums. De nummers zijn hier minder sterk en het geluid bij de overige twee albums is ook veel mooier/sfeervoller dan bij deze.

Het geniale zit hem in de gitaarmelodieen: de gelaagdheid in bas- en hoge tonen en dan ook nog meerstemmige zang. En zo raak hoor je het zelden. Ik luister eigenlijk zelden naar Simon & Garfunkel omdat ik hun oude werk net even te simpel vind, hoewel ook meerstemmig.
Maar dit plaatje beluister ik al 9 jaar met veel genoegen.

avatar van rolandobabel
het grappige is dat dit een van de eerste cd's was van de 00s, die veel aandacht kreeg. Een nieuwe hype, akoestische nummers, samen met Turin Brakes en I am kloot, er is ook een verzamelcd uitgebracht, met de naam quiet is the new loud. Ik dacht echt dat dit de toon zou zetten voor het decennium, maar achteraf bleek het deels een hype, maar wel een hype met een aantal leuke bandjes......

(by the way; het was meer Ladytron en the Strokes die aan zouden geven waar het decennium heen zou gaan, alhoewel er wel een behoorlijk gat zit tussen Ladytron's eerste en MGMT, La Roux, Crystal Castles)

avatar van Broem
Hoorde het nummer Little Kids afgelopen week toevallig voorbij komen. Oren gespitst. Wat een mooi klein liedje is dat. Wonderschoon. Inmiddels wat albums binnen van deze tot nu toe onbekende Noorse band. Klinkt erg goed. Mooie stemmige indie folk nummers. Geeft het album nog even wat meer tijd maar een dikke voldoende gaat het zeker worden. Ben benieuwd naar het overige werk.

avatar van blur8
Goede start ter kennismaking. albums uit 2004 en 2009 zijn nog beter.

avatar van Shelter
het probleem met KoC voor mij is dat ik geen album van het ander kan onderscheiden.
Het klinkt vrijwel hetzelfde allemaal met een duidelijke knipoog naar Simon & Garfunkel.
Elke keer als ik een nummer hoor denk ik ah KoC, leuk...maar het is nooit ah KoC wat een gewelidg nummer

Shelter schreef:

Jammer voor jou dan;). Ik kan de nummers per album prima onderscheiden, qua sound en instrumentarium zit er zeker wel verschil in. Maar uiteraard heb je gelijk dat het veel overeenkomsten heeft onderling. Maar dat vind ik totaal niet erg; alle drie heerlijke albums vol met prachtige nummers (hoewel ik deze eerste plaat de minste vind). Benieuwd of ze nog met nieuw werk gaan komen.

Joël-Toto schreef:

Heb ik goed nieuws voor jou, ze hebben 4 albums...
Wellicht dat het nieuwere werk er al was maar dat je die gemist hebt?
Klinkt weer hetzelfde, dus in jouw geval weer prachtige nummers hahaha

avatar van VanDeGriend
Shelter schreef:
Heb ik goed nieuws voor jou, ze hebben 4 albums...
Mwah, dat ligt er maar aan wat je mee telt. Dat zogenaamde eerste album is vrijwel in zijn geheel terecht gekomen op de daarop volgende platen en een remix cd tellen we sowieso niet mee

avatar van Shelter
ow ok, ik heb het geprobeerd Joel...

Haha, ik telde de eerste niet mee nee.
De laatste is wel wat anders, gezien het feit dat drums niet aanwezig is op dat album. Desalniettemin m'n favoriet. Opvallend aangezien ik zelf drum.

avatar van paddy pipedown
Eerste vijf nummers zijn van een zeldzaam hoog niveau.
Ik kan dit jaren na dato nog draaien; dit is tijdloos.
Met name I Don't Know What I Can Save You From en Failure zijn evergreens.

avatar van Supersid
Spaarzame kwaliteitsmuziek, lange tijd een absolute favoriet geweest (en 1 van m'n meest uitgeleende platen). Het is nog stééds een favoriet, maar was 'm de laatste tijd wat uit het oog verloren. Dat is jammer, daar ga ik de komende tijd weer verandering in brengen, en dat zou U ook moeten doen. Aanrader voor de meerwaardezoeker in minder...

Ter ere van dit album (en bijbehorend boek) spelen ze eind volgende maand in Utrecht!

Dank voor de hint Vredenburg WO 29 april,
kaartverkoop vanaf 12 maart.

blur8 schreef:

Dank voor de hint Vredenburg WO 29 april,
kaartverkoop vanaf 12 maart.

Binnen no time uitverkocht, maar ik heb gelukkig kaartjes weten te bemachtigen!

Joël-Toto schreef:
Binnen no time uitverkocht, maar ik heb gelukkig kaartjes weten te bemachtigen!

Veel luistergenot, ik heb geen kaarten, moet het doen met de herinnering van 2 jaar geleden in Paradiso..

avatar van LucM
Van dit Noors duo kende ik nog Toxic Girl maar onlangs heb ik (dankzij MuMe) hun albums aangeschaft. De vergelijkingen met Simon & Garfunkel zijn inderdaad niet ver weg, alleen was dit legendarisch duo (Paul Simon) compositorisch scherper en pakkender. Maar Kings of Convenience kan eveneens fraaie duozang voor de dag brengen. Bovendien is het - mede door de sobere productie - een ontspannend en tijdloos album die het best gedijt 's avonds.

avatar van Twinpeaks
Lekkere plaat hoor . Ooit opgepikt bij de kringloop voor weinig. Bij een mooie schemerige middag en een lekker drankje gedijt dit best. geen hoogvlieger maar uitermate relaxed en kundig. 3 en halve ster kan ik er wel aan kwijt .

avatar van Don Cappuccino
Ook ik heb deze vorige zomer voor 50 cent op CD bij de Kringloper gekocht en ik draai deze graag. Heerlijk warme plaat met fijne gitaarpartijen (smaakvol gebruik van licht jazzy bossanova-achtige akkoorden) en subtiele instrumentatie. Op de een of andere manier moet ik vaak denken aan het meer ingetogen werk van Motorpsycho in de jaren '90 en begin '00, maar dan als de leden van die band echt konden zingen en een Simon & Garfunkel-achtig gevoel voor harmonieën hadden. Ik ga zeker nog meer platen van Kings of Convenience checken.