Arcade Fire - Neon Bible (2007)

Canada
Rock / Pop
Label: Merge

1. Black Mirror (4:13)
  2. Keep the Car Running (3:29)
  3. Neon Bible (2:16)
  4. Intervention (4:19)
  5. Black Wave / Bad Vibrations (3:57)
  6. Ocean of Noise (4:53)
  7. The Well and the Lighthouse (3:56)
  8. (Antichrist Television Blues) (5:10)
  9. Windowsill (4:16)
  10. No Cars Go (5:43)
  11. My Body Is a Cage (4:47)
avatar van Ronald5150
Arcade Fire maakt muziek dat niet direct mijn voorkeur geniet. Maar ik sta open voor nieuwe ontdekkingen. "Neon Bible" laat in ieder geval rijke arrangementen horen met her en der bombastische orkestratie. Dat Arcade Fire een band is met de nodige kwaliteiten is me wel direct duidelijk. De liedjes zijn mooi opgebouwd en ook de teksten zitten prima in elkaar. Ik vind het dan ook zeker geen straf om naar te luisteren. Mijn smaak is het echter niet, dus heel vaak zal ik "Neon Bible" niet opzetten. Maar als die dan zo nu en dan in de shuffle voorbij komt, heb ik ook nergens de neiging om te skippen.

Maar hoe kan Neon Bible dan bij jou in de shuffle komen, als het niet je smaak is?

avatar van Ronald5150
west schreef:

Bij mij is er een verschil tussen niet mijn smaak en slecht. Slechte muziek luister ik niet, althans niet nadat ik heb vastgesteld dat ik het slecht vind. Die muziek gaat dan ook direct van mijn iPod. Ik beoordeel "Neon Bible" met drie sterren. Slecht vind ik het dus niet. Mijn smaak ook niet, maar er zijn wel degelijk elementen die ik genietbaar vind. Albums dat ik waardeer met drie sterren of hoger laat ik op mijn Ipod staan en kunnen dus theoretisch voorbijkomen in de shuffle. Zo raar is dat dus niet.

Ok. Bij mij blijven ze in de 'rotatie' als ze minimaal 4,0* (na een tijdje) hebben. Vandaar ons verschil.

avatar van IllumSphere
Wat is My Body Is a Cage een verschrikkelijk goed nummer. Na het bombastische stuk moeten ze me toch echt even oprapen.

IllumSphere schreef:

Die heb ik recent ook "herondekt", net als Black Wave / Bad Vibrations en dan vooral het Bad Vibrations gedeelte. Heerlijk intens.

avatar van lennon
Op aanraden van 2 muziek vrienden Funeral en suburbs geluisterd, maar dat kon me (nog) niet zo bekoren) Dit album echter wel!

Intervention is geniaal met dat orgel!!

Ik heb deze plaat helemaal donkergrijs gedraaid, en inderdaad: Intervention met orgel is briljant! Ik geloof trouwens dat dit nummer in een kerk is opgenomen en nog een paar nummers van deze plaat. Een kerkorgel dus.

Edit: Het blijkt de Petite Église in Farnham, Quebec te zijn. Een groot deel van het album is hier opgenomen.

avatar van Fathead
Even de loftrompet afsteken over het drieluik Intervention - Black Wave / Bad Vibrations - Ocean of Noise...

De sfeer in die drie nummers vind ik ongekend mooi. Het begint pompeus, monumentaal, met Intervention - terecht dat dit nummer zoveel lof oogst. En als dat nummer voorbij wordt het mogelijk nog donkerder. Chassagne zingt haast een wavenummer, inclusief de dikke donkere rand, maar als Butler de zang overneemt gaat de doos van Pandora pas echt open.

En dan...

Vergeet Intervention, want nu volgt het échte hoogtepunt van het album, sterker nog, het hoogtepunt van hun oeuvre. Het onweer trekt weg en er volgt een verstild nummer dat me altijd ontzettend kippenvel bezorgt op het moment dat de bas begint te lopen: Ocean of Noise. Hier past alleen een hele diepe .

Inderdaad:

avatar van mr-mucho
amen

avatar van FRNKY
Niets aan toe te voegen, behalve dan dat deze plaat eigen 6 sterren verdient.

Gisteren voor het eerst beluisterd op 180 gram vinyl: ...... (stilte).

(woorden schieten mij te kort)

avatar van mr-mucho
FRNKY schreef:
Niets aan toe te voegen, behalve dan dat deze plaat eigen 6 sterren verdient.

Zou ze zo geven. Laatste tijd weer aan het luisteren, uiteraard vanwege de aandacht voor het nieuwe album. Maar wat een plaat inderdaad. Ik wist niet wat me overkwam toen ik voor het eerst deze plaat in zijn geheel luisterde.

beste album van arcade fire,reflektor komt op de tweede plaats.

avatar van sjoerd148
Toch ook de loftrompet voor de laatste drie nummers van dit album.
Neon Bible is dan volledig op stoom en dan krijg je nog zo'n fantastisch einde

avatar van FRNKY
Is deze nou gaan stijgen met de komst van Reflektor? Is er toch nog wat positiefs aan dat album

avatar van arcade monkeys
IllumSphere schreef:

Het heeft een tijdje geduurd maar nu is dat nummer toch aan het uitgroeien tot een van mijn favoriete AF nummers (en dat wil wel wat zeggen ). Ook qua lyrics is het buitenklasse.

Na een korte periode dit album niet meer beluisterd te hebben, ben ik inmiddels weer verslingerd en draai ik m bij wijze van spreken een keer of 2 per dag. Neon Bible is eigenlijk het enige skipmomentje, maar is zo kort dat ik m vaak ook gewoon meeneem..

avatar van popstranger
Tot nader order vind ik dit nog steeds hun beste album. Beter zelfs dan het alom geprezen Funeral. Het hele album is prachtig in al z'n aardedonkere dreiging… Hoe vaak ik het album ook hoor, het slaagt er gewoon niet in om me zelfs maar een seconde te vervelen. Deze is gewoon buitencategorie. Ook wat mij betreft zou ik hier gerust 6 sterren tegenaan willen gooien…

avatar van Sundance
Funeral spreekt me nét iets meer aan, maar dit album is ook waanzinnig goed. Goed voor de volle vijf sterren!
Intervention staat erg hoog in de lijst met m'n favoriete nummers.

avatar van Mark17
Intervention - Black Wave/Bad Vibrations - Ocean of Noise...
Waarom heeft dit trio nooit een Grammy gekregen? Huizenhoog kippenvel.

Helemaal mee eens!

Ik heb naast Rebellion (Lies) ook Intervention als vrije keuze opgegeven bij de Top 2000.

avatar van popstranger
Intervention gaat steeds door merg en been… Wat een topsong...

Intervention ook als vrije keuze de Top 2000 ingeslingerd

avatar van JVT
JVT
Verhoogd naar 5*. Wat een album!! Het duurt eventjes maar vanaf Intervention komt het ene geniale nummer na het andere. Vooral de laatste 3 nummers zijn pareltjes, deze behoren tot het beste wat ik ooit gehoord heb. Ik ga nog ergens een plaats moeten zoeken voor deze in mn top 10. Maar dat word niet makkelijk

avatar van luigifort

henk01 schreef:
Ook maar aangeschaft

Ga ik 1 dezer dagen doen

avatar van bikkel2
Opvolger van het bejubelde debuut Funeral.
De veelal moeilijke 2e plaat gaat voor Arcade Fire in ieder geval niet op- dan is dat punt gelijk maar gezet.
Is Neon Bible , verschenen in 2007, dan ook beter dan Funeral ? Ik vind 'm beter.
Het is een kleurrijkere plaat, tekstueel nog feller en wat zijn de songs sterk zeg- van goed tot heel sterk tot zelfs subliem.
Het is een wat bombastischer geheel, tikkie drukker betreft de produktie. Maar de strijkers en op 2 songs een kerkorgel ! werken verbazend goed.
Die 2 songs met het kerkorgel, in dit geval het zeer beladen Intermention en de geweldige afsluiter My Body Is A Cage behoren tot de sublieme tracks.
Win Butler heeft mij ook definitief ingepakt met die helemaal niet zo perfecte stem, maar de gemeendheid en de bevlogenheid straalt echt de goede kant uit.
Het tweeluik Black Wave/ Bad Vibrations werkt ook prima en muzikaal rolt alles wat lekkerder.
Minder gezochte overgangen en muzikaal is de band hoorbaar gegroeid.
In structuur blijft Arcade Fire in veel gevallen dicht bij Funeral ( die natuurlijk ook fantastich is)
De folk, indie/ Wave blijft gehandhaaft, maar heeft net even wat meer impact daar oa.de strijkers smaakvol en gelukkig niet te overmatig worden ingebracht.
Van begin tot het einde boeiend, in balans en wederom gretig en tekstueel scherp en emotioneel.
Ik vind The Suburbs en Funural gelijkwaardige ijzersterke platen, echter heeft Neon Bible voor mij net iets meer toegevoegde waarde.

Mijn Top 10 maar eens reviseren. En het is goed mogelijk dat deze daar een plaatsje vindt.

Op naar Refector.