Mastodon - Emperor of Sand (2017)

Label: Reprise

1. Sultan's Curse (4:09)
  2. Show Yourself (3:02)
  3. Precious Stones (3:45)
  4. Steambreather (5:03)
  5. Roots Remain (6:28)
  6. Word to the Wise (4:00)
  7. Ancient Kingdom (4:54)
  8. Clandestiny (4:28)
  9. Andromeda (4:05)
  10. Scorpion Breath (3:19)
  11. Jaguar God (7:56)
Maakte voor het eerst met Mastodon kennis op Festival Metropolis ergens begin 2000, werd toen overdonderd door een enorme bak met herrie. En ik was toch wel wat gewend. Kan me er alleen weinig meer van herinneren.

Vind dit wel een enorm goede plaat.
De tijden van Remission zijn voor hun denk ik ook voorbij, ze worden ouder en volwassener. Minder gebeuk, meer melodie, samenzang e.d. Waar Slayer blijft hangen in het oude wijzigt deze band met elk album hun koers...

Heb ze meerdere malen live gezien en daar haak ik toch af, er word veel geknutseld aan hun studio albums, vooral met de zang en dit maken ze naar mijn mening niet waar.

Voor mij is het dus echt een studioband hoewel andere fans dit denk ik niet met me eens zijn....

avatar van jurado
Wat mij betreft Mastodon's minst interessante album, ik vind het nogal een wisselvallige plaat.
Niet getreurd want vanavond ga ik ze bewonderen in Utrecht en dat gaat ongetwijfeld ontzettend dik worden.

avatar van Banjo
Hey jurado ik ga zo ook naar het concert in Utrecht...
Ik heb er erg veel zin in, dit word mijn vierde keer dat ik ze in levende lijve ga zien en ik heb nog nooit een matige show gezien..

avatar van ArthurDZ
Bericht verplaatst naar Mastodon

avatar van Santos
Blijkbaar komt Mastodon volgende maand alweer met een nieuw album genaamd: Cold Dark Place.
Het was de bedoeling dat dit een solo album zou worden van Brent Hinds, maar nu wordt het toch uitgebracht als een nieuw Mastodon album. Ben benieuwd.

avatar van Kronos
Het blijft mij verbazen hoe weinig aandacht er is voor het uitstapje van Brann Dailor.

Arcadea zal niet bij elke fan in de smaak vallen maar hoewel zonder gitaren zijn er toch veel overeenkomsten met Mastodon.

Ik kom hier dus maar eens wat reclame maken voor dat waanzinnig goede album.

avatar van Santos
Ik zal het eens een luisterbeurt geven. Tnx voor de tip!

avatar van Eppers
purgie schreef:

Helemaal mee eens. Ik vond bij hun liveoptreden alle nuance verloren gaan en de zang inderdaad alleen nog maar geschreeuw. Een van de meest teleurstellende optredens die ik heb meegemaakt.

avatar van jellylips
Ik heb ze een paar keer eerder gezien en het was nooit echt goed. Ik hoopte afgelopen Graspop op een goed (klinkend) optreden, maar Mastodon presteert het om mij bij een favoriet nummer bij ze weg te laten lopen. Live zijn bands als Baroness (nog enigszins vergelijkbaar in stijl) en bijv. Opeth dan toch een stuk beter. Maakt niet uit verder, voor mij gewoon een studioband, Mastodon.

Beste mensen ik heb nog 2 kaartjes over voor volgende week vrijdag 17-11-2017
Mastodon in de Melkweg in Amsterdam... Zijn er liefhebbers voor? geef me even een bericht.

jellylips schreef:

Dit klinkt bij mij behoorlijk zwak als ik het zeggen mag..
Een echte fan ben je dus niet...

Dit doet me wat denken aan supporters die weg lopen als hun club niet goed genoeg draait..
Dit is natuurlijk niet te vergelijken maar ik blijf wel zitten in goede tijden maar ook in slechte tijden.

avatar van eightynine
Banjo schreef:

Dit klinkt bij mij behoorlijk zwak als ik het zeggen mag..
Een echte fan ben je dus niet...

Mooi man, goed van je.

In de praktijk is het wel steeds een grote verrassing, Mastodon van album naar live. Voor mij is het meer en meer een studioalbum band.

avatar van Don Cappuccino
Het probleem is dat Mastodon live zijn vocalen nog steeds niet in orde heeft, ik erger me daaraan, voor mij is het ook meer een studioband. Het is al iets beter geworden, maar nog steeds niet om over naar huis te schrijven. Grappig genoeg voert het lid met de meeste fysieke inspanning (Brann Dailor) zijn vocalen het beste uit live.

avatar van stoepkrijt
Als je een aantal jaren overslaat in de discografie van Mastodon (zoals in mijn geval; ik kende tot nu toe alleen het werk t/m Crack the Skye) is het een verademing om te horen dat Brann Dailor ineens zo'n grote rol heeft gekregen. Wat een heerlijke stem heeft die man! De nummers die hij zingt klinken ook meteen een stuk gepolijster en gelikter dan wat ik van Mastodon gewend ben en om eerlijk te zijn heb ik daar niet per se iets op tegen.

Show Yourself vind ik echt fantastisch. De zanglijnen zijn om te smullen en ook de gitaarriff onder het refrein is ook om je vingers bij af te likken. Andere favorieten zijn momenteel Steambreather en Ancient Kingdom met die donderende vocals van Troy Sanders.

avatar van oceanvolta
Jaguar God bevat toch wel één van de mooiste gitaarsolo's van de afgelopen jaren