Arcade Fire - Neon Bible (2007)

Canada
Rock / Pop
Label: Merge

1. Black Mirror (4:13)
  2. Keep the Car Running (3:29)
  3. Neon Bible (2:16)
  4. Intervention (4:19)
  5. Black Wave / Bad Vibrations (3:57)
  6. Ocean of Noise (4:53)
  7. The Well and the Lighthouse (3:56)
  8. (Antichrist Television Blues) (5:10)
  9. Windowsill (4:16)
  10. No Cars Go (5:43)
  11. My Body Is a Cage (4:47)
avatar van henk01
Klinkt veelbelovend. Heb m inmiddels binnen. Moet er nog wel aan beginnen want er is zoveel de laatste tijd

avatar van bikkel2
Zeer de moeite waard Henk.

avatar van Julian McArthur
Arcade Fire is een van die bands die ik een warm hart toedraag. Lekker avontuurlijk zonder het concept "song" uit het oog te verliezen. Heerlijke melodieën en mooie arrangementen.

avatar van Hanszel
Zag dat ik deze nog geen score had gegeven. Hoewel ik alles van AF zeer goed te pruimen vind, heb ik eigenlijk met allemaal een 'ik moet het nou eenmaal goed vinden want het IS zo goed' gevoel maar niet echt vanuit mijn hart. Begrijpt men wat ik bedoel? Fijn.
Maar vanmiddag zat ik in de trein en kwam deze tegen op mijn telefoon/multimedia-apparaat en zette 'm maar eens op. Guess what? Ineens viel er een hele emmer met kwartjes! Verbaasd dat ik deze plaat kennelijk al zo vaak heb gehoord (op 't werk, thuis) dat ik 'm echt wel ken maar tot vanmiddag niet beseft had wat voor een meesterwerk dit eigenlijk is! En dat volkomen nuchter ook nog

Hierbij mijn score: Vanuit het niks ineens 5* erbij! (helaas deed het niks met het totaalpunt, nog steeds 4,01)

Deze heeft de tand des tijds niet echt doorstaan, de band vergallopeert zich hier nogal in een overdaad aan bombast.

avatar van Mjuman
Titmeister schreef:

Moet je nog minstens een jaar wachten, voor je dat écht zinvol cultuurfilosofisch onderbouwd kunt zeggen. In één decennium is de zgn ästhetischer Distanz daarvoor gewoon te gering. En bombast is sowieso overdaad, dus taalfilosofisch kan je wel abs gebruiken.

Hij zegt: "...overdaad aan bombast." Een overdaad aan overdaad is heel wel mogelijk. Zoals men op een overdreven manier kan overdrijven of op een niet-overdreven manier.

Lekker album, wat mij betreft. Ik onthoud me nog even van stemming, omdat ik het album nog niet goed genoeg. Wat ik er in ieder geval vast over wil zeggen is dat ik het album niet kan uitzetten, als ik eenmaal ben begonnen met luisteren. Dat heeft te maken met een bepaalde verwachting die wordt gewekt door spannende en afwijkende songstructuren, maar ook door wat ik van de andere albums van Arcade Fire gewend ben.

avatar van Frenz
Welke stem, welke asociatie heb ik nou bij Keep The Car Running? Ah, tuurlijk: Ian McCulloch

avatar van Lightbloom
Heerlijke plaat. Met als topnummer Ocean of Noise.

avatar van Funky Bookie
Mmmmm, ik begrijp de "hype" rond deze band nog niet helemaal.
Ik hoor wat Kensington-achtige bombast gecombineerd met het geluid van Editors.
Ik vind het niet heel slecht,maar de hoge score snap ik nog niet helemaal.

avatar van FRNKY
Ik denk inderdaad dat Arcade Fire de sound van Kensington en Editors als uitgangspunt genomen heeft voor dit album.

avatar van Frenz
AF is één van de bands die ik pas ontdekt heb na mijn 'dark decennium': mid jaren '90 verloor ik me in carrièrre, gezinnetje en vergat ik eigenlijk wie ikzelf was. Daarmee verloor ik ook mijn passie voor muziek. De finaciële crisis (en zelf vrijwel alle materiële zaken kwijtraken) was nodig om me te doen inzien wat er werkelijk belangrijk is en muziek is er één van. Ik moest veel inhalen, veel bijspijkeren, stel je voor: In Rainbows ontdekte ik pas in 2010 ofzo.

Nu dalen de stofwolken neer, het muzikale kaf wordt van het koren gescheiden en in die contouren rijst AF op, zeker Neon Bible (met Funeral heb ik nog steeds een haat-liefde verhouding).

avatar van Mjuman
Frenz met een beetje historische kennis had je geweten dat na The Dark Ages De Verlichting komt en was je met de Neon Bible beter uitgeweest in plaats van met die valselijk lokkende regenboog waarvan iedereen maar blijft denken dat aan het eind ervan een pot met goud te vinden is.

Suburbs kan je denk ik ook wel hebben, meer Reflektor zal je meer moeite kosten

Probeer 'ns zoiets als dit Hood - Cold House (2001)

Mjuman schreef:

Zelden las ik een zin die meer waarheid bevatte.

avatar van Frenz
Suburbs & Reflektor ken ik, maar te oppervlakkig, gaan we uitdiepen

Misschien is Renaissance wel de juiste terminologie in mijn geval, met de Verlichting worstel ik nog steeds (geen knipoog)

Als altijd wordt de tip hogelijk gewaardeerd, hopelijk waardeer ik de muziek ook.

ElPatron
Dit album van AF is in mijn opinie meer een album wat moet groeien dan Funeral en The Suburbs. Wat Funeral en The Suburbs betreft is het 'gewoon' zwart/wit: je houdt ervan of niet. Deze vergt meer luisterbeurten om in te kunnen dalen; komt door de barokke inslag en dito gebruik van het klassiekere intrumentarium, waaronder het orgel..... Vooralsnog 3.5 sterren van mijn zijde!

ElPatron
Frenz schreef:

You're my musical brother; ik ben 53 en mij verging het net zo: vanaf 1990 serieus 'an die Arbeit' om vervolgens het muzikale spoor bijster te raken.... Pas vanaf 2010 de 'schade aan het inhalen'. Arcade Fire behoort tot een van de vrijwel laatste bands waarmee ik de schade heb ingehaald - beluister heden al hun albums, waarvan Neon Bible de recentste is!

avatar van Frenz
Mooi man, ElPatron, en je weet, beter ten halve gekeerd....

avatar van pmac
Ik had hier nog niet op gestemd zie ik. Een prima opvolger van Funeral. Het geluid ljjkt hier meer bepaald door new wave wat wel weer mooi is. In elk geval geen herhalingszetten. Het bombastische spreekt me minder aan. Maar er staan ook juweeltjes op. Black wave, Ocean of noise om maar eens wat te noemen.

avatar van Rvdz
Die geluidsuitbarsting in Antichrist Television Blues na het zinnetje "now the war is won, how come nothing tastes good?" is echt een van de mooiste stukjes muziek die ik ken. Heb deze plaat al heel veel geluisterd, maar deze week viel het kwartje pas écht. Vooral de laatste vier nummers zijn echt wéérgaloos.

avatar van Niek
Waardig opvolger van Funeral; schurkt er dicht tegenaan. In ieder geval bakken beter dan The Suburbs . Mooi in balans ook; bv hoe Ocean of Noise zachtjes begint na het kabaal van Bad Vibrations. Intervention is mijns inziens een van de beste Arcade-nummers.

Thekillers87327
Antichrist Television Blues is gewoon Bruce Springsteen, heerlijke!

Weet niet zo goed of ik deze of The Suburbs beter vind..
Deze heeft een iets donker geluid waar ik dan fan van ben. Samen met de heartland rock sound bij sommige nummers is dit gewoon heerlijke en vooral goede muziek.
Arcade Fire, begin steeds meer in ze te komen!
Albumcover is ook mooi zeg!

avatar van Fathead
Thekillers87327 schreef:
Samen met de heartlock rock sound bij sommige nummers is dit gewoon heerlijke en vooral goede muziek.

Verklaart u nader: wat is 'heartlock rock sound?

Fathead schreef:

Verklaart u nader: wat is 'heartlock rock sound?

Heartland rock - Wikipedia - en.m.wikipedia.org
Kijk is aan

avatar van Fathead
Altijd fijn, een Wikipedia-pagina.

Wat maakt deze muziek dan zo? Het is toch niet echt Amerikaanse 'working-classmuziek' of zo, muzikaal of tekstueel. En geen van de daar genoemde acts lijkt me hieraan verwant te zijn.

Alhoewel, ik denk wèl dat Win Butler ongeveer even vrouwelijk is als Melissa Etheridge...

Fathead schreef:
Altijd fijn, een Wikipedia-pagina.

Een paar nummers zeker wel. Het album is zeker niet puur heartland rock. Eerder Indie rock.
Antichrist television blues vind ik bijvoorbeeld wel echt Heartland rock, daar had ik het ook vooral over

avatar van Slowgaze
Fathead schreef:

Nee man, Butler is nog niet half de vent die Etheridge is.

avatar van jorro
Hoewel ook 4* net als het debuut, vind ik dit album over de breedte wat minder. Maar dan is daar gelukkig Intervention. Een dijk van een nummer. Maar ook Black Wave / Bad Vibrations valt goed bij mij. Daarna is Ocean of Noise wat tegenvallend. In The Well and the Lighthouse hoor ik U2 invloeden. Een fijn nummer!
Na Intervention is voor mij (Antichrist Television Blues) het mooiste nummer van het album. Ook Windowsill is een fraaie track. Het intro van No Cars Go is nog wel aardig, maar als geheel minder sterk. Ook nier weer een U2 achtige sound.
Afsluiter My Body Is a Cage vind ik het zwakke lelijke eendje van het album.

avatar van KKOPPI
jorro schreef:
Daarna is Ocean of Noise wat tegenvallend.
Afsluiter My Body Is a Cage vind ik het zwakke lelijke eendje van het album.

Voor mij juist 2 van hun sterkste tracks niet alleen van dit album maar ooit!

Groots, tragisch, bitter maar ook hoopvol....

avatar van mr.oizo
Nadat ik van de week het schitterende Suburbs weer eens geluisterd heb toch nog eens het eerdere werk van Arcade Fire een kans gegeven. Neon Bible staat al een week op repeat. Wat een juweel van een plaat, dat ik dit niet eerder ontdekt heb! Toch 1 van de leukste dingen die er is; een nieuwe plaat ontdekken en helemaal 'kapot draaien'

Ocean of noise is 1 van de mooiste nummers ooit geschreven.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Voor mensen die de nummers in een ander jasje willen horen, is er deze coverplaat A Giant Dog - Neon Bible (2019) - MusicMeter.nl

avatar van KKOPPI
Halfje erbij naar 5. Wat een fantastisch album is dit toch...