Bowie - Pinups (1973)

Label: RCA

1. Rosalyn (2:21)
  2. Here Comes the Night (3:09)
  3. I Wish You Would (2:49)
  4. See Emily Play (4:11)
  5. Everything's Alright (2:28)
  6. I Can't Explain (2:11)
  7. Friday on My Mind (2:56)
  8. Sorrow (2:53)
  9. Don't Bring Me Down (2:06)
  10. Shapes of Things (2:53)
  11. Anyway, Anyhow, Anywhere (3:07)
  12. Where Have All the Good Times Gone? (2:41)
  13. Growin' Up * (3:26)
  14. Port of Amsterdam * (3:19)
Blijft toch wel een heel erg onderschat album dit. Bowie die teruggaat naar de beginjaren van zijn carrière en toffe songs uit die tijd covert. Everything's Alright van The Mojo's is één van mijn favoriete mid-jaren '60 singles, maar Bowie maakt er een heerlijk aanstekelijke cover van.

Vrij stevig coveralbum van Bowie, niet verkeerd.
Komt Bowie goed mee weg, ondanks de kritiek.
Hier staat toch echt wel een band, en dat is absoluut een meerwaarde te noemen.
Lekker rockgeluid.

avatar van musician
robvw192 schreef:
Toch een aantal sterke tracks (....) Hoe vaker je deze cd hoort, des te beter.

Zou het dat kunnen zijn? Dat toch niet iedereen het album zeker 20 keer voorbij heeft horen komen en dat na 1 x globaal luisteren het oordeel is geveld?

Ik mag Pinups met enige regelmaat graag weer eens beluisteren. Het is misschien een vreemde eend in de bijt maar ik vind het een prima en gedurfde keuze van Bowie, toen.
Ruim voor zijn dood schreef ik al bij dit album, wat er zou gebeuren als het nu zou zijn uitgebracht i.p.v. in 1973?

Dat iemand bij RCA bij het opruimen nog een hele doos zou hebben gevonden met "oude covers" van Bowie? Op één denk ik binnen komen. In de week nadat het album op de markt zou zijn gebracht. Met "geweldige ontdekkingen en pareltjes".

Maar het lot besliste anders en nu wordt Pinups slechts ervaren als "opvullertje" tussen twee Bowie klassiekers. Heeft hij hier een inschattingsfout gemaakt door dit zo te doen? Ik vind ook van niet, maar een echte meerderheid heeft dit standpunt niet.

avatar van BoyOnHeavenHill
Deze heb ik indertijd gemist, of liever gezegd heb ik altijd links laten liggen omdat ik me niet kon voorstellen dat dit iets anders dan een middelmatig tussendoortje zou kunnen zijn. Nu ik alles van Bowie van tussen 1966 en 1983 weer eens onder de loep heb genomen heb ik me dan ook maar eens aan dit buitenbeentje in zijn oeuvre gewaagd, maar eigenlijk het enige leuke hieraan is dat ik het kan beschouwen als een verzameling nooit uitgebrachte maar nu net ontdekte outtakes waarop we nog één keer de Spiders (minus Woody Woodmansey) in al hun glorie kunnen horen. En dat is leuk, maar voor de nummers zelf kan ik niet warmlopen. Eigenlijk springt alleen Sorrow er echt uit, en ook naar Here comes the night en Anyway anyhow anywhere kan ik goed luisteren, maar de overige covers voegen naar mijn smaak weinig tot niets toe en zijn dan ook praktisch overbodig. Ik denk dan ook dat de populariteit van dit album indertijd alles te maken had met Bowie's nieuwe status als superster-annex-trendsetter na de artistieke doorbraak van Ziggy Stardust en het commerciële succes van Aladdin sane, anders zou ik niet kunnen verklaren hoe dit album in 1973 maar liefst vijf weken lang bovenaan de Engelse albumlijsten kwam te bivakkeren terwijl de originelen indertijd bij veel (oudere) platenkopers toch nog vers in het geheugen zouden moeten liggen. Maar misschien vonden mensen dit ook wel ècht goed, zoals ook veel gebruikers hier.