Pumarosa - The Witch (2017)

Rock / Electronic
Label: Fiction

1. Dragonfly (4:41)
  2. Honey (4:58)
  3. The Witch (6:37)
  4. Priestess (7:30)
  5. Lions' Den (5:52)
  6. My Gruesome Loving Friend (4:03)
  7. Red (6:11)
  8. Barefoot (4:21)
  9. Hollywood (3:59)
  10. Snake (6:38)
avatar van blur8
Single Dragonfly is meer Pop dan Dance.
Dat gaat de goede kant op. Benieuwd naar het eerste voltallige album.

avatar van sj0n88
Het werd toch een soort van tijd. De uitgekomen EP en een voorprogramma bij Glass Animals (Paradiso) smaakten naar meer. 19 mei staat bij dezen in de agenda.

Honey en vooral Priestess zijn hele fijne nummers.

avatar van Jeronimus
de eerste drie nummers (priestess, honey en dragonfly) zijn elk heerlijke nummers, als ze op dat niveau een heel album kunnen vullen.... ik kan niet wachten tot 19 mei.

avatar van E-Clect-Eddy
Dragonfly is spannend, en ook Priestess. De stem van deze zangeres alhoewel interessant klinkt toch of dat ze die verder moet ontwikkelen. Bepaalde klanken zijn wat te 'scherp / hard' dat past meestal beter bij (Punk) Rock. Dit voelt aan als een mix van Indie Rock met Electro Rock en een snuif New Wave.

Klinkt verwant met Chairlift en Caroline Polachek solo werk, af heeft zij wel een veel 'rondere' / vloeiendere stem (en een ander accent).

Een album om naar uit te kijken.

avatar van blur8
Nieuwe single = Lions' Den. Zeer ingetogen dit keer, psychedelisch zelfs. Weer een andere andere kijk op Pumarosa. Party is over now. Het is een gevarieerd album geworden met hypnotiserende duisteren klanken. Maar of het de kracht heeft van de eerste singles valt te bezien.
Geen nieuwe Priestess in ieder geval.
Barefoot is het lichtst gekleurd, met een lelijk abrupt eind.
Snake is een fijne afsluiter, nog het meest in de richting van de hit.

avatar van cowboyhenkie
Hoewel ik bijna geen hele albums meer luister, was dit er 1 waar ik toch wel even de tijd voor wilde nemen. Al meerdere voorproefjes gehoord die zeer de moeite waard waren en daardoor hooggespannen verwachtingen gecreëerd hadden.

Ik moet zeggen dat ik, na een paar luisterbeurten, verre van teleurgesteld ben. Wat een fraaie fijne plaat is dit zeg. 10 voltreffers, eigenlijk oneerlijk om toch een paar favorieten er uit te lichten, maar doe het toch.

Iedere keer kippenvel bij het luisteren van honey.
Dragonfly, rustig, ingetogen, maar toch wel typisch pumarosa.
En misschien wel mijn grootste favoriet op dit moment: my gruesome loving friend. Beetje Smashing Pumpkins, beetje Silversun Pickups. Beetje briljant!
Veel lekker lang uitgerekte nummers (vaak niet mijn ding, maar bij pumarosa werkt het perfect).

Een debuutalbum die de hooggespannen verwachting bij mij volledig inlost. Hoop dat ik dat over 2 a 3 jaar ook mag zeggen bij de opvolger. ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

avatar van WoNa
Er zijn albums die bij de eerste beluistering direct raak zijn. The Witch was er daar een van. Ondanks dat ik bij de eerste nummers van 'The Unforgettable Fire' tot 'Gloria' geslingerd werd, wat goed uitkwam want ik ben, slechts, exclusief een fan van de singles van U2, boeide de invulling van de nummers mij direct. Wat dan opvalt, is hoe divers de eerste nummers klinken, zonder aan coherentie in te boeten. Dat gevoel werd alleen maar groter bij de lange, bezwerende nummers die volgen. Waar saaiheid op de loer ligt, omzeilt Pumerosa al die klippen om glorieus met de buit in de haven aan te komen, waar een warm welkom wacht.

'The Priestess' is wat dat betreft een goede titel. Pumerosa doet er alles aan om bezwerend te klinken. Zij wil de luisteraar in trance brengen en de eigen belevingswereld in sleuren. Die wereld is nogal breed opgezet, met voor heel veel iets wil. Dance elementen mixen met 80s rock, terwijl pop gekruisd wordt met vuige geluiden. Pumerosa deinst niet direct terug voor een schokeffect.

Stapel daarop de verleidende, afstotende, zoete en afstandelijke stem van Isabel Munoz-Newsome en een mega kers is op de taart geplaatst. Haar stem is beslist van een bepalende waarde voor de klankkleur van The Witch.

Het is misschien allemaal niet even origineel. Ik kan invloeden blijven opnoemen. Goed is het wel.Het heeft nog niet de impact van The Black Angels' 'Death Song', maar is nu al een van mijn favoriete (debuut)platen van 2017. Dat kan slechter voor een beginnende bandje.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

avatar van Booyo
cowboyhenkie schreef:

Dat is de prijsschieter inderdaad! Te gek nummer.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Wat een sound, ik ben meteen hooked! Eerste 4 nummers erop zitten, benieuwd naar de rest

avatar van sj0n88
Ik twijfel nog tussen 4* en 4,5*. Dat het een fantastisch album is staat buiten kijf. Ik was al volledig verslaafd aan de nummers van de EP: Honey, Cécile en Priestess (!), maar deze band blijkt ook in staat om het bestaande materiaal uit te bouwen tot een volwaardige en fantastische LP.

Ik heb ze vorig jaar live in Paradiso gezien, waar ze toevallig in het voorprogramma van Glass Animals stonden (rare combi van hoofdact en voorprogramma overigens). Op de avond waarop ik helemaal gek werd van de overdreven happy de peppieness en gillende meisjes bij de glazen dieren, raakte ik zeer onder de indruk van het bezwerende optreden van deze band. Eigenzinnige frontvrouw die niet bang is om dansend in haar eigen muziek op te gaan en die hierbij bijna trots de bossen haar onder haar oksels toonde (excuus aan de lezers die nu aan het ontbijt zitten).

Ik geef de plaat vanavond nog één goede luisterbeurt alvorens ik tot een eindoordeel kom.

avatar van hobbyrocker
Wat een heerlijke plaat van een stel dat heel goed weet wat ze in een studio aan het doen zijn. Waar komen ze eigenlijk vandaan? Wat een geweldige sound. De stem van de zangeres is er eentje waar ik enorm aan moet wennen - nog steeds eigenlijk. Al met al vind ik het heel prettig schuren en soms botsen met de rest van het geheel.

avatar van blur8
Waar komen ze vandaan? Uit Oost Londen .

Dim
Heerlijk veelzijdig, eigenzinnig en sprookjesachtig album waarbij de stem rechtstreeks uit het diepe woud lijken te komen - de titel The Witch is zonder meer uitstekend gekozen. De lang uitgesponnen outro's van het titelnummer en van Priestess zijn van een hallucinerende heerlijkheid waar je alleen maar meer van wilt; een nummer als Snake helpt om de luchtigheid erin te houden. En dan komt er ook nog een meesterlijke ballad als Lion's Den tussendoor. De volle mep voor deze plaat.

avatar van Frenz
Getipt door een mattie, vreemde mix van London Grammar, Siouxsie & the Banshees (oké, voornamelijk door haar stem) met soms een prog sausje , dan weer dance invloeden.

En toch een smakelijk geheel

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Een zeer pakkende debuutplaat.

Ik heb Pumarosa voor het eerst gezien op het London Calling festival. Ik kwam daar samen met Germ voor Kurt Vile, maar door logistieke tegenvallers, hebben we heel Kurt Vile die avond niet gezien. Wel Bully en dus dit Pumarosa.

Wat ik me er nog van kan herinneren, was dat ik erg onder de indruk was van deze band. Hun performance was indrukwekkend. Duister, zwepende beats, de breekbare zang van Isabel Munoz-Newsome als middelpunt. Helaas had de merchstand geen EP'tjes meer op voorraad van Pumarosa. Ik was kennelijk niet de enige die die avond onder de indruk was.

Door het uitblijven van een fysieke release in mijn kast, was ik de band wat uit het oog verloren. Spotify zorgde echter voor een herintroductie. Sindsdien draai ik het album regelmatig, want Pumarosa heeft een plaat afgeleverd die zeer de moeite waard is. Met name de wat meer uitgesponnen nummers als The Witch, Priestess, Red en Snake zijn bijzonder sterk. Het zijn nummers met een mooie opbouw die steevast uitmondt in gecontroleerde chaos. Vooral de blazers aan het einde van Priestess zijn prachtig.

De kanttekening is echter wel dat de nummers die overblijven in mindere mate blijven plakken. Dat doet de vraag doen oprijzen wat Pumarosa nog meer in het vat heeft zitten, aangezien het nummer Priestess an sich ook al was gerecycled van een eerder uitgebrachte EP. De tijd zal het leren en tot die tijd blijf ik wel van deze plaat genieten. Ik hoop ze binnenkort weer eens live te zien. Ze zouden niet misstaan op Best Kept Secret!