Arcade Fire - Neon Bible (2007)

4,01

Canada
Rock / Pop
Label: Merge

1. Black Mirror (4:13)
  2. Keep the Car Running (3:29)
  3. Neon Bible (2:16)
  4. Intervention (4:19)
  5. Black Wave / Bad Vibrations (3:57)
  6. Ocean of Noise (4:53)
  7. The Well and the Lighthouse (3:56)
  8. (Antichrist Television Blues) (5:10)
  9. Windowsill (4:16)
  10. No Cars Go (5:43)
  11. My Body Is a Cage (4:47)
829 BERICHTEN 15 MENINGEN
avatar van henk01

Klinkt veelbelovend. Heb m inmiddels binnen. Moet er nog wel aan beginnen want er is zoveel de laatste tijd

Zeer de moeite waard Henk.

avatar van Julian McArthur

Arcade Fire is een van die bands die ik een warm hart toedraag. Lekker avontuurlijk zonder het concept "song" uit het oog te verliezen. Heerlijke melodieën en mooie arrangementen.

avatar van Hanszel
Zag dat ik deze nog geen score had gegeven. Hoewel ik alles van AF zeer goed te pruimen vind, heb ik eigenlijk met allemaal een 'ik moet het nou eenmaal goed vinden want het IS zo goed' gevoel maar niet echt vanuit mijn hart. Begrijpt men wat ik bedoel? Fijn.
Maar vanmiddag zat ik in de trein en kwam deze tegen op mijn telefoon/multimedia-apparaat en zette 'm maar eens op. Guess what? Ineens viel er een hele emmer met kwartjes! Verbaasd dat ik deze plaat kennelijk al zo vaak heb gehoord (op 't werk, thuis) dat ik 'm echt wel ken maar tot vanmiddag niet beseft had wat voor een meesterwerk dit eigenlijk is! En dat volkomen nuchter ook nog

Hierbij mijn score: Vanuit het niks ineens 5* erbij! (helaas deed het niks met het totaalpunt, nog steeds 4,01)

Deze heeft de tand des tijds niet echt doorstaan, de band vergallopeert zich hier nogal in een overdaad aan bombast.

Titmeister schreef:

Moet je nog minstens een jaar wachten, voor je dat écht zinvol cultuurfilosofisch onderbouwd kunt zeggen. In één decennium is de zgn ästhetischer Distanz daarvoor gewoon te gering. En bombast is sowieso overdaad, dus taalfilosofisch kan je wel abs gebruiken.

Hij zegt: "...overdaad aan bombast." Een overdaad aan overdaad is heel wel mogelijk. Zoals men op een overdreven manier kan overdrijven of op een niet-overdreven manier.

Lekker album, wat mij betreft. Ik onthoud me nog even van stemming, omdat ik het album nog niet goed genoeg. Wat ik er in ieder geval vast over wil zeggen is dat ik het album niet kan uitzetten, als ik eenmaal ben begonnen met luisteren. Dat heeft te maken met een bepaalde verwachting die wordt gewekt door spannende en afwijkende songstructuren, maar ook door wat ik van de andere albums van Arcade Fire gewend ben.

avatar van Frenz
Welke stem, welke asociatie heb ik nou bij Keep The Car Running? Ah, tuurlijk: Ian McCulloch

avatar van Lightbloom
Heerlijke plaat. Met als topnummer Ocean of Noise.

avatar van Funky Bookie
Mmmmm, ik begrijp de "hype" rond deze band nog niet helemaal.
Ik hoor wat Kensington-achtige bombast gecombineerd met het geluid van Editors.
Ik vind het niet heel slecht,maar de hoge score snap ik nog niet helemaal.

avatar van FRNKY
Ik denk inderdaad dat Arcade Fire de sound van Kensington en Editors als uitgangspunt genomen heeft voor dit album.

avatar van Frenz
AF is één van de bands die ik pas ontdekt heb na mijn 'dark decennium': mid jaren '90 verloor ik me in carrièrre, gezinnetje en vergat ik eigenlijk wie ikzelf was. Daarmee verloor ik ook mijn passie voor muziek. De finaciële crisis (en zelf vrijwel alle materiële zaken kwijtraken) was nodig om me te doen inzien wat er werkelijk belangrijk is en muziek is er één van. Ik moest veel inhalen, veel bijspijkeren, stel je voor: In Rainbows ontdekte ik pas in 2010 ofzo.

Nu dalen de stofwolken neer, het muzikale kaf wordt van het koren gescheiden en in die contouren rijst AF op, zeker Neon Bible (met Funeral heb ik nog steeds een haat-liefde verhouding).

Frenz met een beetje historische kennis had je geweten dat na The Dark Ages De Verlichting komt en was je met de Neon Bible beter uitgeweest in plaats van met die valselijk lokkende regenboog waarvan iedereen maar blijft denken dat aan het eind ervan een pot met goud te vinden is.

Suburbs kan je denk ik ook wel hebben, meer Reflektor zal je meer moeite kosten

Probeer 'ns zoiets als dit Hood - Cold House (2001)

avatar van Franck Maudit

Mjuman schreef:

Zelden las ik een zin die meer waarheid bevatte.

avatar van Frenz
Suburbs & Reflektor ken ik, maar te oppervlakkig, gaan we uitdiepen

Misschien is Renaissance wel de juiste terminologie in mijn geval, met de Verlichting worstel ik nog steeds (geen knipoog)

Als altijd wordt de tip hogelijk gewaardeerd, hopelijk waardeer ik de muziek ook.

avatar van ElPatron
Dit album van AF is in mijn opinie meer een album wat moet groeien dan Funeral en The Suburbs. Wat Funeral en The Suburbs betreft is het 'gewoon' zwart/wit: je houdt ervan of niet. Deze vergt meer luisterbeurten om in te kunnen dalen; komt door de barokke inslag en dito gebruik van het klassiekere intrumentarium, waaronder het orgel..... Vooralsnog 3.5 sterren van mijn zijde!

avatar van ElPatron
Frenz schreef:

You're my musical brother; ik ben 53 en mij verging het net zo: vanaf 1990 serieus 'an die Arbeit' om vervolgens het muzikale spoor bijster te raken.... Pas vanaf 2010 de 'schade aan het inhalen'. Arcade Fire behoort tot een van de vrijwel laatste bands waarmee ik de schade heb ingehaald - beluister heden al hun albums, waarvan Neon Bible de recentste is!

avatar van Frenz
Mooi man, ElPatron, en je weet, beter ten halve gekeerd....

avatar van pmac
Ik had hier nog niet op gestemd zie ik. Een prima opvolger van Funeral. Het geluid ljjkt hier meer bepaald door new wave wat wel weer mooi is. In elk geval geen herhalingszetten. Het bombastische spreekt me minder aan. Maar er staan ook juweeltjes op. Black wave, Ocean of noise om maar eens wat te noemen.