Pearl Jam - Ten (1991)

7. Oceans (2:41)
  8. Porch (3:30)
  9. Garden (4:58)
  10. Deep (4:18)
  11. Release / Master/Slave (9:05)
  12. Alive [Live] * (4:54)
  13. Wash * (3:33)
  14. Dirty Frank * (5:38)
  15. I've Got a Feeling * (3:42)
  16. Brother * (4:00)
  17. Just a Girl * (5:03)
  18. Breath and a Scream * (5:59)
  19. State of Love and Trust * (4:49)
  20. 2,000 Mile Blues * (3:58)
  21. Evil Little Goat * (1:30)
  22. Why Go [Live at the Academy Theater] * (4:01)
  23. Even Flow [Live at the Academy Theater] * (5:10)
  24. Alone [Live at the Academy Theater] * (3:26)
  25. Garden [Live at the Academy Theater] * (5:42)
avatar van Autobahn
Een sterk album van Pearl Jam. De eerste acht nummers zijn erg goed, vanaf negen zakt het een heel klein beetje in elkaar en kan ik mijn aandacht er moeilijk bij houden. Release is daarbij ook een beetje te langdradig wat mij betreft.

avatar van milesdavisjr
Een ijzersterk album waarbij Pearl Jam in vergelijking met de andere 'grote 3' veel meer put uit het classic rock genre en daarmee waarschijnlijk op den duur ook een groot publiek heeft aangesproken. Je hoort tevens ook veel raakvlakken met Mother Love Bone, Gossard en Ament waren hier immers onderdeel van, bij vlagen is de muziek over the top, de weidse gebaren niet van de lucht en croont Vedder zich net als Wood eerder, door het songmateriaal heen. En het moet gezegd deze plaat is een klassieker in alle opzichten, hoewel Alive en Jeremy mij tegenwoordig een stuk minder kunnen bekoren. Songs als het venijnige Why Go, Oceans, Porch en Garden blijven tegenwoordig veel meer hangen. Dat Wash als Europese bonustrack is toegevoegd en niet als reguliere song is opgenomen is mij een raadsel, dit mysterieuze laidback juweeltje, volledig door Vedder gedragen had natuurlijk gewoon tot het reguliere materiaal moeten behoren. Dat mag de pret echter niet drukken, hoewel de heren met VS er alleszins een fatsoenlijke opvolger uitpoepten werd het hierna wisselvalligheid troef, met Gigaton als voorlopig dieptepunt.

avatar van Thudd
Deze op 4 nu in Toplijst; was wel eens lager geplaatst, toch?
What's going on?

avatar van Poles Apart
Thudd schreef:
Deze op 4 nu in Toplijst; was wel eens lager geplaatst, toch?
What's going on?

Die staat op #58. Veel te laag!

avatar van Boenga
Meer dan degelijke plaat, maar in mijn ogen zeker geen echt topper.

Zonder de bijzondere stem van Vedder blijft er voor mij niet zo heel veel meer over; en zelfs mét z'n stem zijn er nummers die me nauwelijks bekoren, of momenten waar het langdradig wordt.