Pearl Jam - Ten (1991)

7. Oceans (2:41)
  8. Porch (3:30)
  9. Garden (4:58)
  10. Deep (4:18)
  11. Release / Master/Slave (9:05)
  12. Alive [Live] [Europe Bonus Track] * (4:54)
  13. Wash [Europe Bonus Track] * (3:33)
  14. Dirty Frank [Europe Bonus Track] * (5:38)
  15. I've Got a Feeling [Japan Bonus Track] * (3:42)
  16. Brother [Deluxe Edition] * (4:00)
  17. Just a Girl [Deluxe Edition] * (5:03)
  18. Breath and a Scream [Deluxe Edition] * (5:59)
  19. State of Love and Trust [Deluxe Edition] * (4:49)
  20. 2000 Mile Blues [Deluxe Edition] * (3:58)
  21. Evil Little Goat [Deluxe Edition] * (1:30)
Luister na ruim 25 jaar nog steeds meet heel veel plezier naar dit top album. Nog steeds bere sterk!

Me voor het eerst maar eens gewaagd aan de Redux versie. Dit album is en blijft heel belangrijk voor me en koester ik vanaf het release moment, waardoor ik er nooit echt zin in had om aan deze versie te beginnen.

Ik weet niet goed wat ik er van moet vinden eigenlijk. Het is zo luid en komt druk en rommelig over, wat ik bij de gewone versie helemaal niet ervaar. Ik las hier eerder iets over een overbelichte foto: ik vond dat wel mooi verwoord.

aERodynamIC schreef:

voor het eerst maar eens gewaagd aan de Redux versie.

Waar haalde je de inspiratie vandaan? Instagram?

Maar inderdaad is de Redux wat minder. Een leuek toevoeging aan de heruitgave, maar meer niet. Zet m eigenlijk bijna nooit meer op. Denk je eens in dat ze deze versie op de markt hadden gebracht.. zou de impact dan een stuk minder zijn geweest? Zou dat 't verschil kunnen maken? Het song materiaal blijft wel sterk natuurlijk. Het blijft gissen, maar wel een interessante discussie.

avatar van Rogyros
Ik draai de redux versie ook nooit. Ik vind het eigenlijk een mislukt project. Pearl jam was niet zo blij met hoe het album indertijd geproduceerd was door Rick Parashar en wilde Brendan O'Brien het album onder handen laten nemen. Nu vind ik dat O'Brien op de andere albums die hij heeft geproduceerd prima werk heeft geleverd, maar ik heb nooit goed begrepen wat er mis was met de productie op Ten.

Ik vind dat die Redux teveel een snerpend geluid geeft. De balans is weg, het is te druk geworden. Ten is natuurlijk een iconisch album geworden, dus opnieuw mixen is natuurlijk ook riskant. Geen idee of deze mix in 1991 hetzelfde succes zou hebben behaald. Geen enkel idee.

Ik vind de remix eigenlijk totaal niet interessant. Remastering van het album is zeker wel prima.

lennon schreef:
Waar haalde je de inspiratie vandaan? Instagram?

Hoe raadt u het toch?

lennon schreef:

Durf ik niet te zeggen, het gaat toch om de nummers en ik kocht het in een bijzondere tijd (zie mijn mening bij dit album). Ik zou geneigd zijn te zeggen dat het niks had uitgemaakt eigenlijk.

avatar van reptile71
Wat is de Redux versie? Een nieuwe mix? Waar kan ik dat vinden, ben wel benieuwd.

avatar van Running On Empty
reptile71 schreef:

Een oude nieuwe mix eigenlijk

avatar van jurado
reptile71 schreef:
Een verschrikkelijk modern klinkende mix omdat de band zelf niet meer kan luisteren naar de in hun oren gedateerde originele mix, vandaar dat ze de redux hebben uitgebracht.

avatar van Don Cappuccino
Ik weet nog dat ik de Redux-versie kocht en dat ik de modernere productie veel beter vond. Inmiddels luister ik die niet meer en kies ik altijd de originele productie, aangezien allebei de versies in de deluxe editie zaten. Die heeft veel meer diepte, warmte en sfeer.

avatar van reptile71
Ok, alweer een oude nieuwe mix. Tja, gelukkig gaan die dingen langs me heen. Niks mis met het origineel. Maar zal hem wel eens op zoeken. Staat vast wel op spotify ofzo.

avatar van Sanderzzz
jurado schreef:

Het George Lucas syndroom

Sippenhaft
Deze huidige nummer 4 van Top 250 kan bij wijze van spreken wat mij betreft meteen op nummer 1.

Staat 1 wat minder nummer op: Deep. Vandaar 4.5 waardering.

Energetische rock met fantastische vocalist Mister Vedder. Wie ook bij het concert van Pearl Jam in 1992 Pinkpop is geweest weet waarom. Amen. ⭐⭐⭐⭐

avatar van reptile71
Sippenhaft, Nighttown in 1992 ook goed?

Sippenhaft
reptile71 schreef:
Sippenhaft, Rotown in 1992 ook goed?

Whatever.

avatar van Gringo_m
reptile71 schreef:
Sippenhaft, Rotown in 1992 ook goed?

Was Nighttown.

Gringo_m schreef:

Was Nighttown.
Uiteraard! Goeie ouwe tijd...

avatar van FrodoK
Deep! Juist één van mijn favorieten! Geweldige song!