Buffalo Tom - Let Me Come Over (1992)

Label: Beggars Banquet

1. Staples (3:35)
  2. Taillights Fade (3:44)
  3. Mountains of Your Head (3:22)
  4. Mineral (4:32)
  11. Frozen Lake (3:45)
  12. Saving Grace (3:14)
  13. Crutch (4:03)
avatar van Dibbel
Deze groep kwam ik op het spoor door de eerste van de What's Up verzamelaars,waarvan er in de jaren 90 een stuk of 4 van uitkwamen.
Taillights Fade haalde de tipparade nog in het voorjaar van 1992.
Lekkere enigszins rammelende gitaarpop met sterke melodieen die in die jaren wat tegenwicht boden aan al die grungeplaten die toen uitkwamen.
Naast Taillight Fade zijn Mineral, Velvet Roof, Stymied, Porchlight en vooral Frozen Lake geweldige songs die de tand des tijds goed doorstaan hebben.
Deze zet ik regelmatig nog wel eens op.

avatar van Ronald5150
Tijdens de hoogtijdagen van de grunge vond ik "Let me Come Over" van Buffalo Tom een verademing. En dat doe ik nog steeds. Tussen al dat stevige en zware gitaargeweld bracht Buffalo Tom met "Let Me Come Over" een melancholische pop/rock plaat. Meeslepende teksten en dito muziek. Afwisselend stevig (maar nergens hard of bedolven onder een muur van geluid) en rustig. Vooral die rustmomenten levert een aantal prachtige liedjes op. "Taillights Fade" is een pareltje, een van de mooiste songs van de jaren '90. Maar ook "Mineral" is van grote schoonheid. Buffalo Tom kiest niet voor de meest opbeurende onderwerpen om liedjes over te maken, maar de treurigheid draagt bij aan de sfeer van dit album. "Let Me Come Over" kwam precies op het juiste moment en is toch een ijkpunt van de jaren '90.

Vandaag door mijzelf uitgeroepen tot mijn favoriete plaat van de nineties. Prachtige melodielijntjes, vuige gitaarklanken en er net-een-beetje-langs-zittende zang. Maar hoe lekker. Potdorie. Begin september in de W2 in Den Bosch. Heerlijk.

avatar van Marco dB
In de W2 speelden ze gewoon Let Me Come Over in de eerste set keihard integraal. Zelfs de nummers die ze naar eigen zeggen nog nooit live gebracht hadden (Saving Grace). Eén zinderend hoogtepunt!!

avatar van EttaJamesBrown
Ronald5150 schreef:
Tijdens de hoogtijdagen van de grunge vond ik "Let me Come Over" van Buffalo Tom een verademing. En dat doe ik nog steeds. Taillights Fade" is een pareltje, een van de mooiste songs van de jaren '90. Maar ook "Mineral" is van grote schoonheid. Buffalo Tom kiest niet voor de meest opbeurende onderwerpen om liedjes over te maken, maar de treurigheid draagt bij aan de sfeer van dit album. "Let Me Come Over" kwam precies op het juiste moment en is toch een ijkpunt van de jaren '90.

Taillights Fade is ongeevenaard. Om te janken zo mooi. I lost my life in cheap wine.

avatar van Madjack71
..op advies van user Philtupe dit album nog eens goed de speakers uit laten komen en eerlijk is eerlijk, met 3* doe ik ze toch wel wat te kort. Het is minder gruizig dan dat het lijkt en m.n. het drumwerk is een drijvende kracht.

avatar van LucM
Buffalo Tom bracht geen grunge maar dit album paste perfect in het rockklimaat van toen. Vrij rauwe, zelfs wat rammelende rock, vrij stevig maar altijd melodieus met van tijd ook een rustpunt. Deze band moet het meer hebben van de inhoud met sterke melodieën en meeslepende teksten dan van de vorm met Taillights Fade als hoogtepunt. De opvolger vind ik bijna even sterk maar wat meer van hetzelfde.

avatar van EttaJamesBrown
Icoon van 1992 in Huize Etta. In onze studentenhol meer dan grijsgedraaid. En dan ga je rare plannen maken.

In het allermooiste nummer Taillights Fade blijft de zin ' I lost my life in Cheap wine. Now it's crying time' in onze studentenhoofden aandacht trekken.

In de zomer stond Buffalo Tom geprogrammeerd op Pinkpop, zo rond lunchtijd. Wij hadden bedacht om de allergoedkoopste pakken wijn van de Aldi tijdens dat concert op te drinken. (Literpakken mocht je toen nog meenemen) Met z'n drieën twee literpakken. Het opdrinken ging meer dan prima, al hadden we alledrie de rest van de middag koppijn. Pas bij het concert van Pearl Jam waren we weer bij de les.

Let me Come over is een bazenplaat. Nog steeds.

Moet ik nog even beluisteren.
Staat nu op de lijst.
Leuk verhaal Etta

Sympatiek album in een periode dat de gitaar weer eens de dienst uitmaakte.
Dit is dan geen grunge - het is iets lichter- maar toch wordt er ferm van wal gestoken.
De transparantie in het geheel is wel fijn en de zang vind ik ook een pluspunt.
Bepaalde stukken hadden misschien iets korter en bondiger gekund en eerlijkheidsgehalve merkte ik bij mijzelf op dat mijn gedachten op bepaalde momenten wat af dwaalden.
De 2e luisterbeurt beviel al beter, maar helemaal mijn cup of tea is het niet.
Maar gitaarrock op deze leest is gewoon niet helemaal meer aan mij besteed. Niets van aantrekken verder.
Kom ik toch op een 4 uit, omdat het met de meeste liedjes wel snor zit.
De energie en het rauwe randje + produktie mag er zijn, en de laatste drie songs gaven het zetje tot definitieve verhoging.

Fijn pril 90's album, waar terecht veel liefhebbers voor zijn.

avatar van likeahurricane
Het was gisteren in een vrijwel uitverkocht Paradiso. Ze speelde twee sets, een deel met klassiekers en vervolgens integraal hun album met daarna drie toegiften.

Op Pinkpop hadden we in 1992 met de vriendengroep een echte discussie, of Buffalo Tom ook onder de Grunge bands viel.
De aanwezige vrouwen vonden van wel, en een van mijn vrienden was het eens met die mening, dus waren ze in de meerderheid.
De rest vond dat ze een opvulling waren, omdat het Pinkpop niet lukte om Nirvana binnen te halen, dus moesten wij het doen met Soundgarden en Pearl Jam.
Buffalo Tom was veel te lief, ondanks de hardere gitaarstukken had de zanger niet de uitstraling van een frontman; het lukte hem niet eens om vocaal boven de muziek uit te komen.
Toch maakte het optreden best wel indruk.
Ze zaten vrij in het begin van de dag, en het klonk op een prettige manier nog best wel rommelig en indrukwekkend.
Taillights Fade was achteraf gezien, terecht, het eerste hoogtepunt van de dag.
Let Me Come Over heeft de nodige rustmomenten; ouder werk was wat minder melodieus, en had nog wel wat punk invloeden.
Ze klinken bijvoorbeeld bij Darl bijna als Dinosaur Jr.
Maar een mondharmonica, zoals bij Velvet Roof, kon toen echt niet.
Eigenlijk waren ze nog het beste te vergelijken met The Lemonheads, die ondergingen een soortgelijke ontwikkeling.
Van mij had die best op Pinkpop mogen staan, mooi na Buffalo Tom, maar blijkbaar was er meer behoefte aan het funky The Family Stand, en de zangeres kon doorgaan als het zusje van de frontman van Living Colour; welke het jaar eerder wel indruk wist te maken, omdat die muzikaal wel wisten te boeien.
Nee, zo slecht was Buffalo Tom niet.
Maar Grunge?
Nee, dat niet.
Punt uit.

Arbeidsdeskundige
Wow! De melancholie spat er vanaf. Mineral en Frozen Lake zijn nog beter dan het heerlijke Taillights Fade.

avatar van aerobag
Ik werd even op het verkeerde been gezet door albumhoes en de bandnaam. Ik verwachte een country geïnspireerd album, maar het is een typisch jaren ’90 alt-rock album gebleken. Aan het einde van de rit is het toch wel een product van zijn tijd geweest. Een sympathieke luisterbeurt en de productie is allemaal kwalitatief in orde, maar muzikaal vrij eenvoudig en mist wat venijn. Hierdoor weten maar weinig nummers echt een memorabele indruk op mij achter te laten. De man op de hoes kijkt me wat teleurgesteld aan nu.