David Bowie - Pinups (1973)

Label: RCA

1. Rosalyn (2:21)
  2. Here Comes the Night (3:09)
  3. I Wish You Would (2:49)
  4. See Emily Play (4:11)
  5. Everything's Alright (2:28)
  6. I Can't Explain (2:11)
  7. Friday on My Mind (2:56)
  8. Sorrow (2:53)
  9. Don't Bring Me Down (2:06)
  10. Shapes of Things (2:53)
  11. Anyway, Anyhow, Anywhere (3:07)
  12. Where Have All the Good Times Gone? (2:41)
  13. Growin' Up * (3:26)
  14. Port of Amsterdam * (3:19)
avatar van LucM
Een tussendoortje met enkel covers, hoefde voor mij niet echt ook al omdat de meeste covers niet kunnen tippen aan het origineel (coveren is niet de sterkste kant van Bowie). Sorrow vind ik nog het meest geslaagd.

avatar van kaztor
I Can't Explain klinkt alsof het in 1979 is opgenomen. New wave avant la lettre, al was het nooit de bedoeling. Ik noem dit omdat het nummer op de Golden Years-verzamelaar op geinspireerde wijze Ashes To Ashes vooraf gaat.

Een plaat waar Bowie hoorbaar wat stoom afblaast.
Toendertijd was dit kennelijk iets wat Bowie wilde doen.
Nummers die (toen) tot zijn favorieten behoorden.
Het zegt ook wel iets over het feit dat Bowie goed naar andere stromingen en andere acts luisterde.
Hij was enorm breed geinteresseert in genre's en daar zou hij ook zeker gebruik van blijven maken.
Pinups is een tussendoortje, een coverplaat die niemand kwaad doet, maar enigzins in het niet valt tussen zijn eigen creatieve bedenksels.
Hij had dit eigenlijk niet nodig, want zeg nu zelf-
de man was echt al een ster op dat moment en juist gewaardeerd door zijn unieke talent.
Echter, Bowie deed toen al waar hij zin in had en dat is ook geen probleem.
Het is ook geen plaat geworden waar hij zich voor hoefde te schamen.
Soms trekt hij het naar zich toe met een andere ritmiek / arrangement en toevoeging van de moog en saxofoon, maar in een bepaalde gevallen laat hij het zoals het is. ( tracks 11 en 12.)
Hier en daar doet hij ook dingen met zijn stem die iets over de top zijn......maar goed, ik noemde al " stoom afblazen."

Bowie vond dit kennelijk even leuk en de band liep mee.
Een leuke aanvulling, maar dit is geen document die noodzakelijk in de verzameling hoeft.

bikkel2 schreef:

Natuurlijk wel. Een Bowiefan wil ook dit album hebben. Absoluut noodzakelijk.
Maar inderdaad: mogelijk als laatste om toe te voegen en de collectie dan compleet te hebben.
Mooie bespiegeling op de plaats in het oeuvre, bikkel2.

Met alle respect buizen......maar dat fan zijnde is niet zo aan mij besteed.
Ik spreek niet voor anderen, laat dat duidelijk zijn, maar wat ik niet goed genoeg acht, hoef ik ook niet in de collectie.
Dat geldt voor Bowie en ook voor andere acts die ik in principe hoog heb zitten.
Daar koop ik liever iets anders voor.

Niet alles wat Bowie heeft gemaakt is raak ( en dat zijn er m.i best een aantal) dan heb ik dus zoiets van nee, voor mij niet.
Ik vind dat echt onzin. Alleen om de discografie compleet te hebben ?

buizen
Jouw invalshoek is heel voorstelbaar bikkel2. Beter een heel ander album (andere artiest/band) met fantastische muziek dan deze van Bowie als je die maar uiterst zo zo vindt. Dat respecteer ik ten volle.
Maar toch.., ik ben wel zo om van (ongeveer 2) bepaalde artiesten/bands (Bowie trouwens niet) alles zoveel compleet te willen hebben.
Je zult het maar hebben.
Zelfs aan singletjes ontkom je dan gewoon niet.

En dat is je goed recht, maar ik ben nooit zo van het verzamelen geweest.
Ondanks dat ik mijzelf als een echte muziekliefhebber beschouw.
Maar ik ben vrij straight als ik het niet voldoende pruim. Ik laat het buiten de deur.

avatar van Robertus
buizen schreef:

Natuurlijk wel. Een Bowiefan wil ook dit album hebben. Absoluut noodzakelijk.
Mooie bespiegeling op de plaats in het oeuvre, bikkel2.

Ik ook, maar het zal een vijfjarenplan plan worden, gezien mijn financiële situatie. Ik wil in elk geval ooit álle reguliere albums zoals ze hier op MuMe staan in nette vorm (CD, 1999 remasters, behalve uiteraard het latere werk) in huis hebben. En daarna liefst ook nog Tin Machine en Buddha of Suburbia. De eerste Tin Machine vind ik in elk geval opwindend genoeg, de tweede nog nooit gehoord.

Nu nog ontbrekend: Pinups, Young Americans, Lodger, Tonight, Never Let Me Down en Earthling. Earthling heeft de hoogste prioriteit van dit rijtje, maar uiteindelijk zullen ze allemaal bij mij in huis liggen...én gedraaid worden!!

Robertus schreef:

Ik ook, maar ..............

.... maar uiteindelijk zullen ze allemaal bij mij in huis liggen...én gedraaid worden!!

Was vandaag op een best wel toffe platenverzamelaarsliefhebbersmuziekbeurs in Hengelo, Robertus.
Als tweede instinct natuurlijk o.a. ook de antennes open voor 'Bowie'. Het viel me heel erg mee hoeveel er nog werd aangeboden (de boerderijen die ik frekwenteer hebben geen Bowie meer) en zelfs de prijzen vielen mee. Maar de staat van het vinyl! Erbarmelijk. Als je de schijven zag werd je al chagrijnig en velen hadden 'krasachtige' 'vegen'; vast niet fijn om te draaien.
Kon een dubbelelpee kopen van 22,50 voor 12,50 maar wou dat gedrocht niet in huis hebben.
Goede Bowies zag je er eigenlijk niet. Ja, Let's Dance.

avatar van heartofsoul
Bowie deed altijd waar hij zelf zin in had, en wellicht was dit album louter een goedbedoelde poging van hem om een paar favoriete artiesten uit de sixties in het zonnetje te zetten - het zou kunnen. Ik weet bijvoorbeeld dat hij fan van de Pretty Things was, die hij zelfs heeft nagereisd. Maar overigens zijn de covers op dit album niet zo erg aan mij besteed. Zijn theatrale zangstijl vloekt naar mijn smaak duchtig met al die leuke nummers van The Yardbirds, Them, Pink Floyd, The Who, Kinks, Mojos, The Pretty Things en The Merseys. Het enige nummer dat er voor mij heel goed uitspring is "Sorrow" van The Merseys dat een mooi arrangement heeft en geduchte concurrentie is voor het origineel.

avatar van Lau1986
Een cover album van Bowie. Het is vermakelijk, maar niet echt hoogstaand. Ik vind eigenlijk Here Comes the Night het leukste nummer op de plaat. De rest is wel aardig. Wel leuk om een aantal favoriete artiesten van hem te horen.

avatar van Funky Bookie
Bowie wil laten horen wat hij zelf leuk vindt en daar is niets mis mee.
Ik ken een aantal originelen niet, dat zal ongetwijfeld prettig zijn.
Ik kan dit plaatje best hebben met Sorrow als echt hoogtepunt.

avatar van Cor
Cor
Tja, dit album is niet verrssend en niet spannend, wat naar mijn mening toch wel belangrijke voorwaarden voor een coveralbum zijn. Wat voegt het anders toe? Het is allemaal nogal recht-toe-recht-aan en biedt ook geen nieuwe inzichten in het fenomeen Bowie, hooguit waar zijn muzikale interesses lagen. Zelfs zijn majestueuze stem excelleert niet in dit slappe vergaarbakje.

Heel bijzonder is het idd allemaal niet, maar zie het als een soort hobbyplaat.
En natuurlijk werd het uitgebracht.
Bowie was hot en zou toch wel verkopen.
Even stoom afblazen en weer opladen.
En laten we wel wezen.....er volgden uiteindelijk nog een fantastische reeks albums.

avatar van Tony
bikkel2 schreef:
En laten we wel wezen.....er volgde uiteindelijk nog een fantastische reeks albums.

Reden te meer om deze lekker links te laten liggen.

Ik weet wel zeker dat het meerendeel van de Bowiefans deze in de collectie hebben.
Ik heb 'm niet en hoef 'm ook niet.
Maar ik denk te begrijpen waarom hij koos voor deze move. En daar heb ik geen moeite mee.

Vrij stevig coveralbum van Bowie, niet verkeerd.
Komt Bowie goed mee weg, ondanks de kritiek.
Hier staat toch echt wel een band, en dat is absoluut een meerwaarde te noemen.
Lekker rockgeluid.

Ik vindt juist dat Bowie hier heel goed in is Bowie is een meester wat covers betreft hier en op zijn andere platen.