Pearl Jam - Ten (1991)

7. Oceans (2:41)
  8. Porch (3:30)
  9. Garden (4:58)
  10. Deep (4:18)
  11. Release / Master/Slave (9:05)
  12. Alive [Live] * (4:54)
  13. Wash * (3:33)
  14. Dirty Frank * (5:38)
  15. I've Got a Feeling * (3:42)
  16. Brother * (4:00)
  17. Just a Girl * (5:03)
  18. Breath and a Scream * (5:59)
  19. State of Love and Trust * (4:49)
  20. 2,000 Mile Blues * (3:58)
  21. Evil Little Goat * (1:30)
  22. Why Go [Live at the Academy Theater] * (4:01)
  23. Even Flow [Live at the Academy Theater] * (5:10)
  24. Alone [Live at the Academy Theater] * (3:26)
  25. Garden [Live at the Academy Theater] * (5:42)
Luister na ruim 25 jaar nog steeds meet heel veel plezier naar dit top album. Nog steeds bere sterk!

Me voor het eerst maar eens gewaagd aan de Redux versie. Dit album is en blijft heel belangrijk voor me en koester ik vanaf het release moment, waardoor ik er nooit echt zin in had om aan deze versie te beginnen.

Ik weet niet goed wat ik er van moet vinden eigenlijk. Het is zo luid en komt druk en rommelig over, wat ik bij de gewone versie helemaal niet ervaar. Ik las hier eerder iets over een overbelichte foto: ik vond dat wel mooi verwoord.

aERodynamIC schreef:

voor het eerst maar eens gewaagd aan de Redux versie.

Waar haalde je de inspiratie vandaan? Instagram?

Maar inderdaad is de Redux wat minder. Een leuek toevoeging aan de heruitgave, maar meer niet. Zet m eigenlijk bijna nooit meer op. Denk je eens in dat ze deze versie op de markt hadden gebracht.. zou de impact dan een stuk minder zijn geweest? Zou dat 't verschil kunnen maken? Het song materiaal blijft wel sterk natuurlijk. Het blijft gissen, maar wel een interessante discussie.

avatar van Rogyros
Ik draai de redux versie ook nooit. Ik vind het eigenlijk een mislukt project. Pearl jam was niet zo blij met hoe het album indertijd geproduceerd was door Rick Parashar en wilde Brendan O'Brien het album onder handen laten nemen. Nu vind ik dat O'Brien op de andere albums die hij heeft geproduceerd prima werk heeft geleverd, maar ik heb nooit goed begrepen wat er mis was met de productie op Ten.

Ik vind dat die Redux teveel een snerpend geluid geeft. De balans is weg, het is te druk geworden. Ten is natuurlijk een iconisch album geworden, dus opnieuw mixen is natuurlijk ook riskant. Geen idee of deze mix in 1991 hetzelfde succes zou hebben behaald. Geen enkel idee.

Ik vind de remix eigenlijk totaal niet interessant. Remastering van het album is zeker wel prima.

lennon schreef:
Waar haalde je de inspiratie vandaan? Instagram?

Hoe raadt u het toch?

lennon schreef:

Durf ik niet te zeggen, het gaat toch om de nummers en ik kocht het in een bijzondere tijd (zie mijn mening bij dit album). Ik zou geneigd zijn te zeggen dat het niks had uitgemaakt eigenlijk.

avatar van reptile71
Wat is de Redux versie? Een nieuwe mix? Waar kan ik dat vinden, ben wel benieuwd.

avatar van Running On Empty
reptile71 schreef:

Een oude nieuwe mix eigenlijk

avatar van jurado
reptile71 schreef:
Een verschrikkelijk modern klinkende mix omdat de band zelf niet meer kan luisteren naar de in hun oren gedateerde originele mix, vandaar dat ze de redux hebben uitgebracht.

avatar van Don Cappuccino
Ik weet nog dat ik de Redux-versie kocht en dat ik de modernere productie veel beter vond. Inmiddels luister ik die niet meer en kies ik altijd de originele productie, aangezien allebei de versies in de deluxe editie zaten. Die heeft veel meer diepte, warmte en sfeer.

avatar van reptile71
Ok, alweer een oude nieuwe mix. Tja, gelukkig gaan die dingen langs me heen. Niks mis met het origineel. Maar zal hem wel eens op zoeken. Staat vast wel op spotify ofzo.

avatar van Sanderzzz
jurado schreef:

Het George Lucas syndroom

Sippenhaft
Deze huidige nummer 4 van Top 250 kan bij wijze van spreken wat mij betreft meteen op nummer 1.

Staat 1 wat minder nummer op: Deep. Vandaar 4.5 waardering.

Energetische rock met fantastische vocalist Mister Vedder. Wie ook bij het concert van Pearl Jam in 1992 Pinkpop is geweest weet waarom. Amen. ⭐⭐⭐⭐

avatar van reptile71
Sippenhaft, Nighttown in 1992 ook goed?

Sippenhaft
reptile71 schreef:
Sippenhaft, Rotown in 1992 ook goed?

Whatever.

avatar van Gringo_m
reptile71 schreef:
Sippenhaft, Rotown in 1992 ook goed?

Was Nighttown.

Gringo_m schreef:

Was Nighttown.
Uiteraard! Goeie ouwe tijd...

avatar van FrodoK
Deep! Juist één van mijn favorieten! Geweldige song!

avatar van Bill Evans
Wat een geweldig album blijft dit toch. Zoveel herinneringen aan. Black, sowieso het ultieme break-up nummer. Dagenlang gedraaid toen m'n eerste grote liefde het uitmaakte. Wat vond ik mezelf zielig. Nog steeds

avatar van EttaJamesBrown
In 1992 heb ik ze in VERA gezien. Aansluitend aan het concert zijn de bandleden naar koffieshop 'De Zolder' gegaan waar ze cola kochten. Daar ben ik de bandleden weer tegen het lijf gelopen. Ik had geen cola.

Topavond.

Vind het de minste van de 3, MLB en Temple of the dog zijn wat mij betreft een stuk beter maar dit is een knaller! Was het een lp geweest dan had kant 1 met gemak de volle score gehaald, kant 2 gaat als een nachtkaars uit en helaas geldt dat voor de verdere cariere van PJ. Heb ze gezien in de Melkweg 1992 en ze waren GEWELDIG!! Een jaar later hadden gillende studentes en hippe studentjes de overhand in AHOY. De invloed van Vedder heeft de band geen windeieren gelegd maar voor mij was de grap er snel af. Dit album staat echer vol met klassiekers en gaat zeker mee naar dat onbewoonde eiland. Nadat ik apple en TOTD heb ingepakt.

avatar van Pietro
Het zal ergens in de zomer van 1992 zijn geweest. Mijn neef, die vier jaar ouder was dan ik, gaf me een cassettebandje met daarop tracks van Appetite for Destruction van Guns n’ Roses en deze Ten. Hij was helemaal lyrisch over deze nieuwe band Pearl Jam en ik als tienjarige had niet lang daarvoor mijn eerste kennismaking met rockmuziek gehad, de muziek waar ik nog altijd van houd. Ik luisterde in die tijd graag naar de Bruce Springsteen en Dire Straits-platen van mijn pa.

Ik weet nog wel dat ik Ten al kind in tegenstelling tot Appetite niet echt geweldig vond. Ik begreep niet zo veel van deze muziek, maar jaren later – ik was inmiddels 14, 15 jaar oud – was Ten wel één van de eerste cd’s die ik zelf aanschafte. Ik was op het moment van aanschaf wel al bekend met de hits Jeremy en Alive, die ik naarmate ik ze vaker hoorde, steeds beter begon te vinden. Als het ware gehypnotiseerd door de beklemmende, gepassioneerde zang van Eddie Vedder, was ik erg benieuwd geraakt naar het andere materiaal van dit album dat ook door mijn vrienden de hemel in werd geprezen.

Ik werd niet teleurgesteld, integendeel. De uit duizenden herkenbare zang van Vedder in combinatie met het enthousiasme en de bevlogenheid van de band zorgen ervoor dat tracks als het geniale Even Flow over de ervaringen van een dakloze man, het minstens zo sterke Jeremy over het drama van een jongetje dat in de klas zelfmoord pleegt en het intense Alive dat gaat over een jonge Vedder die erachter komt dat zijn vader niet zijn echte vader is na al die jaren nog niets aan kracht hebben verloren. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het schitterende Black, dat op verzoek van de band bewust niet op single werd uitgebracht vanwege het persoonlijke karakter van het nummer.

Alle tracks op dit album maken van Ten niet minder dan een mijlpaal in de pophistorie. Of zoals popblad OOR het destijds verwoorde: volwassen en tijdloos. Mijn neef is in 2007 verongelukt, enkele maanden voordat hij naar het optreden in het Goffertpark dat jaar zou gaan. Ik ben hem nog altijd dankbaar voor de muziek die ik dankzij hem heb leren kennen. Zonder hem had ik Pearl Jam ook wel ontdekt, maar de passie die hij voor deze band had, was ongeëvenaard in mijn omgeving. Altijd als ik de muziek van deze band draai – en dan Ten in het bijzonder – komen mijn herinneringen met hem weer naar boven, iedere keer weer: 5*.

Deze plaat staat niet voor niets in mijn top 10, maar door jouw fantastisch eerbetoon aan je neef en aan dit album zal deze daar nog rotsvaster, tot mijn laatste ademstoot, blijven staan. We kennen hier lijstjes voor albums van het jaar, misschien ook een idee om een lijstje te maken voor het bericht van het jaar, jouw schrijven Pietro komt dan met stip op 1 terecht.

Dit album blijft nog steeds na bijna dertig jaar hun B E S T E !!!!